Empatyczny content marketing, czyli o sztuce budowania relacji z odbiorcą

Empatyczny content marketing - czym jest i jak można go stosować?

Zastanawiasz się, jak znaleźć nowych klientów? Pozyskaj najpierw nowych odbiorców Twoich treści, którzy umiejętnie zadbani i poprowadzeni, mogą stać się Twoimi stałymi klientami.  Pozwól im odnaleźć emocje, za którymi tęsknią, a także pokaż, za czym mogą tęsknić. Dzięki temu łatwiej będzie Ci własnymi silami, bądź z agencją content marketing tworzyć angażujący i skuteczny content, który wykorzystasz na stronie firmowej, blogu czy w newsletterze do promowania swoich produktów i usług.

Do kogo kierujesz swoje treści ? Profilowanie odbiorcówEmpatyczny Content Marketing - co to?

Jednym ze sposobów, które pomogą Ci w profilowaniu odbiorcy, jest wykorzystanie narzędzia, którym jest mapa empatii.  Pomaga ono w określaniu i wizualizowaniu potrzeb odbiorców. Narysuj na kartce podział na cztery części, a następnie w każdej sekcji określ kolejno:

  • co słyszą Twoi odbiorcy?
  • co widzą?
  • co czują i myślą?
  • co mówią i robią?

Osobno (w wydzielonym poniżej miejscu lub na oddzielnej kartce) wymień wszystkie bolączki i potencjalne zyski klienta. Zanotuj wszelkie pomysły o jego potrzebach i postrzeganiu rzeczywistości. Zastanów się, które produkty lub usługi z Twojej oferty, rozwiązują konkretne problemy opisanego typu czytelnika. Oczywiście takich analiz możesz zrobić więcej niż jedną, aż stwierdzisz, że wyczerpałeś już wszelkie możliwe ścieżki dotarcia.

Następnie wróć do Twoich treści na blogu i zweryfikuj je pod kątem odpowiedzi na te pytania. Czy dostrzegasz punkty wspólne? Czy content, który dotychczas publikowałeś, w jakikolwiek sposób pomagał Twoim czytelnikom i podsuwał im gotowe rozwiązania w postaci produktów, które oferuje Twoja firma? Być może okaże się, że potrzebujesz jedynie niewielkich korekt treści na stronie, ale bywa i tak, że w artykułach brakuje merytoryki, celowości i wartości, której poszukuje Twój potencjalny klient. W celu dokładnej weryfikacji można przeprowadzić audyt, korzystając z usług specjalistów w zakresie content marketingu.

Stosuj skuteczne sposoby komunikacji z odbiorcą treści

Pamiętaj, że nikt nie lubi się przemęczać. Nie oczekuj, że potencjalny klient popijający poranną kawę, który zainteresował się chwytliwym tytułem na social mediach i niezobowiązująco przeszedł do zakładki z Twoim artykułem, doceni np. wyszukane słownictwo. Specjalistyczne określenia najczęściej utrudniają odbiór treści, chyba że masz pewność, że Twoi odbiorcy są ekspertami w wybranej dziedzinie. Powinieneś wiedzieć nie tylko, do kogo piszesz, ale także dostosować komunikację do wybranej grupy odbiorców. Dobrze napisane treści mogą przynieść niespodziewane korzyści – zwiększyć np. zasięg wirusowy, czyli uzyskiwany przez udostępnienia!

Przeczytaj też: 5 wniosków z Social Media Marketing World 2020, największej na świecie konferencji o social media

Istnieje kilka skutecznych i uniwersalnych technik, które sprawdzą się w odniesieniu do każdej grupy. Wykorzystuj je zawsze, starając się wychodzić naprzeciw potrzebom klienta. Nie mogą być one jedynie nachalnym sposobem na zdobycie leadów, ponieważ odbiorca bardzo szybko to wyłapie. Oto jak ich używać, pamiętając o empatii:

