Okna pop-up – czym są i czy warto je stosować?

Okna pop-up - co to jest i czy warto je stosować?

Kojarzą nam się nachalnie. Irytują. W wielu przypadkach powodują nagłe opuszczenie strony, a jednak… przyczyniają się do pozyskiwania nowych klientów. O czym mowa? O oknach pop-up. W tym artykule przedstawimy najważniejsze ich zalety, rodzaje oraz poinstruujemy Cię, jak stworzyć skuteczny pop-up dla Twojej firmy. Gotowy? Zapraszamy do lektury!

Okno pop-up – co to jest?

Pop-up to forma reklamy internetowej, okienko, które wyskakuje zaraz po wejściu na daną stronę. Z angielskiego pop-up oznacza właśnie wyskakujące okienko.

Po czym rozpoznać reklamę pop-up? Otóż charakterystyczne jest to, że pojawia się ona nagle (po wejściu na stronę, przeskrolowaniu lub kliknięciu w dane miejsce na stronie) i przed kontynuowaniem działań w witrynie musimy ją najpierw zamknąć. Wyskakujące okienka mogą być wzbogacone o dźwięki, grafiki, gry i inne elementy mające na celu zatrzymać uwagę czytelnika.

Okno pop-up - co to jest?

Pop-upy: przykłady zastosowania

Reklamy pop-up mogą posłużyć do:

  • przekazywania ważnych informacji – np. zmiana godziny otwarcia sklepu, nowy produkt w ofercie, wyprzedaż 50% na wybrane produkty;
  • prośby o zatwierdzenie polityki prywatności;
  • zachęcenia do zapisów na newsletter;
  • potwierdzenia pełnoletności użytkownika – w przypadku stron zawierających treści dozwolone jedynie dla dorosłych;
  • zachęcenia internauty do podjęcia określonych działań na stronie i/lub pozostania na stronie.

Rodzaje okienek pop-up

Jak pewnie sam zauważyłeś, istnieją różne rodzaje okienek pop-up, które można skategoryzować na podstawie sposobu wyświetlania się. Oto najważniejsze z nich:

  • exit pop-up – pojawiają się w momencie opuszczania strony przez użytkownika;
  • overlay – znajdują się na środku ekranu;
  • welcome mat – przyciemniają całą stronę, najczęściej dotyczą informacji o cookies;
  • boxy slide-in – wysuwają się z dołu lub boku strony, jednak nie zasłaniają głównej treści;
  • manualne – inaczej action pop-up, pojawiają się dopiero po podjęciu określonego działania na stronie, np. kliknięcia na dany element;
  • powiadomienia push – żeby odbiorca mógł je zobaczyć, najpierw musi wyrazić na to zgodę, są to małe okienka z krótką treścią.

Kiedy powinien się wyświetlić pop-up?

Pop-up windows nie powinny pojawiać się przypadkowo, w sposób irytujący użytkownika, czyli z reguły zaraz po wejściu na stronę. Wręcz przeciwnie, należy prześledzić czas przebywania użytkownika w witrynie najlepiej za pomocą Google Analytics, tak by okna pop-up pojawiały się w odpowiednim momencie, by np. skutecznie zatrzymać klienta lub nakłonić go do zapoznania się z Twoją ofertą.

Kiedy powinien się wyświetlić pop-up?

Odpowiednim momentem dla wyskakujących okienek może być ten, w którym odbiorca zdąży się już zapoznać ze stroną, przebywając na niej przez określony czas lub po przeskrolowaniu treści, która się na niej znajduje. Ostatnią próbą zatrzymania użytkownika może być pop-up, który pojawia się przed opuszczeniem strony. Warto wówczas wspomnieć na przykład o promocji dotyczącej produktu lub usługi, którą wcześniej przeglądał.

Zalety wyskakujących okienek

Marketing pop-up jest o tyle skuteczny, że wyskakujących okienek nie da się przeoczyć, a rozsądne wykorzystanie tej cechy, może doprowadzić do znacznego wzrostu konwersji. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Sumo wskaźnik konwersji przeciętnego pop-up window wynosi 3,09%, jednak najlepsze pop-upy mogą przyczynić się do wyniku na poziomie 50%!

