Brief marketingowy – co powinien zawierać, by Twoja kampania odniosła sukces?

Brief marketingowy - co to jest i jak go przygotować, aby kampania odniosła sukces?

Każdy biznes potrzebuje planu, a każdy projekt lub kampania powinna być poprzedzona briefem. Być może jako przedsiębiorca znasz to z własnego doświadczenia – skontaktowałeś się z agencją marketingową i wydelegowany specjalista w rozmowie z Tobą wspomniał o briefie marketingowym. Tylko, czym właściwie jest wspomniany brief? I dlaczego jest tak ważny w działaniach biznesowych? Poniżej znajdziesz dokładne wyjaśnienie tego zagadnienia. Zapraszamy!

Brief marketingowy – co to jest?

Brief to popularne określenie w branży marketingowej, które z angielskiego można przetłumaczyć jako wytyczne, zakres obowiązków lub streszczenie.

Co to jest brief marketingowy?

Innymi słowy, jest to formularz w formie papierowej lub elektronicznej (docx, pptx albo pdf) stanowiący ramy i podstawy inicjatyw marketingowych. Taki dokument przesyłasz do agencji marketingowej w formie mailowej lub prezentujesz go bezpośrednio na spotkaniu.

Briefy marketingowe są szczególnie istotne, jeśli dopiero zaczynasz współpracę z danym podmiotem (agencją) lub osobą (zleceniobiorcą). Pozwalają one specjalistom rozeznać się w projekcie i poznać specyfikę danej firmy, a Tobie jako przedsiębiorcy szybciej osiągnąć założone cele.

Polecamy do czytania: Agencja marketingowa – czym się zajmuje i co może dla Ciebie zrobić?

Co powinien zawierać brief marketingowy?

Niezależnie od tego, czego dotyczy brief, zadbaj o to, by był on maksymalnie konkretny i szczegółowy. Pamiętaj, że jest to dokument, który tworzysz z dokładnością i starannością właśnie po to, Twoja współpraca z agencją była udana i efektywna.

Co powinien zawierać brief marketingowy?

Dlatego Twoim zadaniem jest nie tylko uważne i przemyślane wypełnienie dokumentu, ale także określenie własnych celów i zasobów.

Poniżej znajdziesz informacje o tym, co powinien zawierać dobry brief marketingowy, by późniejsza praca była zgodna z Twoją wizją biznesową.

Opis firmy

Być może dla Ciebie i pracowników Twojej firmy takie wzmianki są zbędne, ale uwierz, że w relacji B2B takie informacje są ogromnie istotnym elementem briefu. Postaraj się dokładnie określić profil firmy, wymienić najważniejsze produkty, cele i misję. Możesz też przestawić krótką historię powstania Twojej marki oraz podstawowe wartości, którymi kierujecie się w codziennej pracy.

Informacje o grupie docelowej

Niemniej istotną informacją jest dokładne opisanie Twojej grupy docelowej. Przedstaw agencji marketingowej zarówno swoich dotychczasowych klientów, jak i tych, do których dopiero zamierzasz dotrzeć ze swoimi produktami i usługami. Podziel odbiorców na persony i opisz ich problemy oraz wymagania.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Informacje o konkurencji

Kolejnym ważnym punktem w briefie jest informacja na temat konkurencji. To miejsce, w którym powinieneś poinformować o firmach, z którymi rywalizujesz. Jaką działalność marketingową prowadzą i co robią najlepiej? Najlepiej dołącz przykłady (linki internetowe).

Szczegółowe dane dotyczące projektu

Tutaj powinny znaleźć się wszelkie informacje o planowej kampanii:

  • jakie są jego główne założenia?
  • czego dotyczy?
  • jaki cel jest do osiągnięcia?
  • kto odpowiada za realizację po stronie firmy?
  • jaki jest budżet?
  • jaki jest planowany czas trwania kampanii?
  • jakie i w jakiej formie będzie rozliczenie za projekt?

To bardzo ważne, by wszystkie te punkty były wyczerpująco opisane i tworzyły jasny obraz tego, co dokładnie jest przedmiotem pracy agencji.

Polecamy do czytania: Redagowanie tekstu – co to jest i jak zrobić to dobrze? 6 wskazówek

Jak napisać brief marketingowy?

Jak napisać dobry brief strategiczny? Chociaż może na początku postawmy pytanie inaczej. Dlaczego tak ważne jest, by brief był porządnie opracowany? Otóż jest to jedno z podstawowych narzędzi komunikacji marketingowej w relacjach biznesowych. Bez niego trudno jest ruszyć z pracą nad projektem, dlatego im więcej poświęcisz mu czas, tym lepiej.

Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które mogą Ci ułatwić pisanie briefu.

Jak napisać brief marketingowy?

Poproś agencję o gotowy wzór briefu

Tobie bardzo ułatwi to pracę, a dla agencji nie będzie stanowiło większego problemu, jako że bardzo często specjaliści z agencji pracują na takich dokumentach. Gotowy wzór briefu marketingowego będziesz musiał jedynie uzupełnić o własne odpowiedzi, ale całą pracę związaną z tworzeniem takiego dokumentu, masz już z głowy!

