Algorytmy Google są stale aktualizowane, tak, aby jak najlepiej odpowiadać zapytaniom użytkowników. Google analizuje nie tylko dokładność treści pod względem słów kluczowych, lecz przygląda się również jakości strony, która to oceniana była w oparciu o wytyczne E-A-T (eksperckość, autorytet, zaufanie).
Dokument z wytycznymi dotyczącymi oceny jakości aktualizowany jest kilka razy w roku, jednak to najnowsza wersja, z 15 grudnia, zawiera wyjątkowo znaczące zmiany. Wśród dziesiątek ważnych szczegółów, prawdopodobnie najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie dodatkowej litery E (experience) na początek wspomnianego akronimu E-A-T.
Koncepcja E-E-A-T
Nowo wprowadzone E-E-A-T oznacza Experience – Expertise – Authority – Trust.
Dodanie doświadczenia wskazuje, że jakość treści oceniana będzie również poprzez pryzmat zrozumienia, jakie jest bezpośrednie doświadczenie w temacie jej twórcy.
Kluczowe będą tu odpowiedzi na pytanie: Czy treść została stworzona w oparciu o pewne doświadczenie, na przykład z faktycznym użyciem produktu, faktycznym odwiedzeniem miejsca lub przekazuje coś, czego autor osobiście doświadczył?
Podejście to opiera się na założeniu, że istnieją sytuacje, w których najbardziej cenne są właśnie treści stworzone przez kogoś, kto ma w danym temacie bezpośrednie doświadczenie życiowe.
Przykładowo, użytkownik szukający informacji o tym, jak prawidłowo wypełnić swoje zeznanie podatkowe, za najbardziej użyteczne uzna prawdopodobnie treści przygotowane przez eksperta w dziedzinie księgowości. Ale jeśli poszukuje on recenzji oprogramowania do sporządzania deklaracji podatkowych, może potrzebować różnego rodzaju informacji – na przykład dyskusji na forum osób, które mają z takimi produktami doświadczenie.
Prócz dodania doświadczenia “z pierwszej ręki” jako nowego czynnika, Google ponownie kładzie nacisk na zaufanie, uznając je za najważniejszy element E-E-A-T – „niewiarygodne strony mają niski poziom E-E-A-T, bez względu na to, jak bardzo mogą się wydawać doświadczone, eksperckie lub autorytatywne”.
Szukasz agencji SEO?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.
W zaktualizowanych wytycznych Google udostępnia wiele przejrzystych przykładów ważnych pojęć, takich jak zakres, w jakim E-E-A-T ma znaczenie, czy też co to znaczy, że treści są szkodliwe. Znajdują się tam również wskazówki, które podkreślają znaczenie tworzenia oryginalnych i pomocnych treści oraz wyjaśniają, że przydatne informacje mogą pochodzić z wielu różnych formatów i z różnych źródeł.
Wytyczne będą przydatne dla twórców, którzy chcą zrozumieć, jak samodzielnie oceniać własne treści, aby odnieść sukces w wyszukiwarce Google. Na stronie poświęconej sposobom tworzenia pomocnych treści skierowanych przede wszystkim do ludzi znajduje się sekcja, która dokładniej to wyjaśnia.
Jak wskazuje Google, celem aktualizacji jest lepsze oddanie sposobu, w jaki internauci szukają wiedzy oraz zwrócenie uwagi na różnorodność źródeł wysokiej jakości informacji.