SEO i SEM – czym się różni? Czy Google Ads wpływa pozytywnie na Twój ranking SEO w Google?

SEO i SEM - czym się różni? Co łączy, a co dzieli?

Wiele firm, które korzystają z marketingu w wyszukiwarkach (SEM), takich jak Google Ads (wcześniej Google Adwords), twierdzi, że ich rankingi w Google SEO wzrosły ze względu na fakt, że zainwestowali w współprace z agencją content marketing w tym zakresie. Ale czy to prawda, że jeśli zapłacisz za właściwe słowa kluczowe, uzyskasz wyższe pozycjonowanie w rankingu? Jest to pytanie, które ma zarówno odpowiedź „tak i nie” w nawiązaniu do SEO.

Płatne działania w wyszukiwarce mogą być jednak kosztowne w dłuższej perspektywie, dlatego warto wiedzieć, czy SEM faktycznie wpływa na ranking SEO Twojej witryny.

Co łączy, a co dzieli SEM i SEO?

Dwa główne powody, dla których SEOSEM są powiązane.

Zarówno SEM i SEO używają słów kluczowych do kierowania ruchu na stronę

Ludzie będą korzystali z wyszukiwarek, aby znaleźć odpowiedzi na ich pytania dzięki bezpłatnym wynikom (SEO) lub płatnym wynikom (SEM) wyszukiwania.

Główny cel zarówno SEO jak i SEM: Pozyskiwanie ruchu

Oba odgrywają ważną rolę w uzyskiwaniu i zwiększaniu ruchu na stronach internetowych. Cele krótkoterminowe są realizowane dzięki SEM, a cele długoterminowe z SEO.

SEO może być bardzo skuteczne w zwiększaniu ruchu, ale trudno jest zaobserwować lepsze wyniki po krótkim czasie. Generowanie znacznie większego ruchu często zajmuje kilka miesięcy lub nawet dłużej.

Dzięki SEM z drugiej strony możemy zaobserwować szybkie wyniki naszych działań. Nie jest to darmowe, ale może pomóc Ci zwiększyć ruch w witrynie, gdy czekasz na pierwsze znaczące rezultaty ze strony SEO.

Różnice między SEM a SEO

Kiedy mówimy o różnicach w SEO i SEM, tak naprawdę mówimy tylko o różnych podejściach do reklamy.

SEO jest czasem używane jako ogólny termin obejmujący SEM, ale ponieważ SEM odnosi się wyłącznie do płatnych reklam, są one w rzeczywistości osobne. SEM polega na pozyskiwaniu ruchu za pośrednictwem płatnych reklam, a SEO bardziej na pozyskiwaniu, monitorowaniu i analizowaniu organicznego (niepłatnego) ruchu.

Różnice między SEM a SEO

Jak SEM wpływa na SEO?

Gdy wpiszesz to, czego szukasz w wyszukiwarce, prawdopodobnie zauważyłeś, że linki u góry wyników wyszukiwania to reklamy. Oznacza to, że firmy te płacą za wyświetlanie reklam u góry wyników wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego. Za każdym razem, gdy użytkownik kliknie w reklamę, witryna, która opublikowała reklamę, zapłaci określoną kwotę w zależności od tego, ile kosztuje słowo kluczowe.

Korzystając z SEM, możesz uzyskać większy ruch na swojej stronie i udostępniać swoje treści większej grupie odbiorców. Jeśli twoja treść spodoba się innym, istnieje szansa, że zdecydują się udostępnić ją jeszcze innym odbiorcom. To właśnie te udostępnienia i linki zwrotne wpływają na twój ranking Google SEO. Samo płacenie za Google Ads nie pomoże Twojemu rankingowi SEO, ale biorąc pod uwagę, że SEM pomaga Twojej witrynie uzyskać większy ruch, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ludzie będą dzielić się twoimi treściami, a tym samym wpływać na twój ranking SEO.

