Konto biznesowe na Instagramie – jak je założyć i prowadzić?

Konto firmowe na Instagramie - jak założyć? Jak prowadzić konto biznesowe na Insta?

Dla wielu ludzi Instagram stał się pracą i sposobem na życie. Popularne marki szybko doceniły potencjał marketingowy platformy. Coraz więcej mniejszych firm decyduje się na prowadzenie instagramowego konta. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie skąd wziął się fenomen aplikacji, ale na pewno dużą rolę odgrywa tu łatwość i szybkość publikowania atrakcyjnych treści, co przekłada się na możliwości budowania zasięgów.

Stosunkowo nowym zjawiskiem godnym uwagi jest rozwijająca się funkcja Checkout, pozwalająca na wygodne i intuicyjne robienie zakupów z poziomu aplikacji. Możemy spodziewać się, że Instagram będzie stopniowo stawać się portalem e-commerce, stawiając przy tym na maksymalną personalizację.

Instagram firmowy to już wręcz standard w komunikacji marketingowej. Serwis Instagram, z 7 milionami użytkowników według danych NapoleonCat, jest jedną z głównych platform społecznościowych w Polsce. Są na nim obecni celebryci czy influencerzy, a z drugiej strony – cała rzesza konsumentów. W końcu są na nim obecne firmy i marki. Już nie tylko z treściami o charakterze wizerunkowym – na Instagramie reklamować konkretne produkty czy prowadzić bezpośrednią sprzedaż. Samo założenie konta i prowadzenie go nie wiąże się jednak z opłatami na rzecz platformy.

Jak poprawnie założyć konto biznesowe na Instagramie?

Od czego zacząć? Są dwa sposoby tworzenia konta firmowego na Instagramie. Pierwszy przeznaczony jest dla tych, którzy nie mają jeszcze konta w tym serwisie. Możesz zalogować się do serwisu Instagram.com danymi z Facebooka (obydwa serwisy mają tego samego właściciela i są ze sobą powiązane). Możesz też pobrać aplikację Instagram na swojego smartfona i uruchomić ją. Następnie Instagram poprosi Cię o wybór formy konta – wybierz opcję profilu firmowego – i gotowe.
Gdy posiadasz już konto osobiste na Instagramie, możesz przełączyć się z niego na konto firmowe. W menu znajdziesz sekcję “Ustawienia”, a w niej – sekcję “Konto”. Po wejściu w nią rozwija się menu, a na samym dole opcja “Przejdź na konto profesjonalne”. Gdy w nią klikniesz, wyświetlą się dwie opcje do wyboru: “Twórca” i “Firma”. Po zaznaczeniu jednej z nich pojawią się przewijane slajdy z krótkimi opisami danego typu konta. Gdy ostatecznie wybierzesz konto firmowe, będziesz musiał jeszcze określić profil firmy i adres e-mailowy przypisany do konta.

Jak efektywnie prowadzić konto firmowe na instagramie?

Gdy masz już konto, uzupełnij jego opis. Instagram firmowy powinien Cię jednoznacznie identyfikować. Najlepiej, jeśli Twoja firma posługuje się jednolitym loginem i jednolitymi opisami we wszystkich profilach społecznościowych. Warto to wcześniej ustalić, jak też sprawdzić dostępność loginów. Jednolite powinny być również stosowane materiały graficzne (awatar, grafiki tła) oraz linki do stron firmowych.

Dobry plan to podstawa

Instagram firmowy powinien być przemyślany pod kątem zawartości publikacji. Dlatego ustal tematykę publikacji i jej styl (bardziej lub mniej formalny). Wybierz typy treści (zdjęcia, grafiki, a może dłuższe lub krótsze wideo?). Warto by były one spójne z przyjętą identyfikacją wizualną. Następnie zaplanuj ich harmonogram publikacji tak, aby różne typy treści występowały naprzemiennie – stosowanie różnorodnych treści pomaga zwiększać zainteresowanie odbiorców. Do planowania możesz użyć Excela, w którym stworzysz rodzaj kalendarza z poszczególnymi datami i treściami wpisów.

Materiały graficzne – zawsze dobrej jakości

Instagram to serwis oparty w dużej mierze na zdjęciach. Dlatego Instagram firmowy musi zawierać zdjęcia wysokiej jakości: w odpowiedniej rozdzielczości, zgodne z wizerunkiem Twojej firmy lub marki. Jeśli umieszczasz zdjęcia “z ręki”, wykonane za pomocą smartfonu, zadbaj o to, by również były one profesjonalnie wykonane: z prawidłowym kadrowaniem, o prawidłowej ostrości i dobrze naświetlone. Możesz publikować zarówno pojedyncze zdjęcia, jak i całe ich serie (na przykład pokazując różne ujęcia produktu).

Story – tylko 24 godziny na przyciągnięcie uwagi

Story to format, który pojawił się na Instagramie kilka lat temu. To materiał graficzny lub krótkie wideo (albo cała ich seria). Wyświetlają się w profilu użytkownika przez 24 godziny od publikacji. Kiedy zależy Ci na przykuciu uwagi odbiorców na krótko – korzystaj z tego formatu. Możesz też używać wyrazistych kolorów zdjęć, budować napięcie podpisami, dodawać różne informacje dodatkowe (miejsce wykonania zdjęcia, pogoda, temperatura, itp.) czy tworzyć historie złożone z serii zdjęć.

IGTV – duże wideo w pionowym formacie

Instagram także format Instagram Television (IGTV) – dłuższe filmy wideo w pionowym formacie i trybie pełnoekranowym. IGTV odtwarza filmy zaraz po otwarciu aplikacji, a jego algorytm wyświetla użytkownikowi filmy polubionych już (i ulubionych) twórców. Tak jak każdy użytkownik Instagrama, możesz korzystać z tego formatu.

Interakcja z obserwatorami

Aby Instagram firmowy był skuteczny, potrzebujesz też pobudzać do dyskusji swoich obserwujących. Możesz to robić, zadając pytania w postach czy w Insta Stories, aby pobudzać obserwujących do reakcji lub wyrażenia swojego zdania. Ważnym narzędziem interakcji są też wiadomości bezpośrednie – gdy je otrzymujesz, dbaj o szybkość odpowiedzi!

Profesjonalizm

Zanim przystąpisz do działania, zdefiniuj i zaprojektuj tożsamość Twojej marki w mediach społecznościowych, a następnie konsekwentnie podążaj w wyznaczonym przez siebie kierunku. Twoja świadomość i konsekwencja, będą świadectwem profesjonalizmu.

Co daje nam konto biznesowe na Instagramie

Dlaczego warto założyć Instagram firmowy?  Zyskujesz potężny kanał kontaktu z klientami, a także kanał do prowadzenia sprzedaży. Otrzymujesz też dostęp do poszerzonych statystyk aktywności Twoich odbiorców. Możesz też promować najważniejsze posty czy tworzyć kampanie reklamowe.

Jeśli chciałbyś założyć Instagram firmowy i potrzebujesz profesjonalnego wsparcia, skontaktuj się z naszą agencją On Board Think Kong.