Instagram Reels vs. TikTok – która platforma lepiej wesprze Twój biznes?

Instagram Reels vs. TikTok - która platforma lepiej wesprze Twój biznes?

W ostatnim czasie na Instagramie pojawiła się nowa funkcja dodawania treści – Instagram Reels, czyli tzw. rolki. W zamyśle mają pełnić dokładnie taką samą funkcję jak TikTok-owe produkcje. Mimo wszystko oba narzędzia znacznie się od siebie różnią, przede wszystkim pod kątem technicznym oraz koncepcyjnym. Którą platformę wybrać? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w naszym dzisiejszym artykule!

Co to jest TikTok?

TikTok to jedna z platform społecznościowych, która bazuje na kreatywnych materiałach wideo prezentowanych w pionowym formacie. Filmy są wzbogacone m.in. o ścieżki dźwiękowe, nakładki AR, zabawne naklejki i szereg filtrów. Odbiorcy mają możliwość komentowania materiałów, nagrywania własnych reakcji w formie wideo czy uczestnictwa w transmisjach na żywo. Największą mocą TikToka są z całą pewnością zaawansowane algorytmy, które dostosowują treści do preferencji odbiorców. Aplikacja zyskała sobie ogromne grono fanów na całym świecie, a coraz więcej marek korzysta z tej platformy w celach marketingowych.

Instagram Reels, czyli nowa funkcja Instagrama

Gdy popularność TikToka gwałtownie wzrosła, Instagram nie pozostał dłużny i zaproponował odbiorcom własne rolki, czyli tzw. Instagram Reels. Co ważne, są one dostępne również na Facebooku. Narzędzie umożliwia użytkownikom nagrywanie krótkich filmów (również w pionowym formacie), które także można wzbogacić o ścieżkę audio, utwory muzyczne czy różnego rodzaju efekty wizualne i nakładki AR.

Rolki na Instagramie zyskują coraz większą popularność, choć wielu twórców decyduje się na publikacje swoich treści na obu platformach.

Instagram Reels, czyli nowa funkcja Instagrama

Instagram Reels vs. TikTok: podobieństwa

Jak już z pewnością zdążyliście zauważyć, TikTok i Instagram Reels wiele łączy. Przede wszystkim są to platformy dedykowane dla urządzeń mobilnych i obie zakładają ten sam format, czyli krótkie wideo. W obu aplikacjach użytkownicy mają do dyspozycji szereg filtrów i zaawansowanych narzędzi do edycji swoich materiałów. Zarówno na TikToku, jak i na instagramowych rolkach ogromną rolę odgrywają również hashtagi. Z biznesowego punktu widzenia oba kanały komunikacji mogą wygenerować niezwykle imponujące zasięgi, dlatego są rekomendowanym rozwiązaniem podczas realizowania strategii budowania wizerunku i świadomości marki.

Reelsy vs. TikTok: kluczowe różnice

Wbrew pozorom oba narzędzia różnią się pod wieloma często bardzo istotnymi względami. W końcu TikTok i Instagram to zagorzali konkurenci. Poniżej prezentujemy kluczowe różnice TikToka i Instagram Reels.

Długość wideo

Maksymalna długość filmu na TikToku jest stale wydłużana. Obecnie użytkownicy mogą publikować nawet 10-minutowe materiały. Z kolei rolki na Instagramie zakładają o wiele krótsze formaty – dopuszczalna długość filmu to w tym przypadku 60 sekund.

Opcje audio

Biblioteki audio to integralna część obu platform. Znajdują się w nich nie tylko utwory muzyczne, ale również różnego rodzaju efekty dźwiękowe i ścieżki z popularnych produkcji filmowych. Zarówno TikTok, jak i instagram reels umożliwia również przesyłanie własnych plików audio. Mimo wszystko biblioteka TikToka jest znacznie obszerniejsza.

Możliwości edycji wideo

Instagram vs TikTok - możliwość edycji wideo

Z tego powodu kluczową funkcją jest tutaj możliwość zaawansowanej edycji wideo. O ile rolki na Instagramie wciąż udostępniają kolejne filtry i efekty, to możliwości TikToka są daleko przed nimi.

Algorytmy

Jedną z najważniejszych zalet TikToka są jego algorytmy, które oparte są na sztucznej inteligencji, dzięki czemu doskonale dopasowują treści do upodobań i zainteresowań odbiorców. Wystarczy kilka dni korzystania z aplikacji, aby użytkownikom prezentowane były wyłącznie te materiały, które rzeczywiście są dla nich interesujące. Dzięki temu TikTok wypracował system, który działa wręcz uzależniająco i odbiorcom ciężko jest oderwać się od aplikacji, gdy już ją uruchomią. Z tego powodu TikTok może pochwalić się większym engagement rate oraz większymi zasięgami pod filmami niż Instagram Reels, których algorytm nie jest aż tak zaawansowany i często prezentuje użytkownikom treści w sposób losowy.

