5 segmentów i marketing produktów dziecięcych

5 segmentów i marketing produktów dziecięcych

Aż 1/5 rodziców dzieci do 6 lat to rodzice „new tech“. Szukają opinii na blogach, zwracają uwagę na rekomendacje online. Dla marek dziecięcych komunikujących się online to oczywiście pozytywna wiadomość, ale absolutnie wszystkie segmenty to wdzięczne audytorium dla działań content marketing czy social media. Kluczową kwestią jest jednak wybór tematyki i odpowiedniej strategii aktywacji na różnych etapach zakupów.

Zrealizowane przez nas badania pozwoliły wydzielić 5 głównych grup rodziców. Różnic szukaliśmy wspólnie z On Board PR głównie w obszarach związanych z priorytetami dot. cech produktów i konsumpcją mediów. Zaproponowana segmentacja jest próbą pogrupowania rodziców ze względu na postawy wobec kilku wybranych przez nas tematów.

5 głównych grup rodziców (Infografika)

Wyniki naszej analizy miały pokazać istniejące grupy rodziców. Ale pamiętajcie, że rodzice to naprawdę zróżnicowana grupa, w której podziały przebiegają na różnych płaszczyznach. Z punktu widzenia naszej agencji badania przyniosły jednak sporo ciekawych obserwacji.

Obszar, który jest dla nas zdecydowanie najważniejszy, czyli wykorzystanie kanałów social media czy internetu w ogóle, sama formuła badania (CAWI) sprawiła, że zajęliśmy się wyłącznie tymi rodzicami, którzy korzystają z Internetu. Wśród nich nie wszyscy są w nim jednak jednakowo aktywni. Okazało się m.in., że rodzice, których zdefiniowaliśmy jako „Rodzice slow“ prawie równie chętnie jak „Rodzice new tech“ używają serwisów społecznościowych. Dużo rzadziej natomiast dzielą się tam swoimi doświadczeniami, wrzucają zdjęcia itp. (6% w grupie „Slow“ i „57%“ w grupie „New tech“.). Inna ciekawa zależność to związek wykształcenia i przynależności do określonych grup. Okazało się, że rodzice „New tech“ najczęściej mają wyższe wykształcenie. Z drugiej strony wcale nie należą do najmłodszych, bo wśród najmłodszych dominująca jest postawa „Rodzic minimalistyczny“.

Jakie są rodzice? Badanie

Oczywiście nie wszystko jest takie proste. Badanie pokazało, że postawy rodziców różnią się np. w odniesieniu do produktów z różnych kategorii. Przykład? W procesie zakupu sprzętu typu wózek, nosidełko czy fotelik samochodowy lektura stron internetowych jest w ogóle najważniejszym źródłem informacji, niezależnie od segmentu. Wyprzedza nawet opinie rodziny – ważną rolę „stron internetowych“ wskazuje w takim przypadku ok. 33% rodziców! Ale już w kwestii akcesoriów pielęgnacyjnych jest zupełnie inaczej. Internet przegrywa wtedy (23%) z opinią rodziny (39%) czy lekarza (28%). Nie chodzi tylko o kategorię produktów. Pozostają przy grupie sprzętu typu fotelik czy nosidełko – rodzice mający 1 lub 2 dzieci na pierwszym miejscu stawiają Internet. Ale już przy 3. okazuje się, że chętniej kierują się „własną intuicją“.

Dociekliwym udostępniamy krótki raport na temat segementów, które zidentyfikowaliśmy. A marketerów planujących komunikację online swoich produktów dziecięcych po prostu zapraszamy do kontaktu. Chętnie spotkamy się z Wami i omówimy w szczegółach wyniki dla interesujacej Was grupy produktów i segmentu rodziców:-)

Pobierz Raport

Analiza segmentacyjna została oparta na wynikach badania sondażowego zrealizowanego w dniach 29.02-03.03.2016 r. przez SW Research metodą CAWI. Łącznie przeprowadzono 832 ankiety z rodzicami w wieku 0-6 lat.