Co to jest IGTV i do czego może służyć w content marketingu?

IGTV (Instagram Video) - co to jest i do czego może służyć?

IGTV to aplikacja wideo powiązana z Instagramem. Dzięki niej można publikować i oglądać pionowe materiały wideo dłuższe niż Instagram Stories i docierać do swoich followersów na Instagramie z treściami wideo. Popularność IGTV to również nowe możliwości dla marek.

Jak oglądać materiały publikowane na IGTV?

Bardzo prosto. Wystarczy, że po uruchomieniu aplikacji Instagram poszukasz w prawym, górnym rogu ikonki z pomarańczowym telewizorkiem. Kliknij, a ekran zmieni się i zobaczysz dolną listwę z dostępnymi materiałami wideo na tle dużego odtwarzacza. Dostępne wideo są pogrupowane – można przejrzeć wideo utworzone przez osoby, które śledzisz na Instagramie, popularne wideo, rekomendowane dla Ciebie przez serwis.

Jak oglądać materiały publikowane na IGTV?

Odtwarzanie wideo rozpoczyna się automatycznie, od razu z włączonym dźwiękiem. To pewna niedogodność dla użytkowników. Przede wszystkim jednak, o czym jestem przekonany, to kolejny wybieg nakręcający liczniki obejrzeń. Podobnie było w przypadku wideo na Facebooku – autoplay sprawiał, że powolne scrollowanie ekranu „nabijało” obejrzenie mimo nawet zupełnego braku zainteresowania ze strony użytkownika. W połączeniu z definicją „obejrzenia” które było naliczane już w 3 sekundy od startu filmu mamy przepis na „sukces”, który szybko świętował Facebook.

IGTV można też oglądać przez dedykowaną aplikację, która wizualnie nie różni się właściwie od modułu IGTV dostępnego w aplikacji Instagram. Główna różnica to jednak funkcja, bo aplikacja IGTV służy też do obsługi własnego kanału.

Jak zorganizowane są nagrania wideo w IGTV?

Kanały IGTV, na podobieństwo kanałów YouTube są podstawową formą profilu. Śledzący Twój profil na Instagram, po utworzeniu połączonego kanału dołączą automatycznie do śledzących go w IGTV. Na kanał można załadować nagranie wideo o długości co najmniej minuty, nie dłuższe jednak niż 15 minut (w przypadku filmów przesyłanych ze smartfona) lub 60 minut (gdy przesyłamy z komputera).

Filmy IGTV są z definicji pionowe. Zalecane proporcje to 9:16, chociaż IGTV akceptuje też filmy o innych rozmiarach. Niemniej pionowe oglądanie to filozofia, podstawowe założenie IGTV. Każde nagranie można zatytułować, dodać też jego opis. Hashtagi nadal się liczą! Możesz dodawać je do opisu pomagając w odkryciu Twoich nagrań.

Czytaj także: Kanał na Youtube – czy warto i jak go stworzyć?

IGTV – 5 podstawowych faktów

Zbierzmy najważniejsze cechy IGTV, o których warto wiedzieć:

  1. IGTV to platforma wideo mobile-first pozwalająca publikować nagrania i udostępniać je publicznie;
  2. Oglądamy z poziomu aplikacji Instagram lub odrębnej aplikacji IGTV;
  3. Każdy użytkownik IGTV może utworzyć własny kanał, w którym publikuje wideo ładując wcześniej przygotowane pliki;
  4. Filmy są pionowe i trwają dłużej niż Insta Stories;
  5. Mając już duże konto na Instagramie od razu będziesz mieć widownię dla swoich nagrań Instagram Video.

Jak tworzyć nagrania IGTV?

Nie potrzeba do tego wiele. Wystarczy komórka lub kamera, choć oczywiście sprzęt przystosowany do tworzenia poziomych filmów sprawdzi się gorzej. Instagram stworzył cały poradnik dla twórców, który można zobaczyć np. tutaj.

Technicznie tworzenie nagrań na IGTV nie jest żadnym wyzwaniem. Znacznie trudniejsze będzie zbudowanie audytorium, zdobycie publiczności. Podejrzewam zresztą, że szybko pojawią się dodatkowe usługi reklamowe Instagram pozwalające na promocję IGTV. Podobnie jak możliwość osadzania reklam w filmach, która według zapowiedzi Instagrama ma też stworzyć metodę na monetyzację swoich treści przez twórców.

Instagram Video udostępnia twórcom kanałów statystyki IGTV Insights. Można w nich sprawdzić m.in. ile odtworzeń mają nasze nagrania oraz średni czas obejrzenia każdego z nich. Uwaga – obejrzenie na IGTV to odtworzenie tylko 3 sekund filmu, podobnie jak na Facebooku!

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jak wykorzystać IGTV w content marketingu?

Przede wszystkim to rozwiązanie dla marek, które już są na Instagramie. To one mogą szybko wygrać uwagę odbiorców inwestując w nowe medium, docierając do swoich followersów w nowy sposób. Potencjalnych możliwości użycia IGTV w swojej strategii content marketing jest wiele. Pierwsze trzy, które przychodzą mi do głowy to np.:

Tutoriale, poradniki wideo

IGTV świetnie nadaje się do publikacji krótkich, kilkuminutowych poradników na wybrane tematy. Firmy z branży beauty mogą więc publikować tu np. poradniki dotyczące makijażu, z branży elektroniki użytkowej np. wideo-prezentacje nowych produktów.

Wywiady, sesje eksperckie, reportaże

Marka może wykorzystać IGTV do tworzenia własnej „telewizji” – np. cyklicznie prezentując krótkie wywiady na tematy, w  których jest ekspertem, albo pokazując w formie wideo reportaże z wydarzeń, fajnie zmontowane relacje.

Recycling treści wideo z innych kanałów

IGTV bardzo mocno podkreśla w swoich komunikatach, że publikowane materiały powinny być świeże, nowe. Ale można też pomyśleć o zmianie formatu przygotowywanych wcześniej materiałów i wykorzystać je na nowo, dać im drugie życie czerpiąc je np. z zapomnianego firmowego konta Vimeo, gdzie nagrywaliście wideo-tutoriale.

Polecamy do czytania: Recykling treści na stronie – na czym polega i jak go przeprowadzić?

Czy IGTV ma przyszłość?

Trudno powiedzieć. Nie wszystkie nowe projekty gigantów social media przyjęły się. IGTV jest platformą dość specyficzną. Z jednej strony faktycznie odpowiada na ogólne trendy. Według analityków związanych z Instagram w ciągu kilku najbliższych lat prawie 80 procent ruchu mobile mają generować obejrzenia wideo.

Myślę, że wiele zależy od nas. Użytkowników, ale też firm, które na pewno będą uruchamiać własne kanały poradnikowe, produktowe czy dotyczące jakichś konkretnych zagadnień istotnych wizerunkowo. Kto wie, być może IGTV stanie się stałym elementem strategii social media, podobnie jak dziś są nimi YouTube czy prowadzenie fan page na Facebook.