Czym jest Schema.org? Dane strukturalne w SEO

Dane strukturalne Schema - co to jest i jak wpływają na SEO?

Zadaniem Google jest stałe katalogowanie miliardów informacji w Internecie w taki sposób, aby były jak najbardziej przydatne dla jego użytkowników. Roboty skanują strony, bazując przede wszystkich na treściach tekstowych. Okazuje się, że istnieje możliwość ułatwienia im pracy. Mowa tu o oznaczeniu pewnych elementów strony przy wykorzystaniu danych strukturalnych. Dzięki temu rozwiązaniu roboty Google lepiej zrozumieją zawartość witryny i nie będą musiały zastanawiać się, w jaki sposób używać danej treści. Co istotne, informacje zamieszczone w danych strukturalnych mogą również zostać wyświetlone przez algorytmy w wynikach wyszukiwania.

Czym dokładnie są dane strukturalne i czy mają realny wpływ na wyniki pozycjonowania? Co to jest Schema.org? Aż w końcu: jak wdrożyć dane strukturalne, aby pomóc robotom w odczytaniu zawartości strony? Na wszystkie te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Dowiedz się, dlaczego warto poznać tajniki danych strukturalnych. Zapraszamy do lektury!

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne, znane również pod nazwą dane uporządkowane to znaczniki, występujące najczęściej w formie kodu HTML, które opisują rodzaje treści na stronie. Dzięki nim, algorytmy wyszukiwarek są w stanie zrozumieć nie tylko treść, ale również sens umieszczonych informacji. Dane strukturalne umożliwiają także wyświetlanie tzw. fragmentów rozszerzonych, czyli rich snippets w wynikach wyszukiwania.

Poniżej zestawiliśmy dwa wyniki wyszukiwania na to samo zapytanie, dotyczące iPhone 13 pro.

Pierwszy z nich nie posiada rich snippets:

Przykład bez danych strukturalnych

A drugi ma zaimplementowane dane strukturalne:

Przykład danych strukturalnych

Drugi wynik zawiera rich snippets w postaci właściwości technicznych, gwiazdek opinii, zdjęcia, ceny oraz stanu magazynowego produktu. Informacje te mogą zostać wyświetlone przez Google właśnie dzięki danym strukturalnym. A Twoim zdaniem, który wynik prezentuje się atrakcyjniej? W który chętniej byś kliknął, aby kupić produkt? … Tak myśleliśmy!

Schema.org – co to jest i w jakim celu powstało?

Schema.org to powstały z inicjatywy Google, Bing, Yahoo oraz Yandex projekt, którego kluczowym celem jest ulepszenie interpretacji treści ze stron internetowych przez wyszukiwarki. Realizowane jest to dzięki tworzeniu i promocji ujednoliconych standardów danych strukturalnych. Projekt wystartował w czerwcu 2011 roku, skupiając się na nadawaniu szerszego kontekstu dla treści internetowych poprzez użycie odpowiednich komponentów ze słownika Schema.org.

Przykładowo: słowo „lustra” może wyrażać zarówno film (“Lustra” w reżyserii Alexandre Aja), jak i przedmiot (lustra jako wyposażenie wnętrz). Oznaczenia Schema.org wskazują jednoznacznie na intencje autora, dzięki czemu algorytmy wyszukiwarek (oraz sami twórcy) mają łatwiejszą pracę, a użytkownicy dostają jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania.

Rodzaje danych strukturalnych

Istnieje wiele typów znaczników strukturalnych. Omówmy zatem te najczęściej wykorzystywane w praktyce:

    • Product – znaczniki stosowane na stronach sklepów internetowych. Dzięki nim w wyszukiwarce mogą pojawić się dodatkowe informacje o produkcie, takie jak: zdjęcie, opis, cena, dostępność, opinie oraz kod produktu.

Przykład Product

    • Article – znaczniki, jak sama nazwa wskazuje, odnoszące się do artykułu. Ułatwiają Google określenie daty i autora publikacji, zajawki, a także oceny i/lub komentarzy.

Przykład Article

    • Recipe – znaczniki umożliwiające Google wyświetlanie w wynikach wyszukiwania kolejnych kroków i czasu przygotowania dania z przepisu, jego wartości odżywczych i ocen użytkowników.

Przykład Recipe

    • Local Business – znaczniki mające zastosowanie przy firmach lokalnych. Zawierają podstawowe dane kontaktowe firmy, link do wizytówki Google, opis firmy i jej godziny otwarcia.

    • FAQ Page – znaczniki stosowane przy stronach zestawiających najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, czyli FAQ. W efekcie pytania i odpowiedzi mogą zostać wyświetlone w wynikach wyszukiwania.

    • Event – znaczniki pomocne w organizacji różnego rodzaju eventów. Dzięki nim Google może wyświetlić miejsce i czas trwania wydarzenia, jego organizatora oraz opcję zakupu biletów.

Przykład Event

Warto zaznaczyć, że komponenty słownika Schema.org podzielone są od ogółu do szczegółu, mamy zatem kategorie główne, a następnie podkategorie, i tak aż do konkretnego elementu. Lista wszystkich elementów, które można oznaczyć znacznikami znajduje się tutaj.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jak dodać dane strukturalne na stronie?

Istnieje kilka formatów, które umożliwiają umieszczenie danych uporządkowanych na witrynie internetowej. Krótko przedstawimy trzy podstawowe sposoby implementacji.

Mikrodane

Prawdopodobnie najlepiej zintegrowany z Google format danych strukturalnych. Mikrodane są umieszczane bezpośrednio w kodzie HTML witryny. Zasada jest prosta: przy każdym z istotnych elementów strony umieszczamy informację wskazującą, czym ten element jest. Stanowi ona wskazówkę dla robota Google.

RDFa

RDFa to sposób implementacji danych strukturalnych bardzo podobny do mikrodanych, jednak używa innej składni stworzonej przez WC3. Ten typ rozszerzenia HTML5 współgra także z HTML4, XML, XHTML1, a nawet SVG. RDFa powszechnie stosowany jest zarówno w sekcji head, jak i body.

JSON-LD

Nieco odmiennym sposobem prezentacji danych strukturalnych jest rekomendowany przez Google format JSON-LD. Jest to oznaczenie JavaScript umieszczane najczęściej w sekcji <head> strony. Zdecydowaną zaletą JSON-LD jest schludność – oznaczenia nie przeplatają się w tym przypadku ze znacznikami HTML.

Choć każdy z omówionych formatów różni się od siebie pod względem implementacji treści, nie ma to wpływu na wygląd witryny.

Polecamy do czytania: 46 najlepszych narzędzi SEO (darmowe i płatne)

Jak sprawdzić poprawność implementacji oznaczeń?

Wdrażając dane strukturalne na stronie nie można zapomnieć o sprawdzeniu poprawności ich implementacji. W tym zakresie bardzo pomocne okazują się być narzędzia Google Structured Data Testing. Po wklejeniu adresu strony, otrzymasz listę aktualnie wdrożonych danych strukturalnych oraz zestawienie ewentualnych błędów i ostrzeżeń. Istnieje również możliwość sprawdzenia, jak w wynikach wyszukiwania będzie prezentował się poszczególny fragment kodu.

Dane strukturalne a Open Graph

Poznałeś już kilka formatów danych strukturalnych. Kolejnym z nich jest Open Graphrodzaj meta tagów stworzony przez Facebooka, który obecnie posiada także swoje odpowiedniki dla innych portali. Open Graph odpowiada za sposób, w jaki prezentują się treści ze stron WWW na mediach społecznościowych, a zatem pozwala dostosować opisy, które widzisz pod grafiką na danym portalu.

Najbardziej korzystną opcją jest wdrożenie obu rozwiązań – Schemy i Open Grapha. Żadne z nich nie zastąpi drugiego.

Dane strukturalne a SEO - dlaczego znaczniki są tak istotne?

Dane strukturalne w SEO – dlaczego znaczniki są tak istotne?

Przede wszystkim: dane strukturalne poprawiają przepływ informacji pomiędzy wyszukiwarką Google a daną witryną. Twój content komunikuje algorytmowi, co znajduje się na stronie, natomiast dane strukturalne podpowiadają, co ta treść oznacza. W ten sposób wskazane są również relacje pomiędzy pojęciami na witrynie.

Implementacja structured data może poprawić sposób wyświetlania wyników wyszukiwania. Google może wyświetlać na pierwszych pozycjach produkty bądź treści, które otrzymały najwięcej wysokich ocen (prezentowanych w formie gwiazdek). Co więcej, dane strukturalne są istotne z punktu widzenia wyszukiwania semantycznego, uwzględniającego znaczenie całości frazy, a nie tylko jej pojedynczych słów składowych.

Atrakcyjnie wizualne rich snippety są także chętniej klikane przez użytkowników. Dane strukturalne pomagają zatem w podwyższeniu CTR (click through rate – liczby kliknięć). Z kolei lepszy CTR to większy ruch, a w dalszej kolejności wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania.

Przyszłość fragmentów rozszerzonych w SEO dla firm

Z uwagi na to, że Google coraz lepiej rozumie zapytania, wdrożenie danych strukturalnych powinno być niezbędnym elementem każdej nowoczesnej kampanii pozycjonowania. Czołowi gracze większości branży mają je już zaimplementowane na swoich stronach, ważne więc, aby nie odstawać od konkurencji.

Jeżeli zatem nie masz jeszcze wdrożonych danych strukturalnych na swojej witrynie – nie zwlekaj! Najwyższy czas to zmienić. Zaufaj profesjonalnej agencji SEO i popraw swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.