E-commerce – jak i od czego zacząć? [Poradnik]

E-commerce - jak zacząć prowadzić sprzedaż internetową?

Ostatnie lata to czas dynamicznego wzrostu w sektorze e-commerce. Przewiduje się, że trend ten utrzyma tendencję wzrostową. Rośnie popularność produktów sprzedawanych online, coraz więcej sklepów decyduje się na przejście do sieci. Towarzyszy temu równie intensywny rozwój dedykowanych rozwiązań technologicznych i logistycznych, który pozytywnie wpływa na doświadczenie użytkownika podczas zakupów.

Planujesz rozwijać swój biznes e-commerce i zastanawiasz się, jak zacząć sprzedawać w Internecie? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, od czego zacząć, z jakich rozwiązań skorzystać i jak prowadzić sklep internetowy, by odnieść sukces.

E-commerce – co to jest?

Pojęcie e-commerce pochodzi od angielskiej frazy “electronic commerce”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu handel elektroniczny.

E-commerce - co to jest?

Najpopularniejszą formą są oczywiście sklepy internetowe, ale branża e-commerce to także internetowe kantory, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie czy portale aukcyjne.

Sprzedaż internetowa zyskała na znaczeniu od 2000 roku i od tej pory utrzymuje stałą tendencję wzrostową. Według szacunków WakeUp Data w 2022 roku udział e-commerce w światowym handlu wyniesie 20,4% i będzie stale rósł. Statista szacuje natomiast, że do początku 2023 roku globalnie branża e-commerce pobije rekordowy wynik sprzedażowy, który będzie liczył 6,5 bilionów dolarów.

Na polskim gruncie trend ten znajduje oczywiście odzwierciedlenie. Według PwC wartość brutto sprzedaży internetowej w 2022 roku wyniesie 105 mld złotych i będzie dynamicznie rosnąć. Biznes internetowy tego typu, prowadzony według przemyślanej strategii, jest dobrze rokującą inwestycją.

Korzyści z działania na rynku e-commerce

Sklep e-commerce to duże udogodnienie dla klientów. Niesie za sobą szereg korzyści takich jak oszczędność czasu, możliwość szybkiego porównania ofert i dostęp do oferty sklepu 24/7 przez 365 dni w roku. A jakie są plusy z działania na rynku e-commerce po stronie przedsiębiorców? Oto najważniejsze:

  • redukcja kosztów, dzięki brakowi konieczności prowadzenia punktów sprzedaży stacjonarnej, zatrudniania personelu czy utrzymywania dużej powierzchni magazynowej;
  • szybki dostęp do oferty konkurencji;
  • możliwość łatwej aktualizacji oferty adekwatnie do potrzeb klientów;
  • nieograniczony zasięg działania;
  • duża skuteczność pozyskiwania klientów dzięki działaniom online marketingowym takim jak: pozycjonowanie, content marketing, social media, newsletter czy e-mail marketing;
  • budowanie i wzmacnianie świadomości marki;
  • wyższe wyniki sprzedażowe;
  • możliwość pełnej prezentacji oferty, dzięki szczegółowym opisom, zdjęciom i materiałom multimedialnym przedstawiającym produkty.

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jaką formę sprzedaży wybrać?

Biorąc pod uwagę sposób działania oraz pełnione funkcje możemy wyróżnić kilka form, jakie może przybierać biznes e-commerce. Wyróżniamy:

  • sklep e-commerce B2C — dedykowanym klientom indywidualnym;
  • sklep e-commerce B2B — adresowany do klientów biznesowych;
  • sklep w modelu dropshippingowym — towar nie jest magazynowany ani wysyłany przez właściciela sklepu, a przez dostawcę produktów;
  • sklep typu marketplace — sklep z towarami pochodzącymi od wielu sprzedających;
  • strona firmowa ze sklepem — połączenie strony www z systemem e-commerce do sprzedaży produktów i usług;
  • e-commerce kursów e-learningowych i webinarów — model do sprzedaży produktów elektronicznych, jak szkolenia, webinary, kursy;
  • systemy zamówień i rezerwacji — stosowane przez lokale gastronomiczne, punkty usługowe dedykowane branżom zdrowie, uroda, kultura i sztuka, hotele itp.

Jak zacząć działania e-commerce?

Planujesz założyć sklep e-commerce? Sprawdź, co krok po kroku trzeba zrobić.

Jak zacząć działania e-commerce?

Zrób analizę i znajdź swoją niszę

Nisza to inaczej segment rynku, w którym można zidentyfikować niezaspokojone dotychczas potrzeby klientów. Dzięki temu bez konieczności uciążliwych i kosztownych zmagań z konkurencją można wyróżnić swój sklep e-commerce i skutecznie pozyskiwać do niego klientów.

Niszą może być lokalizacja (w przypadku sklepów oferujących produkty i usługi lokalne), dane demograficzne (określona płeć i wiek klientów), hobby (klienci o zdefiniowanych pasjach i zainteresowaniach), innowacyjność danego produktu, sposób obsługi klienta, itd.

Znalezienie takiej cechy charakterystycznej czy niewyeksploatowanego obszaru potrzeb klienta powinno być poprzedzone dokładną analizą rynku, konkurencji i grupy docelowej.

