Jak wypromować się na Instagramie? 15 wskazówek, jak zdobyć followersów

Jak wypromować Instagrama? 14 wskazówek, jak zdobyć followersów

Instagram ma ponad 11,5 miliona aktywnych użytkowników w Polsce (źródło: NapoleonCat, sierpień 2022). Ta liczba, odnosząca się do niemal ⅓ populacji, robi wrażenie i stwarza markom ogromne pole do pozyskiwania lojalnych klientów. A to tylko rynek lokalny. Na rynku globalnym platforma zgromadziła już prawie 1,5-miliardową społeczność (za DataReportal, czerwiec 2022). Zastanawiasz się, jak zdobyć followersów na Instagramie? Sprawdź nasze rady, na co zwrócić uwagę!

Zadbaj o kompletną (i atrakcyjną) wirtualną wizytówkę!

Wizytówka na Instagramie, czyli inaczej bio, to miejsce, które mimo swojej niewielkiej objętości, może zrobić dla Ciebie wielką robotę. 150 znaków ze spacjami to przestrzeń, którą masz do wykorzystania, by:

  • wytłumaczyć, czym się zajmujesz,
  • wskazać, jak można się z Tobą skontaktować,
  • odesłać do Twoich miejsc w sieci.

Jak możesz to zrobić? Wpisz w bio informacje o Twojej marce, które są najistotniejsze dla Twojej grupy docelowej i wyróżniają Cię na tle konkurencji. Np. robisz wyjazdowe sesje ślubne — napisz o tym! Pisz zwięźle i hasłowo, oszczędzaj znaki, używaj emotikonek zamiast słów, jeśli to możliwe i czytelne. Jeśli działasz stacjonarnie, wpisz lokalizację. Podaj swój adres mailowy i odeślij użytkowników na swoją stronę internetową lub na swój Linktr.ee (landing page, który w prostej formie kieruje do wszystkich Twoich miejsc w sieci).

Wybierz swoją niszę

Jak wypromować Instagrama? Znalezienie swojej niszy, czyli niezagospodarowanego pod kątem potrzeb odbiorców segmentu rynku, jest podstawą. Przy czym — niszą nie musi być całkowicie innowacyjny produkt czy usługa, której nikt nigdy nie sprzedawał. To może być element Twojej oferty lub sposób obsługi klienta, które zostały zaprojektowane z uwzględnieniem np. wieku użytkowników, płci, sytuacji życiowej, rodzinnej, zainteresowań. Przykład? Psycholog, który wspiera zdrowie psychiczne mam małych dzieci.

Wybór swojej niszy na Instagramie

Opracuj konkretny plan aktywności

Kolejnym krokiem podczas promowania Instagrama jest stworzenie person, czyli sylwetek Twoich idealnych odbiorców. Kiedy już wiesz, do kogo mówisz, masz też pewne wyobrażenie na temat tego, co mówić. Zastanów się, jakie treści mogą być interesujące i stwórz konkretny plan contentowy, podzielony na cykle tematyczne. Mogą to być treści:

  • edukacyjne,
  • instruktażowe,
  • zakulisowe, pokazujące markę od kuchni,
  • inspirujące do zmiany na lepsze,
  • rozrywkowe itp.

Wpisz je w kalendarz contentowy, z realną częstotliwością publikacji. Jeśli masz zasoby na 1 post, 1 Rolkę i 3 Stories w tygodniu — trzymaj się tego planu.

Pamiętaj, żeby publikować regularnie!

Jeśli chcesz zostać zauważony na Instagramie i zdobyć followersów, to nie możesz publikować raz na jakiś czas. Algorytmy Instagrama sprzyjają aktywnym użytkownikom. Najlepiej będzie, jeśli od początku zaplanujesz ilość postów na miesiąc, dostosowując je do własnych potrzeb, zasobów, ale też mając na uwadze stały kontakt ze swoją społecznością. Oczywiście spam również nie jest wskazany. A musisz wiedzieć, że publikowanie wielu postów dziennie jest niczym innym jak właśnie spamem! Jedna lub maksymalnie dwie publikacje dziennie w zupełności wystarczą.