Okna pop-up nie tylko zachęcają do wykonania danej czynności, ale także przypominają o produktach znajdujących się w koszyku czy propozycji zapisania się na newsletter. Ponadto przyczyniają się również do dłuższego pozostania użytkownika na stronie.

Wyskakujące okienka są więc sposobem na przyciągnięcie uwagi i pozyskanie klienta!

Jak stworzyć skuteczne pop-up windows?

Skuteczna reklama pop-up

Jednak to zaledwie jedna ze wskazówek. Jak w takim razie zaprojektować okienka pop-up, by nie zniechęcały potencjalnego klienta?

Zaoferuj coś naprawdę atrakcyjnego

Może to być informacja o obniżce cen, a w przypadku zapisu do newslettera obietnica udostępnienia darmowego e-booka. Ważne, by Twój odbiorca czuł, że to, co mu proponujesz w reklamie pop-up, ma realną wartość dla niego i warto z tej oferty skorzystać.

Użyj angażującego języka

Używaj bezpośrednich zwrotów takich jak “Ty”, “Twój” czy “dla Ciebie”. Tworząc pop-up, pamiętaj o języku korzyści. Warto zaznaczyć, że skuteczna reklama pop-up oznacza godziny pracy! Dlatego polecamy skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji content marketingowej.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Zwróć uwagę na timing

W projektowaniu okienka pop-up ważne jest wyczucie. Pop-upy powinny wyświetlać się dopiero wtedy, gdy klient już zapozna się z treścią strony i jest gotowy do podjęcia dalszych działań. Na przykład dobrym rozwiązaniem będzie wyskakujące okienko, które pojawi się jako przypomnienie o pozostającym w koszyku produkcie, ale dopiero wtedy, gdy użytkownik nie sfinalizował zakupu przez dłuższy czas.

Wykaż się oryginalnością

Użytkownicy internetu są przyzwyczajeni do wyskakujących okienek, dlatego często odruchowo je zamykają. Nie ma co się dziwić, bo większość z nich wygląda podobnie! Zastanów się więc, co zrobić, by Twoja reklama była oryginalna. Być może będzie do przemyślana, ciekawa grafika, a może niebanalne copy?

Jak stworzyć skuteczne pop-up windows?

Dodaj CTA

Przycisk CTA, czyli wezwanie do działania do obowiązkowy element skutecznego marketingu pop-up. Do call-to-action będą zaliczały się takie zwroty jak np.: “Odbierz darmowy e-book”, “Otrzymaj kupon rabatowy”, czy “Chcę zapisać się do newslettera”.

Pamiętaj o widocznym przycisku zamknięcia

Jak już wspomniano, dobry pop-up powinien zachęcać, a nie zniechęcać, dlatego ważne jest, by w widocznym miejscu – najlepiej w górnym, prawym rogu – umieścić X, przycisk zamknięcia. Użytkownik, który nie jest zainteresowany reklamą, może wówczas w prosty i szybki sposób powrócić do przeglądania Twojej strony.

Zadbaj o UX

Twoja reklama pop-up musi prezentować się w sposób użyteczny, intuicyjny i wygodny dla użytkownika. Warto zadbać o jak najlepsze doświadczenie w zetknięciu z Twoim pop-up, czyli o UX. By to osiągnąć, zastanów się, jakie treści, formy, kolory, budują dobre skojarzenia w odbiorcy. Dostosuj też treść reklamy do Twojej grupy docelowej.

Zobacz także: SXO – jak skuteczne połączenie SEO i UX może pomóc Twojemu biznesowi?

Twórz pop-upy, które konwertują!

Mamy nadzieję, że wiesz już, jakie są zalety marketingu pop-up. Ciekawy, dobrze zaprojektowany pop-up jest potężnym narzędziem do poprawy konwersji w witrynie i pozyskania nowych klientów, a to wszystko oznacza rozwój Twojej firmy! Jeśli chcesz go przyśpieszyć, to zachęcamy do kontaktu z nami. Jako doświadczeni specjaliści pomożemy Ci stworzyć pop-upy, które naprawdę będą konwertować! Zapraszamy!