Informacje na temat wycofania się firmy z polskiego rynku, testowania produktów na zwierzętach czy zasad obsługi klienta – tego rodzaju news’y wygenerowane przez hejterów mogą o każdej porze dnia i nocy wywołać spektakularny kryzys i skutecznie popsuć reputację firmy. Jak zatem przygotować się do walki z tzw. fake newsami? Szczególnie w czasach, kiedy coraz częściej będziemy mieli z nimi do czynienia?
Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji towarzyszyło nam już przed laty. Jednak nigdy dotąd ich skala oraz wpływ na wizerunek i biznes przedsiębiorstw nie były tak duże. Dzieje się tak nie tylko za sprawą rozwoju technologii i nowych metod komunikacji, ale także ścigania się w udostępnianiu atrakcyjnych treści, które będą docierały do wielu odbiorców.
Skalę zjawiska pokazuje badanie zrealizowane w grudniu br. przez agencję badawczą SW Research. Jak wynika z badania, połowa Polaków spotkała się w ciągu ostatnich 6 miesięcy ze sfabrykowanymi informacjami rozpowszechnianymi w internecie. To wysoki odsetek, przy czym jeszcze większe wrażenie robi fakt, jak często nieświadomie udostępniamy tego rodzaju treści. Zdarzyło się to 1 na 7 badanych osób. Wynika to z faktu, że nie tylko żyjemy w świecie, w którym stale docierają do nas nowe informacje, ale również liczba źródeł tych informacji jest bardzo duża.
Zajrzyj tez tu: CSR, czyli prosta recepta na lepszy świat
Bez trudu możemy wyobrazić sobie sytuację, w której w mediach i social mediach publikowana jest informacja, że firma X podjęła decyzję o wycofaniu z polskiego rynku. Oczywiście tego rodzaju „news” w ogromnym stopniu wpływa na działalność firmy – jej pracowników, kontrahentów, klientów, a w dłużej perspektywie również na jej reputację. Odkrywając źródła tego rodzaju informacji można szybko zobaczyć, że w rzeczywistości firma zamknęła jeden oddział w niewielkiej miejscowości Y, a globalny szef wspomnianej firmy powiedział przed dwoma laty na konferencji z San Francisco, że będzie przyglądał się strukturze firmy i dążył do jej optymalizacji. To może nieco przerysowany przykład, ale tak naprawdę w ten sposób często powstają fake news. Wyzwanie i zagrożenie stanowi fakt, że dziś w w zasadzie każdy może wybrać informacje nt. dowolnej firmy i na ich podstawie stworzyć i rozpowszechniać fałszywą historię na ogromną skalę.
Możemy oczywiście mieć nadzieję, że to nie spotka nas i naszej firmy, jednak jak ktoś kiedyś mądrze powiedział „Hope for the best, prepare for the worst”. Dlatego pytanie brzmi jak przygotować się i dobrze zarządzić sytuacją, w której to nasza firma staje się bohaterem fake news.
Kilka rad, które mogą się przydać…
Trzymaj rękę na pulsie
Stały monitoring mediów i social mediów to niby oczywiste, ale wbrew pozorom to właśnie późna czy niewłaściwa reakcja na nieprawdziwe informacje często kończą się poważnym kryzysem. Z drugiej strony nie każda fałszywa informacja to potencjalne zagrożenie dlatego monitoring i dobrze dobrane sposoby i narzędzia reakcji to podstawa. Cena za błędy na tym pierwszym etapie rozwoju sytuacji potrafi być bardzo duża.
Szukaj ambasadorów
W walce z fake newsami niezwykle istotne są relacje z dziennikarzami i influencerami, którzy to mogą być pierwszymi źródłami publikującymi sprawdzone, prawdziwe informacje. Warto zainwestować czas w zbudowanie tych relacji. W razie sytuacji kryzysowej wyjaśnienie jej i przestawienie faktów będzie wówczas znacznie łatwiejsze. Dodatkowo, współpraca z influencerami i zaangażowanie ich w nasze działania może dostarczyć dodatkowego, wartościowego contentu.
Polecamy do czytania: ABC współpracy z influencerami. O tym trzeba pamiętać, by nie żałować i odnieść sukces
Zadbaj o Google
Aby, nasze przekazy zobaczył świat muszą być one łatwe do wyszukania. Dobry kontent nie zawsze broni się sam i nawet najbardziej wartościowy komentarz może się nie przebić w gąszczu informacji. Dlatego warto włączyć do komunikacji specjalistów z obszaru SEO/SEM, aby zyskać pewność, że ważne dla nas informacje będą się dobrze indeksowały i pojawią się na początku wyników wyszukiwania googla.
Potrzebujesz pomocy z PR?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację PR z naszym doradcą.