Link building – czym jest i dlaczego linkbuilding jest ważny w SEO?

Link building – na czym polega i jak robić go skutecznie?

Jako przedsiębiorca trafiłeś właśnie na termin linkbuildingu i chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat? Nie jesteś pewien, czy linkbuilding wesprze Twój biznes? A może jesteś już o krok dalej i zastanawiasz się, jak znaleźć miejsca linkowania odpowiednie dla Twojego biznesu? Bez względu na to, co Cię tu zaprowadziło, w tym artykule znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania dotyczące budowania linków.

Linkbuilding – czym jest?

Link building (inaczej linkowanie) to proces pozyskiwania linków z innych witryn do własnej. Innymi słowy jest to zespół działań realizowanych w ramach pozycjonowania stron mających na celu pozyskanie linków przychodzących, a więc hiperłączy kierujących na stronę firmową.

Co to jest link?

Link – inaczej hiperłącze, hiperlink lub odnośnik – to sposób, w jaki internauci mogą nawigować między stronami w sieci. Po kliknięciu w dany link użytkownik zostaje przeniesiony na daną stronę. Hiperłącze wykorzystuje protokoły http lub protokoły https. Link może występować w postaci adresu albo może być ukryty pod konkretnym zwrotem (anchor text) przykładowo – SEO copywriting.

Budowa linku

Budowa linku:

<a href=”https://obtk.pl/”>On Board Think Kong</a>

Typy linków

Bez względu na to, jaki biznes prowadzisz, w celu pozycjonowania strony musisz zadbać zarówno o linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

  • Linki wewnętrzne – są to odnośniki w obrębie Twojej witryny. Z racji tego, że praca nad Twoją własną stroną powinna być działaniem pierwszorzędnym, budowanie linków zacznij właśnie od linkowania wewnętrznego. Działania on-site nie tylko służą SEO, ale także poprawiają nawigację na stronie internetowej, a więc pomagają użytkownikowi w szybkim i sprawnym przemieszczaniu się między konkretnymi artykułami czy podstronami.
  • Linki zewnętrzne – jak sama nazwa wskazuje, dotyczą hiperłączy, które wykraczają poza Twoją stronę. Oznacza to osadzenie linku na niezależnej stronie internetowej, która odsyła użytkownika z powrotem do Twojej witryny.

Ponadto linki możemy podzielić także ze względu na przekazywane wartości. I tak mamy:

  • linki dofollow – nazwa pochodzi od z ang. “podążać”, a w praktyce oznacza to, że boty podążają za linkiem do strony, do której prowadzi.

Budowa linku: <a href=”https://obtk.pl/”>On Board Think Kong</a>

  • linki nofollow – analogicznie z ang. “nie podążać”, wówczas boty nie podążają za linkiem.

Budowa linku: <a href=”https://obtk.pl/” rel=”nofollow” >On Board Think Kong</a>

Bywa, że w przypadku niektórych, konkretnych linków na stronie możesz chcieć poinformować Google o swoich relacjach z daną stroną. By to zrobić, użyj tagu <a> oraz jednej z podanych poniżej wartości atrybutu rel:

  • rel=”sponsored” – tę wartość stosuj, kiedy chcesz oznaczyć linki, które są reklamami, inaczej płatnymi linkami (sponsorowanymi).
  • rel=”ugc” – tę wartość stosuj w przypadku linków do treści takich jak komentarze i posty na forum.

Rodzaje linków

Linki dzielimy też na tekstowe i graficzne.

  • Linki tekstowe – to zwykle podkreślone na niebiesko (podlinkowane) zdanie lub wyraz, po kliknięciu zostajesz przekierowany na wybraną stronę. Link tekstowy może zawierać anchor, czyli opis linku (anchor text jest treścią, która znajduje się pomiędzy znacznikami <a> i </a>)
  • Linki graficzne – to po prostu kolorowe pole po kliknięciu, na które zostaniesz przeniesiony na inną, wskazaną stronę. Co istotne, linki graficzne często stosowane są jako linki wewnętrzne.

