10 nowoczesnych technologii, które powinien znać każdy PR manager

PR manager czy konsultant PR to osoba, która powinna być biegła w nowoczesnych technologiach. W swojej pracy musi korzystać z wielu różnych rozwiązań informatycznych, które pozwolą na szybszą i sprawniejszą realizację zadań, a w efekcie – na oszczędności kosztowe. Które technologie najbardziej ułatwiają pracę w PR? Oto nasz subiektywny wybór.

Większość prezentowanych poniżej rozwiązań występuje w dwóch wariantach: rozwiązań szytych na miarę i rozwiązań abonamentowych. Te pierwsze są tworzone na zamówienie firmy i mogą łączyć funkcje kilku systemów naraz (na przykład poczta, system do zarządzania projektami i system do wysyłek prasowych). Ich wadą jest natomiast wyższy koszt stworzenia, a później – utrzymania. Rozwiązania dostępne na abonament są tańsze, ich dostawcy nieustannie je rozwijają, ale z kolei nie posiadają funkcji szytych na miarę. W OBTK łączymy dwa rodzaje tych rozwiązań: korzystamy zarówno z rozwiązań szytych na miarę jak i z rozwiązań abonamentowych.

Systemy do zarządzania projektami

W przypadku prowadzenia wielu skomplikowanych projektów równocześnie i współpracy zespołowej, przyda się system do zarządzania projektami. Pozwala on w łatwy sposób koordynować pracę całego zespołu, rozliczać z wykonanych zadań czy planować kolejne zadania.

Przykłady: Asana, Trello

Biuro prasowe

Ponieważ jednym  z głównych obowiązków specjalisty ds. PR jest budowanie relacji z mediami, wspomoże go w tym nowoczesne biuro prasowe. Jest to system do obsługi wysyłek dużej liczby maili do dziennikarzy. Pozwala w łatwy sposób udostępniać też większe załączniki.

Przykłady: Prowly

Monitoring mediów

Skoro mowa o biurach prasowych, trzeba też wspomnieć o monitoringu mediów. To platformy informatyczne, pozwalające sprawdzić, ile publikacji pojawiło się w mediach. Niektóre z narzędzi specjalizują się w monitorowaniu wszystkich typów mediów, inne skupiają się wyłącznie na internecie. Oferują również szereg dodatkowych wskaźników czy funkcje biur prasowych.

Przykłady: Brand24, IMM, Newspoint, Press Service, Sentione, Unamo

Wysyłka newsletterów

Kolejnym przydatnym narzędziem są systemy do wysyłki newsletterów. Pozwalają one prowadzić seryjną korespondencję do wielu osób naraz. Ich rozwiązania antyspamowe sprawdzają, czy dana wiadomość posiada cechy spamu, co ułatwia dostosowanie tekstu tak, aby przeszedł przez filtry antyspamowe. Pozwalają również na tworzenie stron docelowych kampanii czy prostych stron firmowych – a z drugiej strony na zarządzanie skomplikowanymi kampaniami mailingowymi do wielu różnych typów klientów naraz.

Przykłady: GetResponse, Freshmail

Systemy CMS

Z systemu CMS korzysta każdy PR manager publikujący treści na stronie internetowej. Systemy te ułatwiają wprowadzanie tekstów na stronę www oraz dodawanie plików graficznych, wideo i audio. Nadają też treściom przyjazny dla odbiorcy format. Ich obsługa nie wymaga zaawansowanych umiejętności programistycznych.

Przykłady: WordPress

Analityka webowa

Narzędzia do analizowania ruchu na stronach internetowych służą do oceny zainteresowania stroną www. Pokazują liczbę użytkowników serwisu, dane na temat ich demografii i zainteresowaniach oraz wykorzystywanych technologiach. Pozwalają sprawdzić, które treści cieszą się największą popularnością i na jakie zapytania użytkownicy wchodzą na stronę. Pokazują też najskuteczniejsze źródła ruchu przychodzącego (social media, inne serwisy).

Przykłady: Google Analytics, Gemius Prism

Narzędzia SEO

Proste narzędzia SEO – tzw. wtyczki – pomogą z kolei tak skonfigurować tekst na stronie, aby był on przyjazny dla wyszukiwarek internetowych. Natomiast zaawansowane narzędzia pozwalają kompleksowo ocenić daną stronę pod kątem SEO – słów kluczowych, pozycji w wyszukiwarce, itp. Pozwolą również sprawdzić, czy rozwijamy bazę treści na naszej stronie w optymalnym dla nas kierunku.

Przykłady: Yoast SEO (wtyczka), Ahrefs, Senuto 

Systemy wspomagające tworzenie różnych typów treści

Dawniej do tworzenia treści graficznych trzeba było zatrudniać wykwalifikowanego grafika – i nadal w wielu sytuacjach nie obędzie się bez jego pomocy. Ale gdy potrzebna jest Ci prosta grafika na profil społecznościowy, zaproszenie czy kartka świąteczna, a nie posiadasz zbyt dużego budżetu, możesz posiłkować się licznymi aplikacjami, które pozwolą Ci na całkiem przyzwoity efekt.

Przykłady: Canva (różne typy grafik), Powtoon (animacje wideo), Infogr.am (infografiki)

Systemy do zarządzania harmonogramami publikacji w social mediach

W przypadku obsługi wielu profili społecznościowych naraz, przyda się narzędzie, które pozwoli zaplanować publikację kolejnych wpisów. Można wprowadzić do niego materiały i zaprogramować kolejność ich publikacji w poszczególnych dniach i porach dnia. Narzędzia te pomagają też zarządzać pracą zespołu odpowiedzialnego za obsługę kont w mediach społecznościowych.

Przykłady: Buffer, Social Sprout, Sotrender

Analityka social mediów

Kolejnym typem narzędzi są rozwiązania zaliczane do analityki social mediów. Są często mylone z monitoringiem mediów, ale podstawowa różnica jest taka, że narzędzia analityki social media skupiają się na danych o aktywności użytkowników (liczba fanów, komentarzy, polubień, zasięg, etc.), natomiast monitoring mediów – na przeszukiwaniu treści umieszczonych w social mediach. Narzędzia te są przydatne dla obsługujących wiele kont w mediach społecznościowych naraz.

Przykłady: Napoleoncat, Sotrender

To oczywiście nie wszystkie przykłady nowoczesnych technologii, którymi posługuje się PR manager czy konsultant PR. Ich wykorzystanie skraca czas realizacji zadań czy pozwala na samodzielne realizowanie zadań, które zlecano do tej pory wykwalifikowanym specjalistom – a to z kolei przekłada się na oszczędności kosztowe.