Zarejestruj firmę i domenę

Masz już swoją niszę — czas na nazwę firmy. Warto postawić na profesjonalny wyróżniający naming, dzięki któremu nazwa firmy zapadnie klientom w pamięć i nie będzie myliła się z konkurencją. Gdy już ją mamy, możemy rejestrować domenę oraz założyć działalność gospodarczą.

Wybierz platformę e-commerce i hosting

Kolejnym krokiem jest znalezienie dobrego serwera odpowiadającego skali planowanego działania, na którym zainstalowana będzie platforma e-commerce. Najpopularniejsze internetowe platformy handlowe to:

Zaprojektuj stronę

Sklep e-commerce musi być zaprojektowany tak, by przyciągał klientów i generował sprzedaż zarówno w wersji desktop, jak i mobile. Obowiązkowym punktem programu jest User Experience (UX), czyli pozytywne doświadczenie użytkownika, na które składają się:

  • intuicyjna nawigacja,
  • uproszczony proces zakupowy,
  • łatwy dostęp do koszyka,
  • widoczność danych kontaktowych,
  • odpowiednia ekspozycja produktów.

Istotnymi elementami jest przyciągająca uwagę identyfikacja wizualna sklepu, dobre teksty sprzedażowe, w tym koniecznie wezwania do akcji (tzw. CTA).

Czytaj więcej: SXO – jak skuteczne połączenie SEO i UX może pomóc Twojemu biznesowi?

Potrzebujesz pomocy z Content Marketingiem?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Zintegruj metody płatności i wysyłki

Swój sklep internetowy możesz zintegrować ze wszystkimi dostępnymi w Polsce bramkami płatności, jak DotPay, Przelewy24, PayU, Tpay. Jeśli zamierzasz sprzedawać za granicą, wybierz płatności międzynarodowe PayPal.

Dla przesyłek krajowych możesz skorzystać z oferty firm kurierskich, Poczty Polskiej, Paczkomatów InPost czy innych rozwiązań wysyłkowych. W kontekście wysyłek zagranicznych warto określić strefy oraz opcje wysyłki i dopasować najlepsze rozwiązania kurierskie.

Zwróć uwagę na obowiązujące kwestie prawne

Kwestie formalne, które są istotne przy prowadzeniu sklepu e-commerce to:

  • Regulamin sklepu e-commerce;
  • Polityka prywatności;
  • Regulacje związane z ochroną danych osobowych (RODO);
  • Informacja dotycząca metod płatności oraz rodzajów dostawy dostępnych w sklepie;
  • Polityka reklamacji i zwrotów, w tym wzór formularza o odstąpieniu od umowy.

Jak promować swój biznes e-commerce?

Sklep jest gotowy, czas na opracowanie strategii marketingowej i aktywne pozyskiwanie klientów. Jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej w promocji e-commerce? Oto cztery naszym zdaniem najskuteczniejsze.

Jak promować biznes e-commerce?

  1. Pozycjonowanie. Dzięki niemu zwiększy się widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. O tym jak pozycjonować sklep internetowy, dowiesz się z naszego artykułu.
  2. Google Ads. Warto wykorzystać również potencjał, jaki daje Google. Dobrze przygotowane kampanie produktowe, tekstowe czy remarketing mogą sprawić, że wyniki sprzedażowe naprawdę poszybują w górę.
  3. Social media marketing.  Bardzo istotne jest, by był prowadzony zgodnie ze strategią komunikacji oraz strategią content marketing. W tym obszarze mieści się także tzw. social commerce, czyli sprzedaż za pośrednictwem serwisów społecznościowych.
  4. E-mail marketing.  Narzędzie, które doskonale nadaje się do budowania relacji z odbiorcami, zdobywania ich zaufania oraz zwiększania sprzedaży w e-commerce.

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Ile kosztuje rozpoczęcie sprzedaży internetowej?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To, ile trzeba będzie zainwestować w sklep e-commerce, zależy od tego, jaką formę e-commerce planujemy prowadzić (np. w przypadku sklepu dropshippingowego zamiast kosztu magazynowania towaru ponosimy jedynie koszt prowizji dla dostawcy za obsługę zamówień), jaką internetową platformę sprzedażową wybierzemy (np. platformy Saas będą tańsze niż rozwiązania dedykowane). Wpływ na całkowity koszt mają zastosowane rozwiązania technologiczne oraz usługi projektowania graficznego, UX, copywritingu czy marketingu internetowego.

Ile kosztuje rozpoczęcie sprzedaży internetowej?

W przypadku rozszerzonych sklepów e-commerce górnej granicy tak naprawdę nie ma, koszt może sięgać kilkudziesięciu tysięcy. Wszystko zależy od zastosowanych rozwiązań.

Od czego zależy sukces w branży e-commerce?

Powodzenie w e-commerce zależy od kilku czynników: znalezienia własnej niszy, stworzenia funkcjonalnego, przyjaznego użytkownikom sklepu, dobrej obsługi klienta i odpowiednio prowadzonych działań marketingowych, które optymalnie wykorzystają budżet reklamowy i zapewnią wysoki zwrot z inwestycji.

Jeśli nie masz doświadczenia w tym ostatnim obszarze, najlepszą decyzją jest powierzenie promocji sklepu internetowego w ręce doświadczonej w e-commerce agencji marketingowej OBTK.