Content plan – co powinien zawierać i jak go stworzyć krok po kroku?

Content plan - co powinien zawierać i jak go stworzyć krok po kroku?

Skuteczne działania marketingowe nie są dziełem przypadku, ale przemyślanymi, skrojonymi na miarę potrzeb i możliwości danej firmy projektami. Nie inaczej jest z wartościowym contentem – spełni swoje zadanie tylko wówczas, gdy będzie precyzyjnie planowany i odpowiednio dostarczany odbiorcom. Narzędziem, który to umożliwia, jest content plan. Co to oznacza w praktyce i dlaczego warto to wiedzieć? Sprawdź!

Czym jest content plan? Prosta definicja

Wskazuje co, dla kogo i jak ma być przygotowane oraz publikowane. Warto podkreślić, że nie jest odrębnie funkcjonującym narzędziem, ale wynika bezpośrednio ze strategii content marketingowej firmy, jest drogą jej realizacji. O ile strategia nakreśla cele, jakie firma chce osiągnąć, to content plan przukuwa je w praktykę, nadaje im konkretne formy i wskazuje środki ich realizacji.

harmonogram treści co to

Planowanie treści – dlaczego jest tak ważne?

Rola dobrego contentu jest nie do przecenienia. 81% marketingowców postrzega treści jako podstawową strategię biznesową (źródło). Marketing treści generuje trzy razy więcej leadów niż tradycyjny marketing wychodzący, a kosztuje o 62% mniej (źródło).

Ale o wartościowe treści wcale nie tak łatwo. Ich podstawą jest właśnie skuteczny content plan – to swego rodzaju mapa, która pomaga trzymać się przyjętej strategii i podążać w kierunku realizacji konkretnych celów biznesowych, jakimi są, przykładowo, zwiększenie zainteresowania marką, budowanie relacji z odbiorcami, kreowanie wizerunku eksperta czy wprost – zwiększenie sprzedaży.

Planowanie treści znacząco pomaga też w uporządkowaniu pracy. Zebrane w jednym miejscu wytyczne ułatwiają współdziałanie całego zespołu odpowiedzialnego za content marketing, a do tego umożliwiają bieżące monitorowanie efektów. Taki harmonogram pozwala też uniknąć „thin contentu”, czyli publikowania kiepskiej jakości treści, które obniżają autorytet witryny i mogą skutkować utratą odbiorców. To właśnie z powyższych powodów dobry content plan jest tak ważny, zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dużych biznesów.

Skuteczny harmonogram dla treści – co zawiera?

W czym tworzyć content plan? Do przygotowania takiego harmonogramu wystarczy nawet sam Excel. Alternatywnie warto rozważyć sięgnięcie po bardziej zaawansowane narzędzia, jak Asana czy Trello. Istotniejsze jednak od używanego programu są niezbędne i praktyczne elementy, które plan treści powinien zawierać. Co do nich należy?

Lista tematów

Oczywiście jedną z najważniejszych pozycji w content planie jest lista tematów określająca, o czym chcemy pisać (wraz z zakładaną liczbą tekstów). To od tematyki w dużej mierze zależy nasz sukces. Warto pamiętać, że teksty nie mogą trafić w próżnię – mają być adekwatne do potrzeb i zainteresowań odbiorców, dlatego warto poświęcić temu punktowi odpowiednią ilość czasu. Gdzie szukać podpowiedzi? Na formach internetowych, w komentarzach w mediach społecznościowych, w rozmowach z klientami czy w zapytaniach użytkowników wpisywanych w wyszukiwarkę.

Daty publikacji

Planowanie contentu to również odpowiednie wyznaczenie terminów publikowania treści. W harmonogramie dokładnie określ daty, kiedy materiały mają się pojawić, uwzględniając różne kanały i to, by teksty wzajemnie się uzupełniały.

Status działań

Warto przygotować też rubrykę, w której będziesz odnotowywać, na jakim etapie jest dany projekt lub kto się nim aktualnie zajmuje.

Adresy URL opublikowanych treści

Odrębna rubryka to adresy witryn, na których pojawią się poszczególne treści.

Miejsce na komentarze

W harmonogramie treści uwzględnij też miejsce na dodatkowe informacje czy notatki, które mogą się pojawić w miarę realizacji kolejnych etapów.

Jak stworzyć dobry content plan w kilku krokach?

Naturalnie pojawia się pytanie o to, na jaki okres przygotowywać harmonogram treści. Jedni tworzą go co miesiąc, inni co kwartał, a jeszcze inni planują content na cały rok. Wiele zależy od intensywności działań i potrzeb czy możliwości Twojej firmy. Niezależnie od tej częstotliwości, jeśli chcesz stworzyć dobry content plan, zawsze pamiętaj o kilku niezbędnych krokach. Oto one.

