Wiele modeli reklamy skupia się na budowaniu wizerunku firmy, budzeniu pozytywnych skojarzeń z marką i zwiększaniu jej świadomości wśród konsumentów. Choć działania te są ważne, zazwyczaj trudno jednoznacznie monitorować ich efekty i weryfikować skuteczność poszczególnych ścieżek promocji. Uzupełnieniem tych form są modele marketingu ukierunkowane wprost na określone, mierzalne wyniki i zysk. Jednym z nich jest performance marketing. Na czym polega i dlaczego warto to wiedzieć? Czytaj dalej!
Performance marketing: co to jest?
Charakteryzują go poniższe kryteria:
- zakładane efekty i budżet na reklamę są jasno sprecyzowane;
- wyniki są mierzalne;
- reklamodawca płaci dopiero za rezultaty – konkretną aktywność użytkowników; to może być kliknięcie w link, zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka czy aplikacji, „zalajkowanie”, rejestracja, wypełnienie formularza, zakup internetowy.
Jakie są cele kampanii efektywnościowych?
Tu dochodzimy do sedna zagadnienia, bo kampanie performance operują konkretami – są celowane i nastawione na określone wyniki. Sprawdzają się właściwie w każdej branży. A cel jest jednoznaczny: zwiększenie zysków firmy. Oczywiście prowadzą do niego mniejsze cele, ale również jasno określone. Oto przykłady:
- zwiększenie liczby transakcji w sklepie internetowym;
- poszerzenie grona osób, do których docierają newslettery;
- pozyskanie nowych leadów;
- powtórne wejścia na stronę.
Kanały performance marketingu
Jakie kanały najczęściej wykorzystywane są w kampaniach efektywnościowych?
Reklama natywna
To – w przeciwieństwie do reklam displayowych – nienachalna forma promocji, w której dana marka pojawia się jakby „przy okazji” i jest osadzona w konkretnym, naturalnym kontekście. Reklama może przybrać formę zdjęcia, notki blogowej, artykułu sponsorowanego czy lokowania produktu.
Social Media Ads
Media społecznościowe stanowiły 33% wszystkich wydatków na reklamę cyfrową w 2022 roku, a do celów marketingowych wykorzystuje je już ponad 91% firm (źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/04/19/digital-marketing-statistics). Nic więc dziwnego, że to właśnie kanały takie jak Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn czy Twitter doskonale sprawdzają się w performance marketingu. Powodem jest fakt, że reklamy w social mediach oferują wiele różnych formatów promocji. Przykładowo, Facebook Ads daje możliwość precyzyjnego targetowania czy remarketingu. Można nawet powiedzieć, że social commerce to przestrzeń, w której marketing efektywnościowy jest już nieodłącznym elementem.
Szukasz agencji Social Media?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.
Programy afiliacyjne
To forma współpracy między reklamodawcą a influencerami, którzy polecają dany produkt lub umieszczają na swoich kanałach reklamę i otrzymują z tego tytułu wynagrodzenie w formie prowizji od faktycznej sprzedaży. Korzyści czerpią więc obie strony. Dodatkowym atutem jest to, że taka forma promocji wpływa też na zwiększanie rozpoznawalności marki.
E-mail marketing
To wiadomości elektroniczne, które mają zachęcić odbiorców do konkretnej aktywności, np. wykorzystania kodu rabatowego, zakupu nowego produktu czy powrotu do koszyka w sklepie online.
Czytaj więcej: E-mail marketing – co to jest? 5 zasad skutecznego mailingu
Porównywarki cen
Korzystanie z porównywarek cen jest wśród konsumentów powszechne, dlatego to kolejna przestrzeń, którą performance marketing chętnie wykorzystuje. Platformy takie jak Ceneo oferują różne możliwości promowania produktów, a potencjał konwersji jest tu naprawdę duży.
Platformy e-commerce
Spore pole do działań promocyjnych z zakresu performance marketingu dają też platformy zakupowe takie jak Allegro czy Amazon. Do tego bez trudu można je zintegrować z różnymi systemami e-commerce.
Retargeting behawioralny
Retargeting to forma zachęcania odbiorców do powrotu na stronę www i sfinalizowania zakupu lub dokonania nowego. Najczęściej to displayowe reklamy produktów, które użytkownik ostatnio oglądał lub podobnych, które mogłyby go zainteresować. Retargeting behawioralny zakłada dobór reklamy do indywidualnych preferencji, zachowań czy nawyków danego odbiorcy. Chodzi o to, by trafić z odpowiednią treścią do właściwej osoby.
Narzędzia do monitorowania kampanii
Marketing performance nie istnieje bez zaawansowanej analityki, która pozwala na bieżąco monitorować rezultaty kampanii efektywnościowych czy zachowania użytkowników – na każdym poziomie lejka sprzedażowego – i dokonywać ewentualnych modyfikacji. Performance marketer wykorzystuje do tego zwykle jedno z poniższych narzędzi.
- Google Analytics – pomaga dokładnie zweryfikować działania w obszarze witryny czy wskaźniki konwersji;
- Semstorm – analizuje widoczność strony w wyszukiwarce i statystykę wyszukiwań – dla danej firmy i konkurencyjnych podmiotów;
- SimilarWeb – pozwala analizować statystyki dotyczące witryn i aplikacji mobilnych (ruch, wyszukiwania, źródła wejść itp.);
- SentiOne – umożliwia analizę wzmianek o firmie pojawiających się w mediach społecznościowych czy innych przestrzeniach internetu.
Modele rozliczania kampanii performance
Ważną sprawą jest model rozliczania kampanii efektywnościowych, który pozwala określić kwotę za daną aktywność użytkownika. Jego dobór zależy od wyników, jakie chcemy osiągnąć, ale też od branży czy specyfiki działalności marki, a także od jej strategii marketingowej i stosowanych dotąd form promocji. Tak naprawdę nie ma lepszego lub gorszego modelu. Kluczem jest jego indywidualny dobór. Oto przykładowe modele rozliczeń:
- CPC (Cost Per Click) – cena za kliknięcie;
- CPC (Cost Per Call) – cena za połączenie;
- CPA (Cost Per Action) – koszt za akcję;
- CPO (Cost Per Order) – koszt za złożenie zamówienia;
- CPS (Cost Per Sale) – koszt za sprzedaż.
Stosuje się je indywidualnie lub w sposób hybrydowy.
Jak mierzyć skuteczność performance marketingu?
Istotnym elementem monitorowania skuteczności tego typu kampanii są Key Performance Indicators, czyli KPI performance marketingu. To kluczowe wskaźniki efektywności – pokazują, w jakim stopniu zakładane cele są realizowane. Zwykle mają postać konkretnych danych liczbowych, które dostarczają firmie niezbędnych informacji o ruchach na stronie, kliknięciach czy rentowności działań. Może to być między innymi:
- współczynnik konwersji (CR) – dostarcza informacji na temat stosunku wejść na stronę do zakupów lub zapisu do newslettera;
- współczynnik klikalności (CTR) – ten rodzaj pokazuje, jaki jest stosunek kliknięć w link do wyświetleń;
- zwrot z inwersji (ROI) – pokazuje nam opłacalność działań, zysk, jaki mamy z zainwestowanych środków.
Korzyści z wykorzystywania marketingu efektywnościowego
Podsumujmy najważniejsze korzyści, jakie może przynieść Twojej firmie dobrze przeprowadzona kampania efektywnościowa:
- jest indywidualnie dobrana do potrzeb i możliwości Twojej firmy, bezpieczna;
- pozwala docierać z odpowiednią treścią do właściwych osób we właściwym czasie;
- wyniki są mierzalne, szybkie i w konkretny sposób raportowane, dzięki czemu wiesz, jak zainwestowany budżet przekłada się na zyski – widzisz, za co płacisz;
- można ją na bieżąco modyfikować i udoskonalać, maksymalizując zyski.
Warto dodać jeszcze jeden atut: performance marketing dostarcza nam ważnych informacji o użytkownikach – ich ruchach, preferencjach czy ścieżkach zakupowych. To pozwala na dalsze kształtowanie działań marketingowych marki pod kątem sukcesywnego zwiększania ich skuteczności.
Nie zwlekaj dłużej – zacznij inwestować w kampanie performance już dziś!
Dobra kampania performance opiera się na doborze najlepszych kanałów i form reklamy, jest poprzedzona dokładną analizą potrzeb i możliwości firmy oraz uzupełniona o system mierzenia efektów wraz z cyklicznym ich raportowaniem. Jest reklamą skrojoną na miarę danego przedsiębiorstwa, bez ryzyka trafiania w próżnię czy działania po omacku. To czyni ją obecnie jednym z najskuteczniejszych narzędzi budowania przewagi konkurencyjnej i pozyskiwania klientów. Szukasz celowanego marketingu, który zapewni Ci efekty podane na tacy? Zapraszamy do kontaktu!