Karta produktu w e-commerce. Co warto o niej wiedzieć?

Karta produktu w e-commerce

Karta produktu w e-commerce to coś znacznie więcej niż zwykła zakładka produktowa. To kluczowy element każdego sklepu internetowego. Na podstawie informacji na niej zawartych użytkownicy podejmują bowiem decyzje zakupowe.

Stąd tak ważne jest, aby ta część sklepu internetowego była jak najbardziej przekonująca i atrakcyjnie prezentująca cechy produktu.  Dziś pokażemy Ci, jak wykorzystać jej potencjał, aby jak najlepiej spełniała swoje zadanie – zwiększała sprzedaż i zadowolenie klientów.

Czym jest karta produktu?

Czym jest karta produktu

Można powiedzieć, że jest to wirtualna wizytówka, na której znajdują się informacje, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych: nazwa, cena, zdjęcia, opis, parametry techniczne, opinie użytkowników itp. Dzięki karcie użytkownicy mogą dokładnie zapoznać się i zrozumieć produkt.

Stronę produktową można porównać do tradycyjnej witryny sklepowej. Jest integralną częścią sklepu i jest zgodna z wizerunkiem marki. Prezentuje produkt lub kilka produktów z oferty, a także najważniejsze informacje widoczne dzięki ekspozycji lub tabliczce, umieszczonej obok produktu.

Na przykład w przypadku sklepu obuwniczego na stronie produktu mogą być zdjęcia butów założonych przez modelkę lub modela. Dzięki temu potencjalny klient może zobaczyć, jak dane obuwie prezentuje się w rzeczywistości, na stopie i w szerszym kontekście – na całej sylwetce – a nie tylko wystawione na ekspozycji. To pozwala mu na wyobrażenie sobie, jak będzie wyglądać w danym obuwiu. Tabliczka umieszczona obok informuje o cenie, składzie, sposobach dostawy, zwrocie, dostępności i innych ważnych szczegółach.

Wyróżnikiem skutecznej karty produktu jest przede wszystkim czytelność, estetyka i przejrzystość podawania informacji, a także atrakcyjne zdjęcia produktu oraz zwięzły i przekonujący opis. Dzięki takiej prezentacji klient ma łatwy dostęp do potrzebnych danych i szybciej podejmuje decyzję o zakupie.

Dlaczego karta produktu jest istotna?

Dobrze zaprojektowana karta produktu może zdecydowanie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i satysfakcję klientów. Dlaczego tak się dzieje? Dziś, w erze dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, bezpośrednie doświadczenia z produktem są niemożliwe. Podczas procesu zakupowego online nie mamy możliwości, by dotknąć, powąchać, posłuchać czy przymierzyć produkt. Stąd strona produktowa powinna skutecznie zastępować doświadczenie zakupu w sklepie stacjonarnym. Niepełna lub niejasna prezentacja może sprawić, że klienci zwrócą się w stronę konkurencji.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Skuteczna strona produktowa powinna łączyć estetykę wizualną z łatwością obsługi oraz kompleksowym wachlarzem przydatnych informacji. Istotne jest, aby karta produktu zawierała wszystkie istotne z punktu widzenia świadomego wyboru informacje – nie tylko elementy niezbędne do zrozumienia oferty, lecz także te, które odpowiadają na potrzeby czy oczekiwania klientów.

Strona produktowa powinna być także dobrze zoptymalizowana pod SEO – jest to kluczowym elementem skutecznej strategii marketingowej. Należy zadbać o wykorzystanie odpowiednich fraz kluczowych w tytule strony, opisie produktu, adresie URL, znacznikach ALT w obrazach, tagach i opisach meta. Strona powinna szybko się ładować i zawierać unikalne treści odpowiadające na potencjalne zapytania klientów.

Jakie elementy znajdują się na stronie produktowej?

