Digital marketing, czyli marketing cyfrowy – co to takiego?

Digital marketing, czyli marketing cyfrowy – co to takiego?

Polem współczesnych działań reklamowych jest przede wszystkim Internet. Od tego, jak firma funkcjonuje w tej przestrzeni, często zależy jej sukces. Prężnie działający i atrakcyjny profil w mediach społecznościowych, odpowiednia widoczność w wyszukiwarce czy pochlebne opinie w sieci – wszystko to może stać się podstawową siłą napędową budowania wizerunku marki i kształtowania relacji z odbiorcami. Digital marketingu to potencjał, którego – jeśli chcesz na poważnie stawać w szranki z konkurencją – nie możesz ignorować. Z czym dokładnie łączy się to pojęcie i jak wykorzystać w praktyce ten rodzaj reklamy, by cieszyć się wymiernymi efektami?

Co to jest digital marketing? Definicja

Czym jest digital marketing, zwany również marketingiem cyfrowym, marketingiem internetowym czy marketingiem online? Mówiąc najprościej, to całość różnorodnych działań reklamowych wykorzystujących kanały cyfrowe. Odbiorcami będą tu więc wszyscy użytkownicy sieci – zarówno ci używający komputera, jak i urządzeń mobilnych.

Trzeba podkreślić, że digital marketing to bardzo pojemne pojęcie. Mamy tu cały zbiór możliwości, pewien zestaw działań, jakie – dla pozyskania klientów i rozwoju firmy – daje współcześnie Internet, odpowiadając aktualnym trendom i preferencjom odbiorców.

Czym się różni marketing cyfrowy od tradycyjnego marketingu?

Jakie są różnice pomiędzy digital marketingiem a marketingiem tradycyjnym? Ten pierwszy wykorzystuje cyfrowe zasoby i platformy: treści, grafiki, zdjęcia, wideo, media społecznościowe, stronę www, pocztowe skrzynki elektroniczne, opinie klientów w sieci. Marketing cyfrowy pozwala też na personalizowanie komunikatów i docierania do faktycznie zainteresowanych odbiorców, czego reklama tradycyjna nie zapewnia. Zwykle wymaga też mniejszych nakładów finansowych niż ten tradycyjny, a efekty bywają większe.

Trzeba jasno powiedzieć, że digital marketing odgrywa obecnie większą rolę w pozyskiwaniu klientów niż ten klasyczny. Dziś, jeśli firmy nie ma w internecie, nie istnieje w świadomości odbiorców. Marketing cyfrowy to jedna z tych branż, w których nie widać żadnego spowolnienia. Z roku na rok coraz więcej marek inwestuje w rozwój w tym obszarze. Przyczyniły się do tego rozwój technologiczny, ale też pandemia.

Czym się różni marketing cyfrowy od tradycyjnego marketingu?

Marketing cyfrowy – od czego zacząć?

Aby dobrze wykorzystać potężne narzędzie, jakim jest digital marketing, a także uniknąć chaosu i chybionych działań, należy działać w sposób przemyślany. Punktem wyjścia powinna być starannie opracowana i realna do wdrożenia strategia marketingowa, poprzedzona określeniem grupy odbiorców i scharakteryzowaniem persony, a także sprecyzowaniem celów, jakie chcemy osiągnąć (tych większych i tych mniejszych) oraz rodzaju komunikacji. Z tym ostatnim łączy się coś, co jest niezwykle istotne – dobór odpowiednich kanałów marketingu cyfrowego. Jakie wykorzystywane są najczęściej i dlaczego?

Kanały digital marketingu

Digital marketing jest niezwykle ważnym obszarem działań marketingowych w erze cyfrowej, ponieważ umożliwia firmom dotarcie do szerokiej publiczności, budowanie marki i generowanie sprzedaży online. Oto kilka popularnych kanałów digital marketingowych.

Kanały digital marketingu

SEO

Nie można mówić o dobrym digital marketingu bez wykorzystania potencjału pozycjonowania, które zapewnia odpowiednią widoczność w sieci. Właściwe przygotowywanie tekstów (m.in. odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, formatowanie, hierarchia nagłówków, unikatowość treści, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, meta tagi) i optymalizacja strony pod kątem technicznym, czyli to wszystko, o co zadba profesjonalna agencja SEO, w praktyce przełoży się na zwiększony ruch na Twojej stronie, a więc i większe szanse na budowanie relacji z klientami oraz zyski.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Content marketing