Dlaczego linkbuilding jest ważny w SEO?

Linkbuilding a seo

Dlaczego link building jest tak ważny z punktu widzenia SEO? Otóż algorytmy Google działają w ten sposób, że ranking Google budują w oparciu o konkretne wytyczne, do których należą m. in.:

  • adres strony (wiek domeny, słowa kluczowe w nazwie, długość rejestracji itp.)
  • zawartość witryny (treści na stronie, meta tagi, tytuły, zagęszczenie słów kluczowych itp.)
  • linki prowadzące do strony,
  • pozostałe zasady zgodne z algorytmami Google’a.

Jak widzisz, linki zewnętrzne są postrzegane jako jeden z najważniejszych czynników wpływających na widoczność strony i ranking Google’a i ta reguła od lat pozostaje niezmienna.

Linki zewnętrzne

To właśnie dzieki linkom prowadzącym do strony, masz szansę na wyprzedzenie konkurencji w rankingu Google’a i zbudowanie pozycji lidera. Trudno wyobrazić sobie by było to możliwe bez tworzenia ścieżek dotarcia do Twojej strony.

Wartościowe linki – to które?

Zastanawiasz się, co sprawia, że dane linki są postrzegane przez Google’a jako wartościowe? By tak się stało, należy trzymać się konkretnych zasad. A oto one:

Zadbaj o to, by linki były powiązane tematycznie z Twoją witryną

Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami, to doskonałym linkiem tematycznym będzie np. komentarz na blogu modowym czy post na forum dla kobiet.

Polecamy do czytania: Pozycjonowanie sklepu internetowego [Poradnik]

Pilnuj ilości linków wychodzących

Ilość linków na danej podstronie powinna być ściśle przestrzegana. Pozycjonerzy którzy troszczą się o moc swoich linków, ograniczają liczbę linków wychodzących nawet do 10. Spamowanie linkami może prowadzić do tego, że Google uzna daną stronę za tzw. farmę linków i cała praca włożona w linkowanie okaże się nieefektywna.

Zastanów się dobrze nad miejscem podlinkowania

Wartość linku zależy też od miejsca podlinkowania. Wybierając stronę, należy zwrócić uwagę między innymi na ruch i liczbę użytkowników, widoczność strony w wyszukiwarce Google’a, profil linkowy domeny, konkurencję, indeksację strony, wygląd strony itp.

Pamiętaj o właściwej formie i atrybutach linku

Inaczej będzie zbudowany np. link do-follow, a inaczej link no-follow (o czym pisaliśmy już w tym artykule). Twoim zdaniem przy linkowaniu jest nie tylko wybór odpowiedniego typu linku, co zadbanie o to, by wszystkie jego atrybuty były poprawne.

Jeśli nie znasz się na linkowaniu, a chciałbyś skorzystać z pomocy specjalistów w tym zakresie, to zapraszamy do kontaktu z naszą agencją.

Od czego zacząć linkowanie?

Od czego zacząć linkowanie?

Startujesz z biznesem i chciałbyś się dowiedzieć, od czego zacząć linkowanie? Jeśli chcesz zostać liderem w danej branży, to wiedz, że działania typu on site (na stronie) niewiele pomogą bez podjęcia konkretnych kroków w kierunku zdobywania linków.

W linkowaniu niezwykle istotna jest przemyślana strategia działania.

  1. Kluczowe jest, byś na początku wybrał podstrony, na których skoncentrujesz swoje działania, czyli te mające znaczenie w pozyskaniu klientów. Co prawda z czasem będziesz mógł rozszerzysz tę listę, ale najpierw lepiej skup się na kilku wybranych podstronach, które tematycznie powiązane są z Twoją marką.
  2. Kolejnym krokiem, jaki powinieneś podjąć, jest dobór fraz. Zdecyduj się na 3-4 frazy, które będą miały największy potencjał w przyciąganiu klientów.

