Koronawirus i social media: 12 rzeczy, które twoja firma powinna wziąć pod uwagę

Nie każdy biznes jednakowo cierpi z powodu pandemii COVID-19. Ale warunki komunikacji z konsumentami zmieniają się dla wszystkich. Wiele firm zastanawia się nad tym w jaki sposób powinna wyglądać ich aktywność w kanałach social. Zobacz kilka social mediowych pomysłów, które dla Ciebie zebraliśmy.

1. Bądź aktywny, nie znikaj z pola widzenia

Marki powinny być aktywne w social media w czasie pandemii koronawirusa. Z kilku przyczyn. Po pierwsze użytkownicy spędzają teraz na Facebooku czy LinkedIn więcej czasu, często w innych niż wcześniej porach. Wg badania przeprowadzonego w marcu w USA, 63% internautów deklaruje, że czas, który spędzają na Facebooku rośnie. Po drugie, użytkownicy wcale nie oczekują, że firmy zaprzestaną promocji. Wg badań tylko 8% konsumentów oczekuje zmniejszenia aktywności reklamowej – jest naprawdę znikome ryzyko, że Twoja aktywność reklamowa nie spodoba im się. Po trzecie, marki, które dziś będą aktywne, po wygaśnięciu pandemii szybciej odzyskają swoją pozycję. Bądź aktywny w social media, porozmawiaj o tym ze swoją agencją social media!

2. Pokaż swoją dostępność

Jeśli prowadzisz sprzedaż bezpośrednią, ograniczenie spotkań to poważny problem. Ale nie zawsze do rozmowy o potrzebach klientów i produktach są niezbędne spotkania offline. Jeśli doradcy Twojej firmy są nadal aktywni i można się z nimi kontaktować, powiedz o tym klientom. Jeśli nie wstrzymujesz pewnych procesów, np. rekrutacyjnych – pokaż to. Nie tylko w formie postów w swoich kanałach. Pomyśl np. o przygotowaniu specjalnego filtra, które osoby z Twojej firmy mogłyby nałożyć na czas ograniczeń na swoje zdjęcia profilowe.

Pokaż kandydatom, że rekrutujesz zdalnie – i że w każdej chwili mogą do Ciebie napisać, i odbyć rozmowę kwalifikacyjną…

Opublikowany przez MetLife Doradcy Środa, 1 kwietnia 2020

 

3. Rozwijaj umiejętności, pomyśl o szkoleniach zespołu

Łączny zasięg komunikacji pracowników firmy jest często wyższy niż wszystkie zasięgi jej oficjalnych kanałów w social media. To dobry czas, żeby zacząć to wykorzystywać i zachęcić pracowników zespołu sprzedaży, HR czy marketingu do rozwijania swoich umiejętności w obszarach social selling, komunikacji digital. Prowadziliśmy w marcu b.r. szkolenia online m.in. z komunikacji na LinkedIn, z analityki kampanii digital – okazało się, że mogą być równie udane jak te stacjonarne, w czasie których spotykamy się offline. Praca zdalna sprzyja inwestycjom w zespół. Gotowość pracowników do korzystania z webinariów i wideokonferencji jest teraz dużo wyższa niż wcześniej.

4. Przestaw dźwignię promocji na sprzedaż on-line, także w B2B

Wiele firm wcześniej traktowało sprzedaż on-line jako mało istotne uzupełnienie sprzedaży w sklepach i salonach. Może zamieszanie z powodu koronawirusa jest dobrym czasem na skupienie się na sprzedaży przez Internet, przetestowanie jej potencjału? Social media mogą pomóc nie tylko w promocji e-commerce. W branży B2B można przecież przygotować i promować doradztwo online, przenieść do internetu np. pokazy produktów. Albo skupić się na produkcji treści, które mogą pomóc zbierać leady.

5. Promuj nowe zasady i otwarte placówki

Wiele firm o rozbudowanej sieci dystrybucji traci wiele przez niedostępność części punktów sprzedaży. A może dobrze byłoby w tej sytuacji wskazać konsumentom, które ze sklepów czy salonów działają? Przygotuj opis tego jak w wybranych punktach dbasz o higienę, przygotuj mapę czynnych punktów i promują ją. Jest szansa, że to do nich skieruje się przynajmniej część z klientów. Jeśli zmieniłeś zasady świadczenia niektórych usług, powiedz o tym koniecznie.

6. Dziel się wiedzą, podpowiadaj rozwiązania

Komunikacja w social media to często budowanie swojej wiarygodności przez dzielenie się wiedzą. Pomyśl, może w tym szczególnym czasie są jakieś rzeczy, które warto powiedzieć twoim klientom. Informacje, którymi byliby szczególnie zainteresowani, odpowiedzi na pytania dotyczące koronawirus. Spróbuj znaleźć tematy, które mogą ich szczególnie zainteresować. Takie, które będą dla nich faktycznie pomocne.

