Dziś coraz więcej marek stawia na kreatywność i rozrywkę w komunikacji biznesowej. W konkurencyjnym środowisku każda firma stara się wyróżnić na tle innych, a jednym z narzędzi pozwalających osiągnąć ten cel, są memy w social media. Ten tylko pozornie błahy format stanowi istotne źródło informacji i wiedzy o rzeczywistości. Dzięki niemu firma może docierać do swoich odbiorców w sposób lekki, prosty i zabawny, kreując wokół siebie pozytywny wizerunek. Właśnie dlatego memy stają się coraz popularniejsze w świecie biznesu.
Z tego artykułu dowiesz się, czym są memy, jakie są ich zalety w komunikacji biznesowej oraz jak tworzyć komunikację z ich wykorzystaniem.
Co to jest mem?
Mem to popularny format obrazkowy, który zyskał olbrzymią popularność w sieci. To gatunek wypowiedzi internetowej, który składa się z obrazka, grafiki lub zdjęcia połączonego z tekstem, który stanowi humorystyczny komentarz lub wyjaśnienie obrazu. Memy często rozprzestrzeniają się w sieci jako tzw. “wirale”, tj. zabawne treści, które w krótkim czasie zdobywają bardzo dużą popularność. Dziś w zasadzie po każdym istotnym wydarzeniu sportowym lub niefortunnych słowach ze strony polityków, Internet zalewają różnorodne memy.
Memy są zwykle satyryczne, ironiczne lub kontrowersyjne, dzięki czemu wzbudzają duże emocje i zainteresowanie wśród użytkowników. Zawierają często nawiązania do kultury popularnej, polityki czy wydarzeń na całym świecie.
Wpływ memów jest tak duży, że stały się one sposobem na wyrażanie opinii, budowania relacji społecznych i prowadzenia działań w sieci.
Krótka historia o tym, jak powstały memy
Pojęcie “mem” powstało znacznie wcześniej niż sama sieć internetowa. Choć pierwsze obrazki z zabawnym komentarzem publikowane były w satyrycznych czasopismach ponad 100 lat temu, to jednak jako pierwszy pojęcia mem użył ewolucjonista i etiolog Richard Dawkins w 1976 roku w swojej książce “Samolubny gen”. Dotyczyło ono ewolucji biologicznej. Autor opisywał w niej przekazywanie różnych idei między ludźmi, które rozprzestrzeniały się w społeczeństwie poprzez naśladownictwo. Dawkins nazwał je “memami” od greckiego słowa “mimesis”. Zanim jednak termin ten został powszechnie używany w internecie i stał się trendem w sieci, musiało minąć około 20 lat. Dziś trudno sobie wyobrazić wirtualny świat bez memów.
Fun content – skąd się bierze zainteresowanie tym trendem w komunikacji marek?
Zainteresowanie fun contentem to wynik zmian w preferencjach i zachowaniach konsumentów. Przekaz pozbawiony elementu rozrywkowego czy interakcyjnego już nie wystarczy, by przyciągnąć i utrzymać na dłużej uwagę odbiorców. Zamiast tego, klienci chcą mieć kontakt z marką na poziomie emocjonalnym i angażować się w jej treści.
Stąd też firmy coraz częściej wykorzystują humorystyczne memy i inne formaty rozrywkowe. Fun content nie tylko przyciąga uwagę, ale również pozostawia pozytywne wrażenie i wzmaga związek z marką.
Memy biznesowe – jak działają i gdzie jest granica w memowaniu?
Meme marketing może być bardzo skuteczną formą reklamy, ponieważ łatwo łączy się z emocjami odbiorców i jest w stanie zwrócić ich uwagę na produkt lub usługę. Wymaga jednak sporej dawki wiedzy i dobrych pomysłów, aby stworzyć memy, które będą cieszyły się popularnością.
Warto także pamiętać, że w biznesie obowiązuje pewna granica w memowaniu. Mem powinien być zabawny, ale jednocześnie nie może obrażać nikogo ani naruszać zasad moralnych. Ważne jest również to, aby memy były odpowiednie dla danej branży oraz charakteru firmy.
Inspiracja do tworzenia memów na funpage – skąd ją czerpać, prowadząc poważny biznes?
Inspirację można czerpać z różnych źródeł, np. popularnych wydarzeń, trendów w sieci, znanych i lubianych twórców internetowych publikujących memy lub je tworzących, np. Make Life Harder czy Celeste Barber. Ważne jest jednak, aby memy były oryginalne i kreatywne. Można także zainspirować się memami już istniejącymi, należy jednak pamiętać, aby nie kopiować ich bezpośrednio, ale tworzyć własne wariacje. Doskonałym źródłem inspiracji może być też komunikacja marek o podobnych wartościach i grupach docelowych do naszej.
Warto skoncentrować się na tworzeniu takich treści, które będą odzwierciedlać idee i wartości marki, a jednocześnie będą miały humorystyczny charakter.
Jeśli planujesz prowadzić kampanię z wykorzystaniem memów, musisz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć. Najważniejsze będą dane takie jak: wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania i preferencje związane z humorem. Dobrze jest ustalić, na jakie portale społecznościowe dana grupa docelowa najczęściej wchodzi i kiedy z nich najczęściej korzysta.
