Dlaczego UX pomaga w content marketingu?

Dlaczego UX pomaga w content marketingu?

Stali i powracający klienci to marzenie niemalże każdego przedsiębiorcy. By to osiągnąć, warto zadbać o prezentację firmy w przestrzeni internetowej. Wiele zależy tu od widocznych i użytecznych treści marketingowych.

Pamiętaj jednak, że dla użytkowników liczy się nie tylko to, czego szukają, ale również komfort tych poszukiwań i czas, który chcieliby ograniczyć do minimum.

Tak, to wszystko jest właśnie przyjaznym i chętnie widzianym doświadczeniem. Myśląc o tym, jak zaprojektować wrażenie, musisz skupić uwagę na dwóch aspektach strony internetowej –  UX i content marketingu. Jedno powinno wspierać drugie. Jak to osiągnąć?

Czym jest UX?

UX, czyli user experience to całość doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny internetowej czy aplikacji. W najprostszych słowach są to wszelkie emocje odbiorcy w kontakcie z produktem. Nie należy mylić tego pojęcia z UI (user interface), który odnosi się do technicznych aspektów strony. Jak pewnie się domyślasz, osoba pracująca nad UX musi mieć pojęcie o marketingu, natomiast eksperci od content marketingu pracują po zapoznaniu się nie tylko z wizją klienta, ale też realną wersją strony internetowej.

Jak szybko zweryfikujesz skuteczność rozwiązań UX i treści marketingowych na Twojej stronie?

Jak szybko zweryfikujesz skuteczność rozwiązań UX i treści marketingowych na Twojej stronie?

Z pewnością specjaliści od treści i user experience powinni jak najczęściej zadawać sobie pytanie: dlaczego?

Na przykład, dlaczego ktoś miałby zainteresować się daną stroną internetową klienta lub co konkretnie sprawia, że wybrane rozwiązanie lub content na stronie przyciągnie uwagę odbiorcy? Trzeba to najpierw przetestować, a następnie monitorować i usprawniać.

Zastanawiasz się, po czym poznać, że dana strona internetowa ma źle zaprojektowany UX? Test na to jest niezwykle prosty. Po prostu użytkownik szybko opuszcza stronę albo czuję się nią zirytowany lub wręcz zmęczony, a wówczas nawet najlepsze treści mogą mieć mniejszą skuteczność i firma na tym traci.

Innym ważnym elementem UX na stronie jest CTA, więcej o tym aspekcie dowiesz się tu: CTA na stronie internetowej – czym jest i jak go używać

Podobnie jest z contentem na stronie. Jeśli chcesz coś sprzedać w internecie, to to, co stworzysz, musi być użyteczne i sprzyjać pozyskiwaniu leadów. Według zasady 5 sekund jest to czas, po którym użytkownik powinien zainteresować się treścią na stronie, na którą trafił, dlatego powinna być ona:

  • czytelna,
  • zrozumiała,
  • ciekawa,
  • użyteczna,
  • oddziaływać na emocje odbiorcy.

Z poziomu UX, a pośrednio także content marketingu niezwykle ważne dla użytkownika są logiczne komunikatyszybkość podejmowanych akcji na stronie (pomijając aspekty techniczne, które są już przedmiotem zainteresowania pracy programistów).

Pod uwagę bierze się także nawyki czytelnika, np. korzystając z laptopa przegląda on artykuł zgodnie z kształtem litery „F, natomiast konsumpcja treści na urządzeniu mobilnym skupia wzrok odbiorcy na środkowej części ekranu. To niezwykle cenna wskazówka zarówno przy projektowaniu treści, jak i doświadczeń użytkownika.

Istotna jest także struktura tekstu. Pamiętaj, że współczesny odbiorca treści głównie skanuje je wzrokiem, a znacznie rzadziej czyta. W związku z tym nie możesz zapominać na przykład o chwytliwych i widocznych nagłówkach, śródtytułach czy akapitach.

Twoje publikacje powinny być zwięzłe i umożliwiać użytkownikowi szybkie skupienie się na najważniejszych, wręcz kluczowych partiach tekstu. Wiele zależy tu też od zaprojektowanych rozwiązań user experience.

Dowiedz się czym jest empatyczny marketing

Zależność między UX a content marketingem – o czym musisz pamiętać?

Odpowiadając na pytanie:

 w jaki sposób UX pomaga przy tworzeniu treści marketingowych?

– należy  raczej stwierdzić, że efektywny UX nigdy nie istnieje w oderwaniu od skutecznych treści i na odwrót – o ile poważnie traktujesz swój biznes i chcesz mieć z niego realne zyski.

Specjaliści od content marketingu doskonale wiedzą, że dobre treści wspierają zaistnienie firmy w przestrzeni internetowej, jednak potrzeba pracy wielu różnych ekspertów, by organizm, jakim jest strona, przynosił duże zyski.

Bez wątpienia specjaliści UX i marketingowcy powinni działać wspólnie albo co najmniej dostrzegać zależności między prezentowaną treścią a ogólnym doświadczeniem odbiorcy.

Mikromomenty – czym są i jak wiedza o nich pomoże Ci w sprzedaży?

Pojęciem, które jest wspólne na tych dwóch płaszczyznach – UX i content marketingu – i o którym nie sposób nie wspomnieć, jest dostosowanie strony internetowej do tzw. mikromomentów.

Mikromomenty to chwile, w których użytkownicy szukają natychmiastowej odpowiedzi w internecie na świeżo pojawiające się pytania i problemy.  Innymi słowy, jest to niezwłoczne googlowanie terminów oraz informacji na dany temat – głównie mobilnie, ale nie tylko. W ten sposób kształtowane są opinie użytkownika, które skłaniają go do konkretnych decyzji np. zakupu produktów.

W tym kontekście specjaliści rozróżniają klientów według określonych motywacji:

  • chcę-wiedzieć,
  • chcę-iść,
  • chcę-zrobić,
  • chcę-kupić.

Jak już pewnie się domyślasz, takie poszukiwania użytkowników to sposobność nie tylko na sprzedaż, ale także na zbudowanie w oczach potencjalnego klienta wiarygodności i zdobycie jego zaufania. Co więcej, może nakłonić go to do powrotu na stronę w przyszłości. Po raz kolejny ogromny wpływ na to ma user experience, a także przemyślane treści np. eksperckie artykuły.

Wiedz też, że poprzeczka jest stale podnoszona, a świat internetu nie zna stagnacji. Odbiorcy przyzwyczają się do pewnego poziomu doświadczeń, wygody i efektywności. Dlatego rozważ skorzystanie z usług profesjonalistów zarówno w projektowaniu UX, jak i tworzeniu eksperckich treści marketingowych. Jedni i drudzy na bieżąco śledzą najnowsze rozwiązania techniczne, oczekiwania i zachowania użytkowników w sieci.