Co to w┼éa┼Ťciwie jest marketing wirusowy i czy w og├│le istnieje?

Co to w┼éa┼Ťciwie jest marketing wirusowy i czy w og├│le istnieje?

Jak sama nazwa wskazuje, marketing wirusowy to┬ámarketing bazuj─ůcy na┬áÔÇ×wirusowymÔÇť (a┬áwi─Öc samoistnym i┬ábezp┼éatnym) rozchodzeniu si─Ö informacji o┬ámarce czy produkcie. To┬átermin, kt├│ry┬ábardzo cz─Östo pojawia si─Ö w┬ározmowach, prezentacjach czy w┬ábriefach na┬ácontent marketing od┬áklient├│w lub agencji content marketing, ale┬ábrutalna prawda jest taka, ┼╝e┬áma┼éo kto potrafi pochwali─ç si─Ö udanym projektem z┬átej dziedziny.

Wi─Ökszo┼Ť─ç z┬áprojekt├│w marketingu wirusowego to┬ápo prostu (a┼╝!) udane kampanie content marketingowe ÔÇô gdzie wytwarzane przez mark─Ö tre┼Ťci s─ů na┬átyle ciekawe, ┼╝e┬ázostaj─ů powielane i┬áudost─Öpniane przez konsument├│w. Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e┬ánajbli┼╝szym krewnym marketingu wirusowego jest┬ábuzz marketing.

Czy marketing wirusowy jest mo┼╝liwy?

Teoretycznie tak. Niestety znacznie rzadziej ni┼╝ o┬áb┼éyskotliwych sukcesach, s┼éyszymy o┬ámini-pora┼╝kach w┬átej dziedzinie. Tymczasem mo┼╝na w┬áciemno za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e┬áw┬ámarketingu wirusowym na┬á1 udany projekt (czyli taki w┬ákt├│rym warto┼Ť─ç uzyskanego ÔÇ×wirusowoÔÇť zasi─Ögu jest wy┼╝sza ni┼╝ koszty wytworzenia ÔÇ×wirusowejÔÇť tre┼Ťci) przypada ok. 100 nieudanych. Z┬ádrugiej strony ÔÇô czy powinni┼Ťmy m├│wi─ç o┬ápora┼╝ce je┼Ťli marka wytworzy ciekawe nagranie wideo, kt├│re nie ÔÇ×rozejdzie si─ÖÔÇť tak jak wymarzyli sobie jego tw├│rcy? Niekoniecznie. Po┼éowiczny sukces, to┬áprzecie┼╝ te┼╝ sukces.

Marketing wirusowy ÔÇô jak rozchodzi si─Ö wirusowa tre┼Ť─ç?

Niestety wi─Ökszo┼Ť─ç marketer├│w kieruje si─Ö tu intuicj─ů. S─ů przekonani, ┼╝e┬ásk┼éonienie do┬áudost─Öpnienia wideo wielu, np.┬á1000 os├│b sprawi, ┼╝e┬ánagranie zobaczy wi─Ökszo┼Ť─ç Polak├│w. Nic bardziej nieprawdziwego. Wystarczy policzy─ç ÔÇô je┼Ťli ┼Ťrednia liczba znajomych na┬áFacebooku to┬áoko┼éo kilkuset os├│b os├│b, udost─Öpnienie wideo przez 1000 u┼╝ytkownik├│w pozwoli nam (a┬ái┬áto┬átylko teoretycznie!) dotrze─ç do┬ákilkuset tysi─Öcy. A┬áwszystkich Polak├│w na┬áFacebooku jest oko┼éo 21 milion├│w.