Dla każdej grupy odbiorców warto stworzyć odrębną strategię memową, która będzie dostosowana do ich potrzeb i oczekiwań. Na przykład, jeśli chcesz dotrzeć do młodszej grupy odbiorców, warto wprowadzić do swojej kampanii elementy związane z kulturą popularną, np. filmy, seriale czy gry komputerowe. Natomiast, jeśli Twoim celem są bardziej dojrzałe grupy odbiorców, warto skoncentrować się na bardziej subtelnych i inteligentnych memach, które wywołają uśmiech, ale nie zepchną Twojego produktu na drugi plan.
Nie warto szukać śmieszków za wszelką cenę, ponieważ mogą one okazać się po prostu nietrafione.
Jak stworzyć mema? Instrukcja krok po kroku
Zobacz nasz poradnik, jak tworzyć biznesowe memy.
Określ grupę docelową
Popularne internetowe memy, które bawią wielu użytkowników, niekoniecznie muszą przemawiać do Twoich odbiorców. Dlatego właśnie tak ważne jest dokładne zrozumienie grupy docelowej, ich zainteresowań, poczucia humoru, wrażliwości, a także dystansu do siebie i do świata. Pozyskanie takiej wiedzy jest pracochłonne. Wymaga wielu interakcji z odbiorcami, zanurzenia się w ich świat, dobrze wykonanego researchu w postaci badań własnych lub lektury raportów, a także testowania memów, np. w formie pilotażu, na niewielkiej próbie zbieżnej z grupą docelową.
Zdecyduj się na to, co koresponduje z charakterem marki
Kluczem do sukcesu w marketingu jest autentyczność, tj. spójność z wartościami i osobowością marki. Zanim rozpoczniesz pierwsze kampanie z wykorzystaniem memów biznesowych, opracuj własną strategię: ile humoru i jakiego rodzaju chcesz zawrzeć w swojej komunikacji. Czy do Twojej marki bardziej pasuje humor wysublimowany czy bardziej dosadny, abstrakcyjny czy bezpośredni?
Dostosuj język komunikacji
W praktyce oznacza to:
- Zwróć uwagę na wiek odbiorców – ludzie w różnym wieku używają innych słów i skrótów.
- Używaj branżowego języka, jeśli posługują się nim Twoi klienci
- Dostosuj ton i unikaj skomplikowanego języka oraz terminologii.
Przemyśl dokładnie treść mema
Aby memy były zrozumiałe dla odbiorców, musisz sam je rozumieć i “czuć”. Upewnij się, czy to, co śmieszy Ciebie, będzie zabawne także dla Twoich klientów. Nie ma nic gorszego niż publikacja nietrafionych memów – może to doprowadzić do tego, że sami staniemy się memem w sieci 😉
Utwórz mema
Biznesowe memy możesz z łatwością tworzyć w programach graficznych takich jak np. Canva, Photo Shop, GIMP czy innych, które wykorzystujesz w codziennej pracy. Narzędziem do ich tworzenia mogą być także aplikacje dedykowane, np. Meme Generator Free czy Comic&Meme Creator.
Na jakich platformach społecznościowych najlepiej publikować memy?
Jeśli chcesz publikować memy, najlepiej wybrać platformy społecznościowe, z których korzysta Twoja grupa docelowa i z założenia oczekuje już na niej fun contentu. Dobrze sprawdzi się tutaj (w zależności od specyfiki grupy docelowej i charakteru marki): Instagram, Facebook oraz Twitter.
Co robić, żeby memy były chętnie udostępniane?
Aby memy cieszyły się popularnością i były chętnie udostępniane, warto zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim należy wykorzystać aktualne trendy i tematy poruszane przez internautów. W tym właśnie tkwi siła Real Time Marketingu. Pamiętaj, żeby mem nie był nijaki i miał przekaz, który potrafi wzbudzić uśmiech lub poruszyć emocje.
Istotna jest także forma – musi być czytelna i łatwa do odczytania, np. poprzez pokazanie tekstu na kontrastowym tle. Ważnym elementem jest również odpowiedni dobór odpowiedniej grafiki w dobrej jakości. Należy także pamiętać o stosowaniu dobrych hashtagów, które zwiększą zasięg danego mema.
Jak zrobić mema? Marki, które robią to naprawdę dobrze!
Poznaj kilka marek, które świetnie sobie radzą z tworzeniem biznesowych memów i fun contentu do mediów społecznościowych. Zacznijmy od Netflixa, który wiedzie prym w łączeniu popularnych tematów z lekką i zabawną prezentacją własnej oferty:
Kolejnym przykładem udanego meme marketingu jest portal Pracuj.pl, który bohaterami swoich kreacji uczynił ekipę zwierzęcych wyrazistych charakterów, wśród których każdy bez trudu odnajdzie niektórych spośród swoich znajomych z pracy ;). Wzmocnieniem akcji były konkursy dla społeczności na tworzenie autorskich memów z wykorzystaniem wybranych bohaterów.
Nieco inny typ humoru prezentują Lidl i Ikea, które sprawnie wykorzystują zabawne i zaskakujące gry słów i humor językowy. To jednocześnie dobre przykłady Real Time Marketingu:
I na zakończenie x-kom, który także dobrze sobie radzi z tworzeniem fun contentu:
Sztuka memowania – jak wykorzystać memy w biznesie?
Wykorzystaj potencjał, jaki tkwi w tworzeniu fun contentu i memów do promocji swojej marki. Z odpowiednio dobranym memem można wpłynąć na emocje odbiorców, a w efekcie osiągać fantastyczne zasięgi i pozyskiwać nowych klientów. Jednakże pamiętajmy, że memy powinny być kreatywne, zabawne i używane umiejętnie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, zapraszamy Cię do skorzystania z oferty obsługi social media naszej agencji.