Jak zrobić research do social mediów?

Jak zrobić research do social mediów?

Media społecznościowe to dziś jedna z najskuteczniejszych dróg docierania do klientów. Właściwe wykorzystanie tego narzędzia może okazać się kluczowym ogniwem kształtowania wizerunku marki i budowania przewagi konkurencyjnej. Aby tak się stało, strategia reklamy w social mediach powinna być odpowiednio zaplanowana i poprzedzona przygotowaniem. Jak przeprowadzić taki research krok po kroku i o czym szczególnie warto pamiętać? Podpowiadamy!

Co to jest research do social mediów?

Świeży raport „Digital 2024: Poland” dostarcza wiedzy na temat najchętniej wykorzystywanych przez użytkowników internetu narzędzi. Nie jest zaskoczeniem, że na czele uplasowały się właśnie media społecznościowe (aktywnie korzysta z nich aż 94,5% internautów w Polsce). Dopiero za nimi znalazły się komunikatory (92,8%) i wyszukiwarki oraz portale (89,2%) [źródło].

W tym kontekście reklama w mediach społecznościowych jest potężnym narzędziem rozwoju biznesu i pozyskiwania klientów. Istotą jej skuteczności jest aktywność, jednak nie jakakolwiek, ale:

• wartościowa z punktu widzenia odbiorcy i dostosowana do ich oczekiwań,

• starannie dopracowana tekstowo i graficznie,

• regularna.

Research do social mediów jest pewnego rodzaju audytem, który pozwala na przygotowanie skutecznej strategii social media.

Kroki w procesie researchu

Być może twoja firma wykazuje już pewną aktywność w social mediach, ale ta potrzebuje nabrać rozpędu i przynosić większe owoce. Albo też dopiero planujesz założyć konto na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTubie czy TikToku i chcesz dobrze wystartować. W obu przypadkach odpowiedni research do mediów społecznościowych jest podstawą, na której powinieneś budować, by Twoje działania miały sens. Aby przejść przez cały proces przygotowania kompleksowo, warto podjąć konkretne kroki. Oto one.

Określenie celów

Określenie celu przy reaserchu do social mediów

Pamiętaj, że jedną z podstawowych cech brandingu jest spójność i tyczy się to również aktywności w social mediach.

Firma powinna sobie odpowiedzieć na pytanie, co konkretnie chce osiągnąć poprzez aktywność w social mediach. Zbudować lojalną społeczność wokół marki, kształtować wizerunek eksperta, zwiększyć zaangażowanie odbiorców czy wprost pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Druga kwestia, od której należy zacząć, to określenie grupy docelowej. Tylko wtedy, gdy wiesz, kim są Twoi potencjalni klienci, czego szukają, z jakimi problemami się mierzą i jakimi ścieżkami zakupowymi podążają, treści, jakie będziesz tworzyć, mają szansę okazać się angażujące.

Wybór narzędzi do researchu

W kolejnym kroku warto określić, jakie narzędzia i formy zostaną wykorzystane do przeprowadzenia esearchu. To mogą być analiza aktywności na profilach innych firm; lektura eksperckich artykułów poświęconych skutecznemu marketingowi w social mediach, ale też zagłębienie się w fora internetowe, które pokazują, czego oczekują i potrzebują odbiorcy, a także pytanie ich wprost, jakie treści byłyby dla nich atrakcyjne.

Narzędzia przydatne do reaserchu do social media

Z pomocą przychodzą też nowe technologie, włącznie ze sztuczną inteligencją. Oto przykłady narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia social mediów, które mogą pomóc Ci również na etapie researchu:

• Google Analytics – podstawowe źródło wiedzy na temat użytkowników sieci i ruchu na stronie www; tym samym może okazać się bardzo pomocne w określeniu grupy docelowej i jej preferencji.

• Brand24 – pomaga monitorować social media, analizować zasięgi, pokazuje najpopularniejsze hashtagi i treści cieszące się dużym zainteresowaniem.

• Emplify (kiedyś Socialbakers) – narzędzie umożliwiające zaawansowaną analizę social mediów. Pozwala na określenie brand persony i automatyczną analizę grupy docelowej.

• Sotrender – narzędzie do analizy danych w mediach społecznościowych, ułatwiające zarządzanie komunikacją, ale też dostarczające danych o profilach Twojej firmy lub konkurencji.

Analiza danych

Pozyskane dane, niezależnie od wykorzystanych narzędzi, wymagają zebrania i analizy. To kolejny krok. Nie spiesz się, poświęć temu etapowi odpowiednio dużo czasu, bo od wniosków zależą późniejsze działania i ich skuteczność.

Monitorowanie i analiza trendów

Monitorowanie trendów, które przecież stale się zmieniają, jest niezbędne nie tylko na tym etapie, gdy chcemy ruszyć z aktywnością w social mediach czy ją odnowić, ale właściwie powinno nam na bieżąco towarzyszyć w działaniach marketingowych.

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji podczas reaserchu do social mediów

Jakie ich aktywności najbardziej przyciągają uwagę, generują zasięgi, zdobywają komentarze, reakcje i udostępnienia, a jakie wprost przeciwnie? Analizuj różne formy – posty, zdjęcia, filmy, infografiki. Zwracaj uwagę zarówno na aspekty tekstowe, jak i graficzne. Stawiaj pytanie: jak być lepszym i czym się wyróżnić?

Praktyczne zastosowanie wyników researchu

Po tych krokach przychodzi czas na zastosowanie wyników researchu w praktyce.

Optymalizacja strategii treści

Wiemy już, jaki content ma szansę sprawdzić się w przypadku naszej grupy docelowej. Ważne, by teraz przygotowaniem komunikacji zajęła się osoba znająca podstawy skutecznego copywritingu sprzedażowego, SEO i zaawansowanych narzędzi reklamy, jakie dostarczają social media. Ważne, by posty były atrakcyjne tekstowo i graficznie, unikatowe, uwzględniały frazy kluczowe i były publikowane z optymalną częstotliwością.

Testowanie i dostosowywanie strategii

Skuteczność przyjętej i wdrażanej strategii reklamy w social mediach wymaga bieżącej weryfikacji. Pomocne będą przykładowo wskaźniki:

• zasięgu (tego organicznego i płatnego),

• zaangażowania odbiorców (liczba komentarzy, reakcji, udostępnień),

• konwersji (sprzedaż produktu, zapis do newslettera, pobranie e-booka).

Testowanie i mierzenie efektów pozwala zwiększać skuteczność działań, identyfikować słabe punkty czy kryzysy, budować relację z odbiorcami i odpowiadać na ich realne potrzeby.

 

Odpowiednio przeprowadzony research warunkuje powodzenie działalności w social mediach. Jednocześnie trzeba pamiętać, że powinien nam towarzyszyć nie tylko na starcie, ale i przez cały czas aktywności w mediach społecznościowych, bowiem trendy, oczekiwania odbiorców i dostępne narzędzia stale ewoluują. Ponieważ prowadzenie skutecznego marketingu w social mediach jest złożonym procesem, warto powierzyć tę kwestię doświadczonym specjalistom z agencji social media, którzy pomogą wprowadzić aktywność marketingową firmy na nowy poziom.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu w mediach społecznościowych? Zapraszamy do kontaktu!