Dlaczego każda firma powinna pamiętać o CSR i co dobrego może przynieść społeczna odpowiedzialność biznesu

CSR

W dzisiejszych czasach zwracamy coraz większą uwagę nie tylko na jakość i cenę produktów czy usług, które kupujemy, ale także na opinie o firmie, poziom zaufania do niej, jej reputację. Cały czas rośnie grupa klientów, którzy kupując różne rzeczy, kierują się ekologią, odpowiedzialnością i prospołecznością marki. Właśnie dlatego tak ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu, która powinna być konsekwentnie rozwijana przez firmy. To nie może być jednorazową inicjatywa czy akcja, tylko stały element tożsamości przedsiębiorstwa. Działania CSR oparte na takim fundamencie mają ogromny sens i mogą przynieść wiele korzyści.

Czym jest CSR – wady i zalety

Zwrócenie uwagi na globalne problemy bezpośrednio dotykające społeczeństwo zawdzięczamy głównie pokoleniu hipisów. To oni w burzliwych latach sześćdziesiątych XX wieku zanegowali założenia kapitalizmu, obwiniając firmy i przedsiębiorstwa o problemy społeczne. Wówczas zaistniało pole do rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu, a CSR (corporate social responsibility) to z definicji nic innego jak racjonalne i przemyślane zarządzanie przedsiębiorstwem, uwzględniające poszanowanie praw obywateli i zasad współżycia społecznego. Prowadząc jakikolwiek biznes, bierze się pod uwagę normy etyczne, interesy różnych grup społecznych oraz podejmuje się działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Mając na uwadze wyczerpywanie zasobów naturalnych oraz zanieczyszczenie środowiska i postępujące zmiany klimatyczne, firmy coraz częściej podejmują inicjatywy minimalizacji skutków tych zjawisk, odpowiedzialnie zarządzając swoim przedsiębiorstwem.

Nie tylko zysk finansowy, czyli CSR a wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko dbanie o interesy swoich akcjonariuszy, ale także troska o społeczeństwo. W czasach silnej konkurencji i nieustannego rozwoju kapitalizmu, nowych technologii i nawarstwiających się problemów, będących wynikiem szkodliwej działalności człowieka m.in na środowisko naturalne, etyka biznesu i odpowiedzialność za podejmowane działania stają się kluczem do udowodnienia społeczeństwu, że zysk to nie wszystko. Zwracanie uwagi na potrzeby społeczne jest nie mniej ważne. Aby realnie zwiększać zyski nie tylko te materialne, należy postępować zgodnie z prawem, nie zapominając przy tym o etyce, która jest szczególnie doceniana i aprobowana przez społeczeństwo. Dziś systematyczne wdrażanie kompleksowej strategii rozwoju, uwzględniającej potrzeby pracowników, społeczności lokalnych, partnerów oraz środowiska, stało się podstawą budowania silnego przedsiębiorstwa i podnoszenia jego konkurencyjności na rynku.

Z czym to się je, czyli jakie narzędzia CSR powinniśmy stosować

Budowanie wizerunku poprzez stałe akcje społeczne przynosi skuteczniejszy efekt niż najbardziej dynamiczne, jednorazowe inicjatywy marketingowe i reklamowe. Powszechne działania CSR-owe obejmują m.in. edukację, kulturę, społeczeństwo, sport, a w ostatnim czasie duży nacisk kładzie się na ekologię. W zależności od kultury organizacji i jej profilu działalności wyróżnia się następujące narzędzia CSR:

  1. Ciekawym rozwiązaniem jest publikowanie raportu społecznego uwzględniającego wszelkie działania w ramach CSR-u danego przedsiębiorstwa. Systematyczne podsumowanie swoich inicjatyw dodaje firmie wiarygodności i umacnia jej pozycję na rynku.
  2. Często podstawą CSR-u jest założenie własnej fundacji, która realizuje działania społeczne w imieniu firmy, równocześnie współpracując z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, m.in. z: Caritas Polska, Polskim Czerwonym Krzyżem, Polską Akcją Humanitarną, WWF.
  3. Skuteczne jest także organizowanie kampanii społecznych, konkursów, programów etycznych dla pracowników i wolontariatu.
  4. Korporacje prowadzące uciążliwe działalności gospodarcze coraz częściej inwestują w innowacje, aby ograniczyć emisje odpadów, zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych oraz prowadzić swoje przedsiębiorstwa proekologicznie.
  5. Coraz popularniejsze staje się również znakowanie, aby poinformować konsumenta o aspektach ekologicznych produktu i społecznych. Producenci umieszczają rzetelną informację o składzie danego produktu, a konsument przy swoim zakupie może kierować się świadomym wyborem.

