5 najciekawszych prezentacji z Content Marketing World 2022

Content Marketing World 2022 - 5 najciekawszych prezentacji

Konferencja CMW to wg mnie jedno z najciekawszych wydarzeń w świecie content marketingu. Nie ma imprezy większej, bardziej naładowanej wiedzą z różnych dyscyplin content marketingu niż Content Marketing World w Cleveland. Od lat, we wrześniu specjaliści CM spotykają się tam, żeby dzielić się wiedzą. O czym mówili w tym roku? Zobaczcie (subiektywne) zestawienie 5 najciekawszych prezentacji z tej konferencji.

Miałem wcześniej okazję uczestniczyć w CMW off-line, ale w tym roku z różnych przyczyn, wykupioną wcześniej wejściówkę zamieniłem na „Virtual Pass” czyli bilet na relację wideo. Okazało się to dobrym ruchem. Na Content Marketing World wszystko toczy się równocześnie. W różnych salach prowadzone są jednocześnie różne ciekawe prezentacje i naprawdę ciężko, bazując na krótkich opisach wybrać te najlepsze. Na koniec, uczestnicy biegają między piętrami i salami próbując ulepić z dziesiątek dostępnych spotkań własny program. Ma to swoje dobre strony, ale wirtualnie można spokojnie obejrzeć wszystko na co ma się ochotę. W tym roku, przez kilka dni zobaczyłem prawie wszystko, co się da i na tej podstawie chciałbym opisać kilka najciekawszych wystąpień. Czy były obiektywnie najlepsze? Nie wiem. Dla mnie osobiście tak. Właśnie te prezentacje były najbardziej inspirujące, najbardziej pobudziły mnie do myślenia o jakichś zmianach, wdrożeniu czegoś nowego w praktyce agencji content marketingowej OBTK. Mam nadzieję, ze mój krótki skrót przyda się i Wam choćby po to, żeby zorientować się jakie tematy pojawiały się w tym roku 😊

1. “5 ways to make AI your content advantage” czyli jak sztuczna inteligencja może pomóc w content marketingu

AI to temat, który pojawiał się w wielu prezentacjach na tegorocznym CMW. Tworzenie wariantów treści, tworzenie wstępnych szkiców, w ogóle automatyzacja wielu prac contentowych. Wszystkie te możliwości oparte na sztucznej inteligencji najfajniej podsumowała prezentacja May Habib, szefowej Writer (writer.com).

Content Marketing World 2022: Sztuczna inteligencja w content marketingu

May ciekawie, na przykładach pokazała jak klienci Writer korzystają z silnika AI. Niektóre przykłady, jak mnożenie wariantów krótkich tekstów były dość oczywiste, ale niektóre mniej. Mnie najbardziej zaintrygował przykład pisania informacji prasowych na podstawie krótkiego konspektu, podstawowych informacji. Nie za bardzo widzę to w praktyce. Pomijam oczywiście kłopoty z językiem polskim, jakie ma większość systemów AI do pracy nad tekstami. Ale w ogóle nie do końca wierzę, że akurat w pisaniu komunikatów dla prasy ma to w ogóle sens. Niemniej na pewno inspirująca jest liczba potencjalnych zastosowań. Najciekawszy i realnie wykonalny wydał mi się pomysł szykowania zajawek do social media, meta description i innych krótkich zapowiedzi artykułu na podstawie jego tekstu. Dobry pomysł, że też wcześniej na niego nie wpadłem!

2. “Privacy Policies, Terms of Service, and Legal – That’s Content Too!”. Czyli o tym, jak kreatywnie podejść do nudnych regulaminów.

Content Marketing World 2022: Prawne regulacje

 

Prawne klauzule, regulaminy itp. większość z nas traktuje jako „zło konieczne”. Ruth Carter z Geek Law Firm ciekawie pokazała, że można podejść do nich inaczej. Że to też część serwisu, która może mieć swój charakter. Są firmy, które w regulaminach serwisu czy polityce prywatności umieszczają np. kulinarne przepisy. Inne ukrywają tam promocyjne kody, a w regulaminie jednego z serwisów Amazon jest zapis o… atakach zombie. Zdaniem Ruth – warto podejść kreatywnie i z humorem także do części serwisu, o której stylizacji i uatrakcyjnianiu myśli mało kto. Przy następnym projekcie spróbujemy tak potraktować temat! Ciekawe, co powiedzą nasi klienci 🤔

3. “Slowing Time: Lengthen Your Runway with Strategies No One Else Will Try”. O tym, dlaczego w content marketingu liczy się cierpliwość. I dlaczego niecierpliwi muszą mieć grube portfele.

Joe Pulizzi, współtwórca Content Marketing Institute i konferencji CMW zawsze pojawia się na scenie głównej opowiadając o pewnych ogólniejszych trendach. Tym razem mówił o czasie i cierpliwości.