  • zbuduj więź – jeśli chcesz zbudować więź ze swoimi potencjalnymi klientami, musisz sprawić, że będą chcieli zostać z Tobą jak najdłużej i wracać jak najczęściej. Jednym ze sposobów jest oferowanie darmowej, lecz wartościowej i eksperckiej wiedzy. Nie bój się pomagać za darmo, bo i tak masz w ten sposób większą szansę na pozyskanie leadów, niż gdybyś nie dawał nic i nie pozwalał poznać jakości Twoich usług. Pokaż, że można zaufać Twojej marce, bo zaufanie do marki jest zaufaniem do tego, co możesz sprzedać.
  • stosuj call-to-action – wezwanie do działania; zamiast zwrotów „kup”, „zobacz więcej”, które są co prawda mocno perswazyjne, użyj formy, która jest łagodniejsza, ale bliższa sercu odbiory, czyli analogicznie: „kupuję” czy „chcę zobaczyć więcej”. W ten sposób klient szybciej się utożsami z Twoją ofertą.
  • emocjonalne słownictwo i stosowanie apostrof – pamiętaj, że czytają Cię tylko dwoje oczu, klient lubi czuć się traktowany indywidualnie. Odpuść sobie stosowanie formy w drugiej osobie liczby mnogiej, wszystkie „dla Was” zamień na „dla Ciebie”, a nawet jeszcze skuteczniej „dla mnie”. Oczywiście posłużenie się formą w pierwszej osobie liczby pojedynczej nie zawsze będzie możliwe, jednak warto wykorzystywać ją jak najczęściej. Jeśli do tej pory stosowałeś formę bezosobową, to tak naprawdę kierowałeś ofertę do nikogo.
  • pokaż siebie – jeśli za sukcesem Twojej marki stoi ktoś więcej niż Ty sam, to przedstaw zespół klientowi, opisz historię sukcesu, nie zapominając o przyznaniu się do trudnych momentów w przeszłości (np. „zaczynałem od zera w małym mieszkaniu” lub „w pewnym momencie musieliśmy dostosować się do zmian, które zaistniały na rynku i teraz działamy głównie online”). Klientowi będzie bliżej do zainteresowania się Twoją ofertą lub chętniej wróci do niej w przyszłości, jeśli będzie miał Cię za co docenić lub poczuje z Tobą solidarność (np. historia polskiej marki, której udało się przetrwać na rynku wśród zagranicznej konkurencji, może przyczynić się do patriotycznych motywacji zakupowych).
  • zadawaj pytania – chociaż nie poznasz przemyśleń, czyli de facto odpowiedzi klienta na każdą Twoją wskazówkę, ofertę czy tekst zapleczowy, to pamiętaj, że i tak prowadzisz z nim nieustanny dialog w jego własnej głowie. Czy wyobrażasz sobie, zatem, za stosowne jedynie informować i prezentować, zamiast pytać? Jesteś dla Twojego odbiorcy, a nie odbiorca dla Ciebie, więc zrezygnuj z opisów, w których nawet o nim nie pamiętasz. Zadawaj pytania, najlepiej takie, które nakierowują klienta na jego ukryte marzenia i potrzeby. Możesz np. zastosować pytanie wywołujące w nim lukę informacyjną, która wzbudzi ciekawość. Umiejętnie użyta poprowadzi klienta bezpośrednio do Twojej oferty.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Spełniaj oczekiwania odbiorców. Zaprojektuj klientowi doświadczenie w spotkaniu z Twoją marką

Spełniaj oczekiwania odbiorców. Zaprojektuj klientowi doświadczenie w spotkaniu z Twoją marką

Wszystko, co sprzedajesz, powinno być zaprojektowane z myślą o doświadczeniu klienta, ponieważ każdy człowiek, niezależnie od tego, kim jest i czym się zajmuje, ma potrzebę doświadczania.  W content marketingu doświadczenie jest kluczem do serca odbiorcy, gdzie znajdują się prawdziwe motywacje do zakupu:

  • chęć przeżycia czegoś nowego lub wyjątkowego;
  • potrzeba rozrywki;
  • potrzeba dowartościowania;
  • potrzeba podkreślania indywidualizmu;
  • potrzeba akceptacji przez innych;
  • próba zadbania o siebie – samopoczucie, zdrowie, odpoczynek itp;
  • spełnianie wieloletnich marzeń.

Tworząc content na stronę, musisz mieć przed oczami ukryte pragnienia Twojego odbiorcy, np. na stronie marki kosmetycznej treści powinny celować w indywidualizm, akceptację czy samopoczucie klienta. Pamiętaj też, że empatyczny content marketing sprawia, że ktokolwiek styka się z Twoją treścią, czuję się co najmniej podbudowany nadzieją, a najlepiej zaopiekowany.

Warto wiedzieć: ABC współpracy z influencerami. O tym trzeba pamiętać, by nie żałować i odnieść sukces

Opuszcza Cię z myślą, „tego mi brakowało”, „tego szukałem”, a najlepiej „wrócę tu jeszcze”, „dodam do zakładek”. Nie ma znaczenia, czy była to chwila, jedno zdanie, które utkwiło klientowi w pamięci. Liczy się przeżyte doświadczenie i empatyczny kontakt.