Jakie kanały social media dla przedsiębiorców

Media społecznościowe są dziś wykorzystywane przez około 21 milionów Polaków. Social media marketing pozwala na dotarcie w nich do praktycznie dowolnej grupy docelowej. Jak wybrać odpowiedni kanał social media? Wyjaśniamy.

Niezależnie od tego, który kanał w mediach społecznościowych wybierzemy, warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w ogóle jesteśmy gotowi na obecność w social media. Zupełną podstawą jest otwartość na dialog z ludźmi – w końcu ideą mediów społecznościowych jest interakcja. Najważniejszym wyróżnikiem prowadzenia komunikacji za pomocą portali społecznościowych jest fakt, że komunikacja ta jest dwustronna – nie prowadzimy monologu, a staramy się rozmawiać z naszymi odbiorcami, m.in. tworząc angażujące, jakościowe treści.

Najpopularniejsze social media

W Polsce najpopularniejszymi kanałami social media są Facebook, YouTube i Instagram.

Jak wybrać kanał social media dla firmy, czym się kierować i jakie cele chcemy osiągnąć

By odpowiednio wybrać kanał social media dla firmy, dobrze odpowiedzieć sobie na kilka pytań, zanim to – warto przejść po krótce przez najpopularniejsze social media.

Facebook

Na Facebooku jest prawie każdy (19-21 mln użytkowników, bardzo głęboka możliwość targetowania reklam, szerokie wsparcie sprzedaży i budowania świadomości marki).

Instagram

Instagram to około 7 mln użytkowników – uzupełnienie Facebooka, świetne miejsce do dotarcia do trochę młodszej grupy, skuteczne w budowaniu zasięgów, wizerunku. Przyjemne, ładne w odbiorze medium.

LinkedIn

LinkedIn to medium dla profesjonalistów, poszukujących pracy, ale też do prowadzenia działań employer branding i relacji B2B.

Twitter

Twitter w Polsce jest bardzo specyficzny i powinni się na niego decydować wyłącznie ci, którzy mają naprawdę zaangażowanych rzeczników prasowych.

Z kolei YouTube może być darmowym repozytorium treści (ale wtedy do niczego innego go nie wykorzystamy) albo świetnym kanałem do komunikacji z grupami odbiorców 13-17, 18-24 i 24-34 – pod warunkiem, że mamy spory budżet na regularną, jakościową produkcję przemyślanych i spójnych treści.

Teraz czas na kilka pytań:

  1. Czy na tym portalu społecznościowym są ludzie, do których chcę dotrzeć. Czy jest tam aktywna moja grupa docelowa.
  2. Czy wielkość tej grupy jest na tyle duża, że moja aktywność może przełożyć się na sukces (np. zwiększenie sprzedaży, świadomości marki, polepszenie wizerunku)
  3. Czy moja firma jest w stanie produkować wystarczająco dużo jakościowych treści, w odpowiednim dla wybranego kanału formacie. Jeżeli nie – czy stać nas na zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji social media.
  4. Czy moja firma ma budżet na promocję treści w tym kanale.

Czy musisz być na wszystkich kanałach social media

Mówiąc krótko: NIE. Mało tego, nawet nie jest to wskazane. Po pierwsze: bardzo często w firmie nie ma zasobów i budżetu, by prowadzić działania we wszystkich mediach społecznościowych. Do takiej obecności trzeba się przygotować, przyłożyć i robić to jak należy.

Jak monitorować efekty komunikacji w social media

Narzędzi do monitorowania statystyk social media jest mnóstwo, ważniejsze jednak od tego, które wybierzesz, jest to, by w ogóle mieć świadomośc, jak istotne jest zrozumienie i rozumienie tej analityki. Chodzi o to, by jak najlepiej poznać swoją grupę odbiorców – wiedzieć, skąd jest, na co reaguje, kiedy jest aktywna, jakie treści najlepiej do niej trafiają, jakie ma zainteresowania. To bardzo ważne.

Efekty komunikacji za to możemy monitorować np. sprawdzając wzrost organicznych zasięgów, liczby przejść na stronę internetową, wysłanych wiadomości etc. O stawianiu celów i ich weryfikacji przeczytasz więcej tutaj >>>

Jak często publikować

Algorytmy niejako wymuszają dzisiaj wzmożoną aktywność w mediach społecznościowych. Jeżeli chcemy budować zasięgi wyłącznie organicznie – a więc bez użycia do tego kampanii płatnych – powinniśmy postować:

  • Na Facebooku minimum raz dziennie
  • Na Instagramie minimum raz dziennie
  • Na YouTube minimum raz w tygodniu
  • Na LinkedIn minimum kilka razy w tygodniu
  • Na Twitterze minimum raz dziennie

Szybciej zasięgi możemy sobie oczywiście „kupić” sponsorując nasze najciekawsze treści. Gdy zdecydujemy się na taką formę, możemy osiągnąć cele postawione przed konkretnym kanałem komunikacji szybciej przy jednoczesnym tworzeniu mniejszej ilości treści.

Podsumowanie i potencjalne trendy na przyszłość

Reasumując, to jaki kanał komunikacji powinien wybrać przedsiębiorca zależy od celów i tego, co taką komunikacją chce osiągnąć. Ważne, by pamiętać, że najlepszym sposobem na sukces jest tworzenie jakościowych, ciekawych dla odbiorców treści i optymalne wydawanie budżetów reklamowych.

W przyszłości będziemy świadkami postępującej algorytmizacja treści. By zaistnieć i dobrze radzić sobie w mediach społecznościowych, będziemy musieli tworzyć jeszcze więcej świetnych treści, albo odpowiednio zwiększać budżety reklamowe, pamiętając o odpowiednim optymalizowaniu kampanii.

Kolejnym trendem będzie zintegrowana komunikacja – marki coraz częściej będą decydować się na szerokie, spójne działania komunikacyjne łączące SEOcontent marketing, social media i PR.

Czytaj także: On Board PR i Think Kong łączą się w OBTK >>>

Trzecim trendem na przyszły rok będzie ekologia, poruszana i planowana w większości działań komunikacyjnych firm.