Fajny przykład klipu wirusowego. Szkoda, że rzadko udaje się powtórzyć taki sukces

Z┬áwielu dost─Öpnych bada┼ä oraz┬áz┬ánaszych do┼Ťwiadcze┼ä wynika, ┼╝e┬ádo prawdziwego sukcesu ÔÇ×wirusowegoÔÇť materia┼éu niezb─Ödne s─ů tzw. du┼╝e media lub osoby z┬ánaprawd─Ö du┼╝ym zasi─Ögiem on-line. S┼éowem ÔÇô ÔÇ×wirusowyÔÇť nie musi oznacza─ç ÔÇ×oddolnyÔÇť i┬áÔÇ×naturalnyÔÇť. Niestety zanim materia┼é zacznie by─ç naprawd─Ö udost─Öpniany przez wszystkich, kto┼Ť (czyt.┬ákto┼Ť opiniotw├│rczy) musi mu nada─ç znak jako┼Ťci, potwierdzi─ç jego atrakcyjno┼Ť─ç. Wystarczy my┼Ťlowy eksperyment ÔÇô czy znalezienie na┬ákilku du┼╝ych portalach wideo z┬ánag┼é├│wkiem ÔÇ×to nagranie podbija internetÔÇť nie by┼éoby dla Ciebie rekomendacj─ů, ┼╝eby┬ágo obejrze─ç, skomentowa─ç, a┬ámo┼╝e tak┼╝e udost─Öpni─ç? Lepsz─ů ni┼╝ udost─Öpnienie przez ma┼éo lubianego znajomego z┬áFacebooka? NIE ma si─Ö co oszukiwa─ç ÔÇô je┼Ťli powa┼╝nie my┼Ťlisz o┬ámarketingu wirusowym, zapomnij o┬átym, ┼╝e┬áto ÔÇ×taniaÔÇť lub ÔÇ×bezp┼éatnaÔÇť wersja marketingu. Wr─Öcz przeciwnie!

Trzy elementy marketingu wirusowego, o┬ákt├│rych wiele os├│b woli nie my┼Ťle─ç:

  1. Musisz zgodzi─ç si─Ö na┬ádu┼╝e ryzyko, ┼╝e┬ási─Ö nie uda. Mie─ç bud┼╝et na┬áinne dzia┼éania, kt├│re dowioz─ů efekt w┬áprzypadku gdy┬átw├│j ÔÇ×wirusowyÔÇť plan nie powiedzie si─Ö.
  2. Potrzebny jest bud┼╝et na┬áp┼éatn─ů, natywn─ů promocj─Ö┬átre┼Ťci wirusowych. Np.┬áw┬áformie sponsorowanych post├│w na┬áfan page marki, w┬áformie placement├│w w┬ámateria┼éach wydawc├│w itp. Bez niej jest nik┼éa lub zerowa szansa, ┼╝e┬ákto┼Ť je w┬áog├│le zobaczy.
  3. Nie my┼Ťl, ┼╝e┬áwytworzenie tre┼Ťci to┬ánajwi─Ökszy wysi┼éek w┬ámarketingu wirusowym. Praca dopiero wtedy si─Ö zaczyna ÔÇô musisz zrobi─ç wszystko, ┼╝eby┬ácontent znalaz┼é si─Ö w┬ájak najwi─Ökszej liczbie miejsc, ┼╝eby┬ádociera┼é do┬áwielu os├│b z┬ámaksymaln─ů intensywno┼Ťci─ů, z┬áwielu ┼║r├│de┼é.

Pamiętaj o przekazie!

Wiele os├│b zafascynowanych poj─Öciem ÔÇ×marketing wirusowyÔÇŁ zapomina, ┼╝e┬áta zabawa ma czemu┼Ť s┼éu┼╝y─ç. Promocja oparta na┬áwirusowym contencie nie polega przecie┼╝ na┬átym, ┼╝e┬ánie wiadomo czego dotyczy! Niestety nieczytelno┼Ť─ç/brak przekazu korzystnego dla nadawcy to┬ápodstawowa s┼éabo┼Ť─ç wielu kampanii pokazywanych jako udane projekty wirusowe. Smutna prawda jest taka, ┼╝e┬áÔÇ×wirusowyÔÇť rzadko oznacza ÔÇ×wspieraj─ůcy sprzeda┼╝ÔÇť. Rzeczy, kt├│rymi si─Ö dzielimy rzadko s─ů przecie┼╝ reklam─ů produkt├│w czy us┼éug. A┬ánawet je┼Ťli, to┬ádzielimy si─Ö nimi cz─Östo w┬áog├│le nie zwracaj─ůc uwagi na┬ámark─Ö, kt├│ra┬ápojawia si─Ö w┬ázabawnym filmie czy infografice, prawda?

