On Page SEO, czyli jak zoptymalizować stronę? Kompletny poradnik

Optymalizacja On Page SEO - czym jest i od czego zacząć?

Pozycjonowanie strony internetowej (SEO: Search Engine Optimization) w dużym uproszczeniu składa się na działania on page oraz off page. Na czym polegają i czym się różnią? Co to dokładnie jest on page i dlaczego pozostaje tak istotną kwestią w kontekście pozycjonowania? Przedstawiamy kompletny poradnik dotyczący tego zagadnienia.

On Page SEO – co to takiego? Definicja

On page SEO (lub on site SEO), to działania z zakresu pozycjonowania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej.

On page SEO – co to takiego? Definicja

W ten sposób określa się zbiór technik i praktyk mających na celu precyzyjne dostosowanie różnych aspektów witryny, w celu poprawy jej widoczności i pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych, na przykład Google.

Optymalizacja On Site strony obejmuje szeroki zakres działań, które mają na celu dostosowanie treści i elementów technicznych strony do oczekiwań zarówno użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek. Kluczowe elementy On Page SEO to m.in. optymalny wybór słów kluczowych, optymalizacja nagłówków i treści strony, przyjazne adresy URL, wewnętrzne linkowanie, oraz responsywność i szybkość ładowania strony.

W praktyce On Page SEO ma na celu zapewnienie spójności i użyteczności witryny dla odwiedzających, co przekłada się na lepsze doświadczenie oraz zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek. Poprzez stosowanie odpowiednich strategii wewnętrznej optymalizacji, strona staje się bardziej dostępna i zrozumiała zarówno dla ludzi, jak i dla algorytmów, co przyczynia się do osiągnięcia lepszej widoczności fraz kluczowych.

SEO on page a SEO off page – czym się różnią?

SEO on site skupia się na optymalizacji elementów wewnątrz strony internetowej. Natomiast off page SEO to zestaw działań związanych z promocją i widocznością witryny na zewnątrz serwisu. W ten sposób określa się pozyskiwanie linków lub wzmianek kierujących do pozycjonowanej strony internetowej, tym samym budujących jej autorytet.

On page SEO Off page SEO
  • Słowa kluczowe
  • Struktura nagłówków
  • Treść
  • Adresy URL
  • Meta dane i znaczniki HTML
  • Szybkość ładowania strony
  • Responsywność
  • Sitemap XML
  • Wewnętrzne linkowanie
  • Znaczniki alt dla obrazów
  • Crawl budżet
  • Indeksacja
  • Linki zewnętrzne (link building)
  • Atrybuty linków
  • Anchor texty
  • Przechwytywanie domen
  • Artykuły gościnne i sponsorowane
  • Wzmianki w mediach
  • Recenzje, komentarze, fora
  • SERM
  • Public Relations

Optymalizacja on page SEO – poznaj najważniejsze elementy optymalizacji treści

On page SEO składa się z wielu elementów, które sumarycznie odgrywają istotną rolę w widoczności strony internetowej. Ich prawidłowa optymalizacja sprawia, że serwis jest lepiej zrozumiały dla robotów indeksujących oraz użytkowników – a to finalnie ma wpływ na pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Dopracowanie tytułu i nagłówków

Tytuł – czyli znacznik <title> – to jeden z absolutnie najważniejszych elementów w serwisie internetowym. Każda podstrona powinna mieć unikalny tytuł zawierający frazę kluczową. Tytuł ten musi odpowiadać temu, co dokładnie znajduje się na stronie internetowej. Znacznik <title> ma znaczenie nie tylko w kontekście SEO, ale również wpływa na CTR, jeżeli zachęca do kliknięcia, ponieważ jest widoczny z poziomu wyników wyszukiwania. Przemyślana konstrukcja tytułu może więc sprzyjać generowaniu ruchu na stronie internetowej.

Dopracowanie tytułu i nagłówków

Nie mniejsze znaczenie mają główki (np. <h2>, <h3> i kolejne). To elementy, na które roboty indeksujące zwracają szczególną uwagę. Powinny zawierać frazy kluczowe, a ich treść musi odpowiadać temu, co znajduje się w akapitach poniżej nagłówków. Najważniejszym nagłówkiem jest <h1>, który z reguły brzmi tak samo, jak <title> danej strony. Nie jest to jednak obowiązek i oba te elementy mogą się nieco różnić, choć powinny wyglądać do siebie podobnie, ponieważ w sposób ogólny określają zawartość konkretnego adresu URL.

Polecany artykuł do czytania: Jak pisać skuteczne tytuły i śródtytuły w tekście SEO?