Content Marketing World 2022: Cierpliwość i przejęcia

Ciężko ukryć, ze content marketing jest chyba (może obok PR) najbardziej „długodystansową” odmianą marketingu. Często bywa tak, ze dopiero po dwóch – trzech latach od rozpoczęcia projektu widać jego widoczne wyniki. Niestety tworzy to pewne napięcia, często rozczarowania. Przytaczane przez Joe dane pokazują np., że średni „życia zawodowego CMO w jednej firmie” to.. 2 lata. To oznacza, że dyrektor marketingu może nie doczekać przed zmianą pracy wyników projektu! M.in. w poszukiwaniu metod przyspieszenia działania content marketingu wiele firm dokonuje przejęć. Jeśli masz inwestować przez 2-3 lata we własny zespół contentowy, może łatwiej jest kupić gotowy serwis wypełniony gotowymi treściami? W Polsce dokupowanie zasięgu przez akwizycje jest normą, ale tylko na rynku mediów. W „normalnym” biznesie, gdzie content, SEO i ruch to tylko narzędzia marketingowe, budżetów na wielkie przejęcia przeważnie nie ma. W praktyce zdarza się to chyba tylko w ecommerce, gdzie ruch to kluczowe źródło klientów (case Komputronik i Benchmark). Przejęcia to tylko jedna z kilku strategii, które wg Joe Pulizzi pozwalają „spowolnić czas”. Myślę, ze to wystąpienie powinni obejrzeć wszyscy, którym marzy się rozkręcenie działań content marketingowych w firmie. Zwłaszcza tym, którzy fantazjują o tworzonych półdarmo treściach, które same podbiją internet działając „szybciej i taniej” niż reklama.

Potrzebujesz pomocy z Content Marketingiem?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

4. “Ultimate Video Marketing Case Study: how I sold my family’s crappy Mazda Protege.”. Są pytania, które planując marketing musisz sobie zadać.

Muszę przyznać, że wystąpienie Tony’ego Gnau bardzo zapadło mi w pamięć. Przede wszystkim dlatego, że Tony opowiadając prywatną historię bardzo trafnie pokazał pokazuje jak często ulegamy iluzjom, z wygody, zaślepieni własnymi wyobrażeniami pomijamy oczywiste fakty związane z grupą docelową, oczekiwaniami odbiorców. Mówił o wideo marketingu, ale myślę, że wskazywane błędy mają na sumieniu wszyscy marketerzy.

Content Marketing World 2022: WIDEO MARKETING

Wystąpienie Tony’ego wyróżniało się także ze względu na niesamowitą charyzmę, energię prowadzącego. Fajna, osobista historia sprzedaży używanej Mazdy za pomocą materiału wideo była tak naprawdę pretekstem do pokazania podstawowych zasad content marketingu. Co chcemy osiągnąć i jak zmierzymy sukces? Do kogo mówimy? Co chcemy powiedzieć materiałem? Wbrew pozorom (piszę to z własnego doświadczenia), wielu marketerów zapomina zadać sobie te najbardziej podstawowe pytania. Pędzą do przodu, wydają pieniądze jakby zapominając zupełnie czemu to wszystko ma służyć. Na koniec nie można nawet ocenić skuteczności działań, bo nikt nie zdefiniował kryteriów oceny. Podpisuję się pod wszystkimi tezami tego wystąpienia obiema rękami!

5. “Slam That Revolving Door! Learn How Agency Employees Feel About Loyalty and Opportunity”. Skąd bierze się niezadowolenie zespołów agencji i co może zrobić szef.

To wystąpienie z content marketingiem nie ma wiele wspólnego. Ale z życiem agencji marketingowych bardzo dużo. Dlatego, mimo, że tematycznie było trochę obok głównego nurtu konferencji, bardzo mnie zaciekawiło. Prowadząca, Susan Baier przedstawiła bardzo ciekawe badania dotyczące postaw i oczekiwań pracowników agencji w USA.

Content Marketing World 2022: Kondycja pracowników w agencjach

Muszę przyznać, że nie jestem mistrzem zarządzania. Ciągle (choć zbyt wolno) uczę się trudnej sztuki dialogu z zespołem, chciałbym lepiej motywować ludzi, dawać im wsparcie jakiego oczekują. Próbuję, nie zawsze się udaje. W danych pokazywanych przez Susan widziałem dokładnie zjawiska, które obserwuję od lat. Zawodowe zmęczenie ludzi, zgubny wpływ bałaganu, stres, potem odejścia. Okazuje się, że problemy są wszędzie takie same. I wszędzie szefowie niekoniecznie świetnie radzą sobie z całkiem prostymi sprawami! Najbardziej pocieszające jest to, że najważniejsze rzeczy są całkiem za darmo. Większość ludzi oczekuje po prostu pochwały, docenienia, klarownie przedstawionych zadań i celów pracy. Nic wielkiego, ale właśnie tego często brakuje. W małych, kilkuosobowych agencjach, ale także tych całkiem dużych. Co więcej, niezadowolenie części załogi to nie tylko problemy wewnętrzne. Dość oczywiste, ze złe opinie o pracy utrudniają rekrutację. Mniej oczywiste, że wpływają też pośrednio na pozyskiwanie nowych klientów. Cieszę się, że wysłuchałem tej prezentacji. Dała mi trochę do myślenia!

Zestawienie, które przygotowałem jest bardzo subiektywne. Tak widzę tegoroczną konferencję CMW 2022. Sporo było wystąpień o sztucznej inteligencji, wideo marketingu, analityce. Ale zaskakująco mało np. o TikToku. Podobnie podcasty – było o nich kilka wystąpień, ale nie był to jakiś wiodący temat. Nieco szerzej były za to wg mnie reprezentowane tematy SEO. Czy to odzwierciedla jakoś kierunki, w których zmierza obecnie content marketing? Nie wiem, myślę, że nie zmienia się to co roku. Wiele tzw. „trendów” utrzymało się po prostu, choć widać zmiany środka ciężkości.

Jeśli chciałbyś porozmawiać o content marketingu w Twojej firmie. Albo po prostu zaciekawił Cię jakiś wątek tego tekstu i chciałbyś porozmawiać, napisz – możesz mnie znaleźć np. na LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/norbertkilen/ 😊