Czym jest księga znaku i dlaczego warto ją mieć?

Księga znaku - czym jest i do czego służy brandbook?

Czytelne, reprezentatywne, ponadczasowe i unikatowe logo to ważne ogniwo skutecznej strategii reklamowej. Należy jednak pamiętać, że dobry znak firmowy musi też dobrze funkcjonować – być właściwie wykorzystywany i stanowić punkt wyjścia do budowania spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Aby to było możliwe, potrzebna jest odpowiednio opracowana księga znaku, która stanowi drogowskaz dla wszelkich działań marketingowych marki. Co taki brand book powinien zawierać i jak z niego korzystać? Wyjaśniamy!

Księga znaku: co to jest?

Księga znaku to indywidualnie opracowany dokument, który zbiera w jednym miejscu różne aspekty merytoryczne i techniczne dotyczące logo firmy, a także zawiera sprecyzowane zasady korzystania z niego. To swego rodzaju instrukcja obsługi znaku firmowego, a zarazem ostatni etap pracy grafika, dlatego dokument taki przygotowuje właśnie autor projektu. Brand book może być opracowany w wersji drukowanej lub elektronicznej.

W jakim celu tworzone są brand booki?

Księga znaku to bardzo praktyczne narzędzie – wyposaża firmę we wszystkie najważniejsze informacje dotyczące logo, pozwala na pełne wykorzystanie jego potencjału i umożliwia takie tworzenie materiałów promocyjnych, by komunikacja i identyfikacja wizualna firmy były spójne, czytelne i atrakcyjne.

Księga znaku (brandbook) - co to jest?

Co powinna zawierać księga znaku?

Każda profesjonalna agencja brandingowa, której powierzono stworzenie logo, dostarcza klientowi starannie opracowaną księgę znaku. Jakie elementy powinny się w niej znaleźć? Wszystkie opisane poniżej działy brand booka są bardzo ważne ze względów praktycznych, a niektóre istotne także w kontekście praw autorskich czy zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym.

Geneza powstania znaku marki

Logo to pewna synteza działalności firmy. Ma odzwierciedlać misję i wartości marki, budować mapę skojarzeń. Właśnie dlatego żaden element w znaku firmowym nie powinien być przypadkowy. Dobrze, żeby wszystkie osoby pracujące z logo wiedziały, jak powstało i jaka jest jego filozofia. Dobra księga znaku powinna pokazać ten proces dochodzenia do końcowego efektu i go uzasadniać.

Konstrukcja znaku

To dokładny opis budowy logo. Zwykle znak umieszczany jest w tym dziale na specjalnej siatce konstrukcyjnej, która dokładnie określa jego proporcje i parametry. Ważne są tu maksymalna precyzja i przejrzystość, by nie było żadnych wątpliwości co do konstrukcji znaku.

Podstawowa i alternatywna wersja znaku

Podstawowa wersja znaku to baza, punkt wyjścia i najważniejszy element identyfikacji wizualnej marki oraz wszelkich materiałów promocyjnych, jakie później powstaną. Zwykle proponowane jest w wersji poziomej (sygnet obok nazwy) oraz pionowej (sygnet nad nazwą).

Obie wersje można traktować jako podstawowe i używać zamiennie w zależności od potrzeb.

W księdze znaku umieszcza się także wersje alternatywne – inne dopuszczalne formy użycia logo. Czasami będzie ono rozbudowane – z claimem firmy, a czasem w innej wersji kolorystycznej, monochromatycznej czy achromatycznej. Może to być też skrócona forma – sam sygnet.

Kolorystyka i typografia znaku

Każde logo powinno mieć sprecyzowaną kolorystykę, w jakiej może występować. Dotyczy to zarówno logotypu, jak i sygnetu. Zwykle określana jest ona w CMYK-u lub Pantonie, a czasem też w RAL-u czy RGB. Ma to zagwarantować, że zawsze, w każdej formie, logo będzie występować w tym samym kolorze i odcieniach. Takie sprecyzowanie kolorystyki ułatwia też komunikację z drukarnią czy grafikami.

Szczególnie ważnym i wymagającym uszczegółowienia elementem znaku firmowego jest typografia. Logo book powinien dokładnie określić czcionkę, jaka została użyta (zarówno w samej nazwie, jak i claimie). Może to stanowić ważny punkt odniesienia dla typografii użytej w innych materiałach reklamowych firmy.

Co powinna zawierać księga znaku (brandbook) ?

Pole ochronne i podstawowe znaku

W tej części dokładnie określamy obszar wokół logo, którego nie należy naruszać – nie mogą się tam znaleźć żadne obiekty czy tekst. To pole ochronne znaku. Z kolei pole podstawowe wskazuje, jaka powinna być minimalna odległość logo od krawędzi dokumentów. Czasami pole ochronne i podstawowe pokrywają się. Istotą obu jest to, by logo było czytelne i nigdy nie traciło swojego znaczenia oraz walorów estetycznych.

