Czym jest UX writing i jak pisać teksty zgodne z jego zasadami?

UX writing - co to jest? Jak tworzyć treści z myślą o wygodzie użytkownika?

UX writing – modne, anglojęzyczne słowo, synonim copywritingu, webritingu, a może jeszcze coś innego? Jeśli chcesz dowiedzieć się, co istotnego kryje się pod tym terminem, czym dokładnie zajmuje się UX writer oraz czy osoba prowadząca biznes internetowy powinna się zainteresować UX writingiem, to dobrze trafiłeś. W tym artykule poruszymy najważniejsze kwestie związane z tą dziedziną. Zapraszamy do lektury!

UX writing – co to takiego?

Zacznijmy od krótkiej definicji UX writingu. Otóż UX writing, inaczej pisanie UX, to tworzenie wysoce użytecznych treści z myślą o wygodzie użytkownika. Skrót UX pochodzi od angielskiego wyrażenia User Experience, co dosłownie oznacza doświadczenie użytkownika.

UX writing - co to jest?

Jeśli korzystasz z produktów cyfrowych, to prawdopodobnie stykasz się z tymi tekstami na co dzień, śledząc strony internetowe czy korzystając z aplikacji mobilnych.

Celem UX writingu jest to, by użytkownicy jak najszybciej dowiedzieli się, jak korzystać z produktu, mogli osiągnąć obrany cel i czuli się pewnie np. w korzystaniu z danej aplikacji.

UX writer – na czym polega jego praca?

Jedną z głównych cech, jakie powinien posiadać profesjonalny UX writer, jest umiejętność zwięzłego wyrażania myśli. Bardzo ważna jest też empatia, która pozwala na wyobrażenie sobie, jak może czuć się klient w pierwszym i kolejnym zetknięciu z danym produktem cyfrowym.

Dlatego praca UX writera polega często na szczegółowej analizie grup konsumenckich, a nie tylko na pisaniu. Oczywiście niezwykle istotna jest biegła znajomość języka, w którym powstają komunikaty, ale nie ma tu miejsca na piękne metafory.

W pracy UX writera liczy się logika, w końcu pisze on teksty funkcyjne i informacyjne, ale też przeprowadza research, a niekiedy także uczestniczy w badaniach. Ponadto ux writer powinien znać narzędzia, dla których projektuje daną treść. Przydaje się również szeroka wiedza techniczna z zakresu User Experience.

Celem pracy UX writera jest:

  • odkrywanie i wychodzenie naprzeciw potrzebom użytkowników i rozwiązywanie istniejących problemów,
  • zdobywanie zaufania użytkowników w odniesieniu do marki,
  • współtworzenie ogólnego UX, które wpływa na wrażenie użytkowników.

Czym zajmuje się UX writer?

Jaka jest więc najkrótsza odpowiedź na pytanie: czym zajmuje się UX writer? UX writer zajmuje się planowaniem i tworzeniem treści, które bezpośrednio mają wpłynąć na doświadczenie użytkownika.

Wykwalifikowani UX writerzy są dziś coraz częściej poszukiwani na rynku pracy. Na takie stanowisko często zgłaszają się też copywriterzy. Ci drudzy niekiedy zastanawiają się: jak zostać UX writerem? Myślę, że w dużej mierze wyjaśniliśmy już, jakiej wiedzy potrzebują poza doskonałym warsztatem pisarskim – psychologicznej i o zasadach projektowania UX.

Czym UX writing różni się od copywritingu?

UX writing nie jest pojęciem tożsamym z copywritingiem, a jednak można zaryzykować stwierdzenie, że jest to jego unowocześnienie. Tradycyjny copywriting, który powstał ponad wiek temu, rozumiany był przecież jako pisanie tekstów sprzedażowych, bardziej współczesny SEO copywriting jako pisanie tekstów głównie pod algorytmy wyszukiwarek, zaś UX writing to pisanie w służbie ludziom.

