Dobre posty na FB – 5 najważniejszych cech

Dobre posty na FB – 5 najważniejszych cech

Napisanie „dobrego postu na Facebook” bywa sporym wyzwaniem. Dobre posty FB trudno stworzyć przede wszystkim ze względu na charakter facebookowego kontaktu z odbiorcami i konieczność zgodności ze strategią social media.

Posty na Facebook muszą przyciągać uwagę

Wielu marketerow podchodzi do postów na FB jak profesjonalny PRowiec do informacji prasowych. Cyzelują każde zdanie, zastanawiają się nad wydźwiękiem, doborem słów, toczą długie dyskusje nt użytych emotikonów. Niestety często te same osoby zapominają, ze uśredniając, kontakt odbiorcy z treścią, która pojawia się w newsfeedzie trwa ok. 2 sekundy! Bądźmy szczerzy – w praktyce 99 procent osób, które zobaczą Twoje posty na FB omiecie je wzrokiem i przewinie ekran dalej w poszukiwaniu innych wpisów. Tylko niewielu zatrzyma się, może kliknie. Ważną cecha dobrego postu jest wiec zdolność skupienia uwagi użytkownika. Dlatego najczęściej, zamiast dopieszczać każde słowo lepiej energię i czas poświecić poszukiwaniu dobrego pomysłu na post.

Potrzeba przyciągnięcia uwagi jest w kontekście krótkiego kontaktu z treścią bardzo ważna. Czasem skłania jednak administratorów fan pages do publikacji szokujących zdjęć, dynamicznych ujęć z podkręconym barwami lub kreacji udziwnionych, bardzo oryginalnych. Z jednej strony to oczywiście słuszne, ale z drugiej łatwo wpaść w sztuczność. Uważajcie, bo łatwo o przesadę.

Dobre posty na FB powinny mówić coś o marce

Największym zaniedbaniem administratorów polujących na uwagę odbiorców bywa odejście od celu komunikacji. Post na Facebook powinien komunikować coś istotnego z punktu widzenia marki. Może być dowcipny, może zaczepny, ale nie powinien odrywać się od tego, co marka chciałaby przekazywać, tego jak chce być postrzegana. Jeśli miałbyś wybrać pomiędzy wiernością marce, a atrakcyjnością wpisu – wybieraj wierność marce.

Wiąże się z tym zresztą jeden z problemów, które jako agencja social media napotykamy w rozmowach z klientami wkraczającymi w świat social mediów. Zaangażowanie, czyli odsetek odbiorców reagujących przez lajki czy komentarze na nasze treści bywa znacznie przeceniane.

Niektórzy, blednie uznają je za najważniejszy wyznacznik dobrej komunikacji na Facebooku. Czasem prowadzi to do absurdalnych sytuacji, kiedy np. marka premium kierująca się do dojrzałych odbiorców, w pogoni za polubieniami zaczyna publikować memy, szkolne żarty. To błąd!

Jeśli chcesz, żeby komunikacja na Facebooku dawała rezultaty w wymiarze biznesowym, mów coś, co albo prowadzi wprost do sprzedaży albo coś, co pomaga kreować wizerunek wzmacniający sprzedaż.

Polecamy do czytania: Co irytuje odbiorców w komunikacji firm na Facebooku?

Naturalność i poprawność językowa

Każda marka powinna wypracować swój własny język komunikacji. Nie chodzi tu absolutnie o silenie się na oryginalność i tworzenie nowych wyrażeń. Rzecz w wyborze pewnej stylistyki, tonacji która będzie dla odbiorców naturalna i przyjazna. Zanim napiszesz swoje pierwsze posty na FB zastanów się, czy język, jakiego użyłeś pasuje do oczekiwań konsumentów. Cześć stron zwraca się do fanów na „Ty”, cześć bardziej formalnie.

Dobre posty na FB są naturalne, ale przede wszystkim poprawne językowo. Jak pokazały badania naszej agencji błędy językowe są najbardziej denerwująca cecha złych postów.

