CTA na stronie internetowej – czym jest i jak go używać?

Call to Action na stronie internetowej - czym jest i jak używać przycisk CTA?

CTA to element strategii marketingowej mający na celu zachęcić konsumenta do kupna produktu. Do typowych wezwań do działania należą zwroty typu: “Kup teraz!”, “Tylko teraz 2 w cenie 1”, “Promocja!”. Call to action ma szerokie zastosowanie, my jednak skupimy się na wezwaniach występujących na stronie www.

Każda strona internetowa już przed stworzeniem powinna mieć określony jasny cel jaki ma osiągnąć: przy sklepach internetowych będzie to sprzedaż produktów, na blogach będzie to np. wypełnienie formularza lub dopisanie się do listy subskrybentów. Wszystkie takie działania można zmieścić pod pojęciem CTA. Wezwanie do działania jest też istotne w content marketingu.

Wezwaniem tym jest przede wszystkim kliknięcie w link odsyłający do innej podstrony serwisu. Cel realizowany jest zazwyczaj przez przycisk CTA, który, odpowiednio stworzony, może podnieść wyniki Twojej strony.

Jakie mogą być cele call to action?

Poprzez skuteczne CTA możemy zachęcić czytelnika do:

Zapis do newslettera - thinkkong.pl
Zapis do newslettera – thinkkong.pl

Powyższy przykład to wyskakujący pop-up na stronie thinkkong.pl. Przy takim rodzaju CTA warto pamiętać, żeby pop-up nie wyskakiwał od razu, dajmy czas internaucie na zapoznanie się przynajmniej z kilkoma akapitami tekstu. Atakowanie czytelnika reklamą już na starcie może skutecznie zniechęcić go do naszej witryny.

  • Zakupu produktu;

Przykład Call to Action (Rabat)

Przycisk  powyższego przykładu pokazuje, co się stanie, gdy klikniemy w przycisk. Warto też zwrócić uwagę na ikonkę, która kojarzy się z zakupem.

  • Pobrania pliku;
  • Kontaktu z naszą firmą, czyli wypełnienie formularza;

Czy CTA można stosować tylko na własnej stronie?

Przyciski CTA możemy stosować również w wielu innych miejscach. Portale Social Media, które zostały stworzone jako przestrzeń do rozrywki, z czasem ewoluowały w miejsce nawiązywania biznesowych relacji. Warto zatem tak stworzyć swoje profile, aby sprzedawać w mediach społecznościowych, np. na Facebooku.

Call-to-Action na stronie Asus

Jak tworzyć tekst w CTA?

Techniczne aspekty Call To Action zostały przez nas opisane. Jednak aby odnieść sukces należy także odpowiednio przyłożyć się do tekstu, który ma zachęcić potencjalnego klienta. Jakie cechy musi posiadać dobry tekst z wezwaniem do działania?

1. Mów językiem korzyści

Twój przycisk musi wskazywać, jakie profity zyska internauta klikając na buton. Sam wybór tekstu powinien być odpowiednio sprofilowany pod Twojego odbiorcę.  Dobrym przykładem języka korzyści jest CTA związane z okresem próbnym:

CTA z okresem próbnym za dolara na surferseo.com

CTA z darmowym okresem próbnym na senuto.com

Powyższe przykłady pochodzą z popularnych narzędzi SEO. Warto zwrócić uwagę na fakt, że długość okresu próbnego jest różna. Aby znaleźć optymalne rozwiązanie dla Twojego biznesu musisz wykonać testy skuteczności.

Tekst CTA z jasną deklaracją korzyści może być też wykorzystany przy zapisie na newsletter:

CTA (newsletter) - przykład ze strony woblink.com

2. Spraw by użytkownik był natychmiastowo usatysfakcjonowany

Jeżeli celem Twojego CTA ma być pobranie przez konsumenta pliku/raportu/e-booka, przycisk musi zadziałać natychmiastowo. Poniżej przedstawiamy przycisk CTA ze strony https://www.businessweb.pl/marketing/jak-opracowac-cta-ktore-pomaga-pozyskac-wiecej-leadow/, który nie wywiązuje się z zasady natychmiastowego działania:

Darmowy Ebook (CTA)

Powyższy przycisk CTA daje nam obietnice pobrania darmowego ebooka. Tak się jednak nie dzieje. Zamiast tego zostajemy przeniesieni na podstronę: https://www.businessweb.pl/zamien-strone-www-w-generator-leadow-b2b/, która posiada kolejne wezwanie do działania:

CTA daje nam obietnice pobrania darmowego ebooka

Po kliknięciu w kolejny przycisk jesteśmy oddelegowani do formularza. Dopiero po jego wypełnieniu zostaje nam przesłany plik z ebookiem.

Reasumując, aby pobrać darmowy ebook musimy przejść przez dwa przyciski CTA i formularz, a ebook nie jest pobierany tylko wysyłany.

Dla porównania, poniżej przykład ze strony: https://brand24.pl/e-book-marketing-full-stack-starter-pack/.

Pobierz darmowy ebook (CTA)

Po kliknięciu w przycisk, natychmiast rozpoczyna się pobieranie Ebooka. Doskonale jest tu spełniona zasada szybkiego spełnienia obietnicy.

3. Wywołaj emocje

Emocje w Internecie są często ważniejsze od logicznego myślenia – tak jest także przy sprzedaży. Twoje CTA musi zatem wywołać emocje, a pomocne przy tym będą tzw. power words, takie jak:

  • Nowy;
  • Za darmo;
  • Wspaniały;
  • Inspirujący;
  • Rewelacyjny.

Umiejętne stosowanie power words skutecznie zwiększy CTR Twojej reklamy.

4. Wywołaj poczucie pilności

Aby wezwanie do działania był skuteczne, warto uzupełnić je o słowa sugerujące poczucie uciekającej okazji. Wykorzystaj w swoim CTA takie słowa jak: Już, dziś, tylko teraz. Poczucie pilności dobrze motywuje konsumentów do zakupów.

CTA freshmail (przykład)

W jaki sposób mierzyć skuteczność przycisku CTA?

Wdrożenie skutecznego przycisku CTA pomoże nam osiągnąć lepsze wyniki sprzedaży naszych produktów. Bardzo mało prawdopodobne jest, że uda nam się od razu wdrożyć optymalne rozwiązanie. Niezbędne są tu testy i analizy z wykorzystaniem danych z Google Analytics.

Raporty z narzędzi do analityki pozwolą nam regularnie weryfikować, jak dużo osób kliknęło w nasz przycisk CTA lub jak głęboko czytany jest dany artykuł. Ten drugi czynnik pozwoli nam ustalić na jakiej głębokości powinniśmy umieścić przycisk call-to-action.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jak stworzyć tekst na blogu, aby konwertował?

Załóżmy, że użytkownik trafił na nasz blog szukając odpowiedzi na jakiś problem. Aby skutecznie zachęcić go do określonego działania, warto treści na stronie zbudować wokół następujących 3 filarów:

  • Identyfikacja problemu – w tej części tekstu ustalmy, z jakim problemem ma do czynienia internauta.
  • Poruszenie problemu – warto opowiedzieć jak ten problem wygląda, jakie są jego skutki.
  • Zaproponowanie rozwiązania – zaproponujmy użytkownikowi rozwiązanie danego problemu.

W tekście należy pamiętać żeby skupić się na czytelniku, a nie natarczywej reklamie swoich produktów. Skup się na szerzeniu wiedzy.

Call to Action – jak prawidłowo osadzić przycisk CTA w treściach? – 5 ważnych zasad

Umieść przycisk CTA kilka razy w tekście

Załóżmy, że na Twoim blogu jest bardzo długi tekst na temat butów do biegania. W pierwszej części opiszesz wstępne informacje o butach do biegania, w drugiej opiszesz warunki, w jakich buty powinny być używane, w trzeciej parametry techniczne butów.

Tekst jest skonstruowany tak, żeby informacje od ogólnych przechodziły do bardziej szczegółowych. W zależności od stopnia zaawansowania biegacza, rozważa on różne aspekty produktu na różnych etapach czytania. Być może do podjęcia decyzji potrzebne mu są jeszcze informacje, poszerzające dany temat i wtedy warto odesłać go do innego tekstu? A może na tym etapie jest już gotowy kupić buty? Nie możemy być tego pewni, dlatego przycisk do naszego produktu powinien znaleźć się w kilku miejscach.

Precyzyjne odesłanie z CTA

Jednym z błędów popełnianych przez copywriterów jest dodawanie przycisków do produktów nie pasujących do tematyki artykułu. Jeżeli internauta jest zainteresowany butami do biegania, nie odsyłajmy go do butów turystycznych! Odesłanie do produktu nie pasującego tematycznie do tekstu może przynieść odwrotny efekt i skutecznie zniechęcić użytkownika.

Daj jasny sygnał, co się stanie po kliknięciu w przycisk

Preferencje użytkowników Internetu zmieniają się. Kiedyś bardzo skuteczny był napis na przycisku CTA „Kliknij”.  Aktualnie musimy podawać zdecydowanie bardziej precyzyjne hasło. W przypadku sprzedaży butów może to być „Kup buty do biegania teraz”. Oczywiste też jest, że napis nie może kłamać. Warto też zwracać się do odbiorcy w pierwszej osobie.

Tylko jeden przycisk w linii

Uniknijmy sytuacji w której internauta nie wie, który przycisk ma nacisnąć. W linii między akapitami zostawiajmy tylko jeden tego rodzaju element. Jeżeli z jakichś powodów musimy wstawić w jednej linii kilka przycisków CTA, ten najważniejszy niech wyróżnia się wielkością, kształtem i kolorem.

Przycisk CTA musi wyróżniać się z tekstu

Ważne jest aby użytkownik nie pominął naszego wezwania do działania. Przycisk CTA powinien być napisany większą czcionką, wyróżniać się kolorem. Kształt przycisku musi jasno wyróżniać się z tekstu.

Podsumowanie

Przygotowanie skutecznego przycisku CTA wymaga wiele pracy i ciągłej analizy. Warto jednak zainwestować w dobrze skrojony przycisk CTA, gdyż w ten sposób możemy zwiększyć konwersję i sprzedaż na swojej stronie. Pamiętaj, że sprzedaje nie tylko sam przycisk CTA, ale również konstrukcja samego tekstu.