Visual storytelling w PR i umiejętność opowiadania obrazem

Visual Storytelling - co to jest?

Wywiad z Mikołajem Podlaskiem, graphic designerem w Grupie On Board Think Kong. Rozmawiamy o visual storytellingu w PR i umiejętności opowiadania obrazem.

– Branża PR cyklicznie odświeża swój wizerunek, oferty i narzędzia którymi się posługuje. Czy visual storytelling to kolejny istotny trend w komunikacji?

Mikołaj Podlasek – Jednym z nośników nowych trendów w komunikacji są ciągle rozwijające się social media. Ich rozwój stwarza wiele korzyści i możliwości jeśli skutecznie zaprzęgniemy je do realizowanych kampanii. Konsumenci wyszukują treści w internecie w naturalny sposób tak jak wcześniej konsumowane były treści mediów papierowych czy tv. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych obecnie w komunikacji do budowania zasięgu jest visual storytelling: tekst wspierany obrazem albo nawet sam obraz (tak w formie statycznego obrazu jak i animacji czy filmu). Taka sytuacja stwarza nowe możliwości w sposobach dotarcia do konsumentów i adresatów kampanii, ale jest również sporym wyzwaniem dla branży.

– Pytanie które musi zatem paść dotyczy kwestii owego wyzwania. Na czym ono polega i czy ma realny wpływ na ofertę agencji i zatrudnianych specjalistów?

M.P. – Istotą zmiany jest zmiana jakościowa w myśleniu i podejściu agencji PR – przejście ze słowa pisanego do mówienia poprzez obraz. Dla jednych visual PR to będzie ilustrowanie tekstów wyłącznie zdjęciami i grafikami, a dla drugich będzie szerszą ofertą obejmującą również materiały filmowe, animowane infografiki – obraz ruchomy – najskuteczniej przyciągający uwagę.  Klasyczny press releases teraz powinien już mieć formę multimedia kit. W końcu walka o wzbudzenie zainteresowania również wśród dziennikarzy nadal trwa.

Z mojego doświadczenia wiem, że grafik, team kreatywny czy strateg to jest już „must” wśród agencji PR myślących o nadążaniu za trendami i potrzebami rynkowymi. Do tej pory takie umiejętności były zarezerwowane dla agencji reklamowych i częściowo też social mediowych. Nadrzędną rzeczą jest jednak kreatywność, zwłaszcza w sektorach FMCG, gdzie „brand is the king”; oraz łączenie różnych kompetencji w dziedzinie produkcji contentu – obrazu statycznego i ruchomego.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

– O czym powinno się pamiętać przygotowując angażującą infografikę? W czym tkwi jej sukces lub gdzie jest źródło porażki?

M.P. – Wszystkie social media musimy traktować jako platformy głównie bazujące na wizualnych wrażeniach. Każda też ma swoją specyfikę publikowania postów, nie wspominając o grupach docelowych. Atrakcyjna infografika powinna najpierw użytkownika zainteresować – być przyciągająca wizualnie aby ten zechciał się na niej zatrzymać przebijając się przez gąszcz informacji. Tutaj istotna jest jakość prezentacji – mówię tu o poziomie i stylu grafiki, który dodatkowo powinien być dostosowany do tonu przekazu, prezentowanej treści czy grupy docelowej. Kiedy już „kupiliśmy” uwagę odbiorcy (a mamy na to góra kilka sekund) atrakcyjną formą, powinniśmy zadbać o to by treść, jaką przekazujemy była dla niego interesująca. Nawet najlepiej ubrany graficznie tekst nie będzie stanowił dużej wartości, poza estetyczną. Dodatkowym wyzwaniem jest stworzenie grafiki takiej, którą ktoś będzie chciał się podzielić a co za tym idzie – zbudować dla naszej treści naturalny zasięg.

Czy można wobec tego powiedzieć, że nowe media to przede wszystkim przekaz obrazu?

M.P. – To zależy od wielu czynników – często konsumowany jest najpierw obraz a potem dopiero – tekst. Czasem także tylko obraz. Kiedy chcemy zaangażować odbiorcę przekazem emocjonalnym, nie ma lepszej formy niż visual storytelling jako uzupełnienie a czasem – zastępstwo tekstu pisanego.

Podobnie jest w przypadku infografik – data story telling. Zamiast złożonych wykresów możemy przedstawić dane w atrakcyjnej formie, działającej dodatkowo na wyobraźnię – to zdecydowanie ułatwia interpretację danych. Najatrakcyjniejszą formą data storytellingu będzie połączenie danych z grafiką i ruchem – np. animowana infografika z umiejętnie przygotowaną ścieżką lektorską.

Rozmawiała: Dorota Ciszek, Ekspert Sektorowy, Media, Culture & Entertainment, On Board Public Relations

Poniżej prezentujemy Showreel Studia On Board Think Kong, prezentujący nasze
możliwości kreacji animacji i montażu. Zachęcamy do kontaktu!