Filtr Google – co to i jak z niego wyjść?

Filtr Google - co to i jak z niego wyjść?

Filtr Google to kara nakładana przez Google na dany serwis www. Polega na ograniczeniu wyświetlania lub całkowitym usunięciu serwisu z wyników wyszukiwania. Powodem jest stosowanie niedozwolonych praktyk pozycjonowania serwisu. Kara może trwać miesiącami i mocno wpłynąć na biznes. Jak uniknąć filtra Google i jak sobie z nim poradzić, gdy już zostanie nałożony?

Filtr Google – czym w zasadzie jest?

O tym, że Google nałożyło filtr na naszą stronę, może świadczyć gwałtowny spadek pozycji naszego serwisu w wynikach wyszukiwania lub też jego całkowity brak w indeksie. Na nałożenie filtra może też wskazywać gwałtowny spadek wejść z wyszukiwarki do serwisu. Jeśli filtr nałożono ręcznie, powiadomienie o tym pojawi się w panelu Google Search Console.

Google nakłada filtr, jeśli odkryje niedozwolone metody pozycjonowania strony. Były one wskazywane podczas kolejnych zmian działania algorytmów wyszukiwarki. Pierwszą taką serią zmian, wdrażaną w latach 2010-2015, była Panda. Polegała ona na obniżeniu pozycji w wynikach wyszukiwania określonych rodzajów serwisów: zawierających duplikaty treści z innych serwisów i treści niskiej jakości (ang. thin content) – tworzone przez automaty, zbyt mocno nasycone słowami kluczowymi, z błędami językowymi.

Kolejna seria zmian, Pingwin, wdrażana w latach 2012-2016, miała wyeliminować spam. Pozycję w wynikach wyszukiwania obniżono stronom z nadmierną liczbą linków z podejrzanych serwisów (zawierających spam, ze słabą domeną lub należących do systemu wymiany linków) czy stronom korzystającym z agresywnych technik SEO (ang. Black Hat SEO, w skrócie BHS).

Rodzaje filtrów od Google

Istnieją dwa główne typy filtrów Google – algorytmiczny i ręczny. Filtr algorytmiczny nakładany jest przez algorytm wyszukiwarki, natomiast Google nie powiadamia o tym właściciela serwisu. Filtr ręczny nakłada pracownik Google, który sprawdza zawartość serwisów. Ten typ filtra wynika z niestosowania się do wytycznych dla webmasterów. Powiadomienie o jego nałożeniu można zobaczyć w panelu Google Search Console.

Polecamy do czytania: Link building – czym jest i dlaczego linkbuilding jest ważny w SEO?

Jak dużo czasu potrzeba na wyjście z filtra?

Jeśli na stronę został nałożony filtr, wyjście z niego wymaga czasu. W przypadku filtra ręcznego potrwa to krócej, około kilku miesięcy. W pierwszej kolejności trzeba naprawić błędy wskazane w Google Search Console i zgłosić stronę do ponownego zaindeksowania. Aby wyjść z filtra algorytmicznego, należy przejrzeć stosowane techniki pozycjonowania strony i zrezygnować z tych, które mogły spowodować karę.

Ponieważ dokładne przyczyny nałożenia kary nie są znane, trudno określić, ile potrwa wyjście z filtra.

Filtr Google i jak z niego wyjść?

Aby wyjść z filtra Google, trzeba sprawdzić trzy elementy: jakość linków przychodzących, duplikację treści oraz rozmieszczenie słów kluczowych na stronie. W przypadku linków przychodzących o złej jakości, należy się skontaktować z właścicielami serwisów zawierających takie linki, i poprosić o ich usunięcie. Jeśli jest to niemożliwe, można “zrzec” się tych linków w Google. Należy zgromadzić listę wszystkich linków lub domen i wysłać ją przez narzędzie Disavow Tool. Należy też zweryfikować, czy nasz serwis nie powiela treści z innych serwisów.

Jeśli dzieje się to pomiędzy różnymi serwisami firmowymi (na przykład te same informacje prasowe na stronie korporacyjnej i stronie produktowej), trzeba wyłączyć indeksowanie jednego z serwisów przez roboty wyszukiwarki lub też ważniejszą stronę oznaczyć jako kanoniczną. Trzeba też sprawdzić nasycenie serwisu słowami kluczowymi. Dla mniejszych stron można użyć wtyczki SEO, która przeanalizuje poszczególne teksty pod kątem liczby użytych słów kluczowych. W przypadku dużych serwisów analizę można zlecić agencji SEO. Przy okazji warto też zlecić całościowy audyt strony pod kątem wyjścia z filtra Google czy w ogóle audyt SEO.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Filtr Google – jak wpłynie na biznes?

Jeśli strona www jest ważnym kanałem komunikacji marketingowej z potencjalnymi klientami, filtr Google mocno wpłynie na biznes. Klientom trudniej będzie znaleźć firmę i skorzystać z jej usług lub kupić jej produkty, co w konsekwencji przełoży się na jej przychody. Warto zatem regularnie sprawdzać, co dzieje się na naszej stronie www lub też zlecić opiekę nad nią wyspecjalizowanej agencji. W przypadku pytań związanych z filtrami Google zapraszamy do kontaktu.