Świat internetu rządzi się SEO prawami. Jeśli tworzysz treści do sieci, to zapewne wiesz, jak ważne jest to, by właściwie je pozycjonować, by zwiększyć ruch na stronie. Potwierdzamy, bo mamy na to konkretne przykłady – case study. W tym artykule nie będziemy jednak zajmować się pozycjonowaniem w znaczeniu ogólnym, taki artykuł przygotowaliśmy już dla Ciebie tutaj.
Dziś idziemy o krok dalej i prezentujemy Ci kolejny SEO poradnik: jak pozycjonować stronę na WordPressie?
Zapraszamy do lektury!
WordPress – co to jest?
WordPress to jeden z najpopularniejszych na świecie, darmowych i prostych CMSów, czyli systemów do zarządzania treścią. Wśród użytkowników WordPress ma wielu fanów. Świadczą o tym konkretne dane liczbowe:
Czy WordPress jest przyjazny dla SEO?
Czy WordPress jest seo-friendly? Jeśli usłyszysz kiedyś, że Wordpress to CMS, przy którym niewiele musisz zrobić, to nie wierz w to bezkrytycznie. Co prawda można powiedzieć, że WordPress jest bardziej gotowy na SEO w porównaniu do innych CMS-ów, ale to wcale nie oznacza, że nie wymaga żadnej dodatkowej pracy.
Oto kilka cech WordPressa, które rzeczywiście czynią go przyjaznym dla SEO:
- zawiera przyjazne linki (permalinki) dla odbiorców bloga, ale także dla robotów Google’a;
- większość motywów jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych;
- zarządzanie metadanymi jest bardzo proste;
- automatycznie przekształca treści w język HTML;
- posiada specjalne wtyczki do SEO (np. Yoast SEO, Google XML Site Maps);
- zachęca do podania tagów alt lub opisów obrazów, a także do korzystania z tagów nagłówków (H1-H6).
Pozycjonowanie strony na WordPress – od czego zacząć?
Jak już pewnie się domyślasz, estetyczny i intuicyjny CMS to za mało, żeby strona była dobrze wypozycjonowana, tak samo jak samo posiadanie witryny nie czyni ją od razu konkurencyjną.
Tutaj pojawia się pytanie – jak pozycjonować stronę na Wordpressie? Przyjrzyjmy się teraz temu zagadnieniu. Oto, co należy zrobić krok po kroku.
Wybierz hosting
Pierwsze, na czym należy się skupić, jest wybór dobrego dostawcy hostingu. Jest to w ogóle jedna z najistotniejszych decyzji związanych z obecnością marki w internecie. Poszukaj firmy, która zapewni Ci maksymalne poczucie bezpieczeństwa, ciągłość działania serwera i sprawny hosting. To bardzo istotne dla SEO, żeby Twoja strona działała szybko i płynnie.
Polecany hosting przez OBTK: Smarthost.
Zainstaluj motyw SEO-friendly
By dowiedzieć, się, które motywy w Wordpressie są przyjazne dla SEO, a które nie, wypróbuj je najpierw w wersji demonstracyjnej (pomoże Ci w tym narzędzie web.dev) i zdecyduj się tylko na taki szablon, który nie spowalniają strony, a wszelkie jego motywy są rzeczywiście użyteczne.
Szukasz agencji SEO?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.
Wybierz certyfikat SSL
Kolejnym ważnym krokiem, jaki należy zrobić, jest zainstalowanie certyfikatu SSL, czyli protokołu https. Instaluje się go przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale także dlatego, że stanowi tzw. lekki czynnik rankingowy. Strony, które posiadają certyfikat SSL są typowane do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Zainstaluj darmowe SEO wtyczki
Mowa głównie o dwóch genialnych wtyczkach – Yoast SEO i All in One SEO Pack. Pierwsza z nich jest najpopularniejszą wtyczką w środowisku WordPressa. Jest całkowicie przyjazna, intuicyjna i umożliwia kompleksową optymalizację strony. Doskonale współpracuje też z Google Search Console. Druga z nich, choć posiada wiele opcji, jest doskonała nawet dla początkujących użytkowników WordPressa, między innymi dlatego, że konfiguruje się automatycznie.
Sprawdź ustawienia indeksowania strony WordPress
W pozycjonowaniu strony na Wordpressie bardzo ważna jest również weryfikacja indeksowania strony.
Zwykle na etapie wdrażania strony widoczność serwisu dla robotów Google’a jest zablokowana, dlatego należy pamiętać, by włączyć ją przed ostatecznym uruchomieniem witryny.
Stwórz mapę witryny i prześlij ją do Google Search Console
Mapa strony internetowej (z ang. sitemap) to plik w formacie XML, który zawiera listę z podstronami konkretnej witryny, ale też informacje o filmach i innych plikach oraz o związkach, jakie zachodzą między nimi. Innymi słowy, jest to opracowana lista adresów URL, które docelowo mają być widoczne w Google’u. By tak się stało, prześlij gotową sitemap do Google Search Console. W całym tym procesie niezwykle pomocna okaże się wspomniana wcześniej wtyczka – Yoast SEO.
Włącz breadcrumbs
Dzięki menu okruszkowym możliwe jest przekierowywanie użytkowników na inne podstrony. Breadcrumbs wpływa również na poprawę widoczności w wyszukiwarce i pozycjonowanie. Przy instalowaniu breadcrumbs przydaje się podstawowa wiedza programistyczna, ponieważ w końcowej fazie konieczna jest manualna ingerencja w kod strony.
Optymalizacja strony na WordPress
Kiedy wdrożysz już powyższe kroki związane z pozycjonowaniem strony na WordPressie, następnym obszarem, na którym musisz się skoncentrować, jest optymalizacja strony. Co tutaj jest najważniejsze?
Zadbaj o przekierowania domeny
Pierwsze, na co należy zwrócić uwagę przy optymalizacji, to ustalenie jednego adresu, pod którym Twoja strona będzie widoczna. To bardzo ważny punkt ze względu na sposób odczytywania strony przez roboty Google’a. W praktyce oznacza to, że www.obtk.pl i obtk.pl to dwie różne strony, dlatego by uniknąć dublowania treści, musisz ustalić przekierowanie domeny wyłącznie na jeden adres.
Włącz SEO Friendly URL
Powinien być intuicyjny, krótki i bogaty w słowa kluczowe, dla których strona ma być pozycjonowana. Poprawnie zoptymalizowane adresy URL są na tyle istotne dla robotów, że w przewodniku startowym Google’a poświęcona jest im cała sekcja. Na przykład jedną z takich dobrych praktyk jest unikanie podkreśleń lub spacji w adresie URL, a zamiast tego stosowanie łączników.
Dopracuj metadane: meta title + meta description
Następnym krokiem jest praca nad metadanymi. Meta title (meta tytuł) i meta description (meta opis) powinny być nie tylko chwytliwe, co zoptymalizowane pod SEO – zawierać właściwe słowa kluczowe i mieć odpowiednią ilość znaków. W przypadku meta title jest to koło 60 znaków ze spacjami, a w przypadku meta description maksymalnie 155 znaków. Przy opracowywaniu metadanych ponownie polecamy skorzystanie ze wspomnianych wcześniej wtyczek – Yoast SEO i All in One SEO Pack.
Popracuj nad szybkością strony
Wielkim uchybieniem byłoby, gdybyśmy w naszym poradniku wordpress SEO nie wspomnieli o tym, jak wielkie znaczenie ma szybkość działania witryny. Jest to pierwsze, co przykuwa uwagę użytkownika podczas wczytywania się strony. Bardzo często to właśnie wolno działająca strona sprawia, że zirytowany internauta opuszcza ją nawet nie zapoznawszy się z treścią! O szybkości ładowania się strony decyduje wiele czynników – między innymi waga zdjęć (należy ją dostosować), pamięć podręczna (tutaj polecamy wtyczki W3 Total Cache, LiteSpeed Cache i WP SuperCache) oraz jakość plików HTML, CSS, JS (by o nią zadbać, możesz skorzystać z Autoptimize lub Hummingbird).
Podjęcie się określonych działań w celu optymalizacji strony na Wordpress wiąże się oczywiście z poświęceniem na to sporej ilości czasu, dlatego jeśli nie masz go pod dostatkiem albo nie jesteś pewien, czy dobrze zoptymalizowałeś stronę, najlepiej skontaktuj się z ekspertami z agencji SEO.
Optymalizacja contentu dla strony WordPress
Wszystkie treści sprzedażowe tworzone na potrzeby internetu powinny być zoptymalizowane pod SEO. Ta zasada dotyczy również firmowych artykułów publikowanych na Wordpressie. O czym musisz pamiętać, bo zrobić to poprawnie?
Keyword Research
Zanim zaczniesz pracę nad artykułem, przeprowadź najpierw keyword research. Polega on na wyszukaniu, analizie konkurencyjności i stworzeniu uporządkowanej listy najważniejszych słów kluczowych dotyczących danego tematu. Dopiero z tak opracowanym plikiem słów kluczowych, możesz przystąpić do dalszej pracy, czyli tworzenia szablonu i pisania artykułu. Keyword research możesz przeprowadzić zarówno za pomocą płatnych narzędzi (np. Senuto), jak i darmowych (np. Ubersuggest).
Zobacz więcej: 46 najlepszych narzędzi SEO (darmowe i płatne)
Unikalne treści
Wszystkie treści, jakie tworzysz i publikujesz, powinny być unikalne. To, na co na pewno nie możesz sobie pozwolić to, żeby Twoje teksty były plagiatem lub były powielane wielokrotnie na stronie (duplicate content). Musisz wiedzieć, że wartościowe artykuły to jeden z czynników, który sprawia, że Twoja strona znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania Google’a. Jeśli chcesz zapewnić sobie unikalny content na stronie, to najlepiej od razu skontaktuj się z profesjonalną agencją content marketingową, w której pracują doświadczeni eksperci w zakresie tworzenia treści.
Szukasz agencji Content Marketingowej?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.
Optymalizacja nagłówków H1-H6
Kolejnym ważnym elementem jest optymalizacja nagłówków – tytułów i śródtytułów. W języku HTML tytuły oznacza się jako H1, a kolejne podtytuły od H2 (używa się go do pierwszych śródtytułów) do H6 (używa się go rzadko, w bardzo rozbudowanych tekstach). Ze względu na SEO w nagłówkach należy także pamiętać o zastosowaniu słów kluczowych, które zostały przygotowane na etapie keyword researchu.
Szukasz agencji Content Marketingowej?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.
Optymalizacja zdjęć
Niemniej istotna jest optymalizacja użytych w tekście zdjęć. Tutaj liczy się zarówno to, by zdjęcie miało odpowiedni rozmiar, jak i to, by było poprawnie opisane (SEO opisy, czyli zastosowanie słów kluczowych w atrybucie alt zdjęcia). W celu optymalizacji zdjęcia warto posłużyć się sprawdzonym, darmowym narzędziem, którym jest Optimizilla. Wyrazy w tytule zdjęcia zawsze oddzielaj dywizem np. dla zdjęciu kobiety z dzieckiem, możesz nadać nazwę: matka-z-dzieckiem.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to sieć odnośników (hiperłączy) w obrębie danej strony internetowej, która ułatwia użytkownikowi przejście do kolejnych podstron. Linki wewnętrzne pomagają też robom Google’a w indeksowaniu witryny. Dlatego niezwykle ważne jest to, by pamiętać o linkowaniu wewnętrznym najlepiej robić to na bieżąco na etapie tworzenia nowego artykułu, ale oczywiście możesz linkować także swoje starsze teksty.
Zaawansowane porady dla WordPress
Co prawda nasz poradnik: jak wypozycjonować stronę na Wordpressie dedykowany jest osobom, którym zależy na opanowaniu podstawowej wiedzy o tym zagadnieniu, jednak w tej części tekstu przedstawimy kilka wskazówek z poziomu zaawansowanego.
Zainstaluj wtyczkę cache
Dzięki wtyczce cache, czyli pamięci podręcznej, możesz przyśpieszyć szybkość działania swojej witryny. Co ważne, utworzone wersje statyczne strony wpływają na wydajność witryny, a to bezpośrednio przekłada się na pozycjonowanie. WordPress sam rekomenduje zainstalowanie i stosowanie wtyczek W3 Total Cache, WP Super Cache oraz Cache Enabler. Pierwsza z nich, czyli W3 Total Cache, jest najszybsza i najwydajniejsza.
Dodaj Schema
By Twoja strona na Wordpressie była dobrze wypozycjonowana, konieczne jest również dodanie znaczników schema.
Innymi słowy, schema dostarcza wyszukiwarkom informacji o tym, co oznaczają poszczególne dane zawarte na stronie. W dodawaniu znaczników strukturalnych niezwykle pomocna jest wtyczka Yoast SEO.
Wyłącz z indeksowania nieużywane strony
Zawsze zwracaj uwagę na to, co udostępniasz robotom Google’a. Nie wszystkie strony muszą być indeksowane. Jeśli strona nie jest używana, to można ją wyłączyć z indeksacji, korzystając z wtyczki Yoast SEO. Do wykluczania podstron stosuje się parametr “noindex”. Niektóre strony są wręcz niepożądane w indeksowaniu np. strony tagów lub strony autorów.
Wiesz już, jak pozycjonować strony na WordPress?
Twoim zadaniem jest wypozycjonowanie strony na WordPressie? Z pewnością wykorzystanie powyższych porad zagwarantuje Ci lepszą widoczność w Google’u. A jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości lub potrzebujesz wsparcia, to chętnie Ci w tym pomożemy. Zapraszamy do kontaktu z agencją marketingową On Board Think Kong.