Społeczna odpowiedzialność biznesu a Public relations – różnice

Nie ulega wątpliwości, że dobrze prowadzona działalność CSR-owa firmy bywa kluczem do jej marketingowego i wizerunkowego sukcesu. Żeby go osiągnąć potrzebne jest wsparcie komunikacyjne. Przy działaniach CSR-owych niezbędna jest odpowiednia strategia informowania społeczeństwa i przekonywania go do proponowanych rozwiązań, czyli budowania pozytywnego wizerunku firmy. Tutaj do akcji wkraczają działania public relations, które obejmują m.in. budowanie media relations, prowadzenie konsultacji społecznych, planowanie działań w social mediach, komunikację wewnętrzną w firmach, mierzenie i raportowanie efektywności działań, angażowanie się w inicjatywy społeczne i ekologiczne (wydarzenia, konkursy, zbiórki). Agencja PR pomaga w budowaniu wizerunku danej firmy jako odpowiedzialnego społecznie pracodawcy. Jest także dużym wsparciem merytorycznym przy wystąpieniu potencjalnych sytuacji kryzysowych.

Mały nie oznacza gorszy, czyli CSR na lokalnym gruncie

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważna dla coraz większej liczby firm. Strategia CSR-owa wdrażana jest nie tylko przez wielkie międzynarodowe korporacje czy duże firmy. Jej ekspansję coraz częściej widać w małych i średnich przedsiębiorstwach, działających w mniejszych ośrodkach aglomeracyjnych, a co za tym idzie oddziałujących na rozwój lokalnej społeczności. Należy pamiętać, że CSR nie jest działaniem jednorazowym, dodatkowym ani bezinteresownym. Obecnie jest coraz popularniejszym elementem budowania zaufania do danego przedsiębiorstwa, dbając przy tym o jego wizerunek. Strategia odpowiedzialnego biznesu zakłada wymierne korzyści zarówno dla firmy, jak i jej otoczenia, a praca na rzecz społecznej odpowiedzialności rozwoju może się przedsiębiorcom zwrócić z nawiązką szybciej niż można się tego spodziewać.

Przykłady dobrych działań CSR w Polsce i na świecie

Oczywistą korzyścią dla przedsiębiorstwa z wdrażania koncepcji CSR jest zwiększenie lojalności konsumentów. Poniżej przedstawiamy 10 najciekawszych inicjatyw CSR-owych w Polsce:

  1. Danone „Podziel się Posiłkiem!”
  2. Fundacja TVN „Nie jesteś sam”
  3. POLSAT& Procter & Gamble „Podaruj dzieciom słońce”
  4. T-Mobile Polska „Pomoc mierzona kilometrami”
  5. Tymbark „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”
  6. „L’Oréal Polska dla Kobiet i Nauk”
  7. Orange „Pracownie Orange”
  8. PKP Cargo „Firma przyjazna bieganiu”
  9. Biedronka „Razem zadbajmy o zdrowie”
  10. Polska Grupa Energetyczna „Energia słów”
  11. Przykład idzie z góry, czyli kilka inspirujących akcji CSR na świecie

Danone i Nestle stawiają na recykling. Obie firmy łącząc siły utworzyły Natur’ALL Bottle Alliance. Celem jest produkcja bio-butelki PET nadającej się w całości do recyklingu.
Procter & Gamble i Whirlpool z pomocą dla poszkodowanych. Firmy podjęły szeroką współpracę w celu usuwania skutków katastrof po trzęsieniach ziemi we Włoszech. Najbardziej poszkodowanym zapewniono mobilne pralnie zaopatrzone w pralki, suszarki, żelazka oraz niezbędne detergenty obu producentów.
Burger King propaguje badania. Swoją maskotkę, króla, zaprowadził do fryzjera, by zgolić mu brodę i wąsy dla akcji Movember. Inicjatywa ma zachęcać panów do korzystania z regularnych badań profilaktycznych, by jak najwcześniej wykryć raka jąder i prostaty.
UNICEF w obronie dzieci. Podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ, na ulice Nowego Jorku wyjechały puste autobusy szkolne, które miały symbolizować 27 milionów dzieci pozbawionych edukacji w strefach ogarniętych wojną.