5 rzeczy, których branża moto może się nauczyć dzięki monitoringowi social media

Photo by Karl Köhler on Unsplash

W content marketingu zawsze staramy się uzyskać głębszy wgląd w działania i zachowania odbiorców, by upewnić się, że dostarczamy im treści, które uważają za cenne i ciekawe. Oczywiście codziennie używamy do tego różnych narzędzi do monitoringu, social listening. To, co sprawia, że marketing cyfrowy jest tak fascynujący, to wgląd w człowieka, dostęp do informacji, co tak naprawdę napędza nas jako konsumentów, co wpływa na nasze decyzje zakupowe.

W 2018 r. opublikowaliśmy nasz pierwszy raport dotyczący marketingu w branży moto, w którym sprawdziliśmy, jakie działania marketingowe rzeczywiście działały na konsumentów, gdy chcieli kupić samochód. Pozyskaliśmy dzięki temu sporo bardzo ciekawych nowinek i podpowiedzi.

Prawda jest taka, że dla większości konsumentów samochody nie są przedmiotem dużego zainteresowania – w końcu nie kupują samochodów codziennie. Ignorują oni treści marketingowe lub ich nie widzą, gdyż są dla nich nieistotne. W rezultacie 45 proc. ankietowanych twierdzi, że nie widziała żadnych komunikatów marketingowych dot. samochodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Raport ujawnił w szczególności, że komunikaty dotyczące autonomicznej jazdy, samochodów elektrycznych nie przedostają się do odbiorców – głównie dlatego, że w tych przypadkach potrzeba wielu treści i długofalowych działań, by pomóc widzom zrozumieć zalety i aspekty rozwoju motoryzacji w tym segmencie.

W naszym raporcie podkreślono szereg kwestii dotyczących marek samochodów; wybór właściwych kanałów, właściwych odbiorców, właściwy przekaz, ale ostatecznie najważniejsze jest, by marki i ich działania zapadały odbiorcom w pamięć.

Korzystanie z narzędzi do monitoringu mediów społecznościowych pomaga nam zrozumieć, o czym tak naprawdę mówią konsumenci, jeśli chodzi o samochody, pomaga nam wskazać rodzaj i wydźwięk treści, które powinny naprawdę działać.

Dlatego w naszej zaktualizowanej wersji raportu Automotive Marketing Report 2019 współpracowaliśmy z partnerami Pulsar zajmującymi się analizą danych, aby to dokładnie ocenić. Pulsar to zaawansowana platforma social listening.

Cena, bezpieczeństwo i technologia nadal ważne

Tak, ludzie wciąż muszą słyszeć wiadomości o cenie, bezpieczeństwie i możliwościach technicznych samochodu, ale towarzyszą im również inne ważne czynniki, takie jak czy samochody są fajne i czy są przyjazne dla środowiska. Normalka, ale warte podkreślenia jest, że nawet w sektorze luksusowym cena była kwestią sporną – chodziło jednak nie tyle o koszt samochodu, ile koszt jego utrzymania.

Koszt samochodu a utrzymanie samochodu

Ale rozmowy na temat ceny obejmowały także szereg kwestii, które mogą zainteresować marki samochodowe, jeśli chodzi o przyciąganie konsumentów; wszystko, od kosztów ubezpieczenia samochodu, kosztów zanieczyszczenia powietrza i obecnych kosztów (zbyt wysokich) samochodów w pełni elektrycznych, które przechodzą do głównego nurtu i coraz częściej oferują tańsze alternatywy.

Nowe typy społeczności

Istnieje nowa, napędzana pasją społeczność wokół samochodów elektrycznych . Dlatego należy ją traktować inaczej niż miłośników aut spalinowych.

Nieodkryci ambasadorzy

Społeczność rowerowa pojawiła się we wszystkich pięciu głównych tematach dotyczących samochodów. Tak, troszczą się o środowisko i ich wpływ na planetę, dzięki czemu są idealnymi ambasadorami pojazdów elektrycznych. Mówią o zanieczyszczeniu powietrza (głównie z powodu parkingów) i walczą z wykorzystaniem paliw kopalnych, które przyczyniają się do globalnego ocieplenia. Ale najbardziej interesujący jest aspekt techniczny, ponieważ uważają, że pojazdy elektryczne powinny być priorytetem dla firm motoryzacyjnych.

Digital spotyka moto

Jeśli chodzi o dyskusje na temat technologii samochodowej, znów znaleźliśmy nową alternatywną społeczność – fani cyfrowej technologii. Są oni skupieni wokół dwóch różnych tematów – testowania samochodów autonomicznych przez Teslę i Ubera oraz fakt, że samochody Tesli są jedynymi w najnowszej historii, które zapewniają znaczący postęp technologiczny w oczach konsumenta. Grupa ta prowadziłą mnóstwo różnorakich dyskusji, dostarczając sporo nowych spostrzeżeń i kluczowych punktów do dyskusji o  świecie motoryzacyjnym.

Autorem artykułu jest zespół agencji Dialogue – The Content Agency. Materiał pochodzi z bloga naszego partnera – Content Marketing Association.