Minimalne rozmiary logo

Brandbook powinien też jasno określać, jakie są minimalne dopuszczalne rozmiary znaku, gwarantujące jego czytelność nawet na małych powierzchniach. Określa się je zarówno dla wersji podstawowej, jak i rozbudowanej (z hasłem reklamowym), a także pionowej i poziomej. Dla materiałów drukowanych będą to parametry podane w milimetrach, z kolei dla tych online – w pikselach.

Stosowanie znaku na różnych tłach

Ta część brandbooka stanowi instrukcję, jak stosować logo w zależności od tła, na jakim jest umieszczone. Powinna dawać wskazówki, kiedy najlepiej sprawdzi się logo w wersji podstawowej, kiedy w alternatywnej, a także jakie wersje kolorystyczne będą najlepszym wyborem dla danego tła.

Niedopuszczalne modyfikacje

Księga znaku powinna również wskazywać, jakich błędów należy się wystrzegać, korzystając z logo. Zazwyczaj podane są tu przykłady niewłaściwego użycia znaku, które zaburzają czytelność, estetykę czy znaczenie, a tym samym mogą nadszarpnąć wizerunek firmy.

Podstawowa a rozszerzona księga znaku

Powyższe elementy księgi znaku powinny znaleźć się w każdym takim dokumencie – to wersja podstawowa. Agencja może również, w zależności od potrzeb klienta, przygotować wersję rozszerzoną brandbooka. Wówczas będzie on dodatkowo zawierał m.in. dokładne informacje dotyczące konkretnych materiałów reklamowych (np. wizytówki, ulotki, plakaty, strona www, gadżety) wraz z przykładami użycia loga.

Dlaczego Twoja marka potrzebuje brand booka?

Księga znaku nie jest elementem obowiązkowym każdej firmy, jednak zdecydowanie warto ją posiadać. Dlaczego?

Spójny sposób postrzegania marki

Dlaczego Twoja marka potrzebuje brand booka?

Daje gwarancję, że wszystkie osoby (wewnątrz firmy i spoza niej) pracujące z logo będą właściwie je wykorzystywać, a komunikacja marketingowa i wizerunek firmy będą spójne.

Punkt kontrolny dla nowych działań

Brand book pozwala na bieżącą kontrolę, czy jako marka nie tracimy sensu, kierunku i stylu, zwłaszcza gdy podejmujemy się nowych przedsięwzięć.

Punkt odniesienia dla agencji

Dobrze opracowana księga znaku ułatwia pracę agencji reklamowej, ale też zwiększa jej efektywność, bo jasno precyzuje wytyczne dotyczące projektów, pozwala zaoszczędzić czas, a także na starcie rozwiewa potencjalne wątpliwości.

Lojalność i zaufanie klientów

Spójna, dopracowana i konsekwentnie stosowana komunikacja marki w naturalny sposób skutkuje zaufaniem odbiorców i jest gwarantem, że firma będzie łatwo identyfikowana przez grupę docelową.

Jak korzystać z księgi znaku?

Warto sięgać po brand book za każdym razem, kiedy tworzone są jakiekolwiek materiały reklamowe firmy, a szczególnie przy nowych kampaniach, na etapie rebrandingu, gdy zmieniamy agencję reklamową lub kiedy zaczynamy współpracę z nowym podwykonawcą czy pracownikiem. Stanowi ona dla nich wówczas punkt odniesienia, a dla nas – weryfikator efektów pracy.

Jak korzystać z księgi znaku?

Ile kosztuje zrobienie brand booka?

Trudno jednoznacznie określić koszt księgi znaku, bo rzadko stanowi ona odrębną usługę. Zwykle tworzona jest w pakiecie z projektem logo (jako jego naturalna kontynuacja) lub stanowi część identyfikacji wizualnej czy brandingu. Sam projekt logo z księgą znaku kosztuje średnio kilka tysięcy złotych. Warto jednak zainwestować w to zarówno czas, jak i środki finansowe – ostatecznie brandbook pozwala nam zaoszczędzić jedno i drugie przy dalszych przedsięwzięciach marketingowych.

Potrzebujesz księgi znaku dla swojego biznesu?

Dobry brand book nadaje kierunek działaniom marketingowym, pokazuje wartości marki, a także nakreśla jej styl komunikacji, przez pozwala budować spójny, atrakcyjny wizerunek firmy i ułatwia pracę wszystkim, którzy nad nim pracują.

Jeśli potrzebujesz starannie opracowanej księgi znaku dla swojej firmy, zapraszamy do kontaktu!