Filtr Google – co to i jak z niego wyjść?

Filtr Google - co to i jak z niego wyjść?

Filtr Google to kara nakładana przez Google na dany serwis www. Polega na ograniczeniu
wyświetlania lub całkowitym usunięciu serwisu z wyników wyszukiwania. Powodem jest
stosowanie niedozwolonych praktyk pozycjonowania serwisu. Kara może trwać miesiącami i
mocno wpłynąć na biznes. Jak uniknąć filtra Google i jak sobie z nim poradzić, gdy już
zostanie nałożony?

Filtr Google – czym w zasadzie jest?

O tym, że Google nałożyło filtr na naszą stronę, może świadczyć gwałtowny spadek pozycji
naszego serwisu w wynikach wyszukiwania lub też jego całkowity brak w indeksie. Na
nałożenie filtra może też wskazywać gwałtowny spadek wejść z wyszukiwarki do serwisu.
Jeśli filtr nałożono ręcznie, powiadomienie o tym pojawi się w panelu Google Search
Console.

Google nakłada filtr, jeśli odkryje niedozwolone metody pozycjonowania strony. Były one
wskazywane podczas kolejnych zmian działania algorytmów wyszukiwarki. Pierwszą taką serią zmian, wdrażaną w latach 2010-2015, była Panda. Polegała ona na obniżeniu pozycji
w wynikach wyszukiwania określonych rodzajów serwisów: zawierających duplikaty treści z
innych serwisów i treści niskiej jakości (ang. thin content) – tworzone przez automaty, zbyt
mocno nasycone słowami kluczowymi, z błędami językowymi.

Kolejna seria zmian, Pingwin, wdrażana w latach 2012-2016, miała wyeliminować spam.
Pozycję w wynikach wyszukiwania obniżono stronom z nadmierną liczbą linków z
podejrzanych serwisów (zawierających spam, ze słabą domeną lub należących do systemu
wymiany linków) czy stronom korzystającym z agresywnych technik SEO (ang. Black Hat
SEO, w skrócie BHS).

Rodzaje filtrów od Google

Istnieją dwa główne typy filtrów Google – algorytmicznyręczny. Filtr algorytmiczny
nakładany jest przez algorytm wyszukiwarki, natomiast Google nie powiadamia o tym
właściciela serwisu. Filtr ręczny nakłada pracownik Google, który sprawdza zawartość
serwisów. Ten typ filtra wynika z niestosowania się do wytycznych dla webmasterów.
Powiadomienie o jego nałożeniu można zobaczyć w panelu Google Search Console.

Jak dużo czasu potrzeba na wyjście z filtra

Jeśli na stronę został nałożony filtr, wyjście z niego wymaga czasu. W przypadku filtra
ręcznego potrwa to krócej, około kilku miesięcy. W pierwszej kolejności trzeba naprawić
błędy wskazane w Google Search Console i zgłosić stronę do ponownego zaindeksowania.
Aby wyjść z filtra algorytmicznego, należy przejrzeć stosowane techniki pozycjonowania
strony i zrezygnować z tych, które mogły spowodować karę. Ponieważ dokładne przyczyny
nałożenia kary nie są znane, trudno określić, ile potrwa wyjście z filtra.

Filtr Google jak z niego wyjść?

Aby wyjść z filtra Google, trzeba sprawdzić trzy elementy: jakość linków przychodzących,
duplikację treści oraz rozmieszczenie słów kluczowych na stronie. W przypadku linków
przychodzących o złej jakości, należy się skontaktować z właścicielami serwisów
zawierających takie linki, i poprosić o ich usunięcie. Jeśli jest to niemożliwe, można “zrzec”
się tych linków w Google. Należy zgromadzić listę wszystkich linków lub domen i wysłać ją
przez narzędzie Disavow Tool.

Należy też zweryfikować, czy nasz serwis nie powiela treści z innych serwisów. Jeśli dzieje
się to pomiędzy różnymi serwisami firmowymi (na przykład te same informacje prasowe na
stronie korporacyjnej i stronie produktowej), trzeba wyłączyć indeksowanie jednego z
serwisów przez roboty wyszukiwarki lub też ważniejszą stronę oznaczyć jako kanoniczną.
Trzeba też sprawdzić nasycenie serwisu słowami kluczowymi. Dla mniejszych stron można
użyć wtyczki SEO, która przeanalizuje poszczególne teksty pod kątem liczby użytych słów
kluczowych. W przypadku dużych serwisów analizę można zlecić agencji SEO. Przy okazji
warto też zlecić całościowy audyt strony pod kątem wyjścia z filtra Google czy w ogóle audyt
SEO.

Filtr Google – jak wpłynie na biznes

Jeśli strona www jest ważnym kanałem komunikacji marketingowej z potencjalnymi
klientami, filtr Google mocno wpłynie na biznes. Klientom trudniej będzie znaleźć firmę i
skorzystać z jej usług lub kupić jej produkty, co w konsekwencji przełoży się na jej
przychody. Warto zatem regularnie sprawdzać, co dzieje się na naszej stronie www lub też
zlecić opiekę nad nią wyspecjalizowanej agencji.

W przypadku pytań związanych z filtrami Google zapraszamy do kontaktu.