Frazy dzielimy na:

  • frazy brandowe (z nazwą marki)
  • long-tailowe (tzw. z długiego ogona, składające się z więcej niż 2 słów),
  • ogólne (złożone z 1-2 wyrazów, z reguły są drogie i trudne w pozycjonowaniu).

By dobrać właściwe frazy, najlepiej jest zajrzeć do dedykowanych ku temu narzędzi, których jest wiele np. Answer the Public.

  1. Szukając miejsc do podlinkowania, niezwykle istotna jest analiza konkurencji. Pozwala ona na dokładne nakreślenie sytuacji rynkowej, poszukiwanie inspiracji, a także na wdrażanie własnych działań, aby skutecznie walczyć o konsumenta. Nie tylko pomaga w doborze odpowiednich podstron, ale także w weryfikacji wybranych fraz kluczowych.

Analizując konkurencję, warto skorzystać z narzędzia SurferSEO, które pozwala na sprawdzenie fraz kluczowych dla poszczególnych konkurentów.

  1. Linkowania nie warto zaczynać też bez sprawdzenia i oceny jakości linków. W tym przypadku pomocnym narzędziem okaże się Ahrefs. Dzięki niemu, możesz zweryfikować nie tylko domenę, na której chcesz opublikować link, ale także przyjrzeć się jakości linków pozyskanych przez konkurencję.

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Strategie pozyskiwania linków

Strategie pozyskiwania linków

Pozostając w temacie strategii, warto wspomnieć także o sposobach zdobywania linków. Otóż możesz je pozyskać na kilka sposobów, o czym poniżej.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane to publikacje, które zwykle mają formę artykułu specjalistycznego lub tekstu tematycznego. Publikuje się je na stronach branżowych. Dzięki wysokiej merytoryczności, mają na celu zainteresować użytkownika. Artykuły sponsorowane zazwyczaj zawierają w sobie subtelną reklamę danej marki lub produktu.

Marketing szeptany

Marketing szeptany polega na publikowaniu wpisów w Internecie (np. na forach tematycznych), które przedstawiają firmę w pozytywnym świetle. W takich wpisach możesz również zawrzeć zachętę do odwiedzenia danej strony (link do Twojej strony).

Komentarze

Komentarz, jak nazwa wskazuje, jest formą opiniowania danego wpisu na stronie, którą odwiedziłeś. Mogą być to zarówno wpisy w social mediach, jak i na blogach czy forach internetowych. W takim komentarzu również możesz umieścić link do Twojej strony.

Katalogi

Kolejnym sposobem na pozyskiwanie wartościowych linków jest publikacja, a dokładniej dodawanie adresu WWW, do internetowych katalogów. Ze względu na szczegółową analizę katalogów przez algorytmy Google’a, obecnie – w przeciwieństwie do początków Internetu – takich wartościowych, uznanych katalogów jest niewiele.

Wizytówki NAP

NAP to skrót od Name, Address, Phone. Innym słowy wizytówka NAP to rodzaj internetowej wizytówki firmy zamieszczanej na portalach biznesowych tudzież branżowych. Są to krótkie kilku zdaniowe wpisy, które informują o profilu i działaniach danej firmy. Poza tym, celem takiej wizytówki jest oczywiście zdobywanie linków.

Linkbuilding – podsumowanie

Jeśli jako przedsiębiorca posiadasz stronę internetową i zależy Ci na jej pozycjonowaniu, a co za tym idzie na zwiększeniu sprzedaży, to masz dwa wyjścia. Pierwsza opcja – opanuj sztukę linkbuildingu i buduj pozycję lidera w wybranej branży. Druga – dla zapracowanych – skontaktuj się z profesjonalną agencją SEO, która kompleksowo zadba o Twoją stronę internetową i profesjonalnie zajmie się linkbulidingiem.

Jeśli nie wiesz, czym dokładnie zajmuje się agencja SEO, na koniec polecam Ci jeszcze ten artykuł: Czym się zajmuje agencja SEO i jak wybrać dobrą firmę pozycjonującą?