Content

Obie platformy różnią się również pod kątem samego contentu.

To zdecydowanie jeden z największych atutów TikToka, który stawia przede wszystkim na naturalne i humorystyczne podejście do wielu spraw. Instagram Reels to z kolei treści niezwykle estetyczne, które jednocześnie nieraz uznawane są przez odbiorców za mało autentyczne.

Instagram vs TikTok - content

Grupa docelowa

Kolejną różnicą jest grupa docelowa obu aplikacji. Pozornie mogłoby się wydawać, że odbiorcy prezentują dokładnie te same cechy i preferencje. Nic bardziej mylnego! Okazuje się, że na Instagramie 49% użytkowników jest w przedziale wiekowym 25-44, a na TikToku aż 52% użytkowników jest poniżej 30 roku życia. Instagram wciąż walczy o late adapterów TikToka, jednak jest to walka mocno nierówna. Młodzi odbiorcy niechętnie porzucają bowiem swoją ulubioną platformę, która jest w końcu prekursorem w tym formacie społecznościowym.

Polecamy do czytania: Grupa docelowa – co to jest i kim są Twoi klienci?

Reklamy

Instagram vs TikTok - reklamy

Pod tym kątem również możemy wskazać na szereg istotnych różnic, które dotyczą przede wszystkim reklam. Instagram Reels oferuje nam następujące cele:

  • rozpoznawalność marki;
  • zasięg;
  • ruch;
  • instalacja aplikacji;
  • wyświetlenia filmu.

Z kolei na TikToku możliwości reklamowe prezentują się nieco inaczej, choć w większości pokrywają się z tymi oferowanymi przez Instagram. Są to:

  • zasięg;
  • wyświetlenia filmu;
  • ruch;
  • instalacja aplikacji;
  • konwersje;
  • generowanie leadów.

Atutem Instagrama jest w tym przypadku możliwość realizacji kampanii marketingowych nastawionych na rozpoznawalność marki. Algorytm wyświetla wówczas reklamy tylko tym osobom, które są skłonne zapamiętać daną markę. Nie jest to jednak cel zbyt często wykorzystywany przez reklamodawców, ponieważ zmierzenie realnych efektów reklamy jest dość trudne.

TikTok natomiast oferuje markom coś o wiele bardziej mierzalnego i ciekawego, czyli pozyskiwanie kontaktów do formularza kontaktowego. Tego typu reklamy są nastawione przede wszystkim na sprzedaż danych produktów i usług, dlatego reklamodawcy coraz częściej z nich korzystają.

Określenie konkretnych celów biznesowych kampanii marketingowej to kluczowy element konstruowania całej strategii. Jeśli chcesz bliżej poznać możliwości reklamowe Instagrama i TikToka, serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą agencją social media!

Zobacz także: TikTok dla biznesu – czy warto inwestować i jak efektywnie go wykorzystać?

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Statystyki konta

Obie platformy różnią się również pod kątem analityki, która jest niezwykle ważna z punktu widzenia działań marketingowych. TikTok oferuje panel analityczny tylko użytkownikom, którzy posiadają konto PRO. TikTok Analytics daje wgląd w szereg danych, zaczynając na liczbie wyświetleń, a na szczegółowych informacjach o odbiorcach kończąc. Z kolei Instagram Reels oferuje analitykę wszystkim użytkownikom, jednak panel został uruchomiony dopiero w 2021 roku, dlatego wciąż jest udoskonalany i rozwijany.

Rolki na Instagramie vs. TikTok – co lepiej wesprze Twój biznes?

Rolki na Instagramie vs. TikTok – co lepiej wesprze Twój biznes?

Zarówno TikTok, jak i rolki na Instagramie to efektywne narzędzia marketingowe, które oferują szereg możliwości. Ciężko jednoznacznie stwierdzić, które z nich najlepiej sprawdzi się podczas realizowania kampanii reklamowej. Wszystko uzależnione jest bowiem od celów biznesowych Twojej marki, preferencji grup docelowych, budżetu i działań konkurencji. Jedno jest jednak pewne – to na TikToku kreowane są najnowsze trendy.

Podsumowanie

Jeśli zastanawiasz się, która z aplikacji lepiej trafi do Twoich odbiorców i przyniesie Ci wymierne korzyści, warto tę kwestię skonsultować z doświadczoną agencją social media. Odpowiedź na to pytanie powinna być bowiem poprzedzona szeregiem analiz i testów, które specjaliści z naszej firmy z przyjemnością dla Ciebie wykonają!