COVID-19, choroba wywołana przez koronawirusa jest obecnie źródłem zmartwień ludzi na całym świecie. Zastanawiacie się,…

Opublikowany przez Kocham – Dbam o zdrowie – Chronię Środa, 1 kwietnia 2020

 

7. Włóż więcej energii w komunikację bezpośrednią

Klienci mają dziś wiele pytań i dużo mniej sposobów na uzyskanie na nie odpowiedzi. W tej sytuacji kanały social media stają się naprawdę ważnym sposobem komunikacji z nimi. Przygotuj posty odpowiadające na trudne pytania, opowiedz o tym jak starasz się minimalizować ich niewygody, pokaż otwartość na nietypowe rozwiązania. Część rzeczy możesz publikować np. w formie notatek. Zacznij też aktywniejszą moderację, pomyśl też o stałym monitoringu wzmianek o swojej marce.

8. Zadbaj o aktualne treści na blogu

Prowadzisz firmowy blog i od czasu do czasu pokazujesz w kanałach social publikowane tam artykuły? To dobry moment na przygotowanie treści odnoszących się do obecnej sytuacji. Poradników, wyjaśnień, zestawów odpowiedzi na często zadawane pytania. Inaczej niż w przypadku większości wydarzeń i tematów RTM, obecny stan może jeszcze potrwać i na pewno jest czas na napisanie dłuższych, rzetelnych i przemyślanych materiałów. Być może, jeśli blog jest dobrze przygotowany SEOwo, przy okazji skorzystasz też na wzroście liczby wyszukań w Google tematów dotyczących odporności, higieny, bezpieczeństwa.

9. Promuj bezpieczeństwo zdrowotne

Kanały social media to często przestrzeń działań employer branding. Pokaż, że w swojej firmie dbasz o zdrowie pracowników. Wiele firm publikuje np. zdjęcia osób pracujących zdalnie, pokazuje jak dba o higienę w miejscu pracy, dzieli się prostymi rozwiązaniami. A może włącz się aktywnie w promocję zachowań prozdrowotnych, pokaż własną aktywność na tym polu. Nie musi to być nic wielkiego, po prostu nie udawaj, że nic się nie zmieniło. Np. spróbuj włączyć się w kampanię #ZostanWDomu.

Halo ludzie w domach! My cały czas pracujemy, ale mamy nadzieję, że pamiętacie, że w weekend też zostajemy na miejscach!…

Opublikowany przez On Board Think Kong Piątek, 20 marca 2020

 

10. Więcej empatii. Komunikuj się w poważniejszym tonie

Intensywność konsumpcji social media zwiększa się, ale zmieniają się też oczekiwania twoich odbiorców. Twoi klienci nie oczekują, że nie będziesz się reklamować, ale spora część (wg badań Kantar ok. 40%) uważa, że firmy powinny odpuścić sobie dowcipkowanie. Może to czas na to, żeby przejrzeć harmonogramy komunikacji i zweryfikować je pod kątem ogólnej tonacji? Pomyśl czy nie warto zmienić tonację na nieco poważniejszą niż zwykle. Przy każdym poście możesz wykonać proste ćwiczenie: wyobraź sobie, że sąsiaduje w newsfeed z tragiczną informacją o kolejnych ofiarach koronawirusa. Przemyśl, czy naprawdę każdy żart będzie wyglądać stosownie.

11. Przetestuj inne godziny postowania

Sytuacja dużej części pracowników w Polsce zmieniła się. Część pracuje z domu. Zmieniają się też pory i rodzaje aktywności ludzi w social media. Przetestuj publikację postów o innych niż zwykle porach. Może zwyczaje twojej grupy docelowej zmieniły się na tyle, że zmiana godzin postowania ma sens.

12. Pomagaj, opowiedz o swoim zaangażowaniu

Część firm podejmuje, na miarę swoich możliwości działania wspierające instytucje i inicjatywy związane z walką z pandemią. To naprawdę świetne. Pomyśl, co możesz zrobić, zrób to i powiedz o tym w social media. Nawet jeśli to coś całkiem niewielkiego. Nie musi to być masa przekazanego sprzętu, produktów czy miliony złotych. Wystarczy mały gest, który na pewno docenią twoi klienci.

Wierzymy, że w trudnych chwilach możemy nadal być blisko Was. Możemy i chcemy pomagać, dlatego przekazujemy wodę i inne…

Opublikowany przez Coca-Cola Piątek, 20 marca 2020