Google Trends – jak je wykorzystać w Marketingu?

Google Trends

Trendy Google lub Google Trends to serwis, który pokazuje, jaka jest popularność wyszukiwań danego hasła w różnych regionach świata i w różnych okresach, poczynając od 2004 roku. Może być nieocenionym sojusznikiem w planowaniu content marketingu, działań z zakresu SEO czy kampanii reklamowych online. Dlatego warto się z nim bliżej zaprzyjaźnić!

Czym jest i jak działa Google Trends?

Google Trends jest serwisem firmy Google, dzięki któremu dowiesz się, czego w wyszukiwarce Google szukają internauci z całego świata. Poznasz też trendy w wyszukiwaniach haseł w poszczególnych krajach. Możesz też poznać je w ujęciu czasowym. Do wyboru masz dane w czasie rzeczywistym (próbka obejmująca ostatnie 7 dni) lub dane niedynamiczne (z okresu od 2004 roku do 36 godzin przed wyszukiwaniem). Oprócz tego Google Trends publikuje podsumowania rocznych trendów wyszukiwań (sekcja strony głównej pt. “Rok w wyszukiwarce”).

Liczbę wyszukiwań w Trendach Google przedstawia wskaźnik o wartości od 0 do 100, gdzie “0” oznacza brak wystarczających danych a “100” oznacza najwyższą popularność hasła. Pozwala on porównywać zainteresowanie hasłami w różnych momentach czasowych i różnych regionach. Ale taka sama wartość indeksu dla danego hasła w dwóch różnych regionach nie oznacza, że liczba wyszukiwań w tych lokalizacjach jest taka sama. Jak zastrzegają twórcy narzędzia, Trendy Google są jedynie odzwierciedleniem poziomu zainteresowania danym tematem, a gwałtowny wzrost w przypadku któregokolwiek tematu nie oznacza, że stał się on “popularny” czy “najważniejszy”.

Google Trends – dane nie tylko z Google

Google Trends prezentuje dane z wyszukiwarki Google, jak też dane z wyszukiwarek innych usług Google, takich jak YouTube czy Google News. Twórcy narzędzia zaznaczają też, że bazują na próbkach wyszukiwań, nie zaś na całym zbiorze danych. Pozwala to zapewnić szybkie działanie narzędzia. Dzięki zastosowanej metodzie próbkowania dane są jednak reprezentatywne dla całego zbioru.

Jak sprawdzić trendy w Google Trends?

Aby sprawdzić trendy w Google Trends, należy wejść na serwis https://trends.google.pl/. Jego centralną częścią jest wyszukiwarka, w którą wpisuje się zapytania. Tuż pod spodem zaprezentowano przykłady jej użycia dla jednego lub więcej haseł równocześnie.

Kolejna sekcja strony zawiera polecane materiały – najnowszy raport dotyczący trendów rocznych oraz tematy uznane przez Google za ważne dla danego kraju. Pod nią znajduje się sekcja z wynikami dla haseł, które są ostatnio najczęściej wyszukiwane. Następna sekcja zawiera raporty roczne. W dolnej części strony znajdują się materiały edukacyjne wraz z zachętą do uczestnictwa w seminariach na temat Google Trends.

Można też posłużyć się menu widocznym z lewej strony. Daje ono szybki dostęp do wyszukiwarki, najpopularniejszych wyszukiwań i ostatniego raportu rocznego. Dostępna w nim funkcja “Subskrypcje” pozwala z kolei na utworzenie powiadomienia e-mail dla zmian dotyczących wybranego hasła.

Jakie możliwości daje Google Trends

Google Trends pozwala porównywać wyszukiwania. Dzięki temu narzędziu dowiesz się, jak zmieniało się zainteresowanie daną frazą na przestrzeni lat czy sezonów w danym roku. Sprawdzisz też zainteresowanie daną frazą w różnych krajach czy w ujęciu globalnym. Możesz też wybrać pomiędzy dokładną frazą (np. “content marketing”) a tematem, czyli ogólną kategorią, w którym zawierają się różne frazy (np. “marketing”). Wyboru tematu dokonujesz podczas wpisywania zapytania w okno wyszukiwarki – pojawi się wówczas stosowna autopodpowiedź.

Google Trendy – jak wykorzystać w marketingu?

Wyszukiwarkę Google Trendy można wykorzystywać w wielu różnych działaniach z obszaru digital marketingu, takich jak content marketing, SEO czy reklama online. Tym narzędziem posługują się też agencje prowadzące działania digital marketingu, takie jak OBTK. Tutaj przyda Ci się wiedza, czy Twój produkt lub usługa sprzedają się lepiej w określonych sezonach. Będzie wiązać się z tym zjawisko sezonowości słów kluczowych, które oznacza, że internauci danymi tematami będą bardziej zainteresowani w pewnych porach roku i w związku z tym zaczynają ich odpowiednio wcześniej wyszukiwać. Na zainteresowanie niektórymi produktami ma też wpływ pogoda czy różnego typu okazje handlowe (jak np. Black Friday czy Walentynki). Gdzie możesz to wykorzystać?

Google Trends w content marketingu

Jeśli jesteś świadomy, kiedy internauci interesują się Twoim produktem lub usługami lub też jakimkolwiek tematem, który jest z nimi powiązany, z wykorzystaniem Google Trends zaplanujesz plan treści dla content marketingu na cały rok. Wiedząc, kiedy dany temat ma szansę cieszyć się największym zainteresowaniem internautów, odpowiednio wcześniej przygotujesz treści – a potem tylko pozostanie Ci ich skuteczne promowanie.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Google Trends w SEO

Znajomość trendów w przypadku najważniejszych słów kluczowych pomoże Ci też zaplanować działania SEO. Gdy zaobserwujesz zjawisko sezonowości niektórych fraz kluczowych, będziesz w stanie zaplanować działania SEO z takim wyprzedzeniem, aby pozycje Twoich serwisów były wysokie w odpowiednich miesiącach czy tygodniach.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Google Trends a Google Ads

Statystyki z Google Trends pozwalają na lepsze targetowanie reklam. O ile raport w AdWords, dotyczący wyszukiwanych haseł służy do analizowania miesięcznej i średniej liczby wyszukiwań, o tyle Trendy Google pozwalają na dokładniejszą analizę danych w czasie rzeczywistym.

Podsumowanie

Google Trends to ważne źródło danych dla działań digital marketingu. Narzędzie pozwala na określenie zainteresowania danym tematem w ujęciu sezonowym czy tematów, które cieszą się aktualnie największym zainteresowaniem internautów. Przez to pozwalają na budowanie precyzyjnych harmonogramów dla content marketingu czy wybranie optymalnych momentów do uruchomienia kampanii reklamowych. Ułatwiają też prowadzenie marketingu w czasie rzeczywistym i szybkie odpowiadanie na zainteresowania internautów.