Optymalizacja tekstów na stronie

Teksty na stronie internetowej są analizowane przez roboty indeksujące. Następnie algorytm ustala, w jaki sposób content wyczerpuje poruszony temat i czy zagadnienie to pokrywa się z intencjami użytkowników. Treści wysokiej jakości, dobrze opisujące dane zjawisko, odpowiednio nasycone frazami kluczowymi, mają szansę na uzyskanie wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo treści powinny być aktualne. Z tego względu aktualizowanie contentu opublikowanego w przeszłości może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie i jest elementem optymalizacji on page SEO.

Polecamy do czytania: Copywriting – czym jest i jak pisać skuteczne teksty do pozycjonowania w sieci?

Dobór fraz kluczowych

Frazy kluczowe to wyrażenia, które są wyszukiwane przez użytkowników. Strona powinna być zoptymalizowana na takie słowa, aby trafiali na nią odbiorcy. Jeżeli serwis będzie pozycjonowany na frazy, których nikt nie szuka, wysoka pozycja nie przełoży się na ruch, ponieważ liczba zapytań w wyszukiwarce będzie bardzo niska.

Frazy kluczowe dobiera się przy pomocy analitycznych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, Semrush, czy Senuto.

Frazy kluczowe dobierane w ramach on site SEO powinny znaleźć się:

  • w tytule strony,
  • w nagłówkach,
  • w treści,
  • w linkach wewnętrznych kierujących do danej podstrony.

Dobór fraz kluczowych

Dostosowanie grafik do wymogów SEO

Grafiki to nieodłączny element strony internetowej. Niestety często mogą one spowalniać serwis, przyczyniając się do wydłużenia czasu ładowania, co jest niekorzystne z punktu widzenia SEO. Dlatego należy zadbać o odpowiednią kompresję zasobów graficznych, aby te zajmowały jak najmniej wolnego miejsca i szybko się wczytywały. Pomocne będzie także stosowanie formatów rekomendowanych przez systemy wyszukiwarek: to .WebP (zamiast PNG lub JPG) oraz .SVG (dla ikon).

Dodatkowo grafiki należy wzbogacać o opisy alternatywne (atrybut alt= w kodzie HTML). To pozwoli robotom indeksującym zrozumieć, co przedstawia obraz. Dzięki temu zasoby graficzne mogą być wyświetlane np. w Google Grafika na wyższej pozycji. Ponadto warto stosować atrybut title przy grafikach, określający tytuł pliku.

Dostosowanie grafik do wymogów SEO

Optymalizacja techniczna On Page – o co warto zadbać?

Optymalizacja techniczna On Page – o co warto zadbać?

Adres URL

Adres URL jest ważny z punktu widzenia SEO on site i powinien być zgodny z tytułem oraz nagłówkiem H1 konkretnej podstrony. Dodatkowo w strukturze adresu należy unikać nieprzyjaznych znaków, takich jak: %, $, #. Słowa należy oddzielać znakiem półpauzy, czyli “-”.

Dodatkowo należy pamiętać o jednolitym stosowaniu lub pominięciu, znaku slash na końcu adresu URL. Z kolei adres alternatywny (np. bez znaku slash, jeżeli w serwisie domyślnie stosowana jest wersja ze slashem) powinien być zawsze automatycznie przekierowywany do prawidłowej wersji. W przeciwnym wypadku w serwisie pojawią się duplikaty tych samych podstron.

Czas ładowania strony

Czas ładowania strony jest kluczowym czynnikiem SEO wpływającym na pozycję witryny w wynikach wyszukiwarek. Im krótszy czas ładowania, tym lepsze doświadczenie użytkownika, co może przekładać się na wyższy ranking. Współczesne algorytmy wyszukiwarek, takie jak Google, przywiązują dużą wagę do szybkości ładowania, aby promować strony, które oferują natychmiastowy dostęp do treści. Optymalizacja grafik, kodu oraz wybór szybkiego hostingu są kluczowymi aspektami skracającymi czas ładowania, co może skutkować poprawą widoczności i pozycji witryny.

Responsywność strony

Responsywność strony, czyli jej zdolność do dostosowywania się do różnych urządzeń i ekranów, odgrywa istotną rolę w kontekście SEO. Współczesne algorytmy wyszukiwarek, jak Google, faworyzują responsywne strony, premiując je wyższym rankingiem w wynikach wyszukiwania. Taki podejście poprawia doświadczenie użytkownika, gdyż witryna jest czytelna i łatwa w nawigacji na każdym urządzeniu.

A czy wiesz, co to jest SXO (Search Experience Optimization)?

Strony responsywne eliminują potrzebę podwójnej optymalizacji SEO dla różnych wersji, co skutkuje spójnym i efektywnym podejściem do pozycjonowania.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Kod schema

Dane strukturalne (schema) stanowią istotny element on page SEO, umożliwiając stronom internetowym oznaczenie i zrozumienie treści przez wyszukiwarki. Algorytmy wyszukiwarek, takie jak Google, wykorzystują dane strukturalne do lepszego zrozumienia kontekstu witryny, co może prowadzić do wyświetlania bogatszych wyników wyszukiwania, takich jak fragmenty wyróżnione. Implementacja danych strukturalnych pozwala na lepsze prezentowanie informacji w wynikach, co z kolei może zwiększyć współczynnik klikalności witryny. Dzięki nim, strony mogą bardziej efektywnie konkurować o uwagę użytkowników i zyskać wyższe miejsce w rankingach wyszukiwarek.

Dodatkowo obecność danych strukturalnych może wpływać na wygląd wyników wyszukiwania, tym samym zachęcając użytkowników do kliknięcia. Przykładem takiego kodu schema są:

  • oceny i recenzje;
  • specyfikacja produktu;
  • wewnętrzna wyszukiwarka serwisu;
  • FAQ (pytania i odpowiedzi).

Schema - oceny i recenzje

Specyfikacja produktu

Schema - wewnętrzna wyszukiwarka serwisu

Meta dane

Meta dane to najważniejsze znaczniki HTML opisujące stronę internetową. Należą do nich:

  • title – tytuł strony, którego długość nie powinna przekraczać 600 px;
  • meta description – to krótki opis treści strony internetowej, umieszczony w kodzie HTML, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Ma on za zadanie skrócone przedstawienie zawartości witryny oraz zachęcenie użytkowników do kliknięcia, wpływając na wybór strony spośród innych wyników. Długość nie powinna przekraczać 960 px.

meta description

Linkowanie zewnętrzne i zewnętrzne w ramach optymalizacji on page

Linkowanie wewnętrzne to praktyka umieszczania łączy między różnymi stronami lub sekcjami własnej witryny. Pomaga to w tworzeniu logicznej struktury witryny, ułatwia nawigację dla użytkowników oraz pozwala na przekierowywanie wartości stron na inne wewnątrz witryny, co wpływa na lepszą dostępność treści i jej zrozumienie przez wyszukiwarki. Dodatkowo odpowiednie linkowanie wewnętrzne z prawidłowo dobranymi anchorami może zredukować zjawisko kanibalizacji fraz kluczowych – o ile serwis ma z nim problem.

Linkowanie zewnętrzne to proces umieszczania łączy z zewnętrznych źródeł na swojej stronie. Warto ograniczyć tego rodzaju odnośniki, aby nie przekazywać autorytetu innym zbyt wiele autorytetu. Dodatkowo warto rozważyć oznaczenie takich odnośników przy pomocy atrybutu nofollow.

Narzędzia pomocne w on page SEO

Odpowiednie narzędzia SEO to podstawa zarówno w przypadku on page, jak i off page. Należą do nich przede wszystkim:

  • Senuto – narzędzie do kompleksowej analizy konkurencyjności słów kluczowych, monitorowania pozycji w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacji treści na stronie, umożliwiające lepsze zarządzanie strategią SEO.
  • Ahrefs – wiodące narzędzie do analizy linków, badania konkurencji, analizy słów kluczowych i monitorowania widoczności w wyszukiwarkach, zapewniające wszechstronne dane i wgląd w efektywność strategii SEO.
  • SEMrush – kompleksowe narzędzie SEO i marketingowe, oferujące analizę konkurencji, badanie słów kluczowych, monitorowanie pozycji, analizę treści oraz analizę wydajności witryny, wspierając skuteczną optymalizację i kampanie marketingowe.

Dodatkowo podczas pozycjonowania serwisu konieczne jest korzystanie z bezpłatnych narzędzi Google Analytics oraz Google Search Console.

Narzędzia pomocne w on page SEO

Najczęstsze błędy przy optymalizacji SEO on page

Istnieje szereg błędów on page SEO, które często powtarzają się na stronach internetowych. Należą do nich:

  1. Nadmierne nasycenie słów kluczowych (keyword stuffing).
  2. Brak meta description lub title.
  3. Brak spójnej i logicznej struktury adresów URL.
  4. Nieczytelna treść, niska jakość lub duplikacja.
  5. Brak optymalizacji dla urządzeń mobilnych.
  6. Niepoprawnie użyte nagłówki hierarchiczne (H1, H2, H3).
  7. Zbyt wolne ładowanie strony.

Jeżeli chcesz poznać błędy on page na swojej stronie internetowej, koniecznie przeprowadź audyt SEO.

Optymalizacja strony – powierz to profesjonalistom!

Kompleksową optymalizację on page strony przeprowadzi dla Ciebie nasza agencja SEO. Zajmujemy się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych od podstaw, przeprowadzając audyty oraz procesy wdrożeniowe, dodatkowo tworząc wartościowe treści i pozyskując linki budujące autorytet.

Opracujemy indywidualną strategię SEO dla Twojej witryny, która pozwoli budować widoczność w wyszukiwarce, przyczyniając się do generowania ruchu organicznego.