Na stronie produktowej powinny znaleźć się elementy obowiązkowe i opcjonalne, stanowiące atrakcyjny i skuteczny dodatek. Tworząc kartę, nie warto popadać w nadmierną szczegółowość – są dane, które są zupełnie zbędne w tej przestrzeni i mogą jedynie zdezorientować klienta lub zniechęcić go do zakupu.

Jakie elementy znajdują się na stronie produktowej

Ostateczny wygląd karty produktu zależy również od specyfiki branży czy samej firmy. Istnieją branże, w których dodanie pewnych elementów do strony produktowej jest konieczne. Mogą być to elementy takie jak: specyfikacja techniczna, wymiary, instrukcje, kolory itp.

Obraz produktu

Konsumenci często decydują oczami, dlatego wysokiej jakości zdjęcia przedstawiające fizyczny produkt są kluczowe. Jeśli jest możliwość pokazania go na modelu, to jest to zdecydowanie wskazane – zwłaszcza jeśli chodzi o odzież, obuwie, czy akcesoria. Sesja produktowa może także zawierać zdjęcia pokazujące produkt w kontekście, podczas używania go. W zależności od produktu i wizerunku marki można wybrać oryginalny, minimalistyczny czy kreatywny sposób ekspozycji, solo lub w kompozycji.

Tym, co jest niezwykle istotne, jest wybór profesjonalnego fotografa, ponieważ klienci cenią wysoką jakość zdjęć wykonanych profesjonalnym sprzętem, w odpowiednim oświetleniu, najlepiej w kilku różnych ujęciach. Ważne jest pokazanie produktu w całości oraz w szczegółach. Np. przy odzieży warto pokazać fakturę tkaniny i charakterystyczne detale, przy wydawnictwach zawartość, ilustrację, fakturę papieru. Dobrze, aby opis i zdjęcia produkty były spójne – jeśli w tym pierwszym zwracamy uwagę na haft na ubraniu, pokażmy go też na zdjęciu.

Na stronie dobrze jest zamieścić kilka zdjęć wykonanych pod różnym kątem, w różnych pozach i odległości pozwalającej klientowi przyjrzeć się produktowi z różnych perspektyw. Konieczna jest opcja powiększenia zdjęcia.

Opis i nazwa produktu

Nazwa produktu powinna być zarówno przyjazna celom marketingowym, jak i klientowi.  Wskazane jest zawarcie informacji o rodzaju produktu w nazwie, np. jeśli chodzi o akcesorium jak etui na laptopa, to na ile cali, jeśli perfumy, to czy damskie, męskie czy uniwersalne, jeśli o sukienkę to czy na lato czy na chłodniejsze miesiące.

Jeśli natomiast chodzi o opis, to wielu właścicieli sklepów internetowych niestety nie dostrzega jego potencjału. Dobrze napisany opis ma za zadanie pokazać produkt w bardziej obrazowy sposób niż tylko techniczne informacje. Powinien być stworzony zgodnie z zasadami content marketingu – jednocześnie interesujący i przekonujący, budzący emocje i rzetelnie przedstawiający cechy produktu.

Profesjonalny opis nie tylko spełnia oczekiwania klienta i wykorzystuje język korzyści, ale także jest zoptymalizowany pod kątem SEO, czyli zawierający odpowiednie słowa kluczowe, które odpowiadają zawartości strony produktowej i wpływają pozytywnie na pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Cena i dostępność

Cena artykułu powinna być jasna i łatwo zauważalna. Wszelkie oferty specjalne czy obniżki powinny być wyraźnie oznaczone, aby klienci mieli natychmiastową świadomość kosztów związanych z zakupem. Jeśli podajesz na stronie cenę netto, wyraźnie zaznacz, że jest to cena bez podatku.

Możesz także poinformować klienta o dostępności danego produktu, co pozwoli mu zdecydować, czy powinien się spieszyć z zakupem, zanim zostanie wyprzedany i nie będzie już dostępny w magazynie.

