Newsletter – czym jest i jak go stworzyć? 6 skutecznych zasad

Newsletter - czym jest i jak go stworzyć? 6 skutecznych zasad

Email marketing nie od dziś jest jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji firm z potencjalnymi i obecnymi klientami. Aby osiągnąć w nim sukces, wystarczy pozyskać bazę adresową i regularnie rozsyłać newsletter wyróżniający się na tle innych wiadomości. Jak się do tego zabrać? Zapraszamy do lektury!

Co to jest newsletter?

Newsletter jest narzędziem wykorzystywanym przez firmy i inne organizacje do dzielenia się istotnymi informacjami z siecią subskrybentów. Ten rodzaj marketingu daje bezpośredni dostęp do skrzynek mailowych zainteresowanych osób, umożliwiając rozpowszechnianie treści, promocję sprzedaży lub przekierowanie klientów na stronę internetową lub do sklepu dzięki przyciskom CTA (CTA – Call To Action, Wezwanie Do Działania). W większości przypadków wiadomości są wysyłane w regularnych odstępach czasu, choć nie jest to regułą bez wyjątków.

Jak stworzyć dobry newsletter?

Nie sposób podać gotowego przepisu na newsletter, ponieważ tę formę marketingu można wykorzystywać na rozmaite sposoby dla osiągnięcia wielu różnych celów. Jedynie ustalenie tych celów i zaplanowanie długofalowej strategii marketingowej dostosowanej do grupy odbiorców sprawi, że newsletter będzie skuteczny. Mając to na uwadze, sądzimy, że można wskazać kilka ogólnych reguł, których warto się trzymać dla osiągnięcia pożądanego efektu.

Jak stworzyć dobry newsletter?

Kreatywny tytuł

Każdego dnia otrzymujemy dziesiątki, jeśli nie setki wiadomości, spośród których tylko garstka przykuwa naszą uwagę na tyle, aby skłonić do ich przeczytania. Z tego powodu niezwykle ważny jest kreatywny tytuł newslettera, który zachęci subskrybentów do otwarcia maila od razu po jego otrzymaniu. Jak powinien on brzmieć? Komunikat zapraszający do otwarcia wiadomości musi być zwięzły i wzbudzający zainteresowanie. To pierwsze, najważniejsze zdanie może np. przybrać formę pytania („Jak wyróżniać się w social mediach dzięki Instagram Reels?”) lub rekomendacji („Sprawdź, co Twoja firma może zyskać na marketingu bezpośrednim!”). Niezależnie od tego, na co się zdecydujemy, jedno jest pewne: musimy dać czytelnikom silny powód do otwarcia naszej wiadomości od razu po jej otrzymaniu.

Treści i zdjęcia

Zanim odbiorca zacznie czytać wiadomość, najpierw zwykle pobieżnie „skanuje” ją swoim spojrzeniem. Z tego powodu niezwykle ważna jest przejrzysta i estetycznie atrakcyjna szata graficzna. Przeładowanie zbędnymi elementami może odciągnąć uwagę od najważniejszych elementów, zaś zbyt duża ilość „zbitego” tekstu zniechęcić do czytania w ogóle. Dobrym rozwiązaniem jest zawarcie w wiadomości jedynie istotnych informacji oraz zdjęć i odesłanie czytelnika po szczegóły na stronę internetową za pomocą przycisku CTA.

CTA

Przycisk CTA powinien zostać umieszczony w uprzywilejowanym miejscu, by od razu rzucać się w oczy czytelnikom newslettera. Call To Action może odsyłać np. do sklepu internetowego, artykułu lub profilu w mediach społecznościowych. Przycisk powinien być dopasowany do kontekstu, może to być np. „Czytaj dalej!”, gdy CTA odsyła do strony internetowej, lub „Kup teraz!”, jeśli zachęcamy czytelników do skorzystania z promocji.

Newsletter - jak pisać?

Grupa docelowa i personalizacja maili

Wiadomości skrojone na miarę konkretnego odbiorcy mogą przypieczętować sukces niejednej kampanii. Kiedy potencjalny klient zapisuje się do newslettera, oczekuje, że będzie otrzymywał treści spersonalizowane, np. indywidualną ofertę przeznaczoną specjalnie dla niego.

Personalizacja w marketingu oznacza skierowanie przekazu do konkretnego adresata wykorzystując w tym celu zebrane na jego temat informację. Może to być np. zwrócenie się do odbiorcy po imieniu lub wysłanie oferty przeznaczonej dla konkretnej grupy wiekowej. Sprawdzonym sposobem na zwiększenie zainteresowania i zaufania do marki jest są również specjalne urodzinowe promocje! O tym, jak dostosować przekaz do grupy docelowej możecie przeczytać tutaj.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Czas i data mają znaczenie

Jak często wysyłać newsletter? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednak szukać należy złotego środka między dwoma skrajnościami. Zbyt częste wysyłanie wiadomości przytłoczy odbiorców, zaś sporadyczna wysyłka sprawi, że stracą zainteresowanie marką. Z reguły przyjmuje się, że newslettera nie powinno rozsyłać się częściej niż co pięć dni i nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. Każdy nadawca powinien znaleźć swój własny złoty środek, dlatego warto eksperymentować z częstotliwością wysyłki i regularnie sprawdzać reakcje i zainteresowanie subskrybentów.

Jaki system mailingowy wybrać?

Przy wyborze systemu do wysyłki newsletterów należy zwrócić uwagę na nasze aktualne i przyszłe potrzeby. Przykładowo, małe i średnie firmy mogą korzystać z bezpłatnych planów wysyłkowych, które z reguły pozwalają na wysyłkę do maksymalnie 2 tysięcy subskrybentów jednocześnie. Gdy baza adresowa znacznie się powiększy, konieczne stanie się przejście na subskrypcję płatną.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest intuicyjność obsługi danego systemu, która może zaoszczędzić nam wielu godzin nauki i pozwolić uniknąć kosztownych błędów. Renomowane systemy mailingowe powinny ponadto posiadać w swojej bazie bezpłatne i responsywne szablony, które będziemy mogli wykorzystać. Przy wyborze systemu należy również upewnić się, czy posiada on opcje zarządzania bazą odbiorców, kreatory szablonów, narzędzia analityczne i integrację z CMS’ami takimi jak np. WordPress.

Polecamy do czytania: Pozycjonowanie stron na WordPress – od czego zacząć?

Podsumowanie

Email marketing to wszechstronne narzędzie, które w odpowiednich rękach może przynieść korzyści każdej firmie i organizacji. Newsletter daje szansę na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie zaangażowanie odbiorców na wysokim poziomie. Dzięki rozbudowanym możliwościom personalizacji, każdy mail może być skrojony na miarę adresata, co przekłada się na zainteresowanie ofertą. Między innymi z tego powodu niemal sześć na dziesięciu marketerów twierdzi, że spośród wszystkich narzędzi marketingowych to właśnie newsletter jest źródłem największego wzrostu z inwestycji (2018, Email Marketing Industry Report, Emma).

Nasza agencja social media pomoże Ci stworzyć Twój newsletter, wyznaczyć realne, osiągalne cele i spersonalizować przekaz dla precyzyjnie określonych grup odbiorców tak, by skutecznie wspierać Twój biznes.