Disavow Tool, czyli sposób na zrzeknięcie się nienaturalnych linków

Google Disavow Tool - jak bezpiecznie zrzec się nienaturalnych linków?

Każda z firm dąży do uzyskania jak najlepszej pozycji swojej strony w wyszukiwarce. Znalezienie się w top 10, szczególnie pod bardziej konkurencyjnymi frazami, wymaga jednak czasu i pewnego nakładu pracy. Jednym z kluczowych czynników rankingowych jest wciąż linkowanie zewnętrzne. Skupiając się na pozyskiwaniu jak największej ilości linków przychodzących łatwo jednak popełnić błąd i uzyskać odwrotny od zamierzonego efekt – spadki pozycji, obniżenie autorytetu witryny, a tym samym mniejszy ruch na stronie. Co zatem robić, kiedy do witryny prowadzi zbyt wiele linków niskiej jakości? Czy można zrzec się toksycznych linków? Co to jest Disavow Tool i kiedy warto z niego skorzystać? Wszystko to wyjaśnimy w dzisiejszym artykule.

Czym jest Google Disavow Links Tool?

Google wielokrotnie już zmieniało w swoim algorytmie sposób, w jaki linki zwrotne wpływają na widoczność danej witryny w wynikach wyszukiwania. Choć wciąż znajdują się one wśród najważniejszych czynników rankingowych, z upływem czasu Google zaczęło karać strony, do których prowadziły jedynie (lub też przede wszystkim) linki z anchorami exact match. Pojawiła się również informacja, że istnieje możliwość zaszkodzenia konkurencji niskiej jakości linkami. Aby firmy mogły poradzić sobie z tego typu problemami, w 2012 roku Google wprowadziło Disavow Tool, czyli narzędzie do zrzekania się linków.

Czym jest Google Disavow Links Tool?

Disavow Tool pozwala zatem na eliminowanie linków, które negatywnie oddziałują na ranking strony w wynikach wyszukiwania. Warto jednak zaznaczyć, że działanie disavow jest jedynie “silną sugestią” dla algorytmu, nie zaś rozkazem i nie gwarantuje, że link faktycznie zostanie zignorowany. Narzędzie znajdziemy w Google Search Console.

Rodzaje linków mogących zaszkodzić Twojej witrynie

Linki niskiej jakości mogą występować w różnych formach. Poniżej przedstawiamy cztery rodzaje odnośników, które najczęściej odpowiadają za spadki pozycji w wynikach wyszukiwania.

Rodzaje linków mogących zaszkodzić Twojej witrynie

Linki ze stron bardzo niskiej jakości

W Internecie znajdziemy wiele stron stworzonych w praktyce wyłącznie w celu umieszczania linków. Są to zarówno tradycyjne witryny, jak i katalogi stron. Treści, które są tam publikowane charakteryzuje niespójność i niska jakość, w wyniku czego tuż obok artykułu o diecie ketogenicznej znaleźć możemy poradnik dotyczący montażu bramy garażowej.

Linki z wygasłych domen

W bazie linków prowadzących do Twojej strony mogą znaleźć się odnośniki pochodzące z nieaktywnych domen. Chcąc uniknąć spadku pozycji, warto stale monitorować aktualność witryn, z których pochodzą Twoje linki.

Spamerskie linki na forach internetowych

Choć fora i blogi to interesujący pomysł na pozyskanie linków do witryny, bardzo istotne jest, aby najpierw zweryfikować ich jakość. Jeśli linki pojawią się na forach niepowiązanych tematycznie z Twoją stroną, Google może uznać je za spam. Podobnie będzie w przypadku, gdy zdecydujesz się masowo umieszczać na forach linki bez żadnego kontekstu. Pamiętaj, że dodawanie odnośników na forach ma sens tylko wtedy, gdy posty są merytoryczne, a użytkownik, z którego konta podejmowane są działania ma już na swoim koncie historię aktywności na forum.

Płatne linki

Masowy zakup paczek linków przychodzących (szczególnie tych tanich) jest bardzo ryzykownym działaniem. Decydując się na takie rozwiązanie, nie masz w praktyce żadnej kontroli nad miejscem pojawienia się odnośników do Twojej witryny. Mogą to być strony, fora i katalogi bardzo słabej jakości.

