Co to jest influencer marketing?

Co to jest influencer marketing-min

Influencer marketing to jedno z narzędzi marketingowych, które od kilku lat przeżywa swoją drugą młodość. Media społecznościowe pomagają w dalszej popularyzacji znanych postaci show-biznesu i kreują nowe gwiazdy, które z kolei można zaangażować w promocję marek. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania komunikacji marketingowej, nie możesz zapomnieć o influencerach.

Jak narodził się influencer marketing

Założenie, że istnieją osoby, które lepiej wpływają na innych i przekonują ich do swojej racji, nie jest nowe. Na samym początku rozwoju badań nad mediami, w latach 30. XX wieku, naukowcy uważali, że odbiorcy zawsze mocno ulegają wpływowi mediów. Z kolei w latach 50. XX wieku amerykańscy badacze Paul Lazarsfeld i Elihu Katz wykazali, że istnieją osoby, które mają większy wpływ na preferencje, decyzje i poglądy innych. Przez to mogą też wzmacniać przekazy medialne. Lazarsfeld i Katz nazwali te osoby liderami opinii.

Influencer marketing był stosowany, zanim to było modne

Założenie to przejęły PR i marketing, które zaczęły korzystać ze wsparcia liderów opinii w promocji produktów, usług czy w kampaniach społecznych. W zależności od tematu kampanii do bycia jej twarzą zapraszano popularną gwiazdę show biznesu czy też radę ekspertów. Korzystanie z liderów opinii miało na celu spopularyzowanie przekazu wśród fanów danej postaci (stąd znane postaci) lub też uwiarygodnienie danej kampanii nazwiskiem osoby specjalizującej się w danym obszarze (i stąd eksperci). Ważne w wyborze takiej postaci było, aby jej wizerunek zgadzał się z wartościami danej marki, a sama postać miała odpowiednią reputację.

Narodziny internetowych influencerów

Media społecznościowe stały się nowym miejscem wywierania wpływu. Ich siłę doceniły gwiazdy znane z mediów tradycyjnych, które założyły swoje profile z mediów społecznościowych i tam zaczęły komunikować się z fanami. Przykładem może być Katarzyna Nosowska, wokalistka zespołu Hey, która zyskała popularność w młodszych grupach odbiorców dzięki swoim wideo na Instagramie. Internet wyłonił także nowe gwiazdy – osoby, które robiły coś na tyle dobrze lub potrafiły zaintrygować internautów ciekawymi treściami, że szybko zyskały rzesze obserwujących. Nie są to jednak bierni obserwatorzy – wiele z tych osób to silnie zaangażowani fani, uwielbiający swojego influencera, gotowi go bronić i wspierać, a także naśladować w różnych obszarach życia.

Czytaj też: Instastories – jak można je wykorzystać w biznesie?

Dlaczego warto współpracować z influcencerami

Współpraca z influencerem może przynieść marce wiele korzyści. Przede wszystkim wzmocni jej wizerunek przez synergię z wizerunkiem influencera. Pomoże zaistnieć marce w nowych grupach docelowych (na przykład dużo młodszych niż obecne) i zyskać zaangażowanych konsumentów. Pozwoli osiągnąć cele biznesowe – polecenie lub firmowanie przez influencera jakiegoś produktu lub usługi przekłada się na większą sprzedaż. Przykładem jest wspólny projekt producenta lodów Koral z grupą influencerów występujących pod szyldem Ekipa. Stworzona przez firmę i influencerów submarka lodów “Ekipa” wyprzedała się na pniu, gdy nastoletni fani influencerów ruszyli do sklepów.

Jak wybrać influencera?

Głównym kryterium wyboru influencera jest zgodność jego osobowości z cechami marki i zgodność grupy jego odbiorców z grupą docelową marki. Warto też przyjrzeć się zasięgowi – ile osób obserwuje danego influencera, ale też jaki odsetek fanów wyraża swoje reakcje na treści influencera, komentuje je, czy udostępnia. Niekoniecznie trzeba wybierać tylko influencerów o największych zasięgach – ci współpracują z wieloma markami a koszty współpracy są często wysokie. Influencerzy o mniejszych widowniach, mogą łącznie zbudować całkiem dobry zasięg komunikacji. Warto przyjrzeć się również komentarzom fanów – co piszą o swojej relacji z influencerem, jak ją postrzegają, jak postrzegają samego influencera. Oczywiście ważna jest też regularna aktywność danego influencera – konto, które napisało jeden post sześć miesięcy temu a potem zamilkło, niekoniecznie będzie dobrym partnerem biznesowym.

Na czym polega współpraca z influencerem?

Formy współpracy z influencerami są różne. Czasem marki sponsorują konkretną twórczość influencera – pojedyncze treści lub cały ich cykl. Współorganizują też konkursy czy udostępniają produkty do testów. Zlecają influencerom opracowanie cyklu treści na wyłączność czy zapraszają do udziału w reklamie. Zapraszają – jak w przypadku lodów Ekipy – do stworzenia wspólnego produktu. Możliwych form współpracy jest wiele. Na pewno warto dać influencerowi wolną rękę w wypracowaniu własnych pomysłów – w końcu to on najlepiej zna swoją internetową społeczność i jej potrzeby.

Influencerzy przez pośredników

Kontakty z influencerami i wybór odpowiednich osób do projektu mogą być bardzo czasochłonne, dlatego można je powierzyć doświadczonej firmie, takiej jak OBTK. Bierze ona na siebie wtedy wytypowanie influencerów i zweryfikowanie ich, negocjuje oferty cenowe i umowy w imieniu klienta oraz na bieżąco koordynuje współpracę i rozlicza efekty. Jeśli masz jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu!