Jak stworzyć logo firmy? 10 wskazówek, które pomogą Twojej marce wyróżnić się na rynku!

Jak stworzyć logo firmy? 10 zasad skutecznego logo

Wzbudzenie pożądanych, zgodnych z misją firmy, skojarzeń i wyróżnienie marki na tle konkurencji – to podstawowe funkcje, jakie pełni logo. Jak stworzyć projekt, który zrealizuje powyższe cele i będzie mocnym ogniwem wizerunku Twojego przedsiębiorstwa? Przedstawiamy praktyczny poradnik.

Co to jest logo i dlaczego trzeba je mieć?

Co to jest logo?

Zazwyczaj tworzone jest na etapie brandingu lub rebrandingu marki. Mogłoby się wydawać, że skoro to zwięzła kompozycja, to nie powinna przysparzać trudności. W istocie jest jednak inaczej, ponieważ ta ograniczona forma ma wyrazić wiele – w sposób będący przyjemny w odbiorze, a jednocześnie unikalny. Do tego logo często jest pierwszym, kluczowym miejscem zetknięcia odbiorcy z marką i buduje konkretną mapę skojarzeń, co czasem bywa czynnikiem decydującym o tym, czy relacja na linii klient – firma będzie miała swoją kontynuację. Właśnie dlatego dobre, kreatywne logo ma duży potencjał marketingowy i jest niezwykle ważnym elementem budowania wizerunku marki.

Kiedy mówimy o dobrym logo, nie możemy ograniczyć się do oceny wizualnej (ładne/brzydkie), bo gusta są przecież różne. Należy raczej skupić się na innych ważnych cechach. Zasady tworzenia logo opierają się na wiedzy z zakresu psychologii, designu i marketingu. Przyjrzyjmy się im.

Prostota

Logo to pewien skrót myślowy, synteza firmy. Ma być lekkie, łatwe w odbiorze. Istotna jest czytelność. Odbiorca nie może mieć trudności z wyłapaniem sensu – nie będzie poświęcał czasu na analizę znaku. Zrezygnuj z niepotrzebnych ozdobników. Dąż do uproszczenia i zredukowania formy do tego, co konieczne. Pomocne może być pytanie: czy to konkretne logo można łatwo odtworzyć – naszkicować? Proste logo jest ważne również ze względu na to, że prawdopodobnie będzie wykorzystywane na różnych fakturach (np. kubki, materiały drukowane, haft itp.) i formatach (zarówno większe powierzchnie, jak i mały ekran telefonu czy długopis). Powinno więc być tak zaprojektowane, by na każdej formie czy powierzchni prezentowało się dobrze i czytelnie.

Ponadczasowość

Przelotne trendy nie są dobrą bazą do tworzenia logo. Najlepsze znaki firmowe funkcjonują z powodzeniem przez kolejne dekady i nie trzeba ich zmieniać (ewentualnie wystarczy odświeżający lifting, na jaki czasem decydują się firmy). Z tego względu ponadczasowość to ważna cecha, którą warto brać pod uwagę, tworząc logo.

Reprezentatywność

Ważne, by logo było spójne z charakterem Twojej marki i trafnie wskazywało na misję firmy. W przypadku branż charakteryzujących się dynamiką, sprawdzą się wyraziste formy, z kolei łagodniejsze i miękkie kształty będą bardziej spójne ze spokojniejszymi biznesami. Każdorazowo jednak ważne są odpowiednie proporcje i przemyślana struktura.

Rozpoznawalność

Dobre logo jest ciekawe i charakterystyczne, łatwo się je zapamiętuje. Oczywiście, aby osiągnąć to ostatnie, potrzebne są konkretne działania marketingowe, ale odpowiednio przygotowane logo – nietuzinkowe, a jednocześnie proste i przyjemne – ułatwi to zadanie.

Jak zaprojektować logo? Zasady tworzenia

Jak zrobić logo firmy, które będzie przyciągać uwagę, budzić właściwe skojarzenia i zapadać w pamięć? Oto najważniejsze zasady projektowania logo.

Jak zaprojektować logo? Zasady tworzenia

1. Określ tożsamość swojej marki

Tworzenie logo jest poszukiwaniem drogi graficznego wyrażenia filozofii Twojej marki i ma służyć realizacji celów wizerunkowych, więc warto najpierw je sprecyzować. Jak chcesz być postrzegany? Jakie są Twoje główne cele? Co chcesz przekazać swoim klientom? Skup się na najważniejszej wartości – nie da się do logo „upchnąć” wszystkiego.

2. Poznaj swoją grupę docelową

Nie tworzysz logo dla siebie, ale dla Twoich odbiorców. Warto więc jako punkt wyjścia wybrać Twoją brand personę. Jakie ma cechy, upodobania, potrzeby, problemy? Możesz też wykorzystać badania psychologiczne związane z preferencjami odbiorców np. dotyczącymi kolorów. Im precyzyjniej określisz swoją grupę docelową, tym skuteczniej będziesz mógł zakomunikować jej swoją ofertę poprzez logo.

3. Weź pod uwagę konkurencję

Na etapie przygotowań warto również przeanalizować projekty konkurencji. Jakie symbole czy kolorystyka tam dominują? Wybierz coś innego, by nie „wtopić” się w ten zestaw, ale wyróżnić, wnieść pewną świeżość.

4. Poszukaj inspiracji

Sięgnij też do innych branż, szukając dobrych przykładów. Zbierz w jednym miejscu te ciekawe projekty i przeanalizuj. Czym się charakteryzują, w czym tkwi ich siła? Oczywiście nie powielamy, tylko czerpiemy inspirację.

5. Wybierz typ logo

Można wyróżnić kilka typów logo. Przemyśl, który najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Logotyp

Składa się wyłącznie z nazwy firmy, bez sygnetu – projektant pracuje na samej typografii. Przykłady? Loga Coca-Cola czy Google.

Monogram

Czym jest monogram?

Ten rodzaj stosowany jest najczęściej w przypadku firm, w których markę buduje nazwisko właścicieli. Klasyczny przykład to logo Choco Chanel z dwoma „C”.

Piktogram

To sama grafika, pewien znak czy symbol, bez słów. Przykładem jest słynne nadgryzione jabłko firmy Apple.

Emblemat

Emblematy zawierają typografię, ale też konkretną kreację graficzną, kształt, w który nazwa firmy jest wkomponowana. Kojarzą się głównie z markami luksusowymi. Ze względu na to, że są rozbudowaną formą, nie zawsze dobrze się sprawdzają, bo bywają problematyczne na małych powierzchniach.

Logo złożone

To najczęściej spotykana forma – logo w tym przypadku zbudowane jest z symbolu (sygnetu) i nazwy firmy (logotypu). Czasem dochodzi do tego jeszcze slogan marki.

6. Zaplanuj budżet

Zastanów się, ile możesz i chcesz wydać na projekt logo. Najtańsza opcja zwykle nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli zdecydujesz się na konkretną firmę graficzną, sprecyzuj oczekiwania i warunki, np. ile propozycji czy ewentualnych poprawek uwzględnia cena.

7. Ogranicz się do trzech kolorów

Warto ograniczyć liczbę użytych kolorów.

Zasady tworzenia logo

(źródło: https://financesonline.com/logo-statistics/).

Ważny jest też dobór barw. Już samo specyficzne użycie wybranych kolorów może zbudować mocne skojarzenie z marką. Przykład? Czerwony i żółty w logo firmy McDonalds czy zielone logo stacji BP.

8. Wybierz czcionkę

Dobry font to połowa sukcesu! Zaleca się, by używać maksymalnie dwóch, inaczej może się pojawić efekt chaosu. Ważne są też odpowiednie odstępy między znakami (tzw. kerning). W typografii loga nie może zabraknąć przestrzeni, światła. Pamiętaj, by czcionka wraz z symbolem tworzyły spójną całość, a nie wyglądały jak dwa odrębne elementy.

9. Zwróć uwagę na UX!

Przy projektowaniu logo weź pod uwagę aspekty związane z UX, czyli wrażeniem użytkownika. Przykładowo, logo powinno być tak zaprojektowane, by dobrze się prezentowało zarówno w wersji kolorowej, jak i monochromatycznej, a do tego by dało się je dostosować do różnych form, na których się znajdzie. Na materiałach reklamowych, np. stronie www, powinno być umieszczone w lewym górnym rogu (przemawiają za tym neurobiologia i właśnie przyzwyczajenia użytkowników).

10. Pamiętaj: logo to tylko element systemu identyfikacji wizualnej

Pamiętaj, że logo nie może funkcjonować w oderwaniu od innych elementów, ale musi być częścią spójnie opracowanego systemu identyfikacji wizualnej firmy. Wybrany motyw czy barwy powinny być przez firmę konsekwentnie wykorzystywane (np. na stronie www czy w postach w mediach społecznościowych).

Logo jako element systemu identyfikacji wizualnej

Idealne logo, czyli przykłady udanych realizacji

Przykładów logo, które są powszechnie rozpoznawalne i przynoszą pożądane efekty, jest wiele. Jeden z nich to słynny „swoosh” firmy Nike – prosty, lekki i unikatowy projekt, który stał się synonimem ruchu, szybkości, sportu. Drugie to logo aplikacji mobilnej Tinder – proste, nowoczesne, charakterystyczne i dobrze prezentujące się na urządzeniach mobilnych. Zastosowane w symbolu przejście tonalne kolorów wskazuje na pozytywne zmiany, rozwój relacji.

Rozpiętość cen jest duża: od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Na rynku dostępne są kreatory do tworzenia logo, co jest najtańszą opcją. Jeśli jednak zależy nam na profesjonalnym i skutecznym projekcie, warto powierzyć to zadanie profesjonalnemu i doświadczonemu grafikowi.

Buduj wizerunek eksperta od początku działania swojej marki!

Estetyczne, czytelne, unikatowe i spójne z filozofią marki logo to potężne narzędzie marketingowe i punkt wyjścia do tworzenia całej identyfikacji wizualnej firmy, dlatego warto poświęcić mu odpowiednią uwagę. Dopracowane logo pokaże, że zależy Ci na odbiorcach i budujesz swoją markę konsekwentnie oraz skrupulatnie. Warto powierzyć tę pracę profesjonalnej agencji brandingowej. Zapraszamy do kontaktu!