Polecamy do czytania: Strategia SEO – czym jest i jak skutecznie ją wdrożyć?

Kiedy warto skorzystać z Disavow Links Tool?

Zauważyłeś gwałtowny spadek ruchu na swojej witrynie i podejrzewasz, że może to być wynik nienaturalnych linków przychodzących? To moment, w którym warto się przyjrzeć swojej bazie linków: sprawdzić źródła i ich jakość oraz nowo pozyskane odnośniki. Miej na uwadze, że nienaturalne linki przychodzące są obecne w profilu linkowym niemal każdej strony – najważniejsza jest to, jak dużo ich jest w porównaniu do odnośników wysokiej jakości.

Kiedy warto skorzystać z Disavow Links Tool?

Samo Google zaleca najpierw podjęcie próby ręcznego usunięcia szkodliwych linków. Jeżeli nie jesteś w stanie jednoznacznie ocenić jakości danych linków lub nie jesteś pewien, czy to one przyczyniły się do spadków pozycji – unikaj korzystania z GSC Disavow Tool. Brak ostrożności może Cię kosztować utratę ważnych odnośników, a tym samym spadek pozycji w rankingu Google, a także konieczność pozyskania nowych, bardziej wiarygodnych linków.

Na co zwrócić uwagę przy zrzekaniu się linków?

Wiesz już, że narzędzia Disavow należy używać ze szczególną ostrożnością. O czym w praktyce warto pamiętać przy zrzekaniu się linków?

Pamiętaj: pośpiech nie jest dobrym doradcą

Jeżeli dostrzegłeś już, że do Twojej witryny prowadzą spamerskie linki, pamiętaj, aby nie usuwać ich wszystkich od razu! Pośpieszne, nieprzemyślane działanie może Cię naprawdę wiele kosztować. Najbezpieczniej jest rozpocząć proces powoli: 5-10 linków na raz będzie na początek wystarczające. Po odczekaniu kilku tygodni, warto sprawdzić, jakie efekty przyniosły Twoje działania. Jeśli nie oceniasz ich jako zadowalających, możesz przejść do usunięcia kolejnych linków.

Monitoruj swoje rankingi

Przed skorzystaniem z disavow, poświęć czas na analizę wyników swojej witryny. Jeśli strona radzi sobie bardzo dobrze – lepiej nie ryzykować i nie zrzekać się linków. To, co powinno zwrócić Twoją uwagę to nagłe spadki w rankingu. To dobry moment na audyt backlinków. Aby monitorować swoje pozycje w wynikach wyszukiwania, skorzystaj z narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, SEMrush czy Senuto.

Nie rezygnuj z wszystkich linków słabszej jakości

Linki przychodzące to bezsprzecznie jeden z najbardziej istotnych czynników rankingowych Google. Często pomijany jest jednak aspekt zróżnicowania zdobywanych linków. Powinny one nie tylko pochodzić z różnorodnych źródeł, ale posiadać także różną siłę Domain Authority. Wniosek jest prosty: nie należy zrzekać się wszystkich linków o niskim DA. Pozyskany na początkującej witrynie link być może faktycznie nie będzie miał kluczowego wpływu na pozycję Twojej strony, jednak nie oznacza to od razu, że jest zupełnie bez wartości. Co więcej, wraz z upływem czasu, początkująca strona ma szansę stać się popularnym serwisem, a co za tym idzie zyskać silniejsze Domain Authority. A zatem, raz jeszcze, zalecamy ostrożność.

Jak prawidłowo korzystać z Disavow Tool?

Jak prawidłowo korzystać z Disavow Tool?

Samo korzystanie z Google Disavow Tool jest stosunkowo proste, jednak trzeba mieć na uwadze, że możliwość tę mają jedynie właściciele danej usługi. Jak zatem przebiega disavow linków krok po kroku?

1. Pobierz i przeanalizuj profil linków zwrotnych

Pierwszy krok to oczywiście dokładna analiza profilu linków i wykrycie tych konkretnych, które mogą szkodzić rankingom Twojej witryny. Aby zdobyć profil linków przychodzących, możesz wykorzystać wspomniane już narzędzia SEO typu Ahrefs lub Semrush.

2. Stwórz plik disavow.txt

Kiedy posiadasz już listę odnośników, które Twoim zdaniem mogą szkodzić witrynie, czas na tworzenie pliku disavow. Google wskazuje dokładnie, jak taki plik powinien wyglądać. Na co należy zwrócić uwagę?

  1. Lista linków musi zostać zapisana w pliku .txt.
  2. Aby zrzec się domeny, poprzedź ją przedrostkiem domain, na przykład: domain:przykladowa-domena.pl. Nie ma konieczności dodawania http:// czy https://, ani wskazywania poniżej poszczególnych podstron danej domeny.
  3. Jeśli zrzekasz się jedynie linków znajdujących się pod danym adresem url, w pliku podaj po prostu odpowiedni adres, np. https://przyklad.pl/przykladowa-strona/.
  4. W jednym wierszu należy wpisać tylko jeden adres URL lub domenę.
  5. Maksymalna długość podanego adresu URL to 2048 znaków.
  6. W pliku możesz dodawać komentarze, rozpoczynając wiersz od znaku #.
  7. Plik może zawierać maksymalnie 100 000 wierszy (w tym także puste wiersze i komentarze), a jego rozmiar nie może przekroczyć 2 MB.

Przykładowy plik disavow może prezentować się zatem następująco:

Domain:przykladowa-domena.pl

https://przyklad.pl/przykladowa-strona/

https://przyklad.pl/przykladowa-strona/

3. Prześlij listę linków do Google

Kiedy posiadasz już przygotowany plik z listą nienaturalnych linków, przejdź do narzędzia Disavow Links. Znajdziesz je w Google Search Console, a dokładnie tutaj.

Sam proces przesyłania pliku jest bardzo intuicyjny. Po zapoznaniu się z ostrzeżeniem o konieczności zachowania szczególnej ostrożności, z widocznej listy należy wybieramy usługę, dla której chcemy przesłać plik.

Zrzekanie się linków w GSC

Następnie przesyłamy listę linków, klikając przycisk „Prześlij listę linków, których się zrzekasz”.

Zrzekanie się linków w GSC - 2

W sytuacji, kiedy zdarzyło Ci się korzystać już wcześniej z Disavow Links Tool, pojawi się przycisk “Zastąp”, który zamieni poprzednio wykorzystywany plik z linkami na nowy.

Jeżeli przesłany przez Ciebie plik z odnośnikami zawiera jakiekolwiek błędy, Google Disavow Tool wskaże je i nie zaakceptuje pliku. Należy wówczas naprawić błędy i spróbować przesłać plik ponownie.

Kiedy uda Ci się już bezbłędnie przesłać plik disavow, warto… uzbroić się w cierpliwość. Wyłączenie z indeksowania przesłanych linków może zająć Google nawet do kilku tygodni. W oczekiwaniu na efekty, uważnie obserwuj wyniki swojej witryny za pomocą narzędzi SEO.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Podsumowanie

Skuteczny linkbuilding skupia się na jakości i dywersyfikacji, a nie na ilości linków. Prowadząc działania w tym zakresie, zwracaj więc szczególną uwagę na źródła linków przychodzących i staraj się pozyskiwać odnośniki ze stron o stabilnym autorytecie, które nie zaszkodzą Twojej witrynie. Disavow linków w Google Disavow Tool może co prawda stanowić skuteczny sposób podratowania zasięgów Twojej strony, jednak pamiętaj, że jest to ostateczność. Zdecydowanie bezpieczniej jest stopniowo budować swoją pozycję w oparciu o naturalne, wartościowe odnośniki.

Również sam proces oceny toksyczności linków, a następnie ich wyrzekania nie jest prosty. Jeśli czujesz, że możesz mieć problem z właściwą oceną linków, bądź też samą obsługą narzędzia Google Disavow Tool, skorzystaj z wiedzy i umiejętności specjalistów SEO z naszej agencji. Zyskujesz w ten sposób pewność, że cała procedura zrzekania się linków zostanie przeprowadzona w profesjonalny i bezpieczny dla Twojej witryny sposób.