Śledź trendy i obserwuj konkurencję

Promocja na Instagramie to także bycie na bieżąco z tym, co dzieje się wokół Twojej marki. Obserwuj, jakie treści, formaty i sposób komunikacji są w trendzie, zyskują zaangażowanie użytkowników i są premiowane przez algorytmy aplikacji. Śledź też, co robi Twoja konkurencja — dzięki temu do pewnego stopnia poznasz jej strategie, sprawdzisz jakie typy treści generują największe zainteresowanie, zbierzesz inspiracje do działania lub — co równie cenne — wyciągniesz wnioski z błędów popełnianych przez innych.

Nie bądź nachalny — skup się na wartości

Media społecznościowe to przede wszystkim relacje. A w kontaktach z ludźmi nikt nie lubi nachalności. To nie ilość jest ważna, a jakość. I m.in. na tym też polega promowanie konta na Instagramie. Dawkuj swoją obecność i dostarczaj przede wszystkim wartościowych dla Twojej grupy docelowej treści. Niezależnie od tego, czy publikujesz swój content, czy komentujesz posty brandów komplementarnych, czyli uzupełniających się z Twoim.

Publikuj wysokiej jakości zdjęcia i grafiki

Feed na Instagramie powinien być atrakcyjny wizualnie. Spójrz na swój profil oczami osoby, która widzi go pierwszy raz. Jej pierwsze wrażenie powinno być pozytywne, tak by miała ochotę zostać na Twoim profilu chwilę dłużej. Zwróć uwagę, czy:

  • awatar (zdjęcie/grafika profilowa) jest czytelny i rzuca się w oczy,
  • okładki relacji wyróżnionych są spójne i estetyczne,
  • zdjęcia i grafiki są wysokiej jakości.

Bardzo istotna jest spójność graficzna profilu — dzięki niej budujesz konsekwentnie świadomość i rozpoznawalność marki. Stwórz kilka korelujących ze sobą szablonów. Wybierz presety, dzięki którym nadasz zdjęciom podobną tonację.

Dbaj o odpowiednie hashtagi

Hashtagi na Instagramie

Instagram umożliwia dodanie maksymalnie 30 hashtagów do jednego posta. Jedna szkoła zachęca do wykorzystywania tej liczby w pełni, druga do ograniczenia się do 7-15 hasztagów. Co zadziała lepiej? Nie ma jednej odpowiedzi — testuj u siebie i sprawdzaj statystyki.

Istotne jest natomiast, by hashtagi były powiązane ze zdjęciem, które opisują i by były zróżnicowane pod względem wielkości. Wybierz kilka hashtagów:

  • małych (poniżej 100 tys. użyć),
  • średnich (100-250 tys. użyć),
  • dużych (powyżej 250 tys. użyć).

Nie używaj hashtagów powyżej miliona — są zbyt konkurencyjne i zbyt ogólne.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Zadawaj pytania i wchodź w interakcje

Social media opierają się na komunikacji. Na niej więc powinno też opierać się promowanie Instagrama. Nie unikaj rozmów — prowokuj je tak często, jak tylko to możliwe. Zadawaj pytania i zachęcaj do podzielenia się swoją perspektywą:

  • w komentarzach,
  • na Stories (np. w formie sesji Q&A, ankiet, quizów, suwaków),
  • w DM, czyli wiadomościach prywatnych.

Relacje to najcenniejszy zasób każdego brandu — dbaj o nie; media społecznościowe, w tym Instagram oferuje tu naprawdę wiele możliwości.

Polecamy do czytania: Jak skutecznie prowadzić social media? [Poradnik]

Postuj we właściwych godzinach

Wiele osób zastanawiając się, jak rozpromować Instagrama, szuka odpowiedzi na pytanie, kiedy najlepiej postować. To sprawa bardzo indywidualna i nie ma jednej uniwersalnej godziny. Przy planowaniu czasu należy wziąć pod uwagę specyfikę odbiorców (kim są, jak wygląda ich aktywność w ciągu dnia i tygodnia) oraz kalendarz (dzień tygodnia, święta, okres urlopowy). A następnie testować — kiedy zasięg jest największy. Jedną z często stosowanych strategii jest też przyzwyczajenie odbiorców do publikacji w stałym dniu, o stałej godzinie.