Bardzo ważną kwestią w digital marketingu jest dobry content, czyli skuteczne treści – wysokiej jakości, poprawne językowo, wartościowe i przydatne z punktu widzenia użytkowników. To teksty na stronie www, opisy produktów czy kategorii, hasła reklamowe, artykuły blogowe, oferty. Aż 81% marketerów postrzega treść jako kluczowy element strategii biznesowej, a tylko 5% marketerów w relacjach B2C nie planuje opracowania strategii content marketingu (źródło). Dobrze przygotowana i przeprowadzona strategia content marketingowa pozwala budować wizerunek eksperta i kształtować relacje z odbiorcami.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Google Ads

Google obsługuje ok. 92% wyszukiwań na świecie (źródło). Google Ads to reklama w wyszukiwarce, w której płacimy za kliknięcia. Może mieć formę grafiki, tekstu czy wideo. Obejmuje ponadto reklamę na stronach partnerskich, wykorzystuje też remarketing. W połączeniu z pozycjonowaniem daje wymierne i szybkie rezultaty.

Czytaj także: Czym jest SEM i dlaczego jest to tak ważny element biznesu?

Social media marketing

Aktywność w social mediach to dziś właściwie must have rosnących firm. Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku czy Instagramie, kanał na YouTubie czy aktywność na LinkedIn to ważne kanały komunikacji z odbiorcami. Tzw. social listening, czyli uważne przyglądanie się przez markę temu, czego szukają odbiorcy, jakie mają problemy i co mówią, jest jedną z ważnych taktyk marketingowych. Odpowiednio przygotowana strategia social media pozwala obrać konkretny rodzaj, formę i natężenie aktywności zgodnie z branżą i preferencjami odbiorców.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

E-mail marketing

Mimo upływu czasu e-mail marketing nadal pozostaje skutecznym sposobem bezpośredniego dotarcia do klientów. Według statystyk niezmiennie wdraża go 82% marketerów na całym świecie (źródło). Należy jednak podjąć sporo wysiłku, by tego typu reklama była skuteczna, pozbawiona podstawowych błędów i by nie utknęła w gąszczu innych wiadomości – ma być angażująco, ciekawie, wiarygodnie i zwięźle.

Mobile marketing

Urządzenia mobilne towarzyszą nam niemal nieustannie. Reklamy w aplikacjach czy SMS-y są więc nieodłącznym elementem marketingu cyfrowego.

Mobile marketing

Współczesny marketing nie może pomijać tego kanału komunikacji. Mało tego, przewiduje się, że właśnie on będzie najintensywniej rozwijany.

Marketing Automation

Automatyzacja pewnych procesów w marketingu coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. To ona pozwala usprawnić działania, oszczędzić czas czy pozyskać precyzyjne dane. Nowe technologie otwierają wiele możliwości analiz skrojonych na miarę naszych potrzeb. Specjalne oprogramowania zbierają dane o odbiorcach, przetwarzają je i dostarczają nam ważnych informacji o targecie, które później pozwalają na celowane działania marketingowe. Rynek oferuje różnorodne systemy z działu marketing automation, zarówno te zagraniczne, jak i polskie. To m.in. Hubspot, Marketo, edrone, SALESmanago.

Zalety marketingu cyfrowego

Digital marketing niesie z sobą konkretne zalety. Przede wszystkim oferuje dużą różnorodność kanałów komunikacji, daje możliwość precyzyjnego targetowania i przekazywania spersonalizowanego komunikatów, a także przynosi wymierne i szybkie efekty.

Digital marketing – dlaczego warto w niego zainwestować?

Digital marketing – dlaczego warto w niego zainwestować?

Stawiając na digital marketing, zyskujesz wiele:

  • zwiększasz świadomość marki (reklamy cyfrowe mogą zapewnić wzrost w tym zakresie nawet o 80% – źródło);
  • pozyskujesz cenne informacje o odbiorcach, ich preferencjach i ścieżkach zakupowych;
  • zdobywasz klientów, nawiązujesz i podtrzymujesz relacje z nimi;
  • promujesz konkretne produkty i usługi;
  • wykorzystujesz narzędzia do mierzenia efektów, analizowania działań konkurencji czy badania reakcji odbiorców.

Podejmij działania marketingowe we współpracy z ekspertami!

Zgodnie z prognozami digital marketing nadal będzie się dynamicznie rozwijał. Stanowi on jednocześnie spore wyzwanie, ze względu na bardzo rozbudowaną sieć kanałów i ścieżek, którymi podążają współcześni odbiorcy. Sukces tego rodzaju reklamy warunkowany jest tym, czy korzystamy z niej świadomie i mądrze, działamy spójnie i inwestujemy tam, gdzie naprawdę ma to sens. Właśnie dlatego warto powierzyć tę dziedzinę ekspertom z profesjonalnej agencji.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie digital marketingu? Zapraszamy do kontaktu!