Czym jest SEM i dlaczego jest to tak ważny element biznesu?

SEM

Czy kiedykolwiek słyszałeś o wyrażeniu używanym w filmie na YouTube od swojego ulubionego sprzedawcy internetowego lub widziałeś go w kilku artykułach na temat marketingu cyfrowego, ale nie masz pewności czym jest SEM?

Czy ma coś wspólnego z SEO?

W tym artykule omówimy te i inne tematy związane z SEM. Pokażemy związki między SEM i PPC, wyjaśnimy różnicę między SEM a SEO i podzielimy się w jaki sposób możesz wykorzystać tę metodę marketingową do rozwoju swojej firmy.

Co to jest Google Ads?

Być może słyszałeś o kampaniach w Google AdWords lub Google Ads (aktualna nazwa), ale czy wiesz, co to jest i co faktycznie robi? Prawdopodobnie miałeś już z tym kontakt podczas przeglądania swoich ulubionych stron internetowych lub wyszukując interesujących Cię treści w wyszukiwarce.

Mówiąc najprościej, Google Ads to internetowa platforma reklamowa opracowana przez Google. Jest to ważne narzędzie w marketingu Twojej firmy, produktów czy usług i może pomóc Ci znaleźć się na szczycie w ramach ogólnej strategii cyfrowej w niezwykle szybkim tempie. Google Ads to rozległa sieć z milionami różnych opcji, a wszystko to ma na celu zmaksymalizować zwrot z inwestycji w reklamy.

Google Ads zapewnia reklamodawcom wiele korzyści i jest tylko jedną z wielu podstawowych technik marketingu cyfrowego, które stosują firmy w celu utrzymania przewagi. Kilka korzyści z Google Ads to:

  • Natychmiastowa ekspozycja – Twoja reklama może wyświetlać się w 5 najlepszych wynikach na stronie wyników wyszukiwania Google
  • Zasięg – wyświetlaj swoim potencjalnym klientom trafne, ukierunkowane reklamy w odpowiednim czasie, gdy szukają oni w Google Twoich produktów, usług czy firmy, lub wykorzystuj remarketing, żeby utrwalić swój przekaz bądź zachęcić klienta do ponownego zakupu
  • Geotargetowanie – upewnij się, że kierujesz reklamy na właściwe lokalizacje geograficzne
  • Raportowanie – raportowanie Google Ads pozwala określić, które słowa kluczowe działają lub nie działają, współczynnik klikalności reklam i wiele więcej
  • Budżetowanie – Google Ads działa dobrze dla wszystkich typów budżetów i umożliwia zarządzanie stawkami i budżetami

Czym jest SEM?

SEM to skrót od Search Engine Marketing, czyli procesu przyciągania ruchu na stronie poprzez kupowanie reklam na platformach reklamowych w wyszukiwarkach.

Początkowo termin ten obejmował również SEO (Search Engine Optimization), ale obecnie przyjęło się, że SEM nawiązuje ściśle do płatnego ruchu, który generują reklamy w modelu PPC (Pay Per Click). Wraz z działaniami organicznymi (SEO), SEM jest skutecznym sposobem na bardzo szybkie zwiększenie ruchu na Twojej stronie.

Terminy często używane podczas omawiania SEM dzięki którym lepiej zrozumiesz, jak działa SEM. Oto niektóre z nich:

  • Wyświetlenia – ile razy Twoja reklama była widoczna na ekranie. To nie znaczy, że dana osoba to widziała.
  • CPC (koszt kliknięcia) – ile płacisz, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.
  • CPM (koszt za milion wyświetleń) – to kolejny sposób zapłaty za reklamę w wyszukiwarce. W zależności od twoich celów i konfiguracji narzędzia reklamowego, możesz chcieć zapłacić tylko po to, aby Cię wyświetlono.
  • CTR (współczynnik klikalności) – liczba kliknięć Twojej witryny od osób, które zobaczyły reklamę, nawet jeśli nie kliknęły samej reklamy.

Czym jest SEM w porównaniu do reklamy w mediach społecznościowych?

Niektóre sieci społecznościowe oferują również usługi reklamowe, które możemy uwzględnić, gdy zapytamy, co to jest SEM? Obejmują one funkcję wyszukiwania. Ale reklama w mediach społecznościowych i SEM to nie to samo.

W reklamach w mediach społecznościowych reklamy zazwyczaj wyświetlają się na podstawie danych zebranych przez firmę mediów społecznościowych na temat tej osoby. Pozwala to kierować reklamy do osób na podstawie określonych zainteresowań, lokalizacji, zachowań zakupowych i innych.

Marketing w wyszukiwarkach opiera się na frazach słów kluczowych, aby kierować reklamy do osób, które szukają odpowiedzi w miejscach takich jak Google. Reklamy w mediach społecznościowych i SEM mogą bardzo skutecznie współpracować w celu zwiększenia świadomości marki i sprzedaży. Reklamy są często widoczne w mediach społecznościowych przez kilka dni.

Następnie, gdy Ci odbiorcy przeprowadzają wyszukiwanie, uwagę przyciągają Twoje reklamy, ponieważ Cię rozpoznają. Bardziej prawdopodobne jest, że klikną w reklamę, którą już kojarzą. Może się to samo zdarzyć również w odwrotnej kolejności. Z tego powodu często skuteczne jest stosowanie obu metod podczas marketingu firmy.

Ludzie często mylą SEM z SEO. Wine w tym przypadku ponosi mała różnica w wyglądzie pomiędzy reklamą PPC a wynikiem organicznym. Najłatwiej to rozróżnić po dopisku „Reklama” w przypadku reklam PPC.

Jaka jest różnica między SEM a SEO?

W przeciwieństwie do SEO (Search Engine Optimization), która ma znakomite wyniki w średnim i długim okresie, SEM daje natychmiastowe wyniki i ma niemal natychmiastowy zwrot z inwestycji: możesz rozpocząć kampanię SEM po południu i zobaczyć pierwsze wyniki już wieczorem.

Jednakże na uwagę zasługuje fakt, że jak tylko przestaniesz płacić, Twoje reklamy nie będą już wyświetlane. Właśnie dlatego najmądrzejszą rzeczą jest użycie SEM wraz z SEO: połączenie szybkich rezultatów tego pierwszego z długoterminowością tego drugiego.

SEM może być bardzo wygodny ze względu na stosunek efektywności do kosztów. Daje to szansę na skierowanie reklam do potencjalnych klientów w momencie, gdy szukają informacji o Twoim produkcie lub usłudze, a w większości przypadków musisz zapłacić tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę.

Ponadto SEM kładzie nacisk na rozwój sztucznej inteligencji, która następnie odpowiednio optymalizuje kampanie tak żeby przynosić wymierne korzyści dla kampanii typu performance, czyli inaczej mówiąc kampanii pod uzyskanie konkretnych akcji, np. wypełnienie formularza lub zakup na stronie.

Zalety dobrego SEM

Przede wszystkim powinno się wiedzieć, czym jest SEM, jakie strategie są stosowane na potrzeby konkretnych wyników i dlaczego musisz być na bieżąco ze wszystkimi aktualnymi trendami. Ale jakie są główne zalety dobrego SEM?

  • Zwiększa świadomość marki: dobry SEM oznacza to, że więcej osób jest świadomych Twojej marki. Zastanów się, co się dzieje, gdy szukasz czegoś online – zwracasz uwagę tylko na kilka pierwszych wyników na stronie. Więc jeśli skorzystasz z SEM, aby być wśród tych najlepszych wyników, istnieje większa szansa, że ​​ludzie zobaczą Twoją markę i zdobędą jej uznanie.
  • Zwiększa ruch w witrynie: jest to jeden z głównych celi SEM, ma on pomóc pozyskać najbardziej odpowiedni ruch w witrynie, aby te osoby zostali w późniejszym czasie naszymi klientami. Wynika to z faktu, że awansujesz w rankingach i stajesz się jednym z pierwszych wyników, jakie ludzie widzą. W związku z tym chętniej klikną Twój link i przejdą do Twojej witryny – w porównaniu z sytuacją, w której reklama nie pojawił a się nawet na pierwszej stronie wyników.
  • Zdobywa odpowiednich odbiorców: SEM pozwala reklamować Twoją witrynę wśród odbiorców, którzy powinni już być nieco zainteresowani tym, co masz do zaoferowania. Wynika to z faktu, że kierujesz reklamy na określone słowa kluczowe, dlatego zasadniczo pokazujesz swoją reklamę odpowiedniej grupie docelowej. W konsekwencji pozyskujesz potencjalnych klientów, którzy są skłonni do konwersji, a co za tym idzie można również zaobserwować wzrost sprzedaży.
  • Niesamowity zwrot z inwestycji: inwestując w SEM, zobaczysz bezpośrednie wyniki. Ma przewagę nad pozostałymi typami działań reklamowych dzięki swojemu kanałowi dotarcia, co przekłada się na wysoki zwrot z inwestycji.

Czy SEM jest drogi?

Koszt SEM zależy od rynku. W przypadku wyszukiwarek takich jak Google, Bing i Yahoo!, tworzenie konkurencyjnego rynku jest podstawą ich modeli biznesowych. Oznacza to, że marka z największą ilością pieniędzy powinna wygrać, prawda?

Nie do końca.

Z biegiem lat w wyszukiwarkach ewoluowały algorytmy, aby pomóc firmom zoptymalizować wydatki na reklamę. Na przykład jednym z najczęściej omawianych tematów w świecie SEM jest Wynik Jakości Google.

Ocena Wyniku Jakości to forma wartości, którą Google przypisuje do słów kluczowych i reklam PPC. Jest to ważna miara, ponieważ ostatecznie wpływa na koszt każdego kliknięcia w Twojej firmie. Wynik Jakości jest przypisywany po analizie przez Google wielu czynników (nikt tak naprawdę nie wie, ile ich jest).

Niektóre z czynników które Google bierze pod uwagę przy liczeniu Wskaźnika Jakości:

  • Twój współczynnik klikalności (CTR). To liczba osób, które kliknęły Twoją reklamę po jej wyświetleniu w wynikach wyszukiwania.
  • Trafność każdego słowa kluczowego w jego grupie reklam. Słowa kluczowe, które są mniej trafne dla grupy reklam, mogą prowadzić do niższego wyniku, natomiast bardzo trafne hasła mogą podnieść wynik.
  • Jakość i trafność strony docelowej. Wybór odpowiednich warunków ma kluczowe znaczenie, ponieważ kierowanie ruchu jest równie ważne. Twoja strona docelowa musi zawierać elementy treści reklam. Te elementy pomagają odwiedzającym szybko zidentyfikować lub zobaczyć relację między reklamą, a stroną docelową.
  • Trafność treści reklamy. Powiązanie treści nagłówków czy opisów reklam ze słowem kluczowym po którym reklama się wyświetliła ma duże znaczenie. Pozwala to potencjalnemu klientowi na szybką i trafną identyfikację co przekłada się na lepsze wyniki. To w połączeniu z dopasowaniem do treści na stronie sprawia, że Wynik Jakości jest bardzo wysoki.
  • Dane historyczne dotyczące skuteczności Twojego konta Google Ads.

Dlaczego to wszystko ma znaczenie?

Google i inne wyszukiwarki mają jeden cel: zapewnić swoim użytkownikom jak najdokładniejsze informacje na jakikolwiek interesujący ich temat. Dlatego jeśli Twoja reklama jest mało pomocna lub wprowadza odbiorców w błąd, Google będzie oceniało tego typu działania negatywnie, a to w konsekwencji będzie wpływało niekorzystnie na wyniki kampanii.

Kto może prowadzić kampanie marketingowe w SEM za Ciebie?

Prowadzenie kampanii marketingowej skoncentrowanej na SEM nie jest tak proste, jak przekazanie pieniędzy Google Ads. Konieczne jest wcześniejsze wybadanie rynku, wybór odpowiednich słów kluczowych i napisanie krótkiego, precyzyjnego, ale przekonującego komunikatu. Wszystko to może wykonać specjalista od reklamy w wyszukiwarce.

Po aktywacji kampanii konieczne jest śledzenie jej i przeprowadzenie testów A / B, aby szybko wykryć wszelkie możliwości optymalizacji lub wszelkie pojawiające się problemy. Zapobiega to także marnowaniu czasu i pieniędzy.

Mateusz Domachowski

SEM Specialist w OBTK odpowiada za prowadzenie kampanii marketingowych w wyszukiwarkach internetowych dla klientów oraz za opracowanie strategii i planów realizacji celów sprzedażowych marek.