Pamiętaj o geolokalizacji

Geolokalizacja to jeden ze sposobów na promowanie Instagrama i zwiększenie zasięgów. Wielu użytkowników wyszukuje lub udostępnia treści po lokalizacji — w ten sposób możesz odkryć np. zdjęcia, które przedstawiają Twoją markę i dotrzeć do nowych użytkowników.

Geolokalizacja na Instagramie

Bądź autentyczny i spójny

Promocja na Instagramie powinna być naturalna, autentyczna i niewymuszona — i dotyczy to zarówno, marek osobistych, jak i produktowych czy firmowych. Pomyślisz: łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Spokojnie, dasz radę.

Wesprzeć mogą Cię wszelkie treści zakulisowe, pokazujące markę czy firmę od środka, jej „życie”, zespół, proces powstawania produktów. Publikuj zdjęcia wykonywane w naturalnym otoczeniu (jeśli to możliwe, unikaj zdjęć typu packshot czy mockup). Korzystaj z możliwości, jakie daje Stories, by pokazywać swoją codzienną pracę. Z czasem dyskomfort związany z pokazywaniem „siebie” znacznie się zmniejszy.

Współpracuj z influencerami

Skuteczna promocja na Instagramie może odbywać się też za pośrednictwem narzędzia, jakim jest influencer marketing. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni wybór influencera, którego grupa docelowa jest zbliżona do Twojej, ale nie jest dla Ciebie konkurencją. Najlepiej sprawdzą się tutaj tzw. branże komplementarne, czyli wzajemnie się uzupełniające.

Współpraca z influencerami na Instagramie

Istotna uwaga: influencer wcale nie musi mieć dużo followersów, by skutecznie wypromować Twój brand. O wiele ważniejsze jest, by jego obserwatorzy byli zaangażowani i wchodzili z influencerem w kontakt: interesowali się, komentowali, dyskutowali.

Udostępniaj user generated content

W sprzedaży Twoich usług nikt nie jest tak dobry jak Twoi klienci. Jeśli zastanawiasz się, jak rozpromować Instagram, wykorzystaj user generated content, czyli treści na temat marki, które zostały utworzone i opublikowane przez nieopłacanych użytkowników, czyli po prostu klientów mających styczność z marką. Ich największą zaletą jest autentyczność i skuteczność działania oparta na zasadzie społecznego dowodu słuszności. Udostępniaj wszelkie recenzje, opinie, zdjęcia oraz wpisy blogowe na temat Twojej marki.

Regularnie analizuj statystyki Instagrama

Instagram udostępnia proste narzędzia analityczne, które daje wgląd w demografię użytkowników, poziom zaangażowania wobec Twoich treści czy też skuteczność użycia poszczególnych hashtagów. Analizuj je na bieżąco, by wiedzieć, jakie efekty przynoszą Twoje działania.

Możesz także zamówić profesjonalny i kompleksowy audyt social media, który pokaże mocne i słabe strony profilu oraz wskaże rozwiązania do wdrożenia, by poprawić wyniki.

Podsumowanie

Promowanie konta na Instagramie to zajęcie czasochłonne, które wymaga dużego zaangażowania i odpowiednich narzędzi oraz umiejętności. Jeśli Twoim priorytetem jest rozwój biznesu, to zadanie warto zlecić profesjonalnej agencji social media takiej jak On Board Think Kong.

Dzięki naszemu doświadczeniu, wiedzy i kontaktach w obszarze social media marketingu, zaawansowanych narzędziach analitycznych oraz zasobach w obszarze tworzenia atrakcyjnego contentu, promowanie Instagrama będzie skutecznym sposobem rozwoju Twojej marki.