Uzupełnij dokument tak, żeby nie pozostawiać wątpliwości

Brief to dokument, który będzie przeglądany wielokrotnie, dlatego powinien być zwięzły, a zarazem konkretny i wyczerpujący. Nie pozostawiaj miejsca na domysły. Przedstaw swoje oczekiwania, ale też dokładnie opisz projekt. Zastanów się, jakie dane i liczby pomogą zrozumieć specyfikę Twojej firmy. Pomyśl, co jest istotne z perspektywy osoby, która pierwszy raz styka się z Twoimi produktami lub usługami. Zaufaj, że lepiej raz, a dobrze wypełnić taki plik, niż być proszonym o dobriefowanie, bo w dokumencie brakuje odpowiedzi na wiele kwestii.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Pisz w sposób uporządkowany

Najlepszy wzór briefu to taki, który jest listą przemyślanych pytań, na które Ty jedynie udzielasz odpowiedzi, jednak to jak ich udzielisz, zależy od Ciebie. Być może warto podzielić dłuższą odpowiedź na akapity, pogrubić lub podkreślić najważniejsze myśli, wymienić w punktach, zamiast po przecinku. Postaraj się także odpowiadać na temat – unikaj niepotrzebnych dygresji i tzw. lania wody.

Sprawdź, czy dokument jest poprawny i spójny

Na koniec warto sczytać treść i sprawdzić, czy udało Ci się zawrzeć wszystkie najważniejsze myśli oraz czy nie pominąłeś żadnego z pytań. A może należy jeszcze coś dopisać, o czym wcześniej nie pomyślałeś? Wiedz, że brief powinien być nie tylko poprawny, ale też spójny i klarowny. Powinien być też dostosowany do Twojego odbiorcy. Oznacza to, że inaczej należy go opracować, prosząc o pomoc agencję PR, inaczej szukając pomocy u agencji social media, a jeszcze inaczej u copywritera, grafika czy innego freelancera. W tym przypadku musisz wziąć pod uwagę specyfikę i niuanse ich pracy.

Przykład briefu marketingowego

Przykład briefu marketingowego

Przygotowanie briefu marketingowego to jeden z pierwszych etapów pracy nad kampanią. Zdecydowanie nie powinno się go omijać, chociaż klienci niekiedy niechętnie podchodzą do tego zadania. Niektórym wydaje się ono pracochłonne. Tylko, czy to rzeczywiście prawda? Z pewnością dobry wzór briefu marketingowego może okazać się pomocny.

Jeśli jeszcze takim nie dysponujesz, poniżej prezentujemy przykładowy brief marketingowy (zamieszczamy wzór do pobrania).

Brief – wzór
Nazwa firmy Dokładna nazwa firmy.
Opis firmy Charakterystyka firmy/marki, profil, historia.
Grupa docelowa Kim są Twoi klienci? W jakim są wieku? Jakiej są płci? Gdzie mieszkają? Ile mają lat? Jakie mają wykształcenie? Ile zarabiają? I przede wszystkim – co nimi wg Ciebie kieruje, dlaczego sięgają po Twój produkt/ usługę.
Cel Co chciałbyś osiągnąć w wyniku planowanych działań? Spróbuj opisać dość szczegółowo jak wyobrażasz sobie rezultaty kampanii.
Timing Kiedy, w jakich ramach czasowych mają być realizowane działania? Kiedy mają się rozpocząć, a kiedy zakończyć?
Konkurencja Z jakimi firmami konkurujesz? Co robią lepiej, a co gorzej? Jaka jest ich grupa docelowa?
Opis kampanii Czego dotyczy kampania? Jakie są jej główne założenia? Ile potrwa?
Budżet Jaki jest zakładany budżet?
Kontakt Z kim i jak należy się kontaktować w sprawie projektu?
Załączniki Jakie dokumenty załączasz do briefu? Może dodatkowe wyniki badań, a może wytyczne dotyczące komunikacji marki?

Brief marketingowy dla agencji – czy już wiesz, dlaczego warto go przygotować?

Wiesz już jak napisać brief, ale na koniec chcielibyśmy jeszcze utwierdzić Cię w przekonaniu, że przygotowanie go to oszczędność Twojego czasu i zasobów. Raz dobrze wypełniony dokument będzie początkiem owocnej współpracy.

Oczywiście wiele zależy od tego, jaką agencję marketingową wybierzesz. Bez wątpienia na co dzień warto współpracować z ekspertami. Jeśli nie możesz się zdecydować na wybór agencji, to chętnie Ci w tym pomożemy. Zapraszamy do kontaktu z naszą agencją marketingową On Board Think Kong! W odpowiedzi na dokładnie wypełniony brief, otrzymasz od nas zoptymalizowaną ofertę. Czekamy na to, by wesprzeć Cię w biznesie.