Oceny i recenzje

Dowód społeczny to niezwykle ważny element w procesie zakupowym online. Opinie i recenzje nie tylko potwierdzają jakość oferowanych produktów, ale również dostarczają istotnej informacji zwrotnej od klientów, a także pozwalają klientom podjąć bardziej świadomą decyzję dot. np. rozmiaru w przypadku odzieży czy obuwia. Dodatkowo, opinie stanowią bezpłatną reklamę oferty oraz zwiększają ilość treści na stronie produktu.

Przycisk zakupu

Przy tworzeniu strony internetowej warto zadbać o to, aby przycisk zakupu wyróżniał się spośród innych elementów, najlepiej charakterystycznym kolorem. Jest on wtedy łatwo zauważalny i przyciąga uwagę użytkownika.

Jeśli chodzi o układ elementów na stronie, sprawdzonym rozwiązaniem, do którego użytkownicy sieci są przyzwyczajeni, umiejscowienie przycisku zakupowego po prawej stronie, mniej więcej na wysokości zdjęcia. Nie warto tu być nadmiernie kreatywnym – klient powinien sprawnie i intuicyjnie trafić w miejsce finalizacji transakcji.

Produkty powiązane i dodatkowe informacje

W niektórych branżach, szczególnie odzieżowej, beauty, sprzętu AGD i RTV oraz wydawniczej, stosuje się cross-selling i up-selling, prezentując na stronie produktowej sugestie takie jak “Produkty podobne”, “Powiązane produkty” oraz “Stwórz zestaw z”.

W przypadku branży odzieżowej i obuwniczej dobrze jest zamieścić także kompletną tabelę rozmiarów z konkretnymi wymiarami dla każdego rozmiaru. Jeśli istnieje możliwość wyboru koloru, wariantu produktu lub opakowania (zwykłe lub prezentowe), taka informacja także powinna znaleźć się w widocznym miejscu.

Warto też podać informacje o kosztach i czasie dostawy. Nie każdy sprzedawca je podaje. A w sytuacji kiedy klient doda do koszyka, np. odżywkę do włosów za 30 zł, może być zaskoczony i zniechęcony, gdy na kolejnym etapie transakcji dowie się, że wysyłka kosztuje 25 zł. Jeśli byłby poinformowany wcześniej, mógłby dodać więcej produktów, aby otrzymać darmową dostawę.

W kontekście czasu dostawy z zasady warto go podawać zawsze. Ma to szczególne znaczenie, zwłaszcza jeśli sprzedajesz ręcznie wykonywane produkty i czas oczekiwania na dostawę jest dłuższy niż standardowy (czyli 1-2 dni robocze). Dobrze jest wtedy umieścić taką informację w widocznym miejscu.

Na koniec zasady dotyczące zwrotów i reklamacji. Klient ma możliwość zwrócenia produktu w ciągu 14 dni od zakupu bez konieczności podawania przyczyny.  Można o tym wspomnieć na karcie produktu.

Personalizacja i rekomendacje

Personalizacja w sprzedaży online polega na tworzeniu doświadczeń zakupowych, które są dedykowane konkretnemu klientowi, a nie całej grupie odbiorców. Zamiast więc stosować standardowe podejście do wszystkich klientów, niektórzy sprzedawcy projektują kluczowe etapy ścieżki klienta tak, aby odpowiadały na indywidualne potrzeby i zachowania klientów. Tworzenie elementów, które dostosowują się do konkretnych klientów, wymaga co prawda więcej zasobów niż wybór jednego uniwersalnego rozwiązania, jednak personalizacja sprzyja zwiększeniu sprzedaży nawet o 20%.

Rekomendacje zwykle są oparte na profilu klienta – generuje się je przez analizę historii odwiedzin oraz preferencji wyrażonych przez klienta w sklepie internetowym. Na stronach produktów klienci mogą zobaczyć sekcje zawierające podobne produkty lub te, które ostatnio przeglądali czy reklamy bazujące na wcześniejszej aktywności.

