Fake News realnym zagrożeniem dla biznesu, czyli jak radzić sobie z fake news?

Fake News realnym zagrożeniem dla biznesu, czyli jak radzić sobie z fake news

Informacje na temat wycofania się firmy z polskiego rynku, testowania produktów na zwierzętach czy zasad obsługi klienta – tego rodzaju news’y wygenerowane przez hejterów mogą o każdej porze dnia i nocy wywołać spektakularny kryzys i skutecznie popsuć reputację firmy. Jak zatem przygotować się do walki z tzw. fake newsami? Szczególnie w czasach, kiedy coraz częściej będziemy mieli z nimi do czynienia?

Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji towarzyszyło nam już przed laty. Jednak nigdy dotąd ich skala oraz wpływ na wizerunek i biznes przedsiębiorstw nie były tak duże. Dzieje się tak nie tylko za sprawą rozwoju technologii i nowych metod komunikacji, ale także ścigania się w udostępnianiu atrakcyjnych treści, które będą docierały do wielu odbiorców.

Skalę zjawiska pokazuje badanie zrealizowane w grudniu br. przez agencję badawczą SW Research.  Jak wynika z badania, połowa Polaków spotkała się w ciągu ostatnich 6 miesięcy ze sfabrykowanymi informacjami rozpowszechnianymi w internecie. To wysoki odsetek, przy czym jeszcze większe wrażenie robi fakt, jak często nieświadomie udostępniamy tego rodzaju treści. Zdarzyło się to 1 na 7 badanych osób. Wynika to z faktu, że nie tylko żyjemy w świecie, w którym stale docierają do nas nowe informacje, ale również liczba źródeł tych informacji jest bardzo duża.

Zajrzyj tez tu: CSR, czyli prosta recepta na lepszy świat

Bez trudu możemy wyobrazić sobie sytuację, w której  w mediach i social mediach publikowana jest informacja, że firma X podjęła decyzję o wycofaniu z polskiego rynku. Oczywiście tego rodzaju „news” w ogromnym stopniu wpływa na działalność firmy – jej pracowników, kontrahentów, klientów, a w dłużej perspektywie również na jej reputację. Odkrywając źródła tego rodzaju informacji można szybko zobaczyć, że w rzeczywistości firma zamknęła jeden oddział w niewielkiej miejscowości Y, a globalny szef wspomnianej firmy powiedział przed dwoma laty na konferencji z San Francisco, że będzie przyglądał się strukturze firmy i dążył do jej optymalizacji. To może nieco przerysowany przykład, ale tak naprawdę w ten sposób często powstają fake news. Wyzwanie i zagrożenie stanowi fakt, że dziś w  w zasadzie każdy może wybrać informacje nt. dowolnej firmy i na ich podstawie stworzyć  i rozpowszechniać fałszywą historię na ogromną skalę.

Możemy oczywiście mieć nadzieję, że to nie spotka nas i naszej firmy, jednak jak ktoś kiedyś mądrze powiedział „Hope for the best, prepare for the worst”. Dlatego pytanie brzmi jak przygotować się i dobrze zarządzić sytuacją, w której to nasza firma staje się bohaterem fake news.

Kilka rad, które mogą się przydać…

Trzymaj rękę na pulsie

Stały monitoring mediówsocial mediów  to niby oczywiste, ale wbrew pozorom to właśnie późna czy niewłaściwa reakcja na nieprawdziwe informacje często kończą się poważnym kryzysem. Z drugiej strony nie każda fałszywa informacja to potencjalne zagrożenie dlatego monitoring i dobrze dobrane sposoby i narzędzia reakcji to podstawa. Cena za błędy na tym  pierwszym etapie rozwoju sytuacji  potrafi być bardzo duża.

Szukaj ambasadorów

W walce z fake newsami niezwykle istotne są relacje z dziennikarzami i influencerami, którzy to mogą być pierwszymi źródłami publikującymi sprawdzone, prawdziwe informacje. Warto zainwestować czas w zbudowanie tych relacji. W razie sytuacji kryzysowej wyjaśnienie jej i przestawienie faktów będzie wówczas znacznie łatwiejsze. Dodatkowo, współpraca z influencerami i zaangażowanie ich w nasze działania może dostarczyć dodatkowego, wartościowego contentu.

Polecamy do czytania: ABC współpracy z influencerami. O tym trzeba pamiętać, by nie żałować i odnieść sukces

Zadbaj o Google

Aby, nasze przekazy zobaczył świat muszą być one łatwe do wyszukania. Dobry kontent nie zawsze broni się sam i nawet najbardziej wartościowy komentarz może się nie przebić w gąszczu informacji. Dlatego warto włączyć do komunikacji specjalistów z obszaru SEO/SEM, aby zyskać pewność, że ważne dla nas informacje będą się dobrze indeksowały i pojawią się na początku wyników wyszukiwania googla.

Szukasz agencji PR?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację PR z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.