Kolory w content marketingu – jak wpływają na przekaz treści?

Kolory…karmią wyobraźnię, dają poczucie bezpieczeństwa, sprawiają, że czujemy się lepiej, skłaniają do refleksji, uspokajają, zwracają uwagę, pomagają nam odpocząć. W marketingu mają bardzo duże znaczenie, ponieważ wpływają na odbiorców, zakorzeniają im pewne wzory myśli dotyczące produktów i marek. Oto jak poszczególne kolory wpływają na postrzeganie przekazu marketingowego.

Ciepłe barwy

Radosne kolory – żółty, pomarańczowy, czerwony, jasnofioletowy, różowy, wpływają na Ciebie zachęcająco, otwierająco, odprężająco, wzbudzają apetyt, wywołują uśmiech na twarzy. Dogrzewają od środka, zjednują ludzi, kojarzą się z rozrywką i słońcem. Patrząc na nie, podświadomie myśli się wówczas o słodkim smaku, wiośnie, lecie, beztrosce, dlatego wiele firm z branży spożywczej – restauracje, przedsiębiorstwa, zajmujące się produkcją żywności i opakowań, stosuje się do zasad psychologii kolorów. Słoneczne barwy podświadomie przypominają nam o ruchu, tempie, obserwacji i zaciekawieniu.

Z drugiej strony kolory takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony uruchamiają pewien proces w mózgu, który skłania do zastanowienia się, może być ostrzeżeniem przed zagrożeniem lub nakłonieniem do pośpiechu w wykonywaniu pewnych czynności, by wykonać je jak najszybciej.

Tymczasem fioletowy oznacza unikatowość, refleksyjność i głębię, dlatego dobierając zdjęcia do publikacji, warto uwzględnić tę wiedzę, by nakłonić odbiorcę treści do pewnych przemyśleń i wpłynąć na decyzyjność w procesie zakupowym.

Najsilniej działa kolor czerwony, który wyróżnia się spośród palety barw, naciska na popęd płciowy, jest w kontrze do rozsądku, więc zawęża pragnienie do jak najszybszego posiadania danego produktu. W naturze celem jest prokreacja, w reklamie i marketingu celem jest zakup i konsumpcja.

Z kolei kolor różowy kojarzy się z płodnością i rozrodczością, więc jest preferowany przez kobiety i zwraca uwagę mężczyzn. Jest delikatny i zwiewny niczym kwiaty, dlatego wielu przedsiębiorców wybiera różowe logo dla prywatnych np. dla gabinetów ginekologicznych, by kobiety czuły się bezpieczne w planowaniu macierzyństwa. Ten chwyt marketingowy wykorzystywany jest też przez blogerki, które opisują swoje rodzicielstwo.

Barwy zimne

Jeśli Twój wizerunek marki ma być dostrojony do spokoju, odpoczynku, chcesz zatrzymać czytelników na stronie, to odwołaj się do natury i wykorzystaj w publikacji następujące kolory – zimny fiolet, wszystkie odcienie niebieskiego i zielonego.

Kolor niebieski instynktownie kojarzy się z gaszeniem pragnienia, podtrzymywaniem, przekazywaniem i ratowaniem życia, dlatego w marketingu internetowym wykorzystywany jest przez firmy sprzedające napoje. Ciemne odcienie niebieskiego i granatowy kojarzą się zaufaniem.

Kolor zielony działa uspokajająco, skłania do odpoczynku, rozluźnienia, przeżywania wolności i bliskości z naturą, dlatego często wykorzystywany jest przez firmy kosmetyczne, jak również blogerów, którzy piszą o zdrowej żywności. Pomaga w przekonywaniu ludzi do prawdy. Z pewnością wpłynie kojąco na Twoich czytelników, a ponieważ nie jest nachalny, zatrzyma ich na stronie na dłużej.

Turkusowy przywodzi na myśl świeżość, czystość, miękkość, więc często znajduje się na opakowaniach mydeł, również kocyki dla dzieci szyte są w tym kolorze. Pomyśl o nim, pisząc artykułu o dzieciach.

Zimny fiolet działa kojąco, więc jest pięknym dodatkiem do dekoracji mieszkań. Często wykorzystują go firmy meblarskie, kwiaciarnie i kosmetyczne.

Szlachetne kolory

 

 

Biały i czarny

Biel kojarzy się z bezwzględną czystością, niewinnością, odprężeniem, świeżością, z czymś nowym i nieznanym. Kolor biały nie rozprasza, dlatego chętnie sięgają po niego projektanci wnętrz, ubrań, stron internetowych, blogerzy, przedsiębiorstwa farmaceutyczne i szpitale. Pomaga skupić się na tekście i kontemplacji, kojarzy się z minimalizmem i dobrym gustem, niekiedy także z prestiżem, zależy od kontekstu.

Po drugiej stronie jest czarny, który budzi podobne skojarzenia – elegancja, klasa, dobry gust, spokój, pewność, stąd powiedzenia o tzw. małej czarnej np. kawie lub sukience. Niektórym kojarzy się także z muzyką lub tańcem, zdecydowaniem. Nie dziwi więc, że chętnie wykorzystuje się go w reklamach samochodów czy programów muzycznych. Wiesz, dlaczego? Dla przykładu np. w tango zamykamy oczy, a myśląc o tym tańcu, widzimy głównie czarny i czerwony.

W związku z powyższym opisując drogie, luksusowe i świeże produkty, wspieraj się białym i czarnym, mieszając je ze sobą. To połączenie zwraca uwagę i wzbudza zaufanie, właśnie dlatego, że kojarzy się z czymś drogim.

Złoty i srebrny

Do wyjątkowo prestiżowych kolorów należą złoty i srebrny, czyli czysty pieniądz, który od razu nawiązuje do zysku i konsumpcji. Złoty i srebrny wielu ludziom przyjemnie przypominają o świętach i luksusie. Bardzo mocno zwracają uwagę i budzą ciepłe skojarzenia. Idealnie nadają się do opisywania ozdób świątecznych i prezentów, drogich produktów, dodatków do mieszkania, bardzo drogich apartamentów i biżuterii. Należy jednak uważać, gdyż w nadmiarze wzbudzają poczucie tandety, gdyż brakuje im głębi. Odpychają światło w przeciwwadze na przykład do fioletu, który pojmowany jest jako mistyczny i kontemplacyjny.

Jak widzisz, opisując pewne produkty, warto wziąć pod uwagę wrażliwość oka na barwy i wszelkie skojarzenia z nimi związane, które wynikają z pierwotnych popędów i mechanizmów kulturowych. Jeśli zależy Ci na naprawdę wartościowym contencie, który zagwarantuje Ci sukces, to oddaj to profesjonalistom.