Optymalizacja dla urządzeń mobilnych

Dziś, gdy zakupy mobilne zyskują coraz większą popularność, konieczne jest dostosowanie kart produktów do urządzeń mobilnych. Muszą być one responsywne, czyli dostosowane do różnych typów urządzeń i rozmiarów ekranów i gwarantować łatwą nawigację oraz czytelność. Ważne jest także uwzględnienie funkcji dotykowych, szybkiego ładowania oraz zgodnego z user experience układu elementów.

Karta produkty – przykłady

Zacznijmy od przykładu karty produktu popularnego sklepu wysyłkowego z odzieżą i akcesoriami.

Karta produktu - odzież i akcesoria

Sklep prezentuje wyczerpująco wszystkie najważniejsze elementy produktu: prosta nazwa nawiązująca do przeznaczenia produktu, fotografie prezentujące produkt w kilku ujęciach, na modelce i solo, warianty kolorystyczne do wyboru, dostępność produktów w danym rozmiarze (po najechaniu na listę rozwijalną z rozmiarami), szczegółowy opis tkaniny, rozmiaru, fasonu, tabelę rozmiarów, informacje o pochodzeniu surowca, a także poniżej produktu: podobne produkty marki, produkty chętnie oglądane przez innych i rekomendacje sponsorowane.

Przycisk zakupu jest kontrastowy, standardowo zlokalizowany, dostępne są informacje o wysyłce i zwrocie.

Teraz czas na branżę wydawniczą. Strona produktowa książki została także bardzo przejrzyście zaprojektowana. Zdjęcia prezentują zarówno okładkę, jak i zawartość książki. Można je powiększyć, aby przeczytać jej fragmenty. Cena produktu jest wyraźnie widoczna, podana jest także cena z ostatnich 30 dni zgodnie z dyrektywą Omnibus. Jest informacja o dostępności, czasie dostawy, jest przekierowanie do kosztów wysyłki oraz przycisk zakupu umieszczony bezpośrednio pod wyrazistą ceną.

Strona produktowa książki

Warto zwrócić uwagę na opis produktu – jednocześnie budzi on i “podkręca” ciekawość i chęć poznawania ludzkiego ciała. Jest mocno faktograficzny, odzwierciedlając w ten sposób bogatą zawartość merytoryczną książki. Zakończono go krótkim, prostym (ale nie banalnym!) i przykuwającym uwagę CTA, które ma skłonić do akcji. Kartę produktu wieńczą polecenia innych książek z serii oraz rekomendacje dotyczące oferty wydawnictwa.

I ostatni przykład – popularna sieć drogeryjna. Kontrastowo wyeksponowano przycisk zakupu oraz informację o tym, że jest to produkt, do sprzedaży którego sieć posiada wyłączność. Mocno zaakcentowana jest cena.

Karta produktu - sieć drogeryjna

Sekcja opisu jest dość rozbudowana – po jej rozwinięciu znajdujemy informacje dotyczące przeznaczenia produktu, jego składu oraz zaleceń stosowania. Możemy sprawdzić także opinie klientów, opcje dostawy czy dostępność produktu w drogeriach stacjonarnych. Jest informacja o dostawie, bezpiecznych płatnościach oraz odwołanie do programu lojalnościowego. Cross-selling także jest obecny – przedstawione są inne produkty marki, w tym zestaw produktów rekomendowanych.

Strona produktowa to cyfrowa wizytówka produktu. Przedstawia produkt w formie wizualnej i za pomocą tekstu. Aby była skuteczna, konieczne jest zadbanie o wiele różnych elementów z obszaru treści, projektowania i SEO: opis i specyfikację produktu, jasne informacje o cenie, promocjach, profesjonalne zdjęcia, przycisk zakupu, CTA, przejrzysty układ, optymalizacja SEO, zapewnienie pozytywnych doświadczeń, zgodność z UX (user experience) oraz responsywność.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu funkcjonalnej karty produktu – zapraszamy do współpracy.