Instastories – jak można je wykorzystać w biznesie?

Instastories - jak można je wykorzystać w biznesie?

Instastories (pełna nazwa to Instagram Stories) – to nic innego, jak krótkie historie, które są tworzone i wyświetlane przez użytkowników Instagrama.

Pomysł krótkich wrzutek, wyświetlanych jedynie przez 24h, zapoczątkowała aplikacja Snapchat. Facebook, w którego skład wchodzi aplikacja Instagram, bardzo szybko przejął ten pomysł, rozszerzając feed swoich aplikacji o to narzędzie.

I nie da się ukryć – był to strzał w 10!

Instagramerzy zaczęli wykorzystywać je, by dzielić się na nich swoimi przeżyciami, widokami z odwiedzanych miejsc, czy ważnymi wydarzeniami z życia w formie krótkich filmików, zdjęć czy grafik. Ich celem było, i właściwie nadal jest, pokazanie „momentów”.

Chociaż początkowo Instastories było wykorzystywane głównie przez indywidualnych użytkowników do dzielenia się swoimi emocjami, to jednak bardzo szybko zostały dostrzeżone jako doskonałe narzędzie marketingowe dla firm, celebrytów czy influencerów. Instastories okazały się bowiem niezawodnym narzędziem sprzedażowym i PR-owym dla firmowych kont na Instagramie.

Jak założyć konto firmowe na Instagramie?

Aby w pełni zacząć wykorzystywać Instastories w świecie biznesu, niezbędne jest założenie konta firmowego na Instagramie.

Instagram firmowy różni się od strony na Facebooku sposobem zakładania. W pierwszym przypadku można posiadać osobne konto prywatne i osobne konto firmowe (i do każdego z nich utworzyć osobny profil z innym loginem i hasłem), lub zwyczajnie wybrać jedno z nich i tam publikować wszystkie swoje treści. Fanpage na Facebooku natomiast, zakładany jest jako strona „dopisana” do profilu osobistego, który automatycznie staje się jej administratorem.

Jak założyć konto firmowe na Instagramie? Otóż jest to niezwykle prosta czynność i co najważniejsze: w każdej chwili można ją odwrócić. Wystarczy na koncie prywatnym wejść w ustawienia (3 kreseczki w prawym rogu naszego profilu), kliknąć w opcję „konto”, a następnie, na samym dole, wybrać jedną z opcji: „przejdź na konto profesjonalne” lub „Dodaj nowe konto profesjonalne”.

Po czym poznasz, że posiadasz firmowy Instagram? Pod twoimi postami pojawi się opcja wyświetlenia statystyk, a także otrzymasz narzędzia biznesowe, dzięki którym będziesz mógł promować wybrane treści.

Instastory – kreatywna reklama w pigułce.

Jeśli posiadasz już konto firmowe na Instagramie, to z powodzeniem możesz przejść do tworzenia biznesowych Instastory!

Na początku, aby przyciągnąć odbiorców do swojego profilu, warto zacząć tworzyć treści dotyczące dziedziny, która jest Twoim konikiem. Pokazuj to, na czym znasz się najlepiej! Siłą tego nośnika jest autentyczność. Odbiorcy cenią sobie szczerość. Nie zniechęcaj się także początkową ilością followersów. Jeśli twoje materiały będą ciekawe – to ilość obserwujących szybko się powiększy!

Jak zacząć? Pokaż ciekawe stylizacje, to w jaki sposób gotujesz ulubioną tajską zupę, lub zrecenzuj książkę czy film. Jeśli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie – podziel się tym z odbiorcami. Tematy zależą wyłącznie od Ciebie!

Postaraj się, by materiał był kreatywny: być może będzie to kilka pięknych zdjęć: jak krok po kroku przygotować danie z przepisu? Być może filmik, w którym opowiesz o technikach masażu. A być może zabawny mem – pokazujący zawiłości prawne, które Ty potrafisz szybko rozwiązać.

Nie zapominaj też o korzystaniu z wszelkich dostępnych pomocy:

  • wbudowanych narzędzi Instagrama w postaci: tworzenia ankiet, oznaczania innych profili czy dodawania „skrzyneczki” na pytania fanów,
  • zewnętrznych aplikacji (często darmowych) – dzięki którym filmy lub zdjęcia otrzymają animowane napisy, ciekawe filrty czy dodatkową muzykę.

A po osiągnięciu większych zasięgów – możesz przejść do opcji zarabiania i promowania swoich materiałów.

Instastory w biznesie – jak promować i zarabiać

Jeśli zaczniesz poruszać się płynnie w tworzeniu Instastories, to z powodzeniem możesz zacząć wykorzystywać je w celach sprzedażowo – promocyjnych.

Dlaczego to doskonałe narzędzie marketingowe? Według statystyk prowadzonych przez agencję Social Media Omnicore: Instatories ogląda codziennie ponad pół miliarda użytkowników!1 Pomyśl więc, że nawet drobna część z nich – może stać się Twoimi odbiorcami!

Jak tworzyć dobre marketingowe Instastories? Poniżej podpowiemy Ci kilka niezawodnych trików:

Po pierwsze – skróć drogę zakupową Twojego odbiorcy:

  • Jeśli konto firmowe na Instagramie osiągnęło więcej niż 10 tysięcy obserwujących, w twoim feedzie do tworzenia Instastories pokaże się opcja „dodaj link”. Dzięki temu, tworząc materiał promujący wybraną usługę lub produkt, będziesz mógł odsyłać fanów bezpośrednio do miejsca zakupowego.
  • Jeżeli twój Instagram firmowy nie osiągnął takiego pułapu followersów – zawsze możesz odsyłać odbiorców do linku w Bio (jedynej aktywnej części profilu). Jeśli chcesz dodać więcej niż 1 link, warto skorzystać z aplikacji Linktr.ee.

Uczulamy jednak: jeśli promujesz kilkanaście produktów na raz (a nie są to produkty Twojej firmy), możesz stać się mało wiarygodny. W takim wypadku lepiej skupić się na 2-3 współpracach w danym okresie czasu.

W jednej i drugiej opcji fan nie będzie musiał przeglądać całego asortymentu sklepu czy strony, by znaleźć upragniony produkt z Instastories, co zaowocuje szybszym zakupem.

Po drugie – ułatw odnalezienie Cię w sieci!

  • Oznaczaj i wchodź w interakcje z innymi profilami. Nikt nie jest samotną wyspą, a zwłaszcza użytkownicy Social Mediów. Oznaczaj firmy, których produkty Ty polecasz lub innych influencerów, którzy z kolei tworzą dla twojej firmy. Udostępniaj ich relacje u siebie. Nawiązuj przyjazne stosunki. Jeśli współpracujesz z zasięgowymi osobami – bardzo szybko na Twoim profilu może pojawić się spora grupa nowych obserwujących. Pamiętaj jednak – warto się odwdzięczać!
  • Wykorzystuj hashtagi – dzięki nim zwiększasz zasięg relacji.

Po trzecie – angażuj społeczność.

  • Nikt nie lubi oglądać monotonnych wypowiedzi lub niekończących się filmików instruktarzowych. Dlatego, co jakiś czas, wciągaj swoich fanów do podjęcia interakcji: zapytaj ich o zdanie, pozwól wybrać którą wersję danego produktu wolą, dodaj do relacji możliwość oceny. Niech twoi odbiorcy poczują się częścią społeczności.
  • Zapisuj ciekawe Instastories na profilu! Dzięki temu odbiorcy zawsze będą mogli powrócić do kultowych relacji i odnaleźć upragniony produkt lub usługę. Zapisywanie relacji zwiększa także chęć odwiedzania Twojego profili.

Pamiętaj – im więcej odbiorców i lojalnych fanów, tym większa wartość relacji!

Na koniec – testowanie i analiza!

Nie bój się testować! Konto firmowe na Instagramie daje Ci wspaniałą funkcję: analizę statystyk! Korzystaj z tego narzędzia – by tworzyć coraz ciekawsze materiały.

Sprawdź, które relacje są najchętniej klikane i oglądane, a przy których tracisz zainteresowanie już po 3 czy 4 slajdzie.

Dzięki temu będziesz coraz lepszym twórcą, a to przełoży się na zarobki. Niezależnie czy pracujesz jako Influencer czy jako admnistrator firmowego Instagrama. Jeśli twoje Instastories przyciągają fanów kreatywnością i autentycznością – tym chętniej sięgną oni po promowany przez Ciebie produkt, lub skorzystają z polecanej usługi.

Powodzenia!