Jak pisać skuteczne tytuły i śródtytuły w tekście SEO?

Jak pisać skuteczne tytuły i śródtytuły w tekście SEO?

Niektórzy zaczynają od tytułu, inni wybierają go w końcowym etapie tworzenia treści. Bez względu na to, do jakiej grupy należysz, musisz zgodzić się, że bez tytułu tekst jest niepoukładany i niekompletny. Już w latach 30-tych XX wieku David Ogilvy stwierdził, że 80% ludzi czyta głównie nagłówki gazet, więc warto poświęcić im sporo czasu podczas pracy nad artykułem.

Dziś mamy lata 20-te XXI wieku, a specjaliści od content marketingu, w tym niejedna agencja SEO, głowią się, jak napisać tytuł i śródtytuł, który pomoże wypozycjonować stronę klienta w wyszukiwarce i zdobędzie uwagę czytelników. Jak, w takim razie, napisać dobry nagłówek?

Najskuteczniejsze tytuły SEO – co musisz wiedzieć?

Dobierz słowa kluczowe potrzebne do napisania tytułu

Dobry tytuł SEO zawiera słowa kluczowe np. dla frazy agencja SEO odpowiedni może być tytuł: Agencja SEO – jak znaleźć najlepszą? Dobór słów kluczowych powinien być poprzedzony analizą słów kluczowych tzw. keyword researchem. W tym celu możesz posłużyć się dostępnymi narzędziami np. Ahrefs lub Google Keyword Planner. Tytuł nie powinien być ani zbyt krótki, ani zbyt długi. Jeśli będzie zbyt długi, wówczas może nie zmieścić się na miejscu, jakie Google przeznacza na tytuł na liście wyników wyszukiwania, a jeśli będzie zbyt krótki, nie uda Ci się zawrzeć koniecznych słów kluczowych. Istotne jest również to, by tytuł w strukturze tekstu był oznaczony znacznikiem “title” jako H1.

Zaczynaj od jak, potem dodaj czasownik i frazę lub zacznij od razu od frazy

Zgodnie z tą zasadą równie dobrze mogłabym napisać tytuł mojego artykułu także w ten sposób: Skuteczne tytuły i śródtytuły w tekście SEO – jak je napisać? Wiele tzw. artykułów SEO friendly pisanych jest pod gotowe schematy copywriterskie. W tym akapicie zwracam uwagę na dwa podobne schematy.

W jednym przewagą jest fraza, która pojawia się na samym początku tytułu, a w drugim (wykorzystanym przeze mnie w tym tekście) schemacie pobudzana jest już na wstępie ciekawość odbiorcy. Posłużyłam się tutaj tzw. eye-catcherem, czyli słówkiem “jak”, które sugeruje bezpieczną i konkretną poradę.

Świetnie działają tytuły, które są pytaniem, ponieważ podświadomie sugerują, że w tekście znajdziemy upragnioną odpowiedź na coś, co nas zaciekawiło w tytule lub czego szukaliśmy już wcześniej. Zgodnie z tą zasadą w wyszukiwarce internetowej będziemy chcieli się znaleźć odpowiedź na pytanie np: “jak szybko posprzątać mieszkanie?” lub “szybkie sprzątanie mieszkania – od czego zacząć?”

Przedstaw 5, 10, 15… skutecznych sposobów na rozwiązanie problemu czytelnika

Jeśli chcesz naprawdę zainteresować czytelnika, to pomóż mu w jego problemie. Tekst skonstruowany zgodnie z zasadą “7 skutecznych i szybkich metod na…” lub “Sposób na…w 5 krokach” daje ponadto intuicyjne przekonanie o porządku i profesjonalizmie treści. Odbiorcy lubią przejrzyste i logiczne listy i rankingi, wówczas lepiej zapamiętują dane, z którymi się zapoznają.

Jeżeli nie wiesz, jak pisać skuteczne teksty, to zawsze takie działania można zlecić agencji SEO.

Wspomnij o przepisie, recepcie i definicji

Ludzie preferują też jasne i nieskomplikowane artykuły, które dostarczają im prostych definicji, gotowych przepisów, opisów właściwości i schematów działania. Ich podejście wynika z szacunku dla własnego czasu. Niewiele osób ma ochotę na długie wczytywanie się i analizowanie treści. Dlatego w internecie znajdziesz mnóstwo tytułów takich jak “prosty przepis na piernik”, “obiad w 15 minut”, “zielona herbata – właściwości zdrowotne i zastosowanie”, które budzą miłe skojarzenia z oszczędnością czasu i niewielką pracochłonnością, a są swoistą pigułką wiedzy o danym zagadnieniu.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Śródtytuły – jak je napisać, by podtrzymać uwagę czytelnika?

Śródtytuły - jak je napisać, by podtrzymać uwagę czytelnika?

Śródtytuły ułatwiają orientację w zawartości tekstu. Bez nich użytkownik szybko znudziłby się treścią i odstąpił od czytania. Warto stosować w nich tzw. call-to-action, czyli “wezwanie do działania” i o ile jest to możliwe, pisać w drugiej osobie liczy pojedynczej albo w formie bezosobowej.

Śródtytuły powinny w prosty sposób zapowiadać, co będzie zawierał akapit i przyśpieszać skanowanie tekstu. Mogą być w formie orzekającej lub – dla podtrzymania uwagi – w formie pytania. Dzielą tekst na mniejsze części. Dzięki nim łatwej jest zapowiedzieć wykres, tabelkę, przepis czy wprowadzić czytelnika do nowej myśli. Powinny być swoistym streszczeniem zapowiedzianego akapitu, który również nie może być zbyt długi. A jeśli jest, warto podzielić go jeszcze na pomniejsze części.

Ważne, żeby śródtytuły w strukturze tekstu oznaczać jako H2, a kolejne, pomniejsze akapity i śródtytuły jako H3. Tak samo jak tytuły, śródtytuły powinny zawierać słowa kluczowe.

Jak widzisz, wartościowe tytuły i śródtytuły SEO powinny być przede wszystkim przystępne i chwytliwe oraz być zgodne z nawykami czytelnika, który wyszukuje konkretne frazy w wyszukiwarce internetowej. W świecie content marketingu istotne jest to, by nasza strona znalazła się możliwie na pierwszej stronie wyszukań google.