Czym jest sezonowość słów kluczowych i jaki to ma wpływ na wyniki kampanii?

Planowanie budżetu PPC i wiedza, kiedy uruchomić określone kampanie Google, może być trudne. Jako marketerzy wiemy, że użytkownicy nie zawsze zachowują się w sposób, w jaki się spodziewamy, a równomierny podział budżetu marketingowego na 12 miesięcy najczęściej nie jest dobrym rozwiązaniem. Jest wiele czynników mających wpływ na wyniki kampanii: wakacje, pogoda, wydarzenia specjalne czy wyjątkowe okoliczności, to tylko niektóre z nich. Planowanie działań z uwzględnieniem sezonowości ma duże znaczenie, jeśli prowadzisz kampanie PPC dla swoich klientów.

Termin „sezonowość” jest często używany przez specjalistów ds. marketingu i zazwyczaj opisuje zestaw powtarzających się wzrostów sprzedaży w wyniku zmieniających się potrzeb klientów.

W miarę upływu roku kalendarzowego sposób w jaki żyjemy zmienia się w regularny sposób. Zrozumienie tych zmian i przewidywanie, kiedy mogą się one pojawić umożliwia specjalistom ds. marketingu podejmowanie właściwych decyzji marketingowych.

Właśnie z tego powodu najlepiej jest planować wydatki z wyprzedzeniem. Narzędziami, które świetnie nadają się do planowania kampanii w wyszukiwarce są Google Trends oraz Google Keyword Planner. Te niesamowite narzędzia mają dostęp do mnóstwa danych, aby pomóc w planowaniu i ulepszaniu kampanii PPC.

W tym artykule podzielę się tym, dlaczego uważam, że Google Trends oraz Google Keyword Planner są doskonałymi narzędziami do planowania kampanii PPC przez agencje content marketing, a także „sezonowość” za niezbędny element przy tworzeniu strategii marketingowych.

Dlaczego warto zwracać uwagę na sezonowość?

Jak wielu z was już pewnie wie, sezonowość jest ważnym czynnikiem podczas planowania kampanii PPC – jeśli masz kampanie trwającą 365 dni w roku i nie wprowadzasz żadnych zmian w strukturze słów kluczowych, zapewne wydajesz cześć budżetu na marne.

Ponieważ coraz więcej firm reklamuje się w Internecie, a trendy ciągle się zmieniają, ważne jest, aby być na bieżąco. Odpowiednio zaplanowane działania mogą stanowić doskonałą okazję dla reklamodawców, aby wyprzedzić konkurencję i odnieść sukces.

Świetnym przykładem sezonowości będą słowa kluczowe ściśle związane ze świętami lub innymi ważnymi wydarzeniami z naszego życia, takie jak Boże Narodzenie, urodziny, wesela, Halloween, Walentynki, rocznica itp. Na potrzeby tego artykułu skupmy się na Bożym Narodzeniu.

Wspomniane słowa kluczowe zwiększają swój popyt w okresie świątecznym i zwykle są tworzone jako dopiski do wyszukiwanych haseł, które klienci wpisują w Google. Najpopularniejszym rodzajem słów kluczowych wyszukiwanych w tym okresie są te, które opierają się na słowach kluczowych związanych z prezentami z uwzględnieniem płci / członków rodziny (tj. „pomysł na prezent świąteczny dla taty”).

Dodatkowo warto również wspomnieć o słowach kluczowych, które występują z dopiskiem o cenie (tj. prezenty za mniej niż 100 zł). Te słowa kluczowe mają wysoki potencjał w postaci intencji zakupowej oraz liczbie wyszukiwań i powinny być częścią struktury strategii marki.

Google Trends

To niezwykle cenne narzędzie do badania sezonowości słów kluczowych lub tematów związanych z kategoriami słów kluczowych. Przejrzysty interfejs pokazuje szczyty i spadki zainteresowań wyszukiwanymi frazami.

Na powyższym obrazie widzimy praktycznie brak zainteresowania prezentami świątecznymi przez cały rok do listopada. Na około 6 tygodni przed Świętami Bożego Narodzenia, zainteresowanie wyszukiwaniem rośnie. Liczba 100 świadczy o tym, że w danym okresie występuje największe zainteresowanie wybranymi frazami, tudzież tematami. Uwzględnienie tego wzrostu zainteresowania konsumentów i dostosowanie pod to kampanii marketingowych da ci przewagę nad konkurencją.

Planer słów kluczowych Google Ads (Google Ads Keyword Planner)

Jest to miejsce, w którym możemy uzyskać głębszy wgląd w realne zasięgi wybranych słów kluczowych. Poniższa tabela przedstawia trendy sezonowe związane ze słowem kluczowym „prezenty świąteczne”. Ponadto Google oferuje sezonowe trendy w zakresie powiązanych słów kluczowych, co daje wyraźniejszy obraz na to jakie słowa kluczowe możemy dodać do struktury w celu zwiększenia zasięgu.

Teraz, gdy zyskaliśmy wgląd w dane historyczne dla frazy „prezenty świąteczne”, możemy skupić się na jak najlepszym wykorzystaniu tej wiedzy. Chociaż informacje te powinny być wykorzystywane do wszystkich działań marketingowych, skupmy się na marketingu online.

Wiemy, że nasi klienci będą gorączkowo wyszukiwać frazy„prezenty świąteczne” przez około 6 tygodni przed świętami Bożego Narodzenia. Wiemy, że liczba wyszukiwań zmniejszy się i praktycznie zniknie w styczniu.

Naszym głównym celem w tym przypadku musi być maksymalizacja ruchu na frazę „prezenty świąteczne” w ciągu 6 tygodni przed świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie kluczowe jest odpowiednie planowanie kampanii. Planuj swoje kampanie marketingowe z dużym wyprzedzeniem i aktualizuj swoje teksty reklam typu Search, aby wzmocnić integrację „sezonowości” z użytkownikiem, dodając wzmianki na temat świąt i prezentów w nagłówkach reklam. Podniesie stawki CPC na wybrane frazy może również przynieść korzyści chociażby w zwiększonej częstotliwości emisji naszych reklam, czy wzroście Wyniku Jakości który ma duży wpływ na Ranking reklamy.

Podsumowanie

Google Trends oraz Google Keywords Planner to niezwykle potężne narzędzia z których każdy reklamodawca powinien korzystać, dają nam niezbędną wiedzę przy planowaniu kampanii. Żyjemy w świecie skupionym na odbiorcy, w kwestii planowania pozwala nam to stawiać użytkownika na pierwszym miejscu, a dzięki temu, że znamy natężenie wyszukiwanych fraz związanych z naszymi produktami / usługami, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na każde pytanie z dużą dokładnością wykorzystując sieć wyszukiwania Google.

Pamiętaj, że opłacalność stanowi podstawę skutecznego marketingu internetowego. Wiemy, że konsumenci intensywnie wyszukują frazy związane ze świętami Bożego Narodzenia, nawet 6 tygodni przed 24 grudnia, a w styczniu liczba wyszukiwań spada praktycznie do zera. Dostosowanie budżetów w taki sposób, aby wydawały więcej w ciągu 6-tygodniowej intensywności, a mniej w okresie od stycznia jest prostym, ale skutecznym sposobem na zwiększenie wskaźnika ROI.

Tak więc, sezonowość powinna odgrywać istotną rolę w działaniach marketingowych. Nie tylko z punktu widzenia pozyskiwania klientów, ale także dostosowania budżetów marketingowych, komunikatów czy strategii w celu wykorzystania wzrostu liczby wyszukiwań wybranych fraz.