Search Engine Journal podał, że Google używa różnych robotów do oceny stron pod kątem PPC a SEO. Dlatego odpowiedź na pytanie „Czy SEM ma wpływ na SEO” brzmi „tak” i „nie”, ponieważ SEM ma pośredni wpływ na Twój ranking.

Pamiętaj, że Twoje treści muszą być pomocne i rozwiązywać problemy potencjalnych klientów. Zanim zdecydujesz się stworzyć strukturę słów kluczowych warto postawić się w roli potencjalnego odbiorcy i zastanowić się jakich fraz byś użył w celu rozwiązania swojego problemu. Prowadzenie badań jest ważne, jeśli chcesz uzyskać jak najwięcej klientów i konwersji z kampanii Google Ads.

SEM może również pomóc w uzyskaniu większego ruchu organicznego. Może się tak zdarzyć, ponieważ użytkownik wcześniej kliknął Twoją reklamę, a następnie rozpoznał Twoją markę w bezpłatnych wynikach, co może zwiększyć prawdopodobieństwo, że zostanie klientem.

Wyższy współczynnik klikalności i większe zaangażowanie użytkowników to czynniki, które mogą podnieść pozycję w rankingu. Świadomość marki może pomóc Ci zdobyć więcej klientów, ponieważ istnieje większe prawdopodobieństwo sprzedaży produktu, jeśli potencjalny klient zna Twoją firmę przed zakupem.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jak świadomość marki wpływa na twój ranking SEO?

Świadomość marki jest to bardzo ważny czynnik w momencie, gdy ludzie zastanawiają się nad zakupem. Nawet jeśli użytkownik Twojej witryny nie zdecyduje się na zakupy od Ciebie, istnieje prawdopodobieństwo, że wróci do Ciebie w późniejszym terminie. Oznacza to, że SEM może mieć wpływ na bezpośredni ruch do Twojej witryny, ponieważ znają już Twoją markę.

Jeśli zauważysz, że statystyki ruchu bezpośredniego wzrosły po kampanii typu PPC, istnieje prawdopodobieństwo, że zdecydowali się wrócić do Twojej witryny. Wygląd strony docelowej może również wpływać na sposób działania potencjalnych klientów. Treści na stronie, wezwania do działania i nawigacja mogą mieć duży wpływ na skuteczność reklamy, dlatego zanim zaczniesz płacić za reklamy Google, zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki kampaniom marketingowym i zawsze miej na uwadze potrzeby klienta, tworząc treści skierowane do określonej grupy odbiorców.

Widzimy zatem po raz kolejny, że SEM ma pośredni wpływ na twój ranking Google SEO. Jednak nie należy go mylić z „jeśli zapłacisz, uzyskasz wyższy ranking SEO”, to nieprawda, ponieważ ostatecznie wpływa na niego rodzaj treści jaki masz na stronie docelowej, szybkość strony, słowa kluczowe czy chociażby certyfikat SSL itd.

Wniosek

Inwestując w marketing w wyszukiwarkach, zwiększasz swoje szanse na bycie widocznym i zdobycie większej liczby klientów. Może to również pośrednio wpływać na twój ranking SEO w Google. Tworzenie stron docelowych odpowiednich dla użytkownika jest ważne dla powodzenia kampanii marketingowych. Pamiętaj, że aby odnieść sukces w SEM, należy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników, od potrzeb klientów po to co chcesz przekazać klientom po kliknięciu reklamy.

Ponadto odwiedzający może nie kupić czegoś za pierwszym razem, gdy odwiedza Twoją witrynę, ale są szanse, że wróci do Ciebie, gdy będzie gotowy do zakupu. Taki scenariusz wpływa na opłacalność skorzystania z działań SEMowych.

Daj swoim reklamom czas na uzyskanie wymiernych rezultatów i wprowadzaj zmiany w razie potrzeby. Jeśli naprawdę chcesz zmaksymalizować ruch i zwrot z inwestycji, poświęć trochę swojego czasu na wspólne korzystanie z SEM i SEO.