68 proc. ludzi udost─Öpnia tre┼Ťci, w┬átym tak┼╝e pochodz─ůce z┬ámarketing wirusowy, ┼╝eby┬ápokaza─ç co┼Ť o┬ásobie

 

Sytuacja z┬ámarketingiem wirusowym w┬átym kontek┼Ťcie bardzo przypomina zreszt─ů wsp├│┼éprac─Ö z┬áYouTuberami. Firmy zach─Öcone milionowymi zasi─Ögami popularnych tw├│rc├│w wideo na┬áYT p┼éac─ů im za┬áwzmianki o┬áproduktach. Tyle tylko, ┼╝e┬ápojawia si─Ö dylemat. Czy takie sponsorowane nagranie ma odzwierciedla─ç charakter kana┼éu czy odbiega─ç od┬ániego, ┼╝eby┬áw┬ápe┼éni zaprezentowa─ç np.┬ázalety i┬áwygl─ůd produktu? Oczywi┼Ťcie nagranie, kt├│re ch─Ötnie obejrzy kilkaset tysi─Öcy os├│b rzadko udaje si─Ö zrobi─ç tak, ┼╝eby┬áprodukt by┼é dobrze wyeksponowany. W┬ápraktyce pojawia si─Ö wi─Öc jako gad┼╝et, czadami ukradkiem. Je┼Ťli Youtuberowi nie uda si─Ö zgrabnie po┼é─ůczy─ç tematyki swojego kana┼éu z┬áreklamowan─ů mark─ů, wychodzi co┼Ť, co albo nie jest w┬áog├│le ciekawe albo nie przedstawia marketingowej warto┼Ťci dla reklamodawcy.

Dok┼éadnie tak samo jest z┬ácontentem wirusowym. Rzadko pojawia si─Ö co┼Ť, co ma potencja┼é spo┼éeczno┼Ťciowy, co faktycznie przyci─ůga widz├│w i┬ájest no┼Ťnikiem jakiej┼Ť istotnej informacji promocyjnej. Na┬áog├│┼é firmy tworz─ů ÔÇ×wirusoweÔÇť materia┼éy b─Öd─ůce albo nieudan─ů form─ů reklamy albo pseudo-zabawne tre┼Ťci nie opowiadaj─ůce nic wa┼╝nego o┬áich ofercie.

Odpowiadaj─ůc na┬átytu┼éowe pytanie ÔÇô tak, marketing wirusowy istnieje, jest bliskim krewnym┬ámarketingu organicznego, cho─ç stosunkowo rzadko oznacza skuteczn─ů┬ástrategi─Ö┬ádotarcia do┬áklient├│w. Przede wszystkim powinien jednak wpisywa─ç si─Ö w┬ászersz─ů┬ástrategi─Ö marki, by─ç jej cz─Ö┼Ťci─ů. Je┼Ťli chcia┼éby┼Ť o┬átym porozmawia─ç ÔÇô daj zna─ç, ch─Ötnie spotkamy si─Ö z┬áTob─ů, ┼╝eby┬áprzedyskutowa─ç mo┼╝liwo┼Ťci wsparcia Twoich┬ácel├│w biznesowych.

Potrzebujesz pomocy z Content Marketingiem?

Zostaw kontakt i zam├│w bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö z naszym doradc─ů.

Akceptuj─Ö polityk─Ö prywatno┼Ťci i wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Przeczytaj wi─Öcej

Potrzebujesz działań Content Marketing?

Um├│w si─Ö na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö z naszym specjalist─ů dzia┼éu Content Marketing.



Akceptuj─Ö polityk─Ö prywatno┼Ťci i wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.