Budżet na social media – jak go zaplanować?

Budżet social media - jak go zaplanować?

Dziś media społecznościowe to nieodłączny element każdej strategii marketingowej. Właściwe wykorzystanie Facebooka, Instagrama, TikToka czy LinkedIna może przynieść marce niemałe korzyści – zwiększenie rozpoznawalności, pozyskanie potencjalnych klientów czy budowanie lojalności społeczności. Jednak, aby to osiągnąć, niezbędne jest skuteczne planowanie i określenie optymalnej dla realizacji założonych celów wysokości budżetu na media społecznościowe.

Nie wiesz, jak prawidłowo zaplanować budżet na social media, aby osiągnąć maksymalne efekty zainwestowanych środków? Nasz poradnik może Ci pomóc!

Czym jest budżet social media i dlaczego potrzebujesz go określić?

Budżet social media - co to jest?

Określenie tej kwoty jest niezbędne, przede wszystkim ze względu na to, że ułatwia ono planowanie i realizację strategii marketingowej, a także prognozowanie pożądanych zwrotów z inwestycji.

Odpowiednio określony budżet pozwala na definiowanie celów marketingowych, dopasowanie odpowiednich narzędzi i środków do ich realizacji, a także na świadome i racjonalne korzystanie z zasobów. Precyzyjne zaplanowanie wielkości budżetu jest trudnym zadaniem, jednak warto je wykonać, ponieważ pozwoli to na uniknięcie niepotrzebnych wydatków.

Co obejmuje budżet na media społecznościowe?

Sprawdź, jakie wydatki należy uwzględnić, przygotowując budżet social media.

Tworzenie treści

Content marketing w mediach społecznościowych obejmuje poznanie potrzeb i preferencji obserwujących oraz dostosowanie się do nich poprzez tworzenie angażujących postów, relacji, rolek, krótkich video, infografik. Niezależnie od tego, czy prowadzisz markę osobistą, czy firmową, warto uwzględnić w tej grupie także koszt profesjonalnej sesji zdjęciowej.

Tworzenie grafik

Jeśli dopiero budujesz swoją markę, konieczne będzie stworzenie lub dostosowanie identyfikacji wizualnej do komunikacji w mediach społecznościowych. Obejmuje to logotyp, typografię, ikony, kolory marki, zdjęcia profilowe, zdjęcia w tle, styl grafik do poszczególnych linii komunikacyjnych itp.

Płatne kampanie

Reklama jest skutecznym narzędziem promowania swoich treści, osiągania konwersji i zwiększania zaangażowania obserwujących. Podczas jej konfigurowania możesz wybrać cel, który cię interesuje. Może to być zwiększanie ruchu na stronie, budowanie świadomości marki, pozyskiwanie leadów, remarketing lub inne. W tym obszarze warto zaplanować dodatkowy budżet na testowanie różnych rozwiązań, grup odbiorców i konfiguracji reklamy.

Influencer marketing

Odpowiednio zoptymalizowany influencer marketing może przynieść bardzo satysfakcjonujące ROI (zwroty z inwestycji) Twojej marce, szczególnie jeśli Twoim targetem są ludzie młodzi. Kluczem do sukcesu jest jednak wybór właściwego influencera. Na etapie planowania budżetu marketingowego na social media określ skalę współpracy. Do wyboru masz makroinfluencerów z kilkudziesięcio-, kilkusettysięcznymi, a nawet milionowymi zasięgami lub mikroinfuencerów, którzy mają od tysiąca do dziesięciu tysięcy obserwatorów, na ich korzyść przemawia jednak możliwość spójnego dopasowania z grupą docelową, autentyczność i zaangażowanie społeczności, jakie udało im się wypracować.

Tworzenie strategii i zarządzanie social mediami

Budżet na działania w kanałach social media powinien obejmować także wydatki na stworzenie strategii i zarządzanie komunikacją z obserwatorami. Realizacja planu działań w oparciu o dobrze przeanalizowane cele, zaangażowanie użytkowników oraz umiejętne zarządzanie kontem to podstawa sukcesu. Warto pamiętać, że social media to nie tylko kanał do promocji, ale także platforma do budowania zaufania i pozyskiwania nowych klientów. Konieczna jest więc dbałość o wizerunek marki, bieżąca analiza statystyk i wyników reklamowych oraz interakcje z użytkownikami. Należy wziąć pod uwagę także narzędzia, które będą potrzebne do zarządzania kontem, jak oprogramowanie do tworzenia i publikowania contentu, analizy trendów social media czy monitoringu sieci.

Czytaj więcej: 10 najlepszych narzędzi social media, które ułatwią Ci pracę

Jak zaplanować swój budżet social media?

Jak zaplanować swój budżet social media?

Zobacz, jak krok po kroku zaplanować wydatki na reklamę w mediach społecznościowych, aby inwestycja zwróciła się w postaci satysfakcjonującego ROI.

Określ swoje cele

Planując swój budżet na social media, warto najpierw zastanowić się, jaki cel chcemy osiągnąć. Czy chcemy zwiększyć zasięg naszych postów, zwiększyć ruch na stronie, czy może sprzedać konkretne produkty lub usługi? Na podstawie wyznaczonego celu możemy stworzyć strategię działania oraz dopasować wysokość wydatków na reklamę.

Podsumuj swoje wydatki na social media w poprzednich miesiącach

Jeśli prowadziłeś już wcześniej social media marketing, to pomocne przy planowaniu budżetu może być rzetelne podsumowanie dotychczasowych wydatków i uczciwa ocena KPI, jakie udało się dzięki nim osiągnąć. Co się sprawdziło? Co nie przyniosło oczekiwanych rezultatów? Jakie działania warto wzmocnić? To cenna wiedza, która będzie dużym wsparciem przy planowaniu efektywnego finansowo budżetu.

Weź pod uwagę cykl życia produktu

Kwota przeznaczona na marketing w social mediach będzie różna w zależności od fazy, w której się znajduje konkretny produkt. W cyklu życia produktu wyróżniamy fazy takie jak: wzrost, dojrzałość oraz spadek. Planujesz wprowadzić na rynek nowy produkt, w którym widzisz ogromny potencjał i pokładasz w nim duże nadzieje? W takim przypadku trzeba zainwestować znacznie więcej w reklamę niż w przypadku już znanej i sprzedającej się dobrze oferty.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Dokonaj analizy rynku i konkurentów

To krok obowiązkowy zarówno przy planowaniu wydatków na media społecznościowe, jak i strategii social media. Sprawdź, jakich kanałów używają Twoi konkurenci do kontaktowania się z odbiorcami. Jaka jest częstotliwość korzystania z nich? Jakiego rodzaju treści publikują i jak wyglądają ich interakcje z obserwatorami? Dzięki analizie wszystkich wymienionych elementów możesz uzyskać cenne informacje, które wpłyną na Twój sposób działania. Możesz również przeanalizować kampanie reklamowe konkurencji. Na przykład w Facebooku istnieje narzędzie “Information and Ads”, które umożliwia wyświetlanie reklam publikowanych przez dowolną witrynę. Dzięki temu można w prosty i szybki sposób sprawdzić, jak konkurencja tworzy przekaz reklamowy.

Dobierz odpowiednie kanały social media i opracuj strategię działań

Wybór odpowiedniego kanału mediów społecznościowych jest kluczowy do skutecznego prowadzenia kampanii, a także ważny przy ustalaniu budżetu na ten cel. Aby dokonać wyboru, w które platformy zainwestować, odpowiedz na poniższe pytania:

  • kto jest Twoją grupą docelową?
  • na których platformach społecznościowych ta grupa jest najbardziej aktywna?
  • jaki typ komunikacji i contentu występuje w danym kanale?
  • który kanał najlepiej odpowiada Twoim celom?

Strategia działań w social media

Budżet na kampanie na Facebooku

Za inwestowaniem w kanał na Facebooku przemawia możliwość nawiązywania kontaktów z klientami, jednoczesne otrzymywanie ich opinii i zapytań oraz generowanie nowych transakcji. Nie wszystkie portale społecznościowe są równie skuteczne w rozpowszechnianiu informacji sprzedażowych, promocji, nowych produktów itd. Warto jednak mieć świadomość, że młode osoby nie są w tym medium już tak aktywne jak jeszcze kilka lat temu.

Budżet na kampanie na Instagramie

Instagram umożliwia dotarcie do młodszej grupy docelowej, w wieku 18-25 lat. Ma duży potencjał budowania wizerunku, generowania sprzedaży i tworzenia społeczności.  Trzeba jednak mieć świadomość, że aktywność na Instagramie wymaga dużej dbałości o estetykę publikowanego contentu.

Budżet na kampanie na TikToku

TikToka korzystają przede wszystkim – choć nie tylko – młodzi ludzie. Aplikacja jest dla nich źródłem rozrywki i sposobem na spędzenie wolnego czasu. Markom daje możliwość łatwego zdobycia przewagi nad konkurencją ze względu na to, że na tej platformie – w porównaniu np. z Facebookiem czy Instagramem – promuje się wciąż stosunkowo niewiele marek.

Budżet na kampanie na LinkedInie

Ta platforma społecznościowa skupia użytkowników biznesowych. Korzystają z niej profesjonaliści, pracodawcy, przedsiębiorcy, ale także osoby poszukujące pracy.  Jest świetnym narzędziem promowania swojej marki w komunikacji B2B oraz B2C.

Budżet na kampanie na Twitterze

Zdecydowana większość użytkowników Twittera to mężczyźni w wieku 25-34 i 35-46 lat. Najmniej liczną grupą są nastolatki. To medium dobrze sprawdza się w przypadku promocji marek, które skupiają się na tematach i sprawach społecznych.

Nie zapominaj o kosztach powiązanych

Koszty w budżecie social media

Te pierwsze to czas i zasoby ludzkie potrzebne do zarządzania kontami w mediach społecznościowych, tworzenia treści, odpowiedzi na komentarze i pytania użytkowników, moderacji dyskusji, monitorowania wyników i przeprowadzania analiz i statystyk. Koszty zewnętrzne są natomiast związane z outsourcingiem usług agencji reklamowych, konsultantów ds. social mediów czy narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi i tworzenia contentu.

Pamiętaj: do stworzenia wizerunku marki nie wystarczy jedna kampania!

Media społecznościowe zawsze będą wymagały zaangażowania. Tworzenie wizerunku marki to proces długofalowy, który potrzebuje czasu i ciągłości działania. Należy skupić się na konsekwentnym i systematycznym dostarczaniu wartości dla klientów, zwiększaniu ich zaangażowania i lojalności, a także na budowaniu pozytywnych relacji.

Dlatego warto inwestować w długofalowe strategie marketingowe i pracować nad budową wizerunku marki na każdym etapie jej rozwoju. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie lub nie masz zasobów na tak intensywną aktywność w mediach społecznościowych, skorzystaj z usług profesjonalnej i doświadczonej agencji social media. W On Board Think Kong sprawimy, że każda złotówka wydana na social media zwróci się w postaci lojalnych klientów. Zapraszamy do współpracy!