Post musi być widoczny

Post musi być widoczny

Nie ma sensu komunikacja, która do nikogo nie dociera. Wielu administratorów stron ekscytuje się liczba fanów czy zaangażowaniem, ale często nie zwraca uwagi na najważniejszy parametr komunikacji – zasięg. Facebook dobrze to sobie przemyślał i niestety, bez wydatków na tzw. sponsorowane posty na FB nie ma co marzyć o masowym, zabiegowym marketingu. Widoczność organiczna (bez wydatków reklamowych) postów na fan pages to, w zależności od ich wielkości, od kilku do kilkunastu procent bazy fanów. Oznacza to, ze – uśredniając – na każde 100 osób, które polubiło nasza stronę, opublikowany post zobaczy kilka-kilkanaście z nich.

Oczywiście zaangażowanie podnosi zasięg organiczny, choć nie aż tak jak płatność na rzecz FB:) Ciekawszy, bardziej przyciągający post to więcej zainteresowanych nim osób. Więcej osób skupiających uwagę na wpisie to wyższa ocena jego atrakcyjności przez Facebooka, więcej interakcji i większa liczba osób, którym Facebook pokaże wpis. W skrajnych przypadkach (niestety należących do rzadkości) zasięg organiczny może nawet przewyższyć liczbę fanów, bo post zobaczą także znajomi osób komentujących czy udostępniających wpis.

W większości przypadków najważniejszym czynnikiem zwiększającym widoczność komunikacji na fan page jest skala wydatków na kampanie reklamowe. Z tego punktu widzenia integralnym elementem kosztów stałych związanych z prowadzeniem fan page powinien być budżet na budowanie zasięgu.

Z planami płatnego promowania postów wiążą się ważne ograniczenia. Facebook ma własny regulamin określający zasady promowania materiałów. To, co dopuszczalne w zwykłym poście, nie zawsze jest możliwe w poście, który chcemy promować. I tak nie można np. pokazywać zdjęć ilustrujących choroby. Nie można tez umieszczać na grafikach tekstów, które zajmują zbyt duża cześć ich powierzchni itp.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Dobre posty na FB powinny mieć formę dostosowana do celów

Facebook udostępnia kilka podstawowych formatów wpisów. Nie jest tak, ze każdy nadaje się do wszystkiego. Na szczęście na ogół format postu jest dobierany przez Facebooka automatycznie – np. przy wpisaniu linka do strony zewnętrznej, post zmienia się z tekstowego na tzw. link-post lub post karuzelowy. Nie zaszkodzi jednak widzieć coś więcej o dostępnych formatach i stosować je świadomie. Tak, żeby zwiększyć możliwości realizacji zakładanych celów.

Np. popularny „image post” – czyli po prostu obrazek towarzyszący statusowi tekstowemu – świetnie nadaje się do pokazania zdjęcia, wyjaśnienia czegoś w graficznej formie, ale niekoniecznie np. do ściągania ruchu na stronę. Z kolei post karuzelowy dobrze sprawdza się do pozyskiwania ruchu, ale jego użycie np. do promocji artykułu na stronie może być czasem nienaturalne i nieefektywne.

Wiele formatów można łączyć. Np. w postach reklamowych zachęcających do polubienia strony można używać wideo, jeśli będzie przygotowane w odpowiednich wymiarach. Podobnie w link-postach. Często użycie nietypowych ustawień postu daje większe możliwości – choćby umieszczenie dodatkowego linka w statusie.

Czy do tworzenia postów na FB potrzebna jest agencja social media?

Jeśli myślisz do skutecznej komunikacji w dużej skali – raczej tak. Nie chodzi nawet o to, ze sam nie będziesz w stanie stworzyć skutecznych postów. Chodzi o efektywność procesu i zapewnienie mu stałej, wysokiej jakości. Agencje takie jak On Board Think Kong maja własny zespół kreacji, osoby odpowiedzialne za tworzenie animacji, wideo, grafik i treści tekstowych. Wesprą Cię od strony strategii, pomogą w analityce.

Mało firm jest w stanie utrzymać samodzielny, własny zespół social media. Dostępny, o dużej elastyczności. To duża inwestycja, która ma szanse zwrócić się właściwie tylko w realiach agencyjnych. Tymczasem prowadzenie fan page na Facebook przez agencje to na ogół stała, ryczałtowa opłata w która wliczone są na ogół usługi dużo szersze niż tworzenie postów:)

Jeśli chciałbyś o tym porozmawiać – zadzwoń lub napisz.