Sprawdź, kto jest Twoim odbiorcą

Bezwzględnym warunkiem stworzenia skutecznego planu contentowego jest poznanie i przeanalizowania grupy odbiorców – ich preferencji, potrzeb, problemów, a także kanałów komunikacji, z jakich korzystają. Jeśli nie będziesz wiedzieć, czego tak naprawdę oczekuje persona Twojej marki, nie będziesz w stanie tworzyć treści, które wzbudzą żywe zainteresowanie odbiorców i będą wyposażać ich w przydatną wiedzę, np. poprzez lekturę Twojego bloga firmowego, a przecież o to chodzi – o dostarczanie wartościowych tekstów.

Określ cele i wyznacz KPI

W kolejnym kroku wyznacz swoje cele – precyzyjne, realne do osiągnięcia i mierzalne. Pomocny jest dobór określonych kluczowych wskaźników efektywności (KPI), które umożliwią bieżącą ocenę skuteczności działań (np. ruch na stronie, konwersje).

Jak stworzyć dobry content plan?

Przeanalizuj kanały dystrybucji contentu

Odpowiedz sobie na pytanie, jakie kanały i formaty są preferowane przez Twoją grupę docelową. Strona www, media społecznościowe, mailing? Ważne są różnorodność i odpowiedni dobór kanałów do celów, jakie chcemy osiągnąć.

Zaplanuj i rozpisz tematy artykułów

Teraz możesz przejść do przygotowania listy tematów, jakie chcesz poruszyć. Do dyspozycji masz wiele form ich przekazania, np.:

Pamiętaj, że tematy mają odpowiadać zarówno preferencjom odbiorców, jak i profilowi czy wartościom marki.

Zrób keyword research dla każdego z tematów

Istotne jest także badanie słów kluczowych – tych głównych, a także fraz long tail czy pozostałych – bo ostatecznie odpowiednie umieszczenie ich w tekście przesądzi o tym, na ile będzie on widoczny w sieci. Warto wykorzystać do tego narzędzia, o których wspominamy poniżej.

Zdecyduj o częstotliwości publikacji

Zwróć uwagę, kiedy i gdzie Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna i chętna do interakcji. Jak często publikować nowe teksty na blogu czy w social mediach? Teorii na ten temat jest wiele i trudno o jednoznaczną odpowiedź, bo optymalna częstotliwość zależy od różnych czynników, jak choćby budżet czy możliwości firmy. Z jednej strony istotna jest regularność, a z drugiej – nieprzytłoczenie użytkowników ilością treści. Najważniejsze jest jednak coś innego – jakość. 83% specjalistów od marketingu twierdzi, że lepiej skupić się właśnie na niej niż na ilości treści, nawet jeśli oznacza to rzadsze publikowanie (źródło).

Uzgodnij szczegóły współpracy z autorami

Sprecyzuj szczegóły działania osób odpowiedzialnych za przygotowanie i opublikowanie treści. Zasady współpracy powinny być przejrzyste i konkretne. Warto współpracować z doświadczonymi copywriterami, którzy opierają swoją pracę na solidnym researchu, stawiają na unikatowość treści i są terminowi. Jasno definiuj swoje wymagania.

Monitoruj postępy prac

Content plan jest punktem odniesienia do oceny skuteczności działań marketingowych, dlatego warto na bieżąco analizowań wyniki (np. liczbę wejść na stronę, kliknięć czy transakcji) i konfrontować je z założonymi celami. To pomoże w ewentualnych korektach.

Narzędzia usprawniające planowanie contentu

Narzędzia usprawniające planowanie contentu

Praktyczną pomocą w tworzeniu harmonogramu treści i dobrego contentu są różnorodne programy. Oto przykłady.

Ahrefs

To narzędzie, które umożliwia kompleksową analizę SEO. Podsuwa popularne tematy i frazy, a także pomaga badać konkurencję.

Google Trends

Pokazuje trendy wyszukiwań w Google. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jaka była w ostatnim czasie częstotliwość wyszukiwania określonych fraz i znaleźć podpowiedź, jakie inne – związane z danym tematem – cieszą się aktualnie zainteresowaniem.

Senuto i Semstorm

To narzędzia o szerokich możliwościach. Pomagają m.in. ocenić widoczność witryny w wyszukiwarce, analizować konkurencję i badać słowa kluczowe.

Answer The Public

Anwer The Public dostarcza klarowną wizualizację zawierającą tematy, pytania i frazy, które najczęściej są wyszukiwane przez użytkowników. Dzięki temu może być cenną inspiracją w contentowej pracy.

Plan contentowy – dlaczego go potrzebujesz?

Plan contentowy – dlaczego go potrzebujesz?

Dzięki starannie opracowanemu harmonogramowi treści działania z zakresu content marketingu stają się płynne, celowane i skuteczne. Niewątpliwie warto więc uwzględnić go w swojej strategii biznesowej. A powierzenie tej dziedziny ekspertom z doświadczonej agencji marketingowej może okazać się kluczowe w osiągnięciu sukcesu.

Potrzebujesz kompleksowego wsparcia w content marketingu? Zapraszamy do współpracy!