Skuteczne budowanie relacji z mediami to znajomość mediów i ich odbiorców, ale też znajomość potrzeb dziennikarzy, odpowiednio częsty kontakt czy terminowe odpowiadanie na zapytania. Ale to nie wszystko. No właśnie, co jest potrzebne, by budować relacje medialne? Oto nasze 8 wskazówek.
Poznaj krajobraz medialny
Znajomość mediów to podstawa. Polega na orientacji w krajowym i lokalnym (a niekiedy też i globalnym) rynku medialnym, wiedzy na temat funkcjonujących przedsięwzięć medialnych, ich portfolio czy specjalizacji poszczególnych tytułów. Polega również na wiedzy na temat sposobów konsumpcji mediów wśród ich odbiorców oraz rozumieniu potrzeb odbiorców. Dziennikarze bardzo doceniają specjalistów ds. PR, którzy potrafią ich oczami spojrzeć na odbiorców.
Dowiedz się, jak działają poszczególne typy mediów
Kolejnym ważnym elementem budowania relacji medialnych jest znajomość specyfiki działania poszczególnych typów mediów. Innymi prawami rządzi się telewizja, jeszcze innymi – radio, a zupełnie innymi tytuły prasowe czy poszczególne typy mediów internetowych.
Specjalista ds. PR powinien dobrze rozumieć zasady ich działania. Im to zrozumienie lepsze – tym lepsza wzajemna współpraca.
Miej solidną bazę mediów
Kolejnym elementem, który pomaga w budowaniu dobrych relacji z mediami, jest solidna i rzetelnie przygotowana baza mediów, zawierająca nie tylko adresy i telefony redakcji, ale również namiary do poszczególnych dziennikarzy wraz z opisem ich specjalizacji tematycznej. Dziennikarze uwielbiają otrzymywać materiały precyzyjnie dopasowane do ich zainteresowań. Dbaj także o systematyczną aktualizację bazy.
Wysyłaj komunikaty z wartościowymi informacjami
Kolejnym elementem budowania relacji z mediami jest spojrzenie na komunikaty pod kątem wagi zawartej w nich informacji. To, co ma dużą wagę dla pracowników danej firmy, niekoniecznie ma wagę dla dziennikarza. Dlatego lepiej wysyłać materiały zawierające informacje istotne dla dziennikarzy, a komunikaty nie tak dużej wagi zarezerwować dla mediów społecznościowych lub strony firmowej (i ciekawie je tam przedstawić).
Powinno Cię zainteresować: Narzędzia PR i komunikacji. Jakie wybrać, kiedy z nich korzystać [PORADNIK]
Dbaj o systematyczny kontakt
Kolejną podstawą dobrych relacji z mediami jest regularny kontakt. Dziennikarze chętniej ufają firmom, które z nimi systematycznie się komunikują i chętniej też o nich piszą. Dlatego wysyłki pojedynczych komunikatów nie mają dobrego efektu. Gdy firma zacznie kontaktować się z dziennikarzami, wysyłać swoje materiały do nich, muszą oni się do niej przyzwyczaić. Z naszych doświadczeń wynika, że liczba publikacji stopniowo narasta po rozpoczęciu projektu i w ciągu pół roku osiąga docelowy stały poziom.
Szukasz agencji PR?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację PR z naszym doradcą.
Rozsądnie używaj telefonu
Na co najbardziej uskarżają się dziennikarze, to “obdzwonki” towarzyszące każdej wysyłce komunikatów prasowych. Telefony odrywają ich od innych obowiązków, dlatego nie są zbyt pozytywnie postrzegane. Jest jednak kilka wyjątków od tej reguły:
- kiedy kontaktujesz się z danym dziennikarzem po raz pierwszy i chcesz sprawdzić, czy jest zainteresowany danym tematem;
- po wysyłce pierwszego materiału – gdy chcesz upewnić się, że dziennikarz nadal jest zainteresowany danym tematem;
- gdy masz informację dużej wagi, którą chcesz zaoferować redakcji na wyłączność.
W pozostałych sytuacjach warto używać telefonu z dużą rozwagą.
Czytaj też: Techniki media relations w czasach pandemii
Odpowiadaj terminowo
Kolejny ważny element budowania relacji medialnych to terminowość w odpowiedziach na zapytania, gdy dziennikarze zwracają się do nas z prośbą o komentarz czy inne informacje. Należy ustalać, na kiedy dana wypowiedź jest potrzebna i informować, kiedy ostatecznie dziennikarz ją otrzyma lub czy pojawi się jakieś opóźnienie w jej dostarczaniu. Warto również szczerze informować, jeśli dana wypowiedź nie jest w obszarze naszych kompetencji.
Bądź profesjonalny i życzliwy
I na końcu najważniejszy element, który pozwala budować pozytywne relacje z innymi ludźmi – kompetencja, ale też życzliwość. Tej ostatniej nie może jej zabraknąć też w kontaktach z dziennikarzami. Dziennikarze doceniają takie osoby. Specjaliści PR, z którymi długo współpracują, mają wręcz szansę wejść do ścisłego kręgu zaufanych ekspertów i nie są traktowani jako
Stosowanie się do tych wskazówek może polepszyć jakość Twoich relacji z mediami. Jeśli masz pytanie, zapraszamy do OBTK, agencji z ponad 20-letnim doświadczeniem w media relations.