Często mówi się, że w dobrym copywritingu nie ma miejsca na tzw. lanie wody, liczy się treść i zwięzłość tej treści. Tymczasem dobry UX writing to tworzenie treści jeszcze krótszych i jeszcze bardziej konkretnych. Nie chodzi tutaj o piękne i wyszukane słownictwo, ale o tworzenie intuicyjnych komunikatów.

Zwykle też copywriting koncentruje się na opisywaniu jakiegoś zagadnienia, a UX writing ma na celu przede wszystkim wskazanie, jaką czynność powinien wykonać użytkownik w kolejnym kroku. Dlatego UX writer jest potrzebny w zespole projektowym niemalże o d samego początku na etapie planowania strony, natomiast copywriter może dołączyć do niego znacznie później.

Polecamy do czytania: Dlaczego UX pomaga w content marketingu?

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

8 zasad skutecznego UX writingu

Zatrzymajmy się teraz chwilę nad tym, jak tworzyć skuteczne teksty pisane zgodnie z zasadami UX writingu.

#1 Pisz zwięźle

Zaufaj, że mniej znaczy więcej. Chodzi o stworzenie zwięzłego i skutecznego copy, dlatego nie wahaj się wyrzucać z tekstu zbędnych ozdobników. Jak sprawdzić, czy Twój komunikat jest zwięzły? To proste! Upewnij się, że każde słowo na ekranie ma swoją funkcję i jeśli po wyeliminowaniu któregoś całość nie straci sensu, to oznacza, że owe słowo było tak naprawdę zbędne.

#2 Znajdź cel i zastosowanie

Ta zasada poniekąd łączy się z poprzednią. O wiele prościej jest napisać zdanie, jeśli wiesz, jaki jest jego cel. Pisząc wiadomość, zacznij np. w ten sposób: aby zobaczyć dany element, kliknij w niego! Szybciej napiszesz też skuteczne micro copy, kiedy dowiesz się jak najwięcej o produkcie.

Zasady skutecznego UX writingu

#3 Używaj prostych słów

Nie sil się na wyszukane słownictwo. Zdecyduj się na popularne i zrozumiałe dla wszystkich czasowniki np. zobacz, sprawdź, zarezerwuj. Po napisaniu tekstu zastanów się 3 razy, czy nie da się tego ująć w prostszych słowach.

#4 Pisz w czasie teraźniejszym w stronie czynnej

Zdecydowanie unikaj: czasu przeszłego, przyszłego, strony biernej i trybu przepuszczającego. Tryb przypuszczający brzmi, jakbyś nie był pewny tego, o czym piszesz na własnej stronie. Strona bierna jest ogromnie nużąca i nieczytelna dla odbiorcy. Czas przyszły i przeszły nie odnoszą się do tu i teraz, a dokładnie tu i teraz masz szansę pozyskać klienta. Nie zmarnuj tego!

 #5 Używaj cyfr

Jak już wspomnieliśmy, w UX writingu liczy się zwięzłość, a stosowanie cyfr, zamiast ich słownych odpowiedników, pozwoli Ci zaoszczędzić trochę miejsca np. Skrzynka odbiorcza (2), a nie Skrzynka odbiorcza (masz dwie nowe wiadomości).

#6 Napisz “Dzisiaj”,”Jutro” lub “Wczoraj” zamiast daty

Jeśli użytkownik myśli o tym, co wydarzyło się np. wczoraj lub przedwczoraj, to tak napisze i nie będzie podawał daty, chyba że jest to pismo urzędowe. Ty jednak nie projektujesz treści urzędowych, dlatego podążaj zawsze za myślą klientów np. Ostatnie logowanie: wczoraj o godz. 20:45.

#7 Postaw na dozowanie informacji

Nie chodzi tutaj o to, by nadmiernie testować cierpliwość użytkownika, ale o to, by go nie obciążyć nawałem informacji. Pozwól klientowi przeklikać się np. przez daną aplikację, ale bez przesady. Nie może też dojść do sytuacji, w której go zdenerwujesz. Dlatego też w UX writingu tak ważne jest psychologiczne wyczucie.

#8 Wspieraj się grafikami i infografikami

Z jednej strony dobry UX writer czy copywriter potrafi opisać wszystko i stworzyć dobre miniteksty do wszystkiego. Z drugiej strony niektóre treści korzystniej jest pokazać na infografice. Warto też wspierać się profesjonalnymi zdjęciami, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy.

Zalety stosowania UX writingu

Zalety stosowania UX writingu

Zastanawiasz się, jakie właściwie są zalety UX writingu? Dlaczego należy zainteresować się nim od strony biznesowej?

Oto kilka plusów UX writingu, które mogą Cię przekonać:

  • czyni stronę bardziej intuicyjną i przyjazną dla użytkownika,
  • pomaga w zdobywaniu zaufania odbiorców,
  • w przypadku sklepu internetowego pomaga przeprowadzić użytkownika przez proces rejestracji, logowania lub zakupu,
  • zwiększa szansę na udaną sprzedaż,
  • zachęca do podejmowania działań na stronie.

UX writing minimalizuje nie tylko ilość słów na stronie, ale też język techniczny i eliminuje żargon branżowy IT. Dzięki niemu docierasz do użytkownika na poziomie konsumenta.

Zobacz także: Content marketing w e-commerce, czyli jak pisać treści, które sprzedają

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Co to jest microcopy?

Jeśli wiesz już, czym jest UX writing, to teraz czas na zapoznanie się z kolejnym, popularnym terminem – microcopy. Nie są to tożsame pojęcia, chociaż niekiedy bywają tak postrzegane.

Microcopy to niezwykle krótkie fragmenty tekstu takie jak np.:

Microcopy dzielą się na funkcyjne i informacyjne.

Microcopy funkcyjne

Microcopy funkcyjne to teksty, które zachęcają do kliknięcia, subskrypcji, polubienia, skomentowania czy udostępnienia. Są to wszelkiego rodzaju call-to-action np. zaloguj się czy wyłącz adblocka.

Microcopy informacyjne

Istnieją też microcopy informacyjne, które wskazują odbiorcy na dane możliwości wyboru lub dostarczają wiedzy np. o statusie płatności, braku dostępności danego produktu w ofercie itp.

Micro copywriting jest więc zaledwie niewielkim wycinkiem UX. To, co łączy oba pojęcia to sposób formułowania komunikatów – muszą być zwięzłe, konkretne, ale też intuicyjne dla użytkownika. Miniteksty znajdują zastosowanie zarówno w marketingu, jak i reklamie.

Gdzie występuje microcopy?

Co ciekawe, microcopy  stosuje się nie tylko w przestrzeni internetowej, ale znajdziesz je również na witrynach sklepów, plakatach czy ulotkach.

Skuteczny micro copywriting to teksty maksymalnie intuicyjne i skoncentrowane na tym, by kolejnym krokiem użytkownika nie była zbędna refleksja, ale działanie. Żeby to się udało, konieczne jest zrozumienie intencji klienta.

Znaczenie UX writingu w utrzymaniu klienta

UX writing ma ogromnie znaczenie w utrzymaniu klienta. W końcu użytkownicy internetu są w dzisiejszych czasach rozpieszczani wyborem. Dlatego, jeśli teksty na stronie nie są tworzone z myślą o ich wygodzie i nie są intuicyjne, bez wahania ją opuszczają.

Konkurencja na rynku nie polega już dziś tylko na konkurencji cenowej czy produktowej. Dziś konkuruje się umiejętnością prześledzenia i zaprojektowania doświadczeń odbiorcy w zetknięciu z witryną. Stąd rosnące zapotrzebowanie na nowych specjalistów – w tym UX writerów.

Być może myślisz sobie teraz, że potrzebujesz w swojej firmie kilku nowych pracowników. Pamiętaj jednak, że możesz skorzystać z usług agencji marketingowej, która kompleksowo zajmie się Twoją stroną w dowolnym przez Ciebie zakresie – SEO, UX czy nawet SXO.