Content marketing w e-commerce – jak pisać treści, które sprzedają?

content marketing a e-commerce

Content marketing czyli marketing treści jest dziś niezbędnym elementem prowadzenia komunikacji, który wpływa nie tylko na wizerunek naszej marki, ale również na sprzedaż. W tym tekście dowiesz się, jak skutecznie tworzyć treści, by osiągać założone cele.

Żyjemy w czasach, w których sprzedawanie online bije rekordy popularności, ale wraz z rekordami i możliwościami technologicznymi, rośnie tez konkurencja. Klienci z kolei nie chcą oglądać reklam, często korzystają z AdBlocka i odczuwają przesyt przekazu reklamowego. Nic jednak straconego, bo głęboką relację z klientem możemy zbudować dzięki dostarczaniu mu jakościowych, ciekawych treści.

Definicja Content marketing

Definicji content marketing jest wiele, ale dwie poniższe są naszym zdaniem warte przytoczenia. Według organizacji, której jesteśmy jedynymi polskimi członkami – Content Marketing Association (jedna z najważniejszych organizacji zajmujących się w tematyką content marketing na świecie. Celem stowarzyszenia jest promowanie wykorzystania marketingu treści jako skutecznego narzędzia marketingowego. CMA wspiera zrzeszone agencje w rozwijaniu kompetencji, organizuje też międzynarodowy konkurs w którym wyróżnia najlepsze kampanie content marketingowe. Organizacja zrzesza blisko 80 agencji content marketingowych z całego świata) marketing treści polega na tworzeniu jakościowych, wysokiej jakości treści marki we wszystkich kanałach komunikacji i na wszystkich dostępnych platformach, w celu zapewnienia angażujących relacji z klientami, wartości dodanej dla konsumentów i mierzalnego, wymiernego sukcesu dla marek.

Z kolei zdaniem Content Marketing Association, jest to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.

Definicja e-commerce

E-Commerce oznacza po prostu e-handel, czyli handel elektroniczny. Polega na zawieraniu transakcji związanych z działalnością gospodarczą, które są realizowane za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych i telekomunikacyjnych. Czyli – mówiąc po ludzku – e-commerce to handel produktami i usługami przez internet.

Strategia content marketingu

Najważniejsza rzecz, o jakiej trzeba pamiętać to jakość. Treści – niezależnie gdzie będziemy je publikować – muszą być świetne. Ciekawe. Inspirujące. Muszą sprawić, że zostaniemy zapamiętani. Że zbudujemy więź, nić porozumienia, relację a naszymi klientami. Pamiętajcie, że content marketing to nie jest reklama. A przynajmniej nie jest to reklama rozumiana tradycyjnie. Nie skupiajcie się wyłącznie na swoich produktach. Myślcie o tym, co fajnego – poza produktami, albo obok produktów – możecie dać swoim klientom. Porady? Ciekawostki? Instruktaże? Treści eksperckie? Form jest bardzo dużo. Do wyboru, do koloru.

Polecany artykuł do czytania: Strategia Content Marketing – jak budować?

Formy content marketingu dla sklepów internetowych

Formy content marketingu dla sklepów internetowych

Content marketing to jedne z ciekawszych połączeń funkcji sprzedażowej z – nazwijmy to – lifestyle’ową. Pamiętajcie, że dzięki ciekawym treściom docieramy do klientów szerzej, częściej i skuteczniej. Kiedy jakiś potencjalny klient będzie chciał sprawdzić, jakie są najlepsze obiektywy do jego aparatu, albo jak zrobić świetne zdjęcia nocą – może trafić na naszą stronę, bloga czy kanał na YT. A wtedy możemy zacząć budować z nim więź i przekonać, że jesteśmy świetnymi ekspertami w tej dziedzinie, już i tak mu pomogliśmy z jakimś problemem czy zagwostką, więc może skusi się na kupno wymarzonego produktu właśnie u nas.

Content marketing to nie tylko pisanie artykułów na bloga. To seria działań, które mają pośrednio doprowadzić do sprzedaży. Mogą to być oczywiście artykuły – np. eksperckie, specjalistyczne, edukacyjne, poradnikowe, reklamowe, czy – jeżeli algorytmy pozwolą – wiralowe. Mogą – ale nie muszą – być publikowane na naszym blogu, możemy wykorzystać do tego serwisy społecznościowe, a także media i współprace z wydawcami.

Elementem content marketingu może być też tzw. „zobacz więcej”, czyli sprytne opisanie produktów i kategorii na stronie internetowej. Dzięki tym treściom klienci mogą dowiedzieć się więcej o tym, co sprzedajecie. Kiedy informacje na stronie będą wartościowe i kompletne, zobaczycie to w wynikach wyszukiwania w Google, a na stronę trafi więcej osób.

Kolejnym elementem marketingu treści mogą być oczywiście wspomniane wyżej blogi, ale i całe serwisy contentowe – całe strony lub sekcje dedykowane tylko i wyłącznie treściom – artykułom, materiałom wideo, grafikom, infografikom i zdjęciom, dzięki którym wasi klienci zyskają dodatkową wiedzę – np. jak lepiej wykorzystać kupione produkty, jak z nich skorzystać etc.

Kolejnymi możliwymi formatami są np. ebooki, grafiki i infografiki, zdjęcia (dzięki którym możesz nie tylko przekazać informacje, ale również zainspirować klienta), no i oczywiście materiały wideo.

Polecany artykuł do czytania: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak zacząć i ile kosztuje?

Jak dobrze zarządzać treścią w e-sklepie?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nasze treści – choć pośrednio – są połączone z naszymi produktami i usługami. Bo przecież w korzystaniu z nich chcemy pomóc, publikując treści! Niezależnie, czy zamierzasz tworzyć artykuły na blogu, stronie contentowej, czy filmy na YouTube jest jedna bardzo ważna rzecz, o którą trzeba zadbać o SEO.

Połączenie marketingu treści z SEO, czyli optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych jest sposobem na prowadzenie działań wizerunkowych w sieci poprzez budowanie relacji w oparciu o angażujące treści, przy jednoczesnym zachowaniu całkowitej kontroli nad ich tworzeniem i dystrybucją. Warunkiem jest, aby nasze treści odpowiadały na zadawane w wyszukiwarce pytania. Nagrodą dla najbardziej atrakcyjnych serwisów jest ich wysoka pozycja na wyszukiwane frazy.

Biorąc pod uwagę zasięgi dotarcia, jakie możemy osiągać tymi działaniami, stają się one jednym ze skuteczniejszych sposób dotarcia do interesariuszy firmy w całkowicie nieinwazyjny sposób z pominięciem klasycznego media relations czy reklamy. Dzieje się tak, ponieważ odpowiadamy na konkretne zainteresowanie i pytania konsumentów w przeciwieństwie do wyświetlania inwazyjnych pop-up’ów czy innych reklam.

Takie podejście do komunikacji stawia na długofalowe budowanie relacji z konsumentem w oparciu o dialog i wzajemne zrozumienie.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Cel content marketingu w e-commerce – większa sprzedaż

Wszystkie twoje treści mogą wyglądać zupełnie inaczej, jeżeli zmienisz cel, jak przed nimi stawiasz. Od celu się zaczyna i cel definiuje wiele elementów strategii. Ważne, by cele były konkretne, wykonalne i mierzalne. Na przykład:

  • Zwiększenie sprzedaży o 45 proc.;
  • Zwiększenie liczby wejść na stronę o 28 proc.;
  • Zmniejszenie kosztów na promocje o 10 proc.;
  • Zwiększenie świadomości marki o 30 proc.;
  • Zwiększenie o 30 proc. zapytań od klientów.

Content marketing działa. U was też zadziała i spełni swoje cele. Nie spieszcie się jednak, to nie jest magiczna różdżka, która wyczaruje konwersje. Podejście do marketingu treści wymaga spokoju, rozwagi, strategii. I dobrego planowania